Hoe kegelvormige demper monteren?

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Hallo technici,

Ik heb vanavond een mooie set uitlaten binnen gekregen.

img706g.jpg



img708.jpg



img709nt.jpg



Een klein probleempje: Zoals op de foto te zien is, is de demper geleverd met twee geluidsdempers. De kegelvormige demper moet met het puntje de demper in. Daar duw je hem tegen een richeltje aan. Vervolgens schuif je de linkpijp naar binnen tot hij klem zit. Klaar is Kees! :+

Alleen één van die kegelvormige dempers blijft dus wel net op dat randje hangen, maar de linkpijp duwt hem niet vast omdat de diameter van de kegelvormige demper kleiner is dan die van de linkpijp. Die heeft daardoor dus een speling van een cm of 5/6. Rammelt er lekker op los...

Iemand misschien een oplossing? Ik ben zelf niet zo creatief aangelegd met dit soort dingen. Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Zoals op de eerste foto te zien is, liggen de db-killers onder de dempers. Deze moeten inderdaad in het uiteinde van de demper. Echter is dit uitlaatsysteem voorzien van twee killers. Eentje waar de linkpijp de demper binnen gaat en ééntje aan het uiteinde.

Maar de kegelvormige killers (twee naast elkaar tussen de twee dempers in) horen onder in de demper, waar de linkpijp de demper binnen gaat.

Hiervan blijft er eentje dus niet vastzitten, doordat de diameter kleiner is dan die van de linkpijp. Hij valt hierdoor in de linkpijp en gaat rammelen.
 
Qua gassen zou je zeker gelijk kunnen hebben, ben alleen bang dat ze dan wel echt een enorme bak herrie gaan maken? Of zou die qua demping niet veel doen? Dat verwacht ik namelijk wel, dat dat de voornaamste demper is qua geluid en niet die db-killer..
 
monteer ze eerst eens zonder de kegels en met alleen de DB killers aan het eind. Mocht het geluid echt onacceptabel zijn kun je ze kegels altijd nog monteren.
Meer dan 5min werk per demper zal het niet zijn om ze te demonteren.

helaas is het met aftermarket spul zo dat het niet altijd 100% past, waarschijnlijk is de pasvorm van de kegels dus ook niet ideaal.
Wat betreft de doorlaat, deze wordt ook al aardig gereduceert door de DB killers, de kegels maken hem waarschijnlijk nog stiller alleen zal dit vooral ten kostte gaan van de prestaties
 
monteer ze eerst eens zonder de kegels en met alleen de DB killers aan het eind. Mocht het geluid echt onacceptabel zijn kun je ze kegels altijd nog monteren.
Meer dan 5min werk per demper zal het niet zijn om ze te demonteren.

helaas is het met aftermarket spul zo dat het niet altijd 100% past, waarschijnlijk is de pasvorm van de kegels dus ook niet ideaal.
Wat betreft de doorlaat, deze wordt ook al aardig gereduceert door de DB killers, de kegels maken hem waarschijnlijk nog stiller alleen zal dit vooral ten kostte gaan van de prestaties

Voorste killers eruit laten, scheelt bijna niets (bij akra in ieder geval)
 
ik denk dat de voorste dempers vooral zijn om het dempwol te beschermen tegen de klappen en dat het er dus minder snel uitgeblazen wordt (fiets=raptor?=dikke twin),
De DB killers zijn puur voor het geluid.

Ik denk dat het wel meevalt hoe snel de dempwol eruit geblazen wordt, gpr is een kwaliteitsmerk dus het zal wel een paar jaar duren voordat de dempwol echt gaar is
 
Het is inderdaad een Raptor, maar wel de 650, dus geen dikke 1000 ;)

Ik heb ze nu weer terug in elkaar gezet zonder kegels. Dit van 't weekend maar eens even testen.. Mocht het prima zijn, dan laat ik het gewoon zo :]

Mocht iemand sowieso nog een idee hebben voor het monteren van de kegels, dan hoor ik dit graag :Y

Bedankt voor zover!
 
Welke db-killers je gebruikt heeft ook invloed op de klankkleur. Bij ééncilinders (XT660Z, MT03) klinken de dempers volgens de gebruikers het mooiste met de kegelvormige killers eruit, achterste erin. Bij tweecilinders als de RSV 1000 heb ik al een paar keer gehoord dat de klank het mooiste is met de voorste erin en de achterste eruit.

E-keur is geldig met beide db-killers gemonteerd.

Aan het logo te zien een nieuwe set, kan je leverancier je niet aan een goed passende kegel helpen?
 
@ Dutch: Het is geen nieuwe set, maar ziet er nog wel erg goed uit. Ik heb de zaak gesproken waar hij vandaan komt en zij hebben de vorige eigenaar opgebeld. Blijkbaar is het een kwestie van een schroevendraaier erop en een paar flinke tikken met een hamer...

Dat gaan we dan eerst maar eens proberen!


@ Reinhoud: Thanks! Ben d'r ook blij mee, erg benieuwd hoe ze klinken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan