hoe inhalen als je niet later kunt remmen

Het verhaal van rev peejay en guz klopt...gewicht bepaalt je remweg niet..

Dit soort uitspraken tarten alle wetten der natuurkunde, fysika, mechanica etc... Newton moet er vast van huilen in zijn graf. Of hij lacht zich rot om de "nono´s" op aarde :P
Zelfs op de basisschool wordt je al geleerd dat massa + beweging = energie. Hoe meer massa hoe meer energie hoe meer capaciteit er nodig is om die massa tot stilstand te brengen.

Al die voorbeelden die worden genoemd om aan te tonen dat massa niks uit maakt, slaan kant nog wal. Er worden appels met peren vergeleken en totaal verkeerde redenaties gedaan. Schoenmaker(s) hou je bij je leest zou ik zeggen.

Een paar dingen ga ik in ieder geval bekijken:
1) verbeteren (afstelling) vering
2) "knopje omzetten" en ´m er gewoon langs zetten

Iedereen bedankt voor de tips en ideeen.
 
Dit soort uitspraken tarten alle wetten der natuurkunde, fysika, mechanica etc... Newton moet er vast van huilen in zijn graf. Of hij lacht zich rot om de "nono´s" op aarde :P
Zelfs op de basisschool wordt je al geleerd dat massa + beweging = energie. Hoe meer massa hoe meer energie hoe meer capaciteit er nodig is om die massa tot stilstand te brengen.

Het is niet alleen de massa die verandert.
Door de hogere massa heeft een band meer wrijving.

Grappig om te zien is dat het massa-grip-ratio vrijwel lineair verloopt. Als jij de massa verdubbelt, verdubbelt de grip ook.

Of de ratio's ook daadwerkelijk lineair verlopen weet ik niet. Ik zal binnenkort eens een mailtje naar een aantal bandenfabrikanten sturen.

Ten tweede: als je een echte natuurkundige was, zou je niet alleen naar de massa kijken :P ;)
 
Grappig om te zien is dat het massa-grip-ratio vrijwel lineair verloopt. Als jij de massa verdubbelt, verdubbelt de grip ook.
Of de ratio's ook daadwerkelijk lineair verlopen weet ik niet. Ik zal binnenkort eens een mailtje naar een aantal bandenfabrikanten sturen.

Als jij kan zien dat de "massa-grip. ratio" vrijwel lineair verloopt, laat ons dat dan ook maar meteen zien. Waarom moet je dan nog bandenfabrikanten mailen. :?

Anyway, zet de antwoorden maar hier op het forum. Er zullen er wel meer zijn die dergelijke informatie interessant vinden. Niet vergeten he?
 
Als jij kan zien dat de "massa-grip. ratio" vrijwel lineair verloopt, laat ons dat dan ook maar meteen zien. Waarom moet je dan nog bandenfabrikanten mailen. :?

Anyway, zet de antwoorden maar hier op het forum. Er zullen er wel meer zijn die dergelijke informatie interessant vinden. Niet vergeten he?

Bij alle testen die ik gelezen heb, maakte de massa geen verschil in remweg. Dus 1 of 2 personen op de motor maakte geen verschil.

Welke conclusies je daaraan moet verbinden? Dat de bestuurder met iemand achterop ineens meer vertrouwen heeft en harder durft remmen? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dat de massa niet uit maakt omdat de grip rechtlijnig stijgt met het gewicht? Lijkt me al een stuk geloofwaardiger.
Ikzelf denk dat het niet helemaal lineair zal zijn, maar ik kan geen concrete voorbeelden vinden die het tegendeel bewijzen.

Ik heb al een tijdje het plan om een mail de deur uit te doen, maar komt er steeds niet van. Ik zal het van de week nog doen!!
Hopen dat er wel iemand van R&D antwoordt :)

Hierbij moet natuurlijk wel worden opgemerkt, dat dit alleen geldt als je elke keer tot de grens van het blokkeren remt. Die grens wordt verlegd. Als jij op dezelfde manier zou afremmen, dan wordt de remweg wel langer.
Een vertraging van 9,81 m/s^2 blijft een vertraging van 9,81m/s^2. Hier heeft de massa niets mee te maken :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een tijdje het plan om een mail de deur uit te doen, maar komt er steeds niet van. Ik zal het van de week nog doen!!
Hopen dat er wel iemand van R&D antwoordt :)

Je hebt het ook zo druk he.
 
sorry maar ik ben het echt niet met je eens...tis gewoon een slecht verhaal.

heb jij wel een vrachtwagen gezien met autoremschijven en dunne bandjes? elke auto, vrachtauto, motor wordt toch met een bepaald soort materiaal in mekaar gezet.
Je zegt 't zelf al: hoe zwaarder 't voertuig, hoe meer/betere remmen en banden je nodig hebt, om dezelde remvertraging te halen.
Gebeurt dat ook bij een motor wanneer er een zwaardere berijder op gaat rijden? Nee, dus kan ie gewoon minder hard remmen (om eerder genoemde redenen).

Uiteraard is het materiaal altijd welweer te zodanig te verbeteren dat je, bij toenemende massa wel dezelfde vertraging hebt, maar dat vind ik toch duidelijk iets anders dan dat massa geen invloed heeft.

ALS de remmen nooit de beperkende factor zijn, EN je banden niet van rubber zijn, maar van ijzer, of iets anders met een lineaire karakteristiek, DAN is de remvertraging niet afhankelijk van de massa.

PS. dat JIJ de randvoorwaarden niet doorhebt, maakt van mijn verhaal nog geen slecht verhaal })
 
dat JIJ de randvoorwaarden niet doorhebt, maakt van mijn verhaal nog geen slecht verhaal })

Precies. Er worden continu appels met peren vergelijken. Sommigen gooien alles door elkaar.

Als je de parameter massa verandert en de overige parameter gelijk houdt zul je in elke wetenschappelijk onderbouwde formule (2 mogelijkheden: gebaseerd op mechanica of gebaseerd op de "energiewetten") en praktijktekst zien dat de remweg toeneemt naarmate je de massa verhoogd.

variabelen remweg auto/vrachtwagen:
reactiesnelheid
remcapaciteit
wrijvingscoefficient banden/wegdek
snelheid
massa

Bij een motorfiets komt er nog 1 aspect bij. Het zwaartepunt (met name in horizontaal vlak). De enorme remcapaciteit in combinatie met een ongunstig zwaartepunt van de motor+bestuurder resulteren in een (buig)moment waarbij de motorfiets over het voorwiel wil roteren.
 
Laatst bewerkt:
precies hetzelfde...je heb alleen 30% minder grip...
dus je mooiere lijnen rijden..niet plotseling aan gas, en opbouwend remmen...dus met nog meer verstand rijden...ipv met je ballen... :) uh...met ballen.. :P

aha je moet dus grootse ballen hebben met een groot verstand... :)
going to the edge maar dan verantwoord 8-)

maar toch, op een droog wegdek heb ik last dat mijn voorwiel begint te stuiteren
bij stevig remmen en dit kan natuurlijk fataal zijn op een nat wegdek... geen teken dat je te ver bent gegaan en je wiel blokkeert en dan.... ;( :(
 
Zelfs op de basisschool wordt je al geleerd dat massa + beweging = energie. Hoe meer massa hoe meer energie hoe meer capaciteit er nodig is om die massa tot stilstand te brengen.


yep, en ondanks dat je al vele malen ergens een verklaring heb kunnen lezen, en dit onderwerp al vele malen is aangehaald in diverse programma's en tijdschriften, kun je er dus vanuit gaan dat dit waar is, ondanks dat iemand het niet precies verklarend kan na vertellen.

Maar jij schrijft zelf dat massa + snelheid energie is.
En om deze energie tot stilstand te brengen is ook weer energie nodig.
Deze wordt ondermeer opgewekt in de wrijving tussen banden en asfalt en tussen de remblokken en de remschijf.
Waar denk jij anders dat deze warmte vandaan komt.
En een ieder wilt toch wel aannemen dat de wrijving tussen band en wegdek bij een vrachtwagen groter is, zekers met het gewicht wat er op rust tov van een motor.

Hoe zit het dan bij motors onderling.
Een ieder gelooft ook wel dan een dikke 1000 haderloopt op het rechte stuk dan een 125.
De 1000 komt harder aan op de bocht, en moet dus harder remmen, dit gebeurd door bijv 2 schijven ipv van 1 bij de 125.
Daarbij drukt de voorband van de 1000 harder op het asfalt bij deze remvertraging en hogere gewicht dan bij een 125.
Uiteindelijk beginnen ze de bocht met vrijwel de zelfde snelheid.
Of iemand harder door de bocht kan is dan ook geen feit van de lichtste motor, maar van de kwaliteiten van de berijder.

Dan nog effe mijn laatste tip hoe een ander in te halen in de bocht: Kies een andere lijn.
Kijk, sneller dan je voorganger ben je, anders hoefde je hem niet in te halen.
Als je dezelfde lijn kiest, ben je altijd het haasje, want hij rijdt in de weg.
Door nu iets afstand te houden, en ipv de ideale lijn van je voorganger te nemen, blijf je langer buiten, legt hem plotselinger om, dat dit met iets minder snelheid gebeurd maakt weinig uit.
Nu kan je door de afstand die je hield achter zijn achterwiel langs rijden, en een strakkere lijn kiezen, omdat je ook eerder je motor rechtop heb staan kan je ook eerder op het gas. Terwijl je voorganger langzaam naar buiten toe de bocht uitkomt kan jij hem op het rechte stuk aan de binnenzijde inhalen. Als nu de volgende bocht dezelfde kant opgaat ben je helemaal in het voordeel.
Dit werkt, want ik heb dit vaker toegepast *D
 
Ik heb bij de HARC gereden een aantal jaren terug.

Leuk met oude auto's rijden op een circuit.
Toen ben ik er achtergekomen dat mijn auto met kleinere remblokken harder remde dan voorheen.
Zelf geloofde ik dat niet zo toen zij mij dit adviseerde.
Maar opervlakte X druk maakt dus wel degelijk verschil in remkracht.
Vandaar dat met de remdruk die ik had beter kleine remblokjes kon monteren dan grotere.

Uit eindelijk bleek de remdruk voor grote/brede blokken niet voldoende te zijn.
Ik had geen mogelijkheid om de remdruk te gaan verhogen vandaar kleinere blokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan