hoe inhalen als je niet later kunt remmen

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.094
4.517
Afgelopen week niveau 1+ gedaan op Zolder. 4e sessie was vrij rijden en daar liep ik tegen het probleem aan dat ik enkele langzamere voorgangers niet voorbij kwam voor/in een bocht.

De rechte stukken is geen probleem, dan heeft de R1 genoeg power maar ik wil graag iemand uitremmen en dan er voorbij. Nu weeg ik zelf 100kg en merkte donders goed dat ik behoorlijk hard moet remmen om kleine en lichte rijders eruit te remmen. Dat lukte dus niet waardoor ik veel verloor in de bochten omdat ik er achter moest blijven hangen.

In de korte scherpe bochten kun je op Zolder bijna niet inhalen dus ik wilde in lange doordraaiers binnendoor steken. Qua snelheidsverschil had dat goed gegaan maar op de een of andere manier vond ik het maar niks.
Ziet hij/zij me wel? Stuurt ie zelf nog verder in waardoor ik klem kom te zitten?
Allemaal dat soort vragen gingen er door mijn hoofd toen ik erachter zat.

Wie van jullie circuitrijders haalt er IN de bocht in?
Nog tips en ervaringen voor me?
 
Laatst bewerkt:
Gewicht bepaalt je remweg niet. Harder remmen dus

de achterkant begon te "zwabberen/stuiteren" en de ketting te slaan. Dat was voor mij de grens.

Gewicht bepaalt je remweg niet? Zeker nooit natuurkunde gehad op school :? :9
 
Laatst bewerkt:
Gewicht bepaalt je remweg niet. Harder remmen dus.
Massa = Traag??


Maar moet zeggen dat het waarschijnlijk niet aan je gewicht ligt (weeg zelf namelijk ook richting die omstreken), waarschijnlijk meer met afstelling van je vering
 
Laatst bewerkt:
Massa = Traag??


Maar moet zeggen dat het waarschijnlijk niet aan z'n gewicht ligt (weeg zelf namelijk ook richting die omstreken)

Waarschijnlijk niet nee. Sommige marshalls daar waren ook "zware jongens" en dien remden me gewoon eruit. Ik zal er wel aan moeten wennen dat de achterkant losbreekt als je hard remt. Waarschijnlijk zal een goede voorveer wonderen doen; minder duiken en stabiele achterkant.

Maar goed dat ik het remmen moet verbeteren (zelf of de machine) dat weet ik,
de vraag is of jullie IN de bochten inhalen. Daar wil ik wat tips en ervaringen voor krijgen.
 
de achterkant begon te "zwabberen/stuiteren" en de ketting te slaan. Dat was voor mij de grens.

Gewicht bepaalt je remweg niet? Zeker nooit natuurkunde gehad op school :? :9


Meer gewicht op je voorband, meer wrijving, dus meer grip,...

tegen,

Meer massa dat vertraagd moet worden,.....

De vraag is, compenseert de een de ander of niet ?
 
Wie van jullie circuitrijders haalt er IN de bocht in?


Niet dat ik een echte circuitman ben, maar vorig jaar op zandvoort had ik 't zelfde probleem.......ben toen "iedereen" buitenom voorbij gegaan, 1X binnendoor en toen kwam ie idd nog verder naar binnen, buitenom was beter.....
 
Meer gewicht op je voorband, meer wrijving, dus meer grip,...

tegen,

Meer massa dat vertraagd moet worden,.....

De vraag is, compenseert de een de ander of niet ?

Dan hebben we meteen t antwoord of een 600 idd sneller is op t circuit dan een 1000
 
Het eerste wat er bij mij door 't hoofd schoot:

bij twijfel niet doen....... ('t is geen wedstrijd)
 
Gewicht bepaalt je remweg niet.

In bochten inhalen doe ik geregeld, vaak buitenom omdat velen de binnenlijn (al dan niet terecht) houden. Moet je wel wat lef voor hebben en krijgen. Ik doe het wel bij voorkeur zo dat ik bij het uitkomen van de bocht er al (half) voorbij ben, anders heb je kans dat die ander ineens naar buiten waaiert en jou raakt.

Ramshoek op Assen is zo'n bocht, velen blijven daar aan de binnenkant van de bocht en als ik echt het gevoel heb sneller te zijn neem ik als het ware een aanloopje vlak voor het insturen en in 1 beweging er buitenom langs, waarbij ik aan het eind van de bocht er al half of helemaal langsben, zodat ze me gezien hebben. Als ik niet zeker weet of ik aan het eind van de bocht er al langs kan zijn doe ik het meestal niet, vind dan het risico te groot.
 
Laatst bewerkt:
de achterkant begon te "zwabberen/stuiteren" en de ketting te slaan. Dat was voor mij de grens.

Gewicht bepaalt je remweg niet? Zeker nooit natuurkunde gehad op school :? :9

Gewicht bepaald je remweg echt niet.
Motor heeft er ook een test mee gedaan, met 1 persoon, of met 2 personen, kijken welke remweg langer was. Maakt NIX uit.
 
Meer gewicht op je voorband, meer wrijving, dus meer grip,...

tegen,

Meer massa dat vertraagd moet worden,.....

De vraag is, compenseert de een de ander of niet ?

Als je een motor met ABS hebt en een remproef doet vanaf 100 naar 0 en vervolgens dezelfde proef doet met meer personen op de motor (3 moet lukken :P ) dan is de remweg hetzelfde.

Over het inhalen:
Ik denk dat je ten eerste iets aan de vering moet doen, de motor moet stabiel aanvoelen om je grens van het remmen te verleggen.
Verder zorgen dat je er vrijwel naast zit op het moment dat je moet beginnen met remmen. Op deze manier kan je door even hard als je opponent te remmen aan de binnenkant van hem blijven en op deze manier hem dwingen om achter jou weer aan te sluiten als je de ideale lijn vasthoudt.

Anders zorgen dat je harder de bocht in gaat en bij het uitkomen al aan zijn achterwiel zit. Door je hogere snelheid zal je vlak na de bocht al naast de persoon zitten. Als je er naast zit geldt het bovenstaande weer ;)
 
Niet dat ik een echte circuitman ben, maar vorig jaar op zandvoort had ik 't zelfde probleem.......ben toen "iedereen" buitenom voorbij gegaan, 1X binnendoor en toen kwam ie idd nog verder naar binnen, buitenom was beter.....

Tijdens de theoriesessies zeiden ze dat je alleen maar binnendoor mocht inhalen.
Buitenom was verboden. Jammer, dat was inderdaad makkelijk geweest.
 
Laatst bewerkt:
Anders zorgen dat je harder de bocht in gaat en bij het uitkomen al aan zijn achterwiel zit. Door je hogere snelheid zal je vlak na de bocht al naast de persoon zitten. Als je er naast zit geldt het bovenstaande weer ;)

Dat deed ik inderdaad ook fout. Ik bleef er in de bocht te dicht achter hangen waardoor we met dezelfde snelheid uit de bocht kwamen. Volgende keer laat ik een gaatje vallen zodat ik er bij het uitkomen van de bocht al met een hogere snelheid langs zit in plaats van met dezelfde snelheid erachter.
Jaja, ik kom er wel........
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ergens overheen gekeken of heeft er nog niemand het over afstelling gehad.
Toen de nieuwe gixxer 600 gepresenteerd werd had iedereen het over het stuiter effect. Na wat ge-experimenteer met de vering ben ik dat effect nu grotendeels kwijt. Alleen bij echte extreme rem acties wil ie nog wel eens hobbelen.

Vering zegt echt veel, zeker als je net als ik 100kg weegt of meer.
De standaard veeringsinstellingen zijn m.i. gedaan op basis van ongeveer 70 a 80 kg.
 
Wat ik zelf belangrijk vindt is:

Probeer foutloos te rijden.

Blijf desnoods achter je voorganger, om daarna een hogere bochtensnelheid op te bouwen.
Rem pas iemand er uit als je zeker weet dat je daarna nog steeds de bocht goed kunt insturen.
Je kunt beter foutloos rijden, dan zul je zeker sneller en harder rond gaan op het circuit.
Inhalen op hogere bochtensnelheid lijkt mij mooier.
Dit bereik je door de juiste snelheid voor de bocht te hebben, en niet door te laat remmen met alle gevolgen van dien.
 
In een lange doordraaier bij ingaan van de bocht klein gaatje laten vallen... dan kun je een hogere bochtensnelheid aanhouden en dan bij t uitkomen m binnendoor steken...

Of gewoon hard de bocht ingaan en er lekker buitenlangs omheen maar zorg dan idd wel zoals hierboven beschreven dat je voor t uitkomen van de bocht minstens naast of iets voor je voorganger zit... anders is er idd de kans dat je naarbuiten wordt gedrukt...

Maar gewoon simpel uitremmen is ook leuk om te doen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan