Hoe is dit mogelijk???????

R1ene

Die hard MF'er
2 mrt 2003
426
0
Limburg
Ik heb al eerder op dit forum gemeld dat ik stuurproblemen heb
met mijn fireblade ('98-er).ik ben er al 3x mee terug geweest naar
mijn dealer, maar volgens hen is er echt helemaal niks aan de hand!
Volgens hen zit het "tussen de oren". Toch stuurt de blade nog steeds
hardstikke nerveus (aan de voorkant) en voel ik me niet echt happy
op de motor. Nu heb ik gisteren eens mogen rijden met de R1 van een
vriend van mij. Niet dat ik met deze motor nu veel platter door de
bochten kon,maar toch gaf deze motor WEL een vertrouwd gevoel,ook aan
de voorkant.Niks geen nerveus gedoe,gewoon strak rijden!
Nu vind ik het vreemd,dat ik met een R1 die eigenlijk toch iets
extremer is dan een fireblade wel redelijk uit de voeten kan! :?
De R1-eigenaar denkt dat het misschien met het gewicht van beide motoren
te maken heeft.De Fireblade is voor het gevoel stukken zwaarder dan zijn R1.
En dat vond ik zelf ook,maar of dit nou de oorzaak is???????

Wie heeft er een mogelijke verklaring voor????? :? :? :? :? :?

:} :} :}
 
Ik heb ook eens een fireblade gereden. Vond hem ook niet lekker insturen! Is gewoon wennen denk ik. Of dus een 17' monteren
 
Kan aan veel dingen liggen,probeer de vering in de standaard
set-up te zetten.Zet de banden op de voorgeschreven spanning.

Als die dan nog niet vertrouwd aanvoeld wordt het tijd om eens
een andere Fireblade van het zelfde bouwjaar te proberen....
 
Heb je al op een andere fireblade gereden?????

nee nog niet, maar ik ga ervan uit dat als er drie verschillende
mensen ermee hebben gereden, en die alledrie onafhankelijk van
elkaar verklaren dat de blade in orde is dit dan ook het geval is!

Maar idd. misschien toch het proberen waard! ;) :} :} :}
 
Heb de 99-er versie (zelfde als 98) en enige 'probleem' wat ik ervaar is dat ik de voorkant niet helemaal 100% krijg voor mijn gevoel. Voel het heel lichtjes trillen soms (nieuwe band scheelde aanzienlijk ;) ). Ik stel de vering daarom soms wat anders in. Ik ben begonnen vanuit de basis. Grootste gedeelte kan tussen de oren zitten, maar dan nog. Ruil eens van fiets oid.
 
vandaag nog ff met een andere ex-fireblade bezitter gesproken over
mijn probleem. Hij had dit nooit gehad bij zijn blade.Hij rijd nu
R1 en vind die in verhouding met een fireblade veel nerveuzer sturen.
En ik vind juist een R1 strakker sturen dan mijn blade. :? :? :?
Maar ik vond het zitten op de R1 weer minder dan op mijn blade.
Ik had al na 20km een houten kont, maar dit komt waarschijnlijk omdat
mijn maat zijn R1 super stug heeft afgesteld! ;)
Blijft raar allemaal! :? :? :?
 
Post van Fireblade98 in topic 'eindelijk weer lekker sturen!'

Misschien moet je je veervoorspanning ook terug standaard zetten? Dit heeft nogal wat invloed op het stuurgedrag.

Die staat standaard op 3 cirkeltjes. Eventueel een 17inch-voorwiel zoeken? Heb je eenzelfde bandencombinatie? Bandenspanning ok?

Ik ben eigenlijk ook niet zo 100% tevreden over de voorkant...maar krijg het ook niet zo goed opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb een soortgelijk verhaal.
Mijn thundercat gaat bij hogere bochtensnelheden wat dribbelen naar de buitenkant.
Van alles geprobeerd (vering, bandenspanning) niets helpt. Zelf denk ik nu aan een andere voorband, er ligt nu een bt020 op. Aangeraden wordt dan ook een bt010 (of verglijkbaar type van ander merk)
Dus wellicht een andere voorband?
 
Hmm, ik heb een soortgelijk verhaal.
Mijn thundercat gaat bij hogere bochtensnelheden wat dribbelen naar de buitenkant.
Van alles geprobeerd (vering, bandenspanning) niets helpt. Zelf denk ik nu aan een andere voorband, er ligt nu een bt020 op. Aangeraden wordt dan ook een bt010 (of verglijkbaar type van ander merk)
Dus wellicht een andere voorband?

Ik heb mijn probleem nog eens voorgelegd bij een bandenspecialist bij
mij in de buurt, maar hij zegt,dat het daar niet aan kan liggen.
Hijzelf race't wel eens op circuits en hij had ook wel eens 2 totaal
verschilende merken banden gebruikt voor voor-en achterband.
Hij kon er niks van merken zei hij, en doet dit nog steeds.
Ikzelf heb voor een Pirelli MTR21 Dragon Evo en achter een Bridgestone
BT010 er op liggen. En ook volgens mijn dealer waar de motor gekocht is
maakt het helemaal niks uit. ;) ;) ;)


:} :} :}
 
ik zelf heb drie jaar met een blade van 98 gereden moet zeggen dat ik er geen probleemen me had althans bij goed weer bij koud weer toch het voorwiel een paar keer weg geweest dat het vertrouwen toch wel wat geschonden was een vriend van mij reed met dezelfde moter maar met een 17 inch voorwiel erin en een stuurdemper dit geeft een groot verschil kwa stuurgedrag hij stuurde echt veel vlotter dan de mijne en gaf me veel meer vertrouwen in de bochten ik zelf rij nu op een gsxr 1000 en moet zeggen dat deze moter me ook wel veel meer vertrouwen geeft maar er zit dan ook 4jaar verschil op kwa leeftijd en op 4 jaar kan er veel gebeuren in de moter wereld
 
Dat heet volgens mij licht en gemakkelijk sturen,en kan aanvoelen als nerveus als je dat niet gewend bent,om dat zelfde gevoel te krijgen als met de r1 zal de de blade harder door de bocht moeten gooien,ik moest aan mijn vorige motor ook veel meer gaan hangen in de bochten,en ik vond m'n f4 in het begin ook onbetrouwbaar en nerveus aanvoelen, als ik naar een bocht keek viel ik er al in bijwijze van spreken....dat is nu wel over :)
 
Mischien de kroonplaat 5mm laten zakken en nog eens gaan sturen ,denk dat ie dan scherper stuurt en stabieler de bocht door gaat.(bij mij wel iig).Anders zou je de voorvork olie ook kunnen laten vervangen

P.S.;Heb zelf de achterkant hoger gezet en dat geeft mij meer vertrouwen
in het stuurgedrag van de motor.
 
Begin zelf toch te twijfelen over de bandencombinatie! :?
Er zijn me teveel mensen die zeggen dat een combinatie van
Pirelli MTR21 evo Dragon voor en Bridgestone BT010 achter absoluut
geen goede combinatie is! :} :} :}

help????? :]
 
Begin zelf toch te twijfelen over de bandencombinatie! :?
Er zijn me teveel mensen die zeggen dat een combinatie van
Pirelli MTR21 evo Dragon voor en Bridgestone BT010 achter absoluut
geen goede combinatie is! :} :} :}

help????? :]

Jemig, da`s ook toevallig.
Lees net pas dit verhaal en stond er wel ff van te kijken.
Kort maar krachtig: Vervang die pirelli door een BT010 en
de problemen zijn opgelost.
Verklaren kan ik het niet maar een feit is het wel.
Kwam erachter toen ik wat wilde proberen om mijn Blade
beter in te laten sturen en strakker door een bocht ging.
Heb eerst tailriser gemonteerd, maar gaf niet veel voordeel.
Voorvering in alle standen geprobeert met nieuwe olie enz., maar niets.
Om alles uit te kunnen sluiten heb ik maar een BT010 voorband erop laten zetten
en wat denk je: Ik had het gevoel dat ik op een nieuwe fiets reed, stuurt als
een scheermes en is totaal onder controle.
Dus voor en achter BT010.

Hetzelfde verhaal had ik achteraf ook op een engelse site gelezen,
dus was ik behoorlijk overtuigd.

Suk6 Fireblade98.
 
Yep, zelfde gehad als hierboven...BT's en Pirelli lusten elkaar niet op de Blade...Nu is de Blade m.i. toch heel gevoelig voor bandenkeuze. Daarnaast blijft bandenkeuze ook nog eens heel persoonlijk. Met de Pirelli's had ik op de Blade na ongeveer 1500 km last van hetzelfde euvel als jij (dus wanneer de band begint te slijten). BT010-R vond ik het fijnste sturen en het meeste vertrouwen geven.
 
Of een BT012 ss, daar rij ik mee.............

Geen enkele klacht daarover stuurt eveneens messcherp, vind deze band net een tikkie fijner als de 010... misschien zit dat wel tussuh de oren ofzo, maar toch stuurt/rijdt het beter, kan ff niet uitleggen wat psies...
 
Terug
Bovenaan Onderaan