Hoe kaal rijden jullie je banden?

Hoever rijd jij je achterband op?

  • met nog 3-4 mm koop ik nieuwe

    Stemmen: 11 6,2%
  • precies volgens specificatie

    Stemmen: 30 16,9%
  • tot 1 mm kan nog net

    Stemmen: 86 48,6%
  • ik rij door tot ik canvas zie

    Stemmen: 38 21,5%
  • ik laat m klappen d.m.v. burnout

    Stemmen: 12 6,8%

  • Totaal aantal stemmers
    177
Tja van vijf milimeter naar nul binnen de honderd kilometer. :')

P1010562web.jpg


Toen maar overgestapt op een ander merk. :+

P1011037web.jpg


:9~

P1011052web.jpg
 
Motor is het 1mm omdat geacht wordt dat motorrijders toch wat slimmer zijn en verstandiger dan automobilisten en dat ze zelf eerder hun banden zullen verwisselen.

Automobilisten (lees: mensen met een rijbewijs die geen enkele interesse hebben in hun vervoermiddel) rijden vrolijk door tot op de velg zonder een wettelijk minimum. daarom is het voor hen 1.6.

:+
 
Heb tot nu toe nog maar 1 voorband kaal gereden....
Met m'n achterband heb ik de nadelige gewoonte om spijkers o.i.d op te zoeken op de weg, moet em eerder vervangen omdat ie lek is dat dat ik em kaal rij... ;(
 
1 mm moet ie er bij mij zeker af zijn. In deze tijd van het jaar zou ik ook niet graag met 1 mm rijden. Met al die regen enzo heb ik liever iets meer. Is wel zo dat ik bij mijn motor er meer oplet als bij mijn auto. Zo controleer ik bij de motor de bandenspanning om de 2 weken of voor een lange trip en bij de auto 1x in de 2 maanden als ik het al niet vergeet.....
 
3-4 mm... dach tik zo maar.... Ik heb eigenlijk geen flauw idee! voel altijd met't vingertje ene voeld het kaal dan neem ik een nieuwe ;)
Als het met m'n vingertje kaal aanvoelt gebruik ik hem juist nog even.






Ps Hebben we het over hetzelfde eigenlijk vraag ik me nu af? :$
 
Motor: tegenwoordig meestal als er nog 2 tot 4 mm profiel op zit, of eerder als blijkt dat ik een spijker weer eens niet ontweken heb. In het algemeen bezuinig ik liever niet op banden, ook al omdat verse bandjes nu eenmaal plezieriger rijdt.
Auto: als de leasemaatschappij het goed vindt, meestal zit ik dan op of onder de 1 mm.
 
Motor is het 1mm omdat geacht wordt dat motorrijders toch wat slimmer zijn en verstandiger dan automobilisten en dat ze zelf eerder hun banden zullen verwisselen.

Automobilisten (lees: mensen met een rijbewijs die geen enkele interesse hebben in hun vervoermiddel) rijden vrolijk door tot op de velg zonder een wettelijk minimum. daarom is het voor hen 1.6.

:+

De reden dat een motorband minder profiel hoeft te hebben is omdat de motorband door de ronde vorm veel minder snel last heeft van aquaplaining. Een autoband heeft een groot plat vlak op het wegdek.
 
De reden dat een motorband minder profiel hoeft te hebben is omdat de motorband door de ronde vorm veel minder snel last heeft van aquaplaining. Een autoband heeft een groot plat vlak op het wegdek.


:^

En ik rijd ook ongeveer tot op 1 mm.

En van dan alleen nog maar zigzaggen....want de zijkant is dan nog niet versleten.

Ons bîn zunig !!

:+


Een kennis van mij reed altijd met 2e hands opgesneden circuitbanden, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij. :/
 
Ik rij ermee door tot ze teveel gaan zoeken in de sporen of anderzijds niet meer vertrouwd aanvoelen.
Het profiel wat dan nog over is is afhankelijk van het aantal "slecht weer" dagen ik tijdens de levensduur van de band heb.
Bij veel slecht weer wordt de band eerder "vierkant" en gaat daardoor ook eerder zoeken en minder vertrouwd aanvoelen.
Slecht weer moet je dan zien in de vorm van hoe streng is de winter en hoe lang strooien ze.
Met regen kan je nog wel redelijk door de bochten maar pekel is glad en de kans op bevroren weggedeelten is me ook te groot om nu de schaamranden netjes bij te houden.
 
tot ze of te vierkant zijn door snelweg km's

of gewoon niet meer lekker aanvoelen

of ouder zijn als 2,5 jaar

of t profiel niet echt overtuigend meer is, kan opzich nog wel mee vaak maar uit psychologisch oogpunt vervang ik liever een band die nog 2000km mee kan maar direct, als je ermee op je bek gaat in de regen kost het je meer als dat setje banden denk ik maar zo...

;)
 
Ik moet eerlijk zeggen dat de haardos boven op m'n hoofd steeds "dunner" begint te worden .... dus: Ik rijd steeds kaler met m'n banden :+

Óf was dat de vraag niet?
 
Ik vervang ze altijd als ze ongeveer 20.000km hebben gereden. dan zitten ze wel op de slijtindicatoren.

Sneller vervangen doe ik niet zo snel omdat ik nu al 1,5 setje per jaar verbruik...
 
De wettelijke grens voor motorbanden is inderdaad 1mm (in het midden).

Profieldiepte heeft echter maar heel weinig te maken met gedrag en/of grip in de regen. Ongeveer 90% van het water wordt als het ware opzij gedrukt doordat motorbanden in 2 richtingen rond zijn. Slechts 5 tot 10% van het water gaat door het profiel in de banden. Alleen als er veel water op de weg staat kan er aquaplaning optreden. Naarmate de band platter of de bandenspanning lager wordt zal die kans toenemen.

De belangrijkste reden voor een ingesneden profiel is het opwarmen van de band. Een band zal vlak naast de profielsnede meer vervormen (minder tegendruk door minder rubber), en daardoor meer opwarmen. Een andere belangrijke reden voor profiel is verkooptechnisch. "Mooie banden" verkopen aanmerkelijk beter dan lelijke.....
Pirelli heeft nu met de nieuwe Angel ST een band uitgebracht waar de vorm van een engeltje is uitgesneden. Zodra de band wat is versleten verdwijnt het engeltje, en komt er een duiveltje voor in de plaats. Dit is een pure verkooptruc.......

Ik vervang mijn banden zodra ik zin heb. Ik wil gewoon op zoveel mogelijk verschillende banden rijden zodat ik zelf uit eerste hand weet wat ze doen. De banden die er onder vandaan komen zijn vaak nog maar net ingesleten, een enkel keertje nog geen 1000km gebruikt......
 
Da's een "luxe" probleem, hè.

Maar om tóch maar even on-topic te blijven:

Ik vervang m'n banden op het moment dat ze op dreigen te raken (als ik weet dat ik een paar honderd kilometer ga rijden op een dag én de indicatoren al (zwaar) "gehavend" zijn, bijvoorbeeld), óf als ik niet écht een lekker gevoel bij een band (meer) heb, zoals bijvoorbeeld met de set BT014's die ik onder m'n vorige fiets had liggen.
Die BT014's heb ik er met amper 3000 Km's aan slijtage onderuit gehaald omdat ze op nat wegdek absoluut niet aan mijn verwachtingen voldeden.
 
Laatst bewerkt:
Da's een "luxe" probleem, hè.


hij heeft een motorbanden en accecoires zaak dus vandaar dat hij zoveel mogelijk verschillende banden probeert te rijden, dan weet de verkoper in ieder geval wat hij verkoopt. In tegenstelling tot veel andere motorzaken en bandenmannetjes tegenwoordig.... :)
 
hij heeft een motorbanden en accecoires zaak dus vandaar dat hij zoveel mogelijk verschillende banden probeert te rijden, dan weet de verkoper in ieder geval wat hij verkoopt. In tegenstelling tot veel andere motorzaken en bandenmannetjes tegenwoordig.... :)

Je sais, vandaar mijn opmerking dat 't een "luxe" probleem is :Y Óók al ben ik er nog nooit geweest.... maar da's meer omdat ik niet écht uit de regio kom.

Nou ben (én blijf) ik van mening dat niet iedere band zich het zelfde gedraagd onder verschillende fietsen, maar de opgedane ervaringen van een verkoper kunnen zéér zeker een héél goed beeld geven aangaande het te verwachten gedrag van een band onder de diversen fietsen.

Eigenlijk zou iedere "bandenboer" gewoon een voorbeeld moeten nemen aan 'm .... maar da's vaak géén doen vanwege het aantal verschillende banden en type fietsen.
 
hangt natuurlijk van het weer af, maar de fabrikanten houden met hun indicatoren zeker de veilige kant aan, dus er iets langer mee door gaan moet zeker wel kunnen dacht ik zo

natuurlijk zijn er de rijders met geld genoeg, maar voor de budget rijders onder ons telt elke 500 of 1000 km extra met een band wel mee
 
Normalerwijze houd ik gewoon de indicatoren aan.
Als die er vlak mee komt, dan heb ik de banden al besteld, en als ze er vlak mee zijn, sta ik bij de motorzaak.
Ik rijd gewoon volgens de fabrikant, en das volgensmij zeker 1mm wat ik over laat.

Ik vervang ze ook wel eens eerder, als ik een weekend naar Duitsland ga ofzo.

Maar kan me inderdaad voorstellen dat mensen ze eerder vervangen omdat ze vierkant zijn geworden.
Ik heb dat ook eens een keer gehad (ja, wel vaker), dat het echt irritant was.
Kwam omdat ik toen veels te veel op de "Autobahn" had geblazen.
 
Laatst bewerkt:
hangt natuurlijk van het weer af, maar de fabrikanten houden met hun indicatoren zeker de veilige kant aan, dus er iets langer mee door gaan moet zeker wel kunnen dacht ik zo

natuurlijk zijn er de rijders met geld genoeg, maar voor de budget rijders onder ons telt elke 500 of 1000 km extra met een band wel mee

Dan zou ik maar snel een andere hobby zoeken, want als je al geen set nieuwe banden kunt betalen.

Ik ben elk jaar een nieuwe nodig en veiligheid voor alles, je hebt er maar twee ( wielen ).

Ben zeer benieuwd hoe het met de rest van de slijtage gevoelige onderdelen bij jouw mtor is...Ketting etc...
 
Dan zou ik maar snel een andere hobby zoeken, want als je al geen set nieuwe banden kunt betalen.

Ik ben elk jaar een nieuwe nodig en veiligheid voor alles, je hebt er maar twee ( wielen ).

Ben zeer benieuwd hoe het met de rest van de slijtage gevoelige onderdelen bij jouw mtor is...Ketting etc...

:^

bij mij gaat er tot nog toe 3 x per jaar een nieuw setje onder... misschien wat extreem maja :X :+

maar idd, als je je motor niet in top onderhoud kan houden moet je een andere hobby zoeken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan