hoe kan ik zelf controleren of de voorvork krom is

easytj

Die hard MF'er
27 nov 2002
311
0
Venray
Hoi,

Zoals in een ander topic vermeld spoort mijn fiets niet helemaal lekker (hierdoor afkeur bij invoerkeuring). Nu lijkt mijn voorvelg ten opzichte van het spatbord uit het midden te staan (heeft geen schade aan het spatbord en spatbord is ook niet gemakkelijk te verbuigen), dus denk/hoop dat de voorvork krom is. Maar hoe kan ik dit zelf (makkelijk) controleren?

Weet iemand trouwens ook hoe ik mijn balhoofdlager kan controleren of ie nog goed is?
 
Vork is vrij moeilijk te checken indien het een minimale afwijking is.

Balhoofd wel easy:

Voorwiel in de lucht (vrij dus) en draai je stuur van links naar rechts. Dit moet in beide richtingen ZEER soepel gaan, zonder enige tegenwerking of hapering.

;)
 
voorvork: glasplaatje tehen je beide poten leggen en kijken of ie overal aansluit
balhoofd: voorkant los van de grond en onderaan je voorvork heen en weer voelen of er speling in zit. succes
 
Als het niet lukt om de onderkant van je voorvork te bewegen zet de motor dan tegen een muur en druk de motor naar voren. Hou wel even rekening met het inveren van je voorvork.
Een rechte lat of waterpas leg je langs de benen van je vork.

Blijft je motor rechtuit rijden als je met "losse"handen rijdt?
Als je automatisch een bocht maakt of je motor "kantelt"waardoor je met de heupen de boel recht moet houden is het niet best.
Kijk ook even of je voor- en achterwiel in 1 lijn liggen door een lange rechte lat langs je wielen te leggen.

Als je zin en moed hebt kun je natuurlijk ook de vork uit elkaar halen en de vorkpoten op een werkbank leggen. Als je de boel dan toch lod hebt, kun je ook het balhoofd controleren. Je moet dan wel de hele bende slopen. Da's nie leuk!

Een latje bij Praxis is goeikoper.

Succes
 
Heb dit weekeind geprobeerd om de hoeken van de vorkpoten te meten met een digitale hoekmeter en daar kwam een verschil uit van een halve graad. Das nie veel volgens mij. Maar ja, om het zeker te weten haal ik ze er toch maar uit.

In ieder geval bedankt voor de reakties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan