Hoe kan je je vergissen, 1ste pinksterdag

Echt niet!
Het gebruik van de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding kan toegelaten worden voor andere weggebruikers, met name fietsers, bromfietsers, motorfietsen en voertuigen voor het vervoer van personen met meer dan acht zitplaatsen. Dat is enkel het geval wanneer symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden.
Wel ik kan je zeggen dat dat is wat je op internet vind, maar is al lang achterhaald. We mogen gewoon de busbanen gebruiken hoor :Y
Ik moet je teleurstellen. Het zit hier nog vol Belgische bestuurders. Dus nee, ze blijven niet weg.
Liever dat dan noordelijke gele platen waarvan de bestuurder niet eens weet dat NL ten noorden van B ligt en daardoor op een lengte van 800m 6 a 7 keer ZONDER REKENING MET ANDER VERKEER TE HOUDEN van rijbaan wisselt, en daarbij soms ook meerdere steoken oversteekt |(
 
Nee dat is het niet.
Jij kijkt gewoon te veel zwart-wit.

Het is lang niet altijd zoals het in "de boekskes" staat.

Theorie en praktijk ... een hemelsbreed verschil.

Maar het zal mij worst wezen. Ik weet wat lucht- en lucht/oliegekoelde blokken aankunnen. Dat is voldoende voor mij.

Heel veel daaromtrent ait hel gewoon tussen de oren, net als zo veel ... zoals bijvoorbeeld het gebruik van een momentsleutel om maar iets aan te halen ... puur psychologie!
 
Jij kijkt gewoon te veel zwart-wit.

Het is lang niet altijd zoals het in "de boekskes" staat.

Theorie en praktijk ... een hemelsbreed verschil.

Maar het zal mij worst wezen. Ik weet wat lucht- en lucht/oliegekoelde blokken aankunnen. Dat is voldoende voor mij.

Heel veel daaromtrent ait hel gewoon tussen de oren, net als zo veel ... zoals bijvoorbeeld het gebruik van een momentsleutel om maar iets aan te halen ... puur psychologie!

:? :t
 
Doet me denken aan het verhaal van van een Griso eigenaar die zijn motor had gestart in zijn garage, naar zijn keuken was gelopen voor koffie, en vervolgens zijn motor vergeten was. Dan is vloeistof gekoeld toch wel handig (aan de andere kant, hoe stom kan je zijn).
Mijn motor wordt in de Amsterdamse drukte ook af en toe ontzettend heet, tot het punt waarbij de tegelvloer van de garage onder mijn motor barstte. Dan denk ik maar, hij is in Italië ontworpen dan ga ik er vanuit dat ie ook met 40 graden in Rome moet blijven werken.
 
Niet exaxt hetzelfde, maar ver hetzelfde.

Oliegekoelde motoren hebben kleinere koelribben, die worden gecompenseerd door de oliekoeler.

Enkel lucht gekoelde motorblokken hebben grotere koelribben. Zo berekend dat ze nagenoeg nooit te warm kunnen worden.

Niet helemaal juist, ik heb een olie gekoeld blok met grote luchtkoeling koelribben. :t Er zijn ook olie gekoelde blokken die geen koelribben hebben.

6t21do0wapi3g.jpg


jlm3i1kixpbwv.jpg
 
Even mijn relaas: Heb ooit een BMW R1100GS gehad.
Inderdaad de motor met een olie/luchtgekoelde boxer twin.
Fijne motor die erg lekker reed en een waarlijke toerbuffel was.
Totdat ik op een keer tijdens de zomermaand met een graad of 30 richting Berlijn reed via de snelweg.
Een paar honderd kilometer voor Berlijn was op de autobahn een flink ongeluk gebeurd.
Alles stond muurvast en zelfs 2 stuks trauma heli's kwamen aangevlogen.
Dit werd dus een behoorlijke stremming.
Ik had een temperatuur-indicator op de BMW zitten en die werd dmv digitale streepjes weergegeven.
Het oponthoud door de file duurde zo lang dat de motortemperatuur gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
De motor ging stationair ook slechter lopen.
Ik heb op een gegeven moment de motor maar uitgezet om de boel te laten afkoelen, maar omdat het tegen de 30 graden buitentemperatuur was, koelt zo'n blok niet gauw af.
Ook reed ik mee in de file en af en toe ging het weer stapvoets verder voor een paar meter.
Om dan de motorfiets uit te laten en al steppend met het verkeer mee te varen ging mij toch echt te ver en daarom moest ik toch echt de motor af en toe starten.

Op een gegeven moment kwam er een Honda VFR naast me staan, en die vroeg me of alles in orde was.
Ik legde hem het verhaal uit en helaas kon hij er ook niets aan doen, maar liet ondertussen zijn VFR lekker doordraaien en die had dus geen centje last van de hitte.
Toen ik na de trip weer thuis was ben ik langsgegaan bij de BMW dealer en daar het verhaal uitgelegt.
De monteur vertelde mij dat ik gerust de motor aan had kunnen laten, ondanks dat de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
Hij vertelde mij dat ongeacht de buitentemperatuur er altijd voldoende rijwind zou zijn om het blok onder controle te houden betreffende temperatuur tijdens stilstand.
Ik moet jullie zeggen dat ik daar werkelijk geen ene suikerbiet van geloofde.
Wilde het toen op dat moment ook zeker niet uittesten,en heb vanaf toen mijn geloof in luchtgekoelde motorblokken verloren.
Door de regel genomen zal het zelden een probleem worden.
Maar eenmaal stilstaand en dan met hoge buiten temperaturen vraag ik het me toch echt af.
Ik ben dus eigenlijk wel helemaal klaar met luchtgekoelde blokken.
Overigens.......wat ik dan nooit helemaal heb begrepen is dat ik vaak genoeg heb meegemaakt met mijn verblijven in Azie, dat er daar met dik 35 graden gewoon 125cc motorfietsjes wel goed rond kunnen rijden en ook lang stil kunnen staan zonder al teveel ellende te krijgen.
Dan zou die BMW het ook met alle gemak aan moeten kunnen.
Maar ik heb het vertrouwen daarin wel helemaal verloren.
Watergekoelde blokken die thermisch het in de hand kunnen houden juich ik toe.
De motoren met olie/luchtgekoelde blokken zal ik nimmer meer kopen.
Vr Gr


Probleem met die BMW is dat er een temperatuur aanduiding op zit, sommige mensen worden daar zenuwachtig van als de temperatuur oploopt.
Had er geen aanduiding opgezeten dan had je de motor gewoon laten draaien en was er niks aan de hand.

Zelf heb ik een watergekoelde motor, en die staat binnen een paar minuten al boven de 100 graden en begint de koelfan te loeien om het weer wat koeler te krijgen, dus dat zegt ook niet alles.
 
Wel ik kan je zeggen dat dat is wat je op internet vind, maar is al lang achterhaald. We mogen gewoon de busbanen gebruiken hoor :Y

Je hebt gelijk, wat weten ze er nu van bij de politie, da's tenslotte hun vakgebied ook niet.

Maar alle gekheid op een stokje, Kris Peeters heeft vorige maand voorgesteld om de wet zo aan te passen dat motorrijders de busstrook mogen gebruiken. Het is dus slechts een idee van een minister op dit moment, niets meer, niets minder.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2969040
 
Je hebt gelijk, wat weten ze er nu van bij de politie, da's tenslotte hun vakgebied ook niet.

Maar alle gekheid op een stokje, Kris Peeters heeft vorige maand voorgesteld om de wet zo aan te passen dat motorrijders de busstrook mogen gebruiken. Het is dus slechts een idee van een minister op dit moment, niets meer, niets minder.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2969040
Bij de politie weten ze ook dat er gewoon zo GEEN BORDEN bestaan. Het voordeel van de twijfel maakt hierbij veel goed. De Belgische wet (ja, ook de verkeerswet) spreekt zichzelf op heel veel vlakken erg hard tegen. Moet je gebruik van weten te maken.

Laat ik je ook wel melden dat ik reeds tweemaal een politie agent heb laten schorsen voor een keer 3 dagen, en een keer 8 dagen vanwege doordrijven in het geven van een onterechte boete. Moet er ooknwel bij vertellen dat beide agenten daarbij arrogant tewerk gingen en dat dat wel een grote rol speelde.
 
Hoi Red Force.
Jij zult daar wel gelijk in hebben en kan mezelf daar wel in vinden.
Het zal zekers voor groot deel tussen de oren zitten.
Maar op die bewuste dag durfde ik het niet aan om de motorfiets te laten draaien totdat ie werkelijk in de soep zou lopen.
Nadien eigenlijk alleen maar watergekoelde blokken gehad, en ondank dat die ook kuren kunnen gaan vertonen op thermisch gebied zelf nog nimmer last van gehad.
Wel verbaasde ik me vaak over het feit dat die luchtgekoelde Honda, Yamaha en Suzuki motortjes van rond de 125cc in Azie het nagenoeg altijd deden.
Zelfs met lange tijd stationair draaien bleven ze lopen in dat snikhete weer.
Vinden wij het hier al warm met 30 graden zomers, daar loopt het tot ver over de 35 graden heen.
Het was me wel eens gebeurd dat ik op zo'n gehuurd motorfietsje in de stad voor het stoplicht stond te wachten en onder mijn linker sandaal het asfalt gewoon zacht was geworden door de hitte. ( mijn sandaal afdruk kon ik erin zetten )
En die motorblokjes bleven maar onvermoeid doorlopen.
Het is werkelijk een wonder hoe sterk dat spul is.
Vr gr Erwin
 
Die Aziatische motortjes zijn op die temperaturen en op dat specifieke gebruik gebouwd.

Maar dat geeft wel aan dat een luchtgekoelde motor best tegen wat hitte kan ;)
 
Laatst bewerkt:
Die Aziatische motortjes zijn op die temperaturen en op dat specifieke gebruik gebouwd.
De motorblokjes is Azië zijn doorgaans 1cil blokjes. Denlucht gaat volledig rond de cilinder. Bij stilstand kan die cilinder de hitte dan ook afvoeren volledig rond de cil via de koelribben. Bij vier cil blokken ligt dat moeilijker, de binnenste cil krijgen het zwaarder te verduren. De oliekoeler doet daarbij wel het nodige.
Maar dat geeft wel aan dat een luchtgekoelde motor best tegen wat hitte kan ;)
Dat is gewoon zo.
 
Bij de politie weten ze ook dat er gewoon zo GEEN BORDEN bestaan. Het voordeel van de twijfel maakt hierbij veel goed. De Belgische wet (ja, ook de verkeerswet) spreekt zichzelf op heel veel vlakken erg hard tegen. Moet je gebruik van weten te maken.

Laat ik je ook wel melden dat ik reeds tweemaal een politie agent heb laten schorsen voor een keer 3 dagen, en een keer 8 dagen vanwege doordrijven in het geven van een onterechte boete. Moet er ooknwel bij vertellen dat beide agenten daarbij arrogant tewerk gingen en dat dat wel een grote rol speelde.

Het is niet omdat die borden niet gebruikt worden dat ze geen plaatsje in wet hebben. Het feit dat je die borden nergens tegenkomt wil gewoon zeggen dat het dus nergens is toegestaan. Op dat vlak is de wet hier dus heel duidelijk.

En ik zie het verband tussen de schorsing van politiebeambten en het oneigenlijk gebruik van busbanen niet echt. Lijkt me trouwens ook sterk dat jij ze hebt laten schorsen, zal eerder een rechter of korpshoofd geweest zijn die die beslissing heeft genomen, eventueel na een aanklacht van jou.
 
Dat vind ik dus zo'n typisch kromme Belgische motorrijders redenering, geeft perfect de mentaliteit van de meeste motorrijders hier aan.
Je begeeft je als motorrijder dus op het baanvak voor tegemoetkomend verkeer, en ervaart dat de tegemoetkomende bestuurders je met opzet hinderen. Leg deze eens even uit want ik begrijp niet helemaal wat die hinderaars fout doen.
Je moet het bericht goed lezen he ;)

Ik rijd niet ALTIJD over de lijn. Maar ik bedoel dus dat velen aan de kant gaan, ook als je WEL over de lijn rijd.

Dat je ziet wie je bewust wil hinderen doel ik dan vooral op het rijden tussen de files door, want ook daarbij heb je er die je echt bewust hinderen.
Ze zijn wel zeldzaam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, maar het is wel iets dat je vaak tegenkomt. Ik kom regelmatig motorrijders tegen die zich op mijn rijvak bevinden en mij tegemoet rijden, ondanks een ononderbroken middenlijn zelfs. Die zijn dan vaak nog boos ook omdat ik dan niet aan de kant ga... (ja, ik ben zo'n eikel die dat doet!)
Zelfde met filteren. Het is niet omdat het kan dat het dus ook maar moet. Ik blijf gewoon mijn plaats in mijn rijvak aanhouden. Als er dan een motor tussendoor kan is dat mooi voor die motorrijder, maar als het (net niet) past dan heeft hij pech, ik ga niet op de streep of tegen de greppel rijden om hem door te laten. Sommige motorrijders zijn daar dan niet gelukkig mee en laten dat blijken door te "revven", hoofdschudden en andere gebaren. Werkt meestal nog averechts, bij mij toch.
Het is iets anders als de hele boel stil staat, dan ga ik meestal een beetje aan de kant staan om eventuele filteraars te kunnen laten passeren.
Maar veel motorrijders moeten goed beseffen dat het iets is dat MAG en niet dat MOET.
 
Echt niet!

Het gebruik van de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding kan toegelaten worden voor andere weggebruikers, met name fietsers, bromfietsers, motorfietsen en voertuigen voor het vervoer van personen met meer dan acht zitplaatsen. Dat is enkel het geval wanneer symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden.

bron: www.lokalepolitie.be

Ik moet je teleurstellen. Het zit hier nog vol Belgische bestuurders. Dus nee, ze blijven niet weg.


DKP is tenminste wel een échte Belg! :+
 
Het is niet omdat die borden niet gebruikt worden dat ze geen plaatsje in wet hebben. Het feit dat je die borden nergens tegenkomt wil gewoon zeggen dat het dus nergens is toegestaan. Op dat vlak is de wet hier dus heel duidelijk.
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.
Ik weet hoe ik ze moet gebruiken, men heeft mij al gezegd dat ik een goede crimineel zou zijn omdat ik goed bekend ben met de tegenstrijdigheden in de wet.
En ik zie het verband tussen de schorsing van politiebeambten en het oneigenlijk gebruik van busbanen niet echt. Lijkt me trouwens ook sterk dat jij ze hebt laten schorsen, zal eerder een rechter of korpshoofd geweest zijn die die beslissing heeft genomen, eventueel na een aanklacht van jou.
Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.

De tweede had te maken metdoor oranje te rijden. Agent werd ook onbeschoft toen ik zei dat ik te kort bij de streep was en hij (in anonieme auto) te kort op mij reed waardoor ik niet meer veilig kon stoppen. Da heeft 6 maand aangesleept. Maar ik win en hij 3 dagen zonder werk.

Ik ken mijn rechten, en die gebruik ik ook.
 
... Ik kom regelmatig motorrijders tegen die zich op mijn rijvak bevinden en mij tegemoet rijden, ondanks een ononderbroken middenlijn zelfs. Die zijn dan vaak nog boos ook omdat ik dan niet aan de kant ga...
Je hoeft ook helemaal niet aan de kant, want, en dat besef ik, als motorrijder hoor je niet over die ononderbroken streep te rijden.

Ik doe het zo, ik ga er langs, en als er tegenverkeer komt zet ik mijn pinkernop om het tegenverkeer te laten weten dat ik vóór ze bij mij zijn weer invoeg.

Velen gaan dan aan de kant, ook al moet dat niet. Dien ze het niet, geen probleem, dan voeg ik wel effe in.

Doe ik veel op de baan van de afrit in sterrebeek tot aan de grote baan en voorbij het kruispunt tot aan de eerste rotonde nabij de verkeerstoren, een baan die jou wel bekend zal zijn ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen jammer dat deze echte Belg niet begrijpt dat een busbaan voor bussen is :?
In B is men al verder ontwikkeld, en beseffen we dat bepaalde dingen voor meerdere zaken gebruikt kunnen worden ...
En zich gedraagt als een echte Hollander om zich via regeltjes overal maar onderuit probeert te lullen/komen :+
... wat voor NL's als jij gewoon te ingewikkeld wordt, want die begrijpen de wet niet eens en denken dat het dan valt onder de term "onder de regeltjes uit praten" ... :')

Maar vooral, men is hier echt wel vóór de motorrijders 8-)



Maar we zijn nu wel te veel aan het afwijken, want het gaat hier over de zorg van luchtkoeling, en niet over de voordelen die motorrijders in B hebben. Anders krijgen we voor we het weten weer xenon en LED discussies })

Dus ... BACK ON TOPIC!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.
Ik weet hoe ik ze moet gebruiken, men heeft mij al gezegd dat ik een goede crimineel zou zijn omdat ik goed bekend ben met de tegenstrijdigheden in de wet.Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.

De tweede had te maken metdoor oranje te rijden. Agent werd ook onbeschoft toen ik zei dat ik te kort bij de streep was en hij (in anonieme auto) te kort op mij reed waardoor ik niet meer veilig kon stoppen. Da heeft 6 maand aangesleept. Maar ik win en hij 3 dagen zonder werk.

Ik ken mijn rechten, en die gebruik ik ook.

Alleen in België :+
 
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.
Ik weet hoe ik ze moet gebruiken, men heeft mij al gezegd dat ik een goede crimineel zou zijn omdat ik goed bekend ben met de tegenstrijdigheden in de wet. Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.

De tweede had te maken metdoor oranje te rijden. Agent werd ook onbeschoft toen ik zei dat ik te kort bij de streep was en hij (in anonieme auto) te kort op mij reed waardoor ik niet meer veilig kon stoppen. Da heeft 6 maand aangesleept. Maar ik win en hij 3 dagen zonder werk.

Ik ken mijn rechten, en die gebruik ik ook.

Heb je nu nooit spijt van het feit dat je bewaker bent geworden dan? :?
 
Die Aziatische motortjes zijn op die temperaturen en op dat specifieke gebruik gebouwd.

Maar dat geeft wel aan dat een luchtgekoelde motor best tegen wat hitte kan ;)
In Azië een 125 cc of een paar cc meer.
De warmte die een kleine cilinderinhoud produceert, is heel wat minder dan 500 of 600 cc per cilinder.
 
Mijn pa vertelde mij dat zijn oude cb750k1 ook lastig begon te lopen als de motor erg warm was, en hij lang voor een stoplicht moest wachten.

Hij wist me te vertellen dat dat door de bobine's komt, die hangen direct boven het blok, dus ik kan goed voorstellen als die dingen 100+ graden gaan worden dat het vonkje wat zwakker wordt.

Ik vond het een logisch verhaal.

De motor zelf kan het natuurlijk makkelijk aan, maar de spulletjes eromheen misschien wat minder.
Vaak hangen de bobines ook op een koele plaats, vooraan onder de tank, in de rijwind. Maar als er geen rijwind is..

Overigens wil het oude autos ook wel voorkomen dat je vaporlock in de carburateurs krijgt, dan worden de carbs te heet.
Eerlijk gezegt heb ik daar bij een motor nog nooit van gehoord.
Maar de carbs van een bmw of guzzi hangen ook direct boven de cilinders, zonder rijwind zal dat ook wel aardig in tempratuur oplopen. Maar of dat dan zo heet wordt...

Anyway, voornaamste reden van slecht lopen bij filerijden/lange stilstand is hoogstwaarschijnlijk te hete bobine's.
 
Wel altijd gedacht dat wegen in België slecht zijn. Vooral in Wallonië.
Als je ooit binnendoor hebt gereden in Z.Italië, dan zijn de Belgische wegen als een biljartlaken. In Wallonië mist er wel eens een stuk teer. In Z.Italië heb je wegen dat je blij bent dat er überhaupt nog teer aanwezig is.
O ja, voor de veiligheid hebben ze wel overal vangrails. Dat dan weer wel!

Deze gaat nog, maar er zijn er wel slechtere.............
[afbeelding]
Lijkt wel een beetje op Zuid Amerika, maar dan zonder vang rails.
Als je daar een stuk redelijk asfalt heb zeker niet te snel gas geven want dan was het 100 meter verder weer asfalt tusen de gaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan