Hoe je moto in showroomstaat krijgen + vliegjes verwijderen

303

Die hard MF'er
27 apr 2006
752
0
Hallo, :W


graag had ik wat tips gekregen ivm met de motor te reinigen.Er zullen wel topics hierover zijn,maarja er zijn er zovelen ook...

vraag 1:

vliegjes.Na op een zonnige dag enkele honderden kilometers gereden te hebben (vooral op naked bikes is dit)
plakt heel mijn moto vol vliegjes en insecten (victims of war :-) ze zijn met een gewoon sopje met water en wasproduct moeilijk te verwijderen.
Je verwijderd het meeste wel,maar er blijft een soort "lijm" precies nog achter en restanten.Hoe krijg je die snel en goedkoop weg?heb eens 2 bussen
gehad speciaal om die opgedroogde insecten weg te krijgen,maar die hielpen niet echt goed en kosten bovendien nog veel geld.
Iemand enige tip hoe ik zelf een kuisproduct kan maken op basis van iets?er moet toch zelf iets te maken zijn om die vervelende vliegjes en insecten eraf te krijgen?


vraag 2:Iemand tips om je motor weer in showroomstaat te krijgen?In motorzaken staan soms motors van bijvoorbeeld 10 jaar oud te koop met 90.000km en meer op de teller en die zien er net uit als een nieuwe!De motor blinkt werkelijk als een nieuwe.Van de eerste tot de laatse moto is als nieuw in de 2e hands hoek.Hebben die een speciaal product ofzo?Zelf zullen ze het wel niet vertellen denk ik...
Met de hogedruk krijg je er wel veel af,maar dit is niet zo gezond immers.Ik kuis mijn moto met autoshampoo of zelfs met gewoon wasmiddel met warm water maar zo proper krijg ik ze zelf nooit.Ik schrob me gek |( enkel met wd40 krijg ik er wel redelijk veel af,maar niet alles.
Iemand enig idee voor een goed wasproduct?

Alvast bedankt })
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik het doe:
Motor met heet water (hogedruk) en sop (Force10 dacht ik) wassen, dan met Riwax lichte polijstpasta (wit) kuipdelen en dergelijke licht poetsen, velgen en alu met bvb WD40 of engine cleaner, en het niet-gladde plastic met Multi-Brill.
En tada =)
 
Nat maken en stuk keukenrol er een uur op laten zitten, dat weekt ze los en je kan ze er simpel af vegen.
Verder gewoon goed poetsen, een motorzaak gebruikt ook geen wondermiddelen.
 
Als je zorgt dat je bike goed in de wax staat, hecht vuil
minder goed.
En het vuil/insecten eerst lekker laten weken.
Dit werkt beter dan direct hard boenen.

En die glanzende bike in de showroom verliest vaak
een boel glans als er een paar regenbuien overheen zijn gegaan.
;)
 
gewoon een microvezel doekje met een beetje lauw water en voorzichtig boenen, of ff 10minuutjes op de voorkant laten liggen en dan poetsen, die doekjes zijn ideaal en kosten geen drol.

over het 'showroomstaat' krijgen, 9 vd 10 mensen wassen en poetsen alleen het kuipwerk van hun motor, het is juist de kunst om alle hoekjes en gaatjes goed te boenen, beschadigingen op de lak bij te werken enz. Als je lak dof is helpt een goede cleaner en daarna autowas :)
Om vet en vuil weg te krijgen kan je ook speciaal motorwasmiddel gebruiken zoals bike cleaner of motowash maar dat is een bijtend spulletje (net als velgenreiniger voor de auto) je moet het niet te lang laten inwerken en uitkijken met blank aluminium. Je krijgt er een hoop vuil/teer/vet mee weg maar ook op de plekken waar je het niet wil bij glijlagers, het vet bij je schakelas en voetsteuntjes enz

maar als een motor 's winters veel km's heeft gereden en 'pekelschade' heeft is het lastig om dat weer 100% te krijgen
 
Laatst bewerkt:
He luitjes, :W

Allemaal hartelijk dank voor de grote respons,heb hier vanalles gelezen dat ik is ga uitproberen! *O*


Ps:tjah men vriendin slecht afgericht klopt.maar het is nu te laat vrees ik na 14 jaar haha }) :z
 
Hoe ik het doe:
Motor met heet water (hogedruk) en sop (Force10 dacht ik) wassen, dan met Riwax lichte polijstpasta (wit) kuipdelen en dergelijke licht poetsen, velgen en alu met bvb WD40 of engine cleaner, en het niet-gladde plastic met Multi-Brill.
En tada =)

domste wat je kunt doen motor met hogedruk afspuite.
 
De producten zijn niet zo belangrijk, maar vooral de instelling
waarmee ik wil zeggen…
Goed poetsen en op zeer regelmatige basis. :Y

Resultaat na 11 jaar dienst(geen pekelfiets natuurlijk) :9
full
 
domste wat je kunt doen motor met hogedruk afspuite.

Daar denk ik zelf al aan, omdat mijn wiel/velg achter vol met kettingsmeer zit :( Ja ik weet inmiddels dat overdaad schaadt :)

Als ik de hogedruk op geringe afstand over het achterwiel haal en raak daarbij niet de ketting, of andere kwetsbare onderdelen, dan is er niets aan de hand toch. Zou er niet de cockpit mee afspuiten.
 
Mijn helm krijg een nat doekje na gebruik, kwartiertje weken, en alle beesten vallen er zo vanaf.
Hetzelfde zou je voorop je motor kunnen doen.

En voor die showroomglans: Turtle Wax! En heel veel tijd... En je glijdt naar voren als je remt :P
 
Meteen na een rit schoonmaken, dan gaan de vliegjes er het makkelijkst af. Als je ze langer laat zitten gaan ze er lastig af; losweken met natte zeem. Geldt ook voor schoonmaken/poetsen. Na elke rit vliegjes en ergste vuil erafhalen en elke 3 ritten ofzo grondig schoonmaken. Als je het bijhoudt kost poetsen veel minder tijd.

Ik gebruik 1 emmer warm water, 1 emmer warm water met daarin groene zeep(tricel goudzeep) opgelost, spons, zeem en tuinslang. Motor afspoelen met tuinslang(met spuitnozzle; geen hoge druk), soppen met groene zeep oplossing en spons, afspoelen met tuinslang en droog zemen. Spons en zeem spoel ik tussendoor schoon in de emmer water zonder zeep. Doe niet hele motor in 1 keer, maar werk in delen. Dasty voor achterbrug en lampolie of diesel(wd40 kan ook) voor achtervelg. Na een grondige poetsbeurt gelakte delen in de was zetten en aludelen poetsen met unipol oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan