Hoe kan je nog platter door de bocht?

joost850

Rookie
10 mei 2004
21
0
Dalen
Galoa!

Heb de slijtboutjes al aan het asfalt maar zou nog wel een stukkie platter willen }) ! Alleen mijn Bridgestone BT 020 NT's zitten al op hun limiet, betekent dit dat nog platter gaan met de brommerd je ook daadwerkelijk plat gaat?

Het gaat trouwens om een Yamaha TDM 850 uit '92.

Alvast bedankt :} !

Joost
 
nop....je kan met een TDM extreem superplat...zolang je de steppies enzo maar inkort en verhoogt..en noem maar op.....

2.10-5.jpg
 
Heb zelf een '94er TDM, bolletjes op de slijtbouten zijn bijna helemaal weg, voorband heeft géén rand meer, achter een paar mm. Volgens maatje rijdt ik dan ook zo goed als de uitlaten aan de grond, pas op dus!

Gast op de oranje TDM kan ook héél goed wheelies maken opdat ding :}
 
Yep, allen soms kopt ie een deuk in het asfalt met wheeliën.

Er zwerft ook nog een foto op M-F van zijn steppies en demper die een de grond gereden waren, volgens mij in een soortgelijk topic als dit
 
wil je platter door de bocht?
dan ga je in een linker bocht naar rechts leunen: gegarandeerd dat je alles aan de straat rijdt :+
ik neem aan dat je harder door een bocht wil?!.
dan ga je met je bovenlijf verder dan je motor de bocht inhangen.
de motor staat dan rechter op en laat zich dus sneller door de bocht rijden.
als je sneller door een bocht wil moet je ook niet te dikke banden monteren: de standaardmaat is normaal het beste.
denk aan 50cc racertjes van vroeger, die hadden heel smalle bandjes en haalden hogere bochtensnelheden als de 500cc met hun brede banden.
 
Bedankt voor de reacties!

Het enige wat nog overblijft is meer snelheid genereren door als een halve acrobaat naast je motor te gaan hangen.
Alleen zie ik op de foto die Snorro gepost heeft dat deze TDM voorzien is van andere stepjes (zeg maar kortere en zonder slijtboutjes!) terwijl hij wel over originele uitlaten beschikt! Dus als die uitlaten aan de grond komen!

Gr Joost
 
Die slijtboutjes zitten er om aan te geven dat de grens bijna is bereikt. Dat betekent dat daarna toch écht wat duurdere onderdelen aan bod komen.
 
als je verder wil, zal ik maar zeggen, dan kun je beter aan de vering gaan denken om die (lees beter) harder of straffer te zetten, dan krijg je meer bodemvrijheid.
bij mijn gpz kan ik de exenter een halve slag verdraaien en zo meer grondspeling krijgen.
ik ben op assen met een zelfde motor onderuit gegaan nadat aan beide kanten de uitlaat aan de grond zat en dan komt het achterwiel los,........probleem!
middebok was verwijderd, en dat is ook noodzaak.
ook kun je iets winnen met andere banden voor de volgend keer, en dan bedoel ik de hoogte van de band, geen 120/60 maar 120/70.
geen 180/55 maar 180/60. bijvoorbeeld,schild al een stuk.
je vraagt of het platter kan als je aftekening op de band op de rand zit, andwoord JA, zelfs nog al wat, maar dat is wel het gebied waar het driften op kan treden.
ik zou geen 020 meer opleggen als ik jou was maar gaan voor een 010 of de nieuwe 014.
en hoe plat ga je werklijk, als je de spanning maar laag genoeg zet komt de rand van de band bij rechtuit rijden al in zicht, en die is dus ook van belang bij een goed bochten gedrag.
ik beriddeneer altijd NA een valpartij dat daar dus de grens lag, maarja dan lig je
 
Die slijtboutjes zitten er om aan te geven dat de grens bijna is bereikt. Dat betekent dat daarna toch écht wat duurdere onderdelen aan bod komen.


Ow ? Mijn BMW heeft helemaal geen slijt-dingetjes op de steppen ?


Ow, en volgens wat testen zijn de Bridgestones (BT-014) maar middelmatige banden. Ik zou voor Michelin Pilot Power, Mezeler Sportec M-1 of de Pirelli dragon gaan. De 010 en de 014 zijn qua karkas te slap voor een wat zwaardere motor. Zelf ondervonden, nagelezen in testen en bevestigd gehad door een bandenboer.
 
Laatst bewerkt:
Michel (Oranje TDM-er) heeft gewoon een paar zenuweindjes los zitten in z'n hoofd.
De leden van de TDM/TRX Club(en sommige ZAC-ers)kunnen dat wel bevestigen denk ik.
Maar verder is het wel een aardige gozer, hij komt tenminste elke keer weer de koffie opzuipen als we met een clubstand op een beurs staan. En dan slap lullen hoe VET zijn laatste crash weer was, of die mislukte Wheelie.

Als je je leftengels aan de grond rijd, dan gewoon ff de knop om en nog platter, kan makkelijk. Ik rijd ook mijn demper aan de grond (op het circuit) en m'n voetsteuntjes zijn gereduceerd tot zielige stompjes aluminium, grondspeling is nou eenmaal niet het sterkste punt van een TDM.
full
 
En als je dan je een beetje gaat hangen en gelijk je knietje uitsteekt
kan je de blits maken bij je vrienden (en vriendinnen) 8-)
Zoals de tekst op de foto al aangeeft, "as easy as eating pancakes"
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan