Hoe kan je je vergissen, 1ste pinksterdag

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Gisteren 1ste pinksterdag, ritje gereden, nog even door roermond, misschien wel een terrasje. Blijkt het naar de uitgangswegen enorm verstopt te zitten.
Eerst geduldig blijven staan achter wagens, maar mijn luchtgekoelde machine begon na een tijdje te roken. Ik ben maar tussen de auto's langzaam door gaan rijden , maar dat ging niet soepel omdat er geregeld een(echt waar)een Belgische kenteken :( te ver naar het midden stond.
Heb de busbaan maar genomen, onderweg toch storing aan de CDI kast die boven de motor hangt, boven de 80 begon die te haperen en soms eerder.
Wat doen jullie met een luchtgekoelde?
 
Gisteren 1ste pinksterdag, ritje gereden, nog even door roermond, misschien wel een terrasje. Blijkt het naar de uitgangswegen enorm verstopt te zitten.
Eerst geduldig blijven staan achter wagens, maar mijn luchtgekoelde machine begon na een tijdje te roken. Ik ben maar tussen de auto's langzaam door gaan rijden , maar dat ging niet soepel omdat er geregeld een(echt waar)een Belgische kenteken :( te ver naar het midden stond.
Heb de busbaan maar genomen, onderweg toch storing aan de CDI kast die boven de motor hangt, boven de 80 begon die te haperen en soms eerder.
Wat doen jullie met een luchtgekoelde?
Die Belgische nummerplaten komen wat meer naar het midden omdat ze zich afvragen waarom die Nederlandse nummerplaten kentekenplaten maar niet vooruit komen ...

Hier zijn we dat niet gewoon ...

Btw: hier zijn koekblikkers het gewoon dat motorrijders sowieso langs hen heen gaan, waar ze met hun auto ook staan. Er bestaat hier gewoon niet zoiets als een motorrijder die er ook maar aan denkt achteraan een file te gaan aanschuiven ... die kopen dan wel een auto ...

Belgen wéten dat motorrijders in staat zijn langs hen door te rijden, en die weten ook dat Belgische motorrijders weten hoe dat te doen. Auto's van de tegenrichting gaan zelfs vriendelijk voor je opzij als je net iets over de streep rijd met je motor om die rij voorbij te rijden.

En nog iets ... in België mogen wij de busbanen gebruiken met de motor. Dat is legaal omdat de Belgische regering nu eenmaal erg motor gezind is. Kan men in NL nog wat van leren!
Dat onze wegen iets minder van kwaliteit zijn zal mij wordt wezen, zo blijven alle bestuurders die niet kunnen rijden lekker weg :W
 
Gisteren 1ste pinksterdag, ritje gereden, nog even door roermond, misschien wel een terrasje. Blijkt het naar de uitgangswegen enorm verstopt te zitten.
Eerst geduldig blijven staan achter wagens, maar mijn luchtgekoelde machine begon na een tijdje te roken. Ik ben maar tussen de auto's langzaam door gaan rijden , maar dat ging niet soepel omdat er geregeld een(echt waar)een Belgische kenteken :( te ver naar het midden stond.
Heb de busbaan maar genomen, onderweg toch storing aan de CDI kast die boven de motor hangt, boven de 80 begon die te haperen en soms eerder.
Wat doen jullie met een luchtgekoelde?

Gewoon rijden.

Mijn motor heeft geen last van de hitte, ook niet in langzaam verkeer.
 
DKP, Dat is dan bij jullie beter geregeld. Snap alleen niet waarom dat gisteren mislukte.
~[/quote]
Auto's van de tegenrichting gaan zelfs vriendelijk voor je opzij als je net iets over de streep rijd met je motor om die rij voorbij te rijden.
~
Als dat werkt , is dat mooi!
 
Even mijn relaas: Heb ooit een BMW R1100GS gehad.
Inderdaad de motor met een olie/luchtgekoelde boxer twin.
Fijne motor die erg lekker reed en een waarlijke toerbuffel was.
Totdat ik op een keer tijdens de zomermaand met een graad of 30 richting Berlijn reed via de snelweg.
Een paar honderd kilometer voor Berlijn was op de autobahn een flink ongeluk gebeurd.
Alles stond muurvast en zelfs 2 stuks trauma heli's kwamen aangevlogen.
Dit werd dus een behoorlijke stremming.
Ik had een temperatuur-indicator op de BMW zitten en die werd dmv digitale streepjes weergegeven.
Het oponthoud door de file duurde zo lang dat de motortemperatuur gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
De motor ging stationair ook slechter lopen.
Ik heb op een gegeven moment de motor maar uitgezet om de boel te laten afkoelen, maar omdat het tegen de 30 graden buitentemperatuur was, koelt zo'n blok niet gauw af.
Ook reed ik mee in de file en af en toe ging het weer stapvoets verder voor een paar meter.
Om dan de motorfiets uit te laten en al steppend met het verkeer mee te varen ging mij toch echt te ver en daarom moest ik toch echt de motor af en toe starten.

Op een gegeven moment kwam er een Honda VFR naast me staan, en die vroeg me of alles in orde was.
Ik legde hem het verhaal uit en helaas kon hij er ook niets aan doen, maar liet ondertussen zijn VFR lekker doordraaien en die had dus geen centje last van de hitte.
Toen ik na de trip weer thuis was ben ik langsgegaan bij de BMW dealer en daar het verhaal uitgelegt.
De monteur vertelde mij dat ik gerust de motor aan had kunnen laten, ondanks dat de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
Hij vertelde mij dat ongeacht de buitentemperatuur er altijd voldoende rijwind zou zijn om het blok onder controle te houden betreffende temperatuur tijdens stilstand.
Ik moet jullie zeggen dat ik daar werkelijk geen ene suikerbiet van geloofde.
Wilde het toen op dat moment ook zeker niet uittesten,en heb vanaf toen mijn geloof in luchtgekoelde motorblokken verloren.
Door de regel genomen zal het zelden een probleem worden.
Maar eenmaal stilstaand en dan met hoge buiten temperaturen vraag ik het me toch echt af.
Ik ben dus eigenlijk wel helemaal klaar met luchtgekoelde blokken.
Overigens.......wat ik dan nooit helemaal heb begrepen is dat ik vaak genoeg heb meegemaakt met mijn verblijven in Azie, dat er daar met dik 35 graden gewoon 125cc motorfietsjes wel goed rond kunnen rijden en ook lang stil kunnen staan zonder al teveel ellende te krijgen.
Dan zou die BMW het ook met alle gemak aan moeten kunnen.
Maar ik heb het vertrouwen daarin wel helemaal verloren.
Watergekoelde blokken die thermisch het in de hand kunnen houden juich ik toe.
De motoren met olie/luchtgekoelde blokken zal ik nimmer meer kopen.
Vr Gr
 
Even mijn relaas: Heb ooit een BMW R1100GS gehad.
Inderdaad de motor met een olie/luchtgekoelde boxer twin.
Fijne motor die erg lekker reed en een waarlijke toerbuffel was.
Totdat ik op een keer tijdens de zomermaand met een graad of 30 richting Berlijn reed via de snelweg.
Een paar honderd kilometer voor Berlijn was op de autobahn een flink ongeluk gebeurd.
Alles stond muurvast en zelfs 2 stuks trauma heli's kwamen aangevlogen.
Dit werd dus een behoorlijke stremming.
Ik had een temperatuur-indicator op de BMW zitten en die werd dmv digitale streepjes weergegeven.
Het oponthoud door de file duurde zo lang dat de motortemperatuur gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
De motor ging stationair ook slechter lopen.
Ik heb op een gegeven moment de motor maar uitgezet om de boel te laten afkoelen, maar omdat het tegen de 30 graden buitentemperatuur was, koelt zo'n blok niet gauw af.
Ook reed ik mee in de file en af en toe ging het weer stapvoets verder voor een paar meter.
Om dan de motorfiets uit te laten en al steppend met het verkeer mee te varen ging mij toch echt te ver en daarom moest ik toch echt de motor af en toe starten.

Op een gegeven moment kwam er een Honda VFR naast me staan, en die vroeg me of alles in orde was.
Ik legde hem het verhaal uit en helaas kon hij er ook niets aan doen, maar liet ondertussen zijn VFR lekker doordraaien en die had dus geen centje last van de hitte.
Toen ik na de trip weer thuis was ben ik langsgegaan bij de BMW dealer en daar het verhaal uitgelegt.
De monteur vertelde mij dat ik gerust de motor aan had kunnen laten, ondanks dat de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
Hij vertelde mij dat ongeacht de buitentemperatuur er altijd voldoende rijwind zou zijn om het blok onder controle te houden betreffende temperatuur tijdens stilstand.
Ik moet jullie zeggen dat ik daar werkelijk geen ene suikerbiet van geloofde.
Wilde het toen op dat moment ook zeker niet uittesten,en heb vanaf toen mijn geloof in luchtgekoelde motorblokken verloren.
Door de regel genomen zal het zelden een probleem worden.
Maar eenmaal stilstaand en dan met hoge buiten temperaturen vraag ik het me toch echt af.
Ik ben dus eigenlijk wel helemaal klaar met luchtgekoelde blokken.
Overigens.......wat ik dan nooit helemaal heb begrepen is dat ik vaak genoeg heb meegemaakt met mijn verblijven in Azie, dat er daar met dik 35 graden gewoon 125cc motorfietsjes wel goed rond kunnen rijden en ook lang stil kunnen staan zonder al teveel ellende te krijgen.
Dan zou die BMW het ook met alle gemak aan moeten kunnen.
Maar ik heb het vertrouwen daarin wel helemaal verloren.
Watergekoelde blokken die thermisch het in de hand kunnen houden juich ik toe.
De motoren met olie/luchtgekoelde blokken zal ik nimmer meer kopen.
Vr Gr

Ik heb geen temperatuurmeter op mijn Harley's maar rijdt er zonder problemen mee rond, ongeacht de buitentemperatuur.

Ik heb er een met een volle kuip en beenkappen waarbij het blok minder gekoeld wordt en ook die geeft geen problemen, ook niet in zuid Frankrijk met buitentemperaturen van 38 graden en ook niet in de file hier of in stadsverkeer, en ik heb er niet eens een oliekoeler opzitten.
 
Dan heb jij een heel fijn exemplaar waar je zuinig op mag zijn.
De GS1100 die ik destijds had kon het thermisch allemaal niet bolwerken en vind daarom zulk luchtgekoelde blokken niet prettig.
Ik denk haast zeker te weten dat het doorgaans wel mee zal vallen met oververhitte motorblokken.
Maar voor mij alleen nog maar de watergekoelde blokken.
 
DKP, Dat is dan bij jullie beter geregeld. Snap alleen niet waarom dat gisteren mislukte.
\
Auto's van de tegenrichting gaan zelfs vriendelijk voor je opzij als je net iets over de streep rijd met je motor om die rij voorbij te rijden.
\
Als dat werkt , is dat mooi!
Het is natuurlijk niet zo dat ze ALTIJD netjes aan de kant gaan, maar ervaring zorgt ervoor dat je het gewoon ZIET wie er niet aan de kant zal gaan en vooral wie je bewust zal gaan hinderen ... want ja, die heb je er ook tussen natuurlijk ...
 
Dan heb jij een heel fijn exemplaar waar je zuinig op mag zijn.
De GS1100 die ik destijds had kon het thermisch allemaal niet bolwerken en vind daarom zulk luchtgekoelde blokken niet prettig.
Ik denk haast zeker te weten dat het doorgaans wel mee zal vallen met oververhitte motorblokken.
Maar voor mij alleen nog maar de watergekoelde blokken.

Mwah, mijn exemplaar is opgefokt en afgeragd...misschien dat 't 'm gewoon allemaal niet meer uitmaakt ;)
 
Jij hebt een oliegekoeld blok, de TS heeft het over een luchtgekoeld blok...
Klopt. Maar is ver hetzelfde.

Btw: op de Filipijnen rijden we bijna allemaal luchtgekoeld (nee, niet oliegekoeld) en in de stedelijke gebieden met moeite sneller dan stapvoets, uren als het moet, gaat gewoon hoor, zelfs bij +35°C.

Da lucht- en lucht/olie gekoelde blokken snel warm lopen zit vooral tussen de oren.
Tenzij er iets mis is natuurlijk.
Luchtgekoelde blokken zullen eerder niet warl genoeg worden dan te warm.

Je voelt het natuurlijk wel aan je benen.

Edit: dat van op de Filipijnen, ik zie nu dat dylanpilot het er al over had ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Maar is ver hetzelfde.

Btw: op de Filipijnen rijden we bijna allemaal luchtgekoeld (nee, niet oliegekoeld) en in de stedelijke gebieden met moeite sneller dan stapvoets, uren als het moet, gaat gewoon hoor, zelfs bij +35°C.

Da lucht- en lucht/olie gekoelde blokken snel warm lopen zit vooral tussen de oren.
Tenzij er iets mis is natuurlijk.
Luchtgekoelde blokken zullen eerder niet warl genoeg worden dan te warm.

Je voelt het natuurlijk wel aan je benen.

Edit: dat van op de Filipijnen, ik zie nu dat dylanpilot het er al over had ;)

Nee dat is het niet.
 
Nee dat is het niet.
Niet exaxt hetzelfde, maar ver hetzelfde.

Oliegekoelde motoren hebben kleinere koelribben, die worden gecompenseerd door de oliekoeler.

Enkel lucht gekoelde motorblokken hebben grotere koelribben. Zo berekend dat ze nagenoeg nooit te warm kunnen worden.

Hoe lichter het blok, hoe groter de koelribben omdat lichtere blokken op hogere toeren draaien. Het zit allemaal heel logisch in elkaar en is goed berekend op de koeling die een blok in originele staat nodig heeft.

De opgerokte 50cctjes tweetakt die wel warm liepen is omdat die koelribben niet voorzien zijn op het "nieuwe" vermogen.
 
Niet exaxt hetzelfde, maar ver hetzelfde.

Oliegekoelde motoren hebben kleinere koelribben, die worden gecompenseerd door de oliekoeler.

Enkel lucht gekoelde motorblokken hebben grotere koelribben. Zo berekend dat ze nagenoeg nooit te warm kunnen worden.

Hoe lichter het blok, hoe groter de koelribben omdat lichtere blokken op hogere toeren draaien. Het zit allemaal heel logisch in elkaar en is goed berekend op de koeling die een blok in originele staat nodig heeft.

De opgerokte 50cctjes tweetakt die wel warm liepen is omdat die koelribben niet voorzien zijn op het "nieuwe" vermogen.

Nee dat is het niet.
 
En nog iets ... in België mogen wij de busbanen gebruiken met de motor. Dat is legaal omdat de Belgische regering nu eenmaal erg motor gezind is. Kan men in NL nog wat van leren!

Echt niet!
Het gebruik van de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding kan toegelaten worden voor andere weggebruikers, met name fietsers, bromfietsers, motorfietsen en voertuigen voor het vervoer van personen met meer dan acht zitplaatsen. Dat is enkel het geval wanneer symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden.

bron: www.lokalepolitie.be


Dat onze wegen iets minder van kwaliteit zijn zal mij wordt wezen, zo blijven alle bestuurders die niet kunnen rijden lekker weg :W

Ik moet je teleurstellen. Het zit hier nog vol Belgische bestuurders. Dus nee, ze blijven niet weg.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij telt het idee "hoe meer er op zit, hoe meer er stuk kan gaan".
Dus mijn motor is luchtgekoeld. ;)
 
Laatst bewerkt:
Die Belgische nummerplaten komen wat meer naar het midden omdat ze zich afvragen waarom die Nederlandse nummerplaten kentekenplaten maar niet vooruit komen ...

Hier zijn we dat niet gewoon ...

Btw: hier zijn koekblikkers het gewoon dat motorrijders sowieso langs hen heen gaan, waar ze met hun auto ook staan. Er bestaat hier gewoon niet zoiets als een motorrijder die er ook maar aan denkt achteraan een file te gaan aanschuiven ... die kopen dan wel een auto ...

Belgen wéten dat motorrijders in staat zijn langs hen door te rijden, en die weten ook dat Belgische motorrijders weten hoe dat te doen. Auto's van de tegenrichting gaan zelfs vriendelijk voor je opzij als je net iets over de streep rijd met je motor om die rij voorbij te rijden.

En nog iets ... in België mogen wij de busbanen gebruiken met de motor. Dat is legaal omdat de Belgische regering nu eenmaal erg motor gezind is. Kan men in NL nog wat van leren!
Dat onze wegen iets minder van kwaliteit zijn zal mij wordt wezen, zo blijven alle bestuurders die niet kunnen rijden lekker weg :W
_O- _O- _O-

Oja :} :}


Obelix zal zeggen gekke jongens die nederlanders :+
 
Zelfs met mijn jawa type 638 niet echt dat soort problemen gehad.
Maar.. een echt kwartier stilstaan is best lang..
 
Het is natuurlijk niet zo dat ze ALTIJD netjes aan de kant gaan, maar ervaring zorgt ervoor dat je het gewoon ZIET wie er niet aan de kant zal gaan en vooral wie je bewust zal gaan hinderen ... want ja, die heb je er ook tussen natuurlijk ...

Dat vind ik dus zo'n typisch kromme Belgische motorrijders redenering, geeft perfect de mentaliteit van de meeste motorrijders hier aan.
Je begeeft je als motorrijder dus op het baanvak voor tegemoetkomend verkeer, en ervaart dat de tegemoetkomende bestuurders je met opzet hinderen. Leg deze eens even uit want ik begrijp niet helemaal wat die hinderaars fout doen.
 
Dat vind ik dus zo'n typisch kromme Belgische motorrijders redenering, geeft perfect de mentaliteit van de meeste motorrijders hier aan.
Je begeeft je als motorrijder dus op het baanvak voor tegemoetkomend verkeer, en ervaart dat de tegemoetkomende bestuurders je met opzet hinderen. Leg deze eens even uit want ik begrijp niet helemaal wat die hinderaars fout doen.

Pleonasme :+
 
Dat onze wegen iets minder van kwaliteit zijn zal mij worst wezen, zo blijven alle bestuurders die niet kunnen rijden lekker weg :W
Wel altijd gedacht dat wegen in België slecht zijn. Vooral in Wallonië.
Als je ooit binnendoor hebt gereden in Z.Italië, dan zijn de Belgische wegen als een biljartlaken. In Wallonië mist er wel eens een stuk teer. In Z.Italië heb je wegen dat je blij bent dat er überhaupt nog teer aanwezig is.
O ja, voor de veiligheid hebben ze wel overal vangrails. Dat dan weer wel!

Deze gaat nog, maar er zijn er wel slechtere.............
med.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan