Hoe kan je je vergissen, 1ste pinksterdag

Mijn pa vertelde mij dat zijn oude cb750k1 ook lastig begon te lopen als de motor erg warm was, en hij lang voor een stoplicht moest wachten.

Hij wist me te vertellen dat dat door de bobine's komt, die hangen direct boven het blok, dus ik kan goed voorstellen als die dingen 100+ graden gaan worden dat het vonkje wat zwakker wordt.

Ik vond het een logisch verhaal.

De motor zelf kan het natuurlijk makkelijk aan, maar de spulletjes eromheen misschien wat minder.
Vaak hangen de bobines ook op een koele plaats, vooraan onder de tank, in de rijwind. Maar als er geen rijwind is..

Overigens wil het oude autos ook wel voorkomen dat je vaporlock in de carburateurs krijgt, dan worden de carbs te heet.
Eerlijk gezegt heb ik daar bij een motor nog nooit van gehoord.
Maar de carbs van een bmw of guzzi hangen ook direct boven de cilinders, zonder rijwind zal dat ook wel aardig in tempratuur oplopen. Maar of dat dan zo heet wordt...

Anyway, voornaamste reden van slecht lopen bij filerijden/lange stilstand is hoogstwaarschijnlijk te hete bobine's.

Bij mij loopt de benzineleiding tussen de cilinders door, die heb ik wel voorzien van goede isolatie.
 
Ik ben geen techneut maar kan wel zo al een aantal grote voordelen van waterkoeling ten opzichte van luchtkoeling opnoemen. Om te beginnen al de stabielere bedrijfstemperatuur en groter rendement.
Sterker nog, ik kan zelf geen enkel zinnig argument bedenken dat voor luchtkoeling pleit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen techneut maar kan wel zo al een aantal grote voordelen van waterkoeling ten opzichte van luchtkoeling opnoemen. Om te beginnen al de stabielere bedrijfstemperatuur en groter rendement.
Sterker nog, ik kan zelf geen enkel zinnig argument bedenken dat voor luchtkoeling pleit.

Ik wel:

- eenvoud van constructie
- kostenbesparend
- minder onderhoud
- uiterlijk

Daarentegen zijn er veel meer voordelen verbonden aan watergekoelde motoren, dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi rustige motorrijder.
Daar zal jij ook een puntje hebben.
Een 125cc zal anders met warmte omgaan dan inderdaad een 600cc.
Maar.......ooit eens op Bali een ouwe BMW boxer gezien.
En dan bedoel ik dus echt zo'n ouwe.
Die reed daar vrolijk rond.
Kennelijk wel mogelijk dus, of het blok moet telkens zo op z'n flikker krijgen door die hitte dat het minder lang meegaat als dat het hier in Europa zou rondrijden.
Ben geen mechanicus, maar wellicht zou dat kunnen.
Vr Gr E
 
Heb je nu nooit spijt van het feit dat je bewaker bent geworden dan? :?
Nee hoor, ik doe mijn werk graag ;)
Zeker op de luchthaven, maar dat heeft dan weer meer met de vliegtuigen te maken dan met wetten 8-)

En om dan maar een ander off-topic punt aan te halen, afschaffen al die geluidswetten rond de luchthaven en uitbreiden die handel! B|
In dat opzicht aan de verkeerde kant van de wet terecht gekomen _O-
Nee, aan de juiste kant, al betaald de criminele kant natuurlijk wel beter _O-
 
Ik zelf heb met mijn savage 650 ook nooit problemen gehad, wel eens dat ik het zelf moeilijk kreeg van de hitte met filerijden vanwege opstijgende warmte maar motor niks, volgens mij stond benzine in tank zowat te koken.
De toleranties van zuigers lagers edg zijn groter als bij vloeistof gekoelde motoren,kijk maar naar harleys in california enzo geen enkel probleem.
 
Even mijn relaas: Heb ooit een BMW R1100GS gehad.
Inderdaad de motor met een olie/luchtgekoelde boxer twin.
Fijne motor die erg lekker reed en een waarlijke toerbuffel was.
Totdat ik op een keer tijdens de zomermaand met een graad of 30 richting Berlijn reed via de snelweg.
Een paar honderd kilometer voor Berlijn was op de autobahn een flink ongeluk gebeurd.
Alles stond muurvast en zelfs 2 stuks trauma heli's kwamen aangevlogen.
Dit werd dus een behoorlijke stremming.
Ik had een temperatuur-indicator op de BMW zitten en die werd dmv digitale streepjes weergegeven.
Het oponthoud door de file duurde zo lang dat de motortemperatuur gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
De motor ging stationair ook slechter lopen.
Ik heb op een gegeven moment de motor maar uitgezet om de boel te laten afkoelen, maar omdat het tegen de 30 graden buitentemperatuur was, koelt zo'n blok niet gauw af.
Ook reed ik mee in de file en af en toe ging het weer stapvoets verder voor een paar meter.
Om dan de motorfiets uit te laten en al steppend met het verkeer mee te varen ging mij toch echt te ver en daarom moest ik toch echt de motor af en toe starten.

Op een gegeven moment kwam er een Honda VFR naast me staan, en die vroeg me of alles in orde was.
Ik legde hem het verhaal uit en helaas kon hij er ook niets aan doen, maar liet ondertussen zijn VFR lekker doordraaien en die had dus geen centje last van de hitte.
Toen ik na de trip weer thuis was ben ik langsgegaan bij de BMW dealer en daar het verhaal uitgelegt.
De monteur vertelde mij dat ik gerust de motor aan had kunnen laten, ondanks dat de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
Hij vertelde mij dat ongeacht de buitentemperatuur er altijd voldoende rijwind zou zijn om het blok onder controle te houden betreffende temperatuur tijdens stilstand.
Ik moet jullie zeggen dat ik daar werkelijk geen ene suikerbiet van geloofde.
Wilde het toen op dat moment ook zeker niet uittesten,en heb vanaf toen mijn geloof in luchtgekoelde motorblokken verloren.
Door de regel genomen zal het zelden een probleem worden.
Maar eenmaal stilstaand en dan met hoge buiten temperaturen vraag ik het me toch echt af.
Ik ben dus eigenlijk wel helemaal klaar met luchtgekoelde blokken.
Overigens.......wat ik dan nooit helemaal heb begrepen is dat ik vaak genoeg heb meegemaakt met mijn verblijven in Azie, dat er daar met dik 35 graden gewoon 125cc motorfietsjes wel goed rond kunnen rijden en ook lang stil kunnen staan zonder al teveel ellende te krijgen.
Dan zou die BMW het ook met alle gemak aan moeten kunnen.
Maar ik heb het vertrouwen daarin wel helemaal verloren.
Watergekoelde blokken die thermisch het in de hand kunnen houden juich ik toe.
De motoren met olie/luchtgekoelde blokken zal ik nimmer meer kopen.
Vr Gr

Het probleem van de bmw is niet dat hij luchtgekoeld is, maar dat hij geen koelvin heeft.
Een eend bijvoorbeeld kun je makkelijk een uur stationair laten lopen.
Uiteindelijk heeft een vloeistof gekoelde motor dezelfde lucht nodig om op temperstuur te blijven. Het verschil is dat ze bijna altijd een koelventilator ingebouwd hebben. Zonder ventilator lopen ze ook gewoon warm als ze onvoldoende rijwind krijgen.
 
Het probleem van de bmw is niet dat hij luchtgekoeld is, maar dat hij geen koelvin heeft.
Een eend bijvoorbeeld kun je makkelijk een uur stationair laten lopen.
Uiteindelijk heeft een vloeistof gekoelde motor dezelfde lucht nodig om op temperstuur te blijven. Het verschil is dat ze bijna altijd een koelventilator ingebouwd hebben. Zonder ventilator lopen ze ook gewoon warm als ze onvoldoende rijwind krijgen.

Bij die eend draait dan wel altijd de koelventilator mee die lucht langs de koelvinnen van de cilinders blaast.
 
Ja precies, daarom geef ik die ook als voorbeeld.
Luchtgekoeld hoeft geen probleem te zijn, als je motor niet geforceerd gekoeld is dan is dat wel een probleem.
 
Ja precies, daarom geef ik die ook als voorbeeld.
Luchtgekoeld hoeft geen probleem te zijn, als je motor niet geforceerd gekoeld is dan is dat wel een probleem.

Dat hoeft niet hoor, mijn motor heeft ook geen geforceerde luchtkoeling.
 
Ja precies, daarom geef ik die ook als voorbeeld.
Luchtgekoeld hoeft geen probleem te zijn, als je motor niet geforceerd gekoeld is dan is dat wel een probleem.
Bij een auto is die zogenaamde geforceerde luchtkoeling belangrijker dan bij een motor, omdat bij een auto de motor IN het voertuig ligt en er daardoor minder lucht rond kan stromen wanneer je stilstaat. De warmte stapelt zich op in het motorcompartiment daar waar het bij een motorfiets gewoon weg gaat in de open lucht.

Daarom heeft een geitje (wat jullie verkeerdelijk een eend noemen :P ), dus wel een koelventilator om een luchtstroom op te wekken wanneer nodig.
Dat is dus een geforceerde luchtkoeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Belgische nummerplaten komen wat meer naar het midden omdat ze zich afvragen waarom die Nederlandse nummerplaten kentekenplaten maar niet vooruit komen ...

Hier zijn we dat niet gewoon ...


Kan je dat vertellen aan al die mensen die dagelijks voor mij staan op de Belgische wegen.
Ik denk dat ze de memo hebben gemist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan