Hoe kan je je koopovereenkomst ontbinden

allemaal bedankt voor de positieve commentaar.............


bReEzAhTjUh?


full
 
Ik heb een cagiva mito gekocht bij een BAVAG garage, dit omdat ik nog weinig verstand van motors heb. Zo hoopte ik dat ik niet genaaid werd!
Toch heeft hij die motor aan mij verkocht met tandwielen die bijna kapot zijn en er moet een nieuwe ketting op. Dit is gevaarlijk om mee te rijden en hij heeft dit niet gezegd bij de aankoop. Dus hij verkoopt een kapotte motor. Bij de afleverings beurt van wel 145 euro hoorde het vervangen van de tandwielen + ketting niet bij!Dit koste nog 250 euro wat ik niet heb gedaan.

Kan ik nu mijn motor terug brengen en mijn geld terug eisen.
Laat aub wat horen. Anders weet ik echt niet wat ik moet doen.


Wat een gel*l over BOVAG garantie...dan had je 'm ook bij een BOVAG garage moeten kopen !! |(

Bij een BAVAG garagage weet je, als leek zijnde dat je genaait wordt B| :Y \





Wat heeft dat ding gekost ??

Als de rest van die motor goed is neem je die 100 euro op de koop toe en bent blij, dat is dan nl de enige goeie Mito in Nederland en daarmee ben je veel goedkoper uit als een slechte motor met een goeie ketting :Z :W
 
Laatst bewerkt:
Doe eens niet zo lullig; jij stelt een vraag, en er zijn hier een berg mensen die de moeite nemen om te antwoorden. Dat het antwoord niet is wat je wilde horen is _jouw_ probleem.
:^


Motormuis, ik vind dat je opvallend veel post voor zo een eerste dag op het forum. In het 25kW gedeelte heb je ook al een paar topics geopend, onder andere over de top van de motor verhogen en hoe je een wheelie kan maken met een 125cc...
En alweer :^ Lees eerst eens rond voordat je een topic start. De kans is groot dat je de vraag en de antwoorden al gevonden hebt :)
 
Poeh. Slijtagedelen als banden, ketting en tandwielen zit natuurlijk nooit in bij garantie. Daarnaast kun je dat zelf ook controleren als je een motor koopt. Beetje flauw om een verkoper daar de schuld van te geven. Je kunt toch zelf wel zien hoe het profiel van je banden en de staat van de tandwielen is?

Als je dat niet kunt zien dan kun je die 100 euro beter gewoon betalen voor een nieuwe ketting/tandwielen, dit leergeld noemen en de volgende keer iemand meemenen die een beetje verstand heeft van motoren.

Om nou een dealer de schuld te geven van versleten ketting/tandwielen op een tweedehands motor.. :Z

Wat is het volgende? Dat je banden straks versleten zijn en er een nieuw voorbandje + achterbandje op moet voor 300 euro.. is dat garantie?
 
al het allemaal zo makkelijk was :) is het een goed idee.......... :+
ja iedereen moet het leren :9
Kijk super jij begrijpt het !!!! 8-) Ik ben gewoon belazerd maar ik heb er van geleerd :)
Super toch beter kan niet :9 leer ik nog wat van al die info haahahh
Nog een tipje: als je ergens op reageert, gebruik dan het quote-icoontje:
quote.gif
, dan snapt de rest ook nog waar het over gaat...
 
Hey jermo dan kan jij niet lezen want ik ben niet in 1970 geboren.....
Dan koop ik echt geen 125 cc.... :P
er wordt zelf in dit forum gezegd bij 25 kw info dat je met een kit de 200 haal :W Dus dat komt niet van mij hoor..!!!!!!!

jah een geknepen motor die onbegrensd 200+ gaat :P geen motor die standaard de 180 amper haalt :N
 
Wat ik mis is waren je tandwielen al versleten/gevaarlijk op het moment dat je weg reed bij de dealer, of was dit pas na 500 kilometer het geval.

Je kan een koopcontract namelijk altijd ontbinden op billikheid. Ik weet niet 100% zeker of ik het goede rechtswoord te pakken heb, maar het komt er op neer dat:

Als ik had geweten dat.... dan had ik het niet gedaan.

Wat hierbij belangrijk is is redelijkheid. Als de dealer aanbied je tegoemoed te komen of delen gratis te vervangen is het niet redelijk dat jij alsnog op die grond het contract wil ontbinden.

Waren de tandwielen/ketting acceptabel bij het wegrijden bij de dealer is een tegemoedkoming redelijk, waren deze al onvoldoende is vervanging redelijk.
 
Wat ik mis is waren je tandwielen al versleten/gevaarlijk op het moment dat je weg reed bij de dealer, of was dit pas na 500 kilometer het geval.

Je kan een koopcontract namelijk altijd ontbinden op billikheid. Ik weet niet 100% zeker of ik het goede rechtswoord te pakken heb, maar het komt er op neer dat:

Als ik had geweten dat.... dan had ik het niet gedaan.

Wat hierbij belangrijk is is redelijkheid. Als de dealer aanbied je tegoemoed te komen of delen gratis te vervangen is het niet redelijk dat jij alsnog op die grond het contract wil ontbinden.

Waren de tandwielen/ketting acceptabel bij het wegrijden bij de dealer is een tegemoedkoming redelijk, waren deze al onvoldoende is vervanging redelijk.


De tandwielen plus ketting waren al niet best bij kopen. Maar ik had gevraagd of dat werd verholpen tijdens de afleveringsbeurt. hij zie zelfs de remblokken vervangen we als dat nodig is. Maar niet dus want ik moet nu gewoon betalen
Het belangrijkste waar mij het op gaat is gewoon de eerlijkheid van de dealer !
dus ik heb nog kans op slagen. hoeveel dagen naar de afleverings beurt kan je het koopcontract ontbinden
 
De tandwielen plus ketting waren al niet best bij kopen. Maar ik had gevraagd of dat werd verholpen tijdens de afleveringsbeurt. hij zie zelfs de remblokken vervangen we als dat nodig is. Maar niet dus want ik moet nu gewoon betalen
Het belangrijkste waar mij het op gaat is gewoon de eerlijkheid van de dealer !
dus ik heb nog kans op slagen. hoeveel dagen naar de afleverings beurt kan je het koopcontract ontbinden


Ik ga vanavond even mijn rechtboek doorspitten en het proberen te achterhalen voor je. :W

Als ik mijn rechten lessen nog goed weet heb je zeker kans van slagen. Met dus de kanttekening dat als de dealer aanbied alles te vervangen je geen recht hebt op ontbinding van het contract, maar je de reparatie moet accepteren.

Maar pin mij er niet op vast ik zoek het even op voor je. :]
 
ik denk niet dat je een koopcaontract kan ontbinden omdat je ketting+tandwilen op zijn.

Maar omdat die versleten zijn wil je plotseling die motor niet meer?
 
ik denk niet dat je een koopcaontract kan ontbinden omdat je ketting+tandwilen op zijn.

Maar omdat die versleten zijn wil je plotseling die motor niet meer?

Goede reden toch :?

Ik weet niet hoor... :X
Als die man je nou 1 of ander wrak had verkocht zonder zijn mond open te doen, ja.

Maar om nou om een set K&T die overeenkomst te ontbinden vind ik blazerij vanaf de Eiffeltoren.

Netjes of niet van de verkoper is een andere discussie.
 
ik denk niet dat je een koopcaontract kan ontbinden omdat je ketting+tandwilen op zijn.

Maar omdat die versleten zijn wil je plotseling die motor niet meer?


Het gaat hier niet zo zeer om de motor die jij wel of niet wil, maar of jij de motor had gekocht als jij wist dat dit eraan mankeerde.

Om even met wetten te gaan smijten :+

BW6 art 248-2
(burgelijkwetboek 6 artikel 248 lid 2)

Een tussen partijn als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billikheid onaanvaatbaar zou zijn.

*wijst met zijn vinger terrechtwijzend terwijl hij in zijn andere hand het wetboek hoog houd :+ *

De tandwielen plus ketting waren al niet best bij kopen. Maar ik had gevraagd of dat werd verholpen tijdens de afleveringsbeurt. hij zie zelfs de remblokken vervangen we als dat nodig is. Maar niet dus want ik moet nu gewoon betalen
Het belangrijkste waar mij het op gaat is gewoon de eerlijkheid van de dealer !
dus ik heb nog kans op slagen. hoeveel dagen naar de afleverings beurt kan je het koopcontract ontbinden


Ben het overigens wel met mijn voorgangers eens als zij zeggen dat het erg ver gaat voor een K&T set gaat, maar dat terzijde.

Probeer er eerst eens naar tevredenheid uit te komen met je dealer je kan het altijd nog laten escaleren.
Je zal met mij eens zijn dat een rechter uiteindelijk de koopovereenkomst niet zal leten onbinden omdat dit niet redelijk is naar verhouding van wat er mis is. Een vergoeding of reparatie zullen eerder in het redelijk en billik straatje liggen.

De termijn hiervoor, ASAP, maar dat lijkt mij logisch. Je hebt het nu geconstateerd dus is het niet redelijk om een maand later aan te komen kloppen.
 
even wel als aanvulling hierop.

Het gaat om redelijkheid.
Staat er 4000 km op je teller en hadden de K&T met 5000 vervangen moeten worden had je er expliciet naar moeten vragen. Dan had jij immers kunnen weten dat dat eraan komt

Moet je nu alles gaan vervangen buiten het regulier onderhoud om dan heb je wel degelijk een kans.

Je hoeft immers niet te verwachten dat je met een nieuwe (tweedehands) nog voor het regulier onderhoud weer bij de dealer hoeft te zijn. Ik mag wel aannemen dat het gaat om niet alleen een motor gekocht bij een Bovag dealer, maar ook om een motor met Bovag garantie. Dus niet 1000 euro en geen vragen stellen.

Laten we wel zijn bij het afleveren hoort het smeren van de ketting. Ziet een zichzelf respecterende dealer dan dat het setje aan vervanging toe is?! Dacht het eigenlijk wel!
 
Het gaat hier niet zo zeer om de motor die jij wel of niet wil, maar of jij de motor had gekocht als jij wist dat dit eraan mankeerde.

Om even met wetten te gaan smijten :+

BW6 art 248-2
(burgelijkwetboek 6 artikel 248 lid 2)

Een tussen partijn als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billikheid onaanvaatbaar zou zijn.

*wijst met zijn vinger terrechtwijzend terwijl hij in zijn andere hand het wetboek hoog houd :+ *Ben het overigens wel met mijn voorgangers eens als zij zeggen dat het erg ver gaat voor een K&T set gaat, maar dat terzijde.

Probeer er eerst eens naar tevredenheid uit te komen met je dealer je kan het altijd nog laten escaleren.
Je zal met mij eens zijn dat een rechter uiteindelijk de koopovereenkomst niet zal leten onbinden omdat dit niet redelijk is naar verhouding van wat er mis is. Een vergoeding of reparatie zullen eerder in het redelijk en billik straatje liggen.

De termijn hiervoor, ASAP, maar dat lijkt mij logisch. Je hebt het nu geconstateerd dus is het niet redelijk om een maand later aan te komen kloppen.

Ik weet genoeg ......... ;) super bedankt :W
Hierbij wil ik iedereen ff bedanken voor de tips :}
Het gaat niet alleen over de k&t maar over de manier van service :o
 
Leer je zoiets niet met het lessen al? BRAVOK ?
Goed kijken als je wat koopt, wat betreft BOVAG garantie, dat krijg je voor zover ik weet alleen boven de 5000 euro (dat is in elk geval zo bij auto's). Dan heb je BOVAG garantie en daaronder heb je wel garantie (of niet, afhankelijk wat je hebt afgesproken met de verkoper), maar kan je niet refereren naar BOVAG-geldende garantievoorwaarden.

En een motor niet meer accepteren vanwege versleten onderdelen die heel normaal zijn, is natuurlijk aanstellerij en getuigt van onnozelheid van de kopende partij. Als je met een redelijk verhaal komt, zal de dealer vast wel een gedeelte willen betalen of bijv. de montage gratis doen etc.
Met een normaal gesprek kan je over het algemeen bij een dealer heel ver komen, tenzij je meteen al de zaak in loopt en onredelijk doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan