Hoe ketting kuisen/terug invetten?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hey,

Hoe ga ik best te werk om mijn ketting eens volledig aan te pakken? Ik ben helemaal nieuw in de motorwereld en heb nog wat twijfels. Hoe ik het op dit moment zie is als volgt:

1) Inspuiten met ontvettend product
2) Afspoelen met water
3) Inspuiten met kuisend product
4) Afspoelen met water
5) Afkuisen met droge doek
6) Goed laten drogen
7) Inspuiten met kettingvet

Maar ik las ook al verschillende dingen dat je met sommige producten moet oppassen omdat ze de sealings aan de verbindingen van de kettingschakels kunnen beschadigen.

Als tweede: hoeveel keer per hoeveel kilometer/tijd geven jullie deze volledige beurt aan de ketting? Is het voldoende om hem soms gewoon ook eens te kuisen of is kuisen ook meteen gelijk aan ontvetten en invetten?

Bedankt en prettige zaterdag!
 
Stap 1 tm 6 vervangen door 'een droge doek eroverheen halen met een beetje dasty'

Stap 7 ligt aan welke kettingspray en wat voor weer je bent tegengekomen. Dry lube elke 200/300 km, normale spray rond de 400-500. Na een regenbui nog wat vaker.

Hoe vaak, bijna nooit. Bij het stellen een keer.

O, en kuisen bestaat hier niet :+
 
De ketting van mijn ZZR1100 wordt zo'n beetje om de 4 maanden gereinigd met goedkope lampenolie (action) in samenhang met een kwastje. Daarna met een doek drooggemaakt en dan ingespoten met kettingspray. Klusje van niets.
 
Zijn hele theorieen waarom lampenolie, petrolium, diesel, kerosine niet handig zijn.
Kruipt namelijk ook tussen je O-X-Z ringen

Mits je daarin gelooft. Er zijn ook mensen die dit ontkennen
 
Tjonge jonge , ik reinig mn ketting nooit ,gaat al bijna 40 k mee en de 50 k haalt de ketting ook met gemak ,wel om de ca 15000 k voortandwiel vervangen !
ketting spannen doe ik ook nooit , de achterband is eerder versleten.
Er zit een kettingsmeersysteem van osco op ! gevuld met kettingzaagolie ;)
 
Tjonge jonge , ik reinig mn ketting nooit ,gaat al bijna 40 k mee en de 50 k haalt de ketting ook met gemak ,wel om de ca 15000 k voortandwiel vervangen !
ketting spannen doe ik ook nooit , de achterband is eerder versleten.
Er zit een kettingsmeersysteem van osco op ! gevuld met kettingzaagolie ;)
Als ik dit soort verhalen lees krijg ik altijd het vermoeden dat gebruikers van een kettingsmeersysteem niet goed opletten.
Als een kettingwiel slijt wordt de speling van de ketting vanzelf groter.
 
Ik reinig mijn ketting ook nooit, alleen regelmatig smeren met S100 spray en verder niks. Meestal doe ik rond de 30.000 met een set, maar daar zit ook redelijk wat onverhard bij.
 
Hoe ziet een vuile ketting er eigenlijk uit
De mijne is zwart :?
 
Ik doe het met:
1) Kettenmax erop
2) Kerosine in het flesje
3) wiel draaien terwijl ik in het flesje knijp
4) Ketting schoonmaken met oude vod
5) kerosine laten verdampen
6) Insprayen met S100 kettenweiss (nu maar even de dry lube proberen)
 
Tjonge jonge , ik reinig mn ketting nooit ,gaat al bijna 40 k mee en de 50 k haalt de ketting ook met gemak ,wel om de ca 15000 k voortandwiel vervangen !
ketting spannen doe ik ook nooit , de achterband is eerder versleten.
Er zit een kettingsmeersysteem van osco op ! gevuld met kettingzaagolie ;)
ook weer een interessante techniek, tot twee keer voorste tandwiel vervangen op een oude ketting. De logica ontgaat me wel een beetje,
 
ook weer een interessante techniek, tot twee keer voorste tandwiel vervangen op een oude ketting. De logica ontgaat me wel een beetje,

Je voorste tandwiel slijt een stuk harder als je achter tandwiel. Dus je voorste tandwiel is al “op” voordat je ketting of achterste tandwiel zijn versleten.
Zonder problemen ook al meerdere keren halverwege de levensduur van de ketting het voorste tandwiel vervangen (en was dan ook wel echt nodig). Ketting gaat een goede 40k mee. Bij 20k voorste tandwiel vervangen. Bij 40k alles weer vernieuwd (16 voor, 42 achter, 525 ketting)
Ook een automatisch smeersysteem. Schoonmaken doe ik zelden, hooguit spray vaseline op een doekje spuiten en even langs de ketting halen. En bij een beurt alles rond het voortandwiel schoonmaken. Daar verzamelt nogal wat meuk
 
Dus als ik het goed lees zijn er maar weinig van jullie die ontvetten voor je terug invet? Gewoon beetje afkuisen met een vod.

Met kerosine ga ik niet doen, misschien wel met een "echte" ontvetter maar blijkt dus niet nodig te zijn.

Invetten gewoon sprayen/inborstelen en klaar?
 
Ook ik smeer via een OSCO met kettingzaagolie en hoef mijn ketting nooit schoon te maken. Kettingspray houdt juist vuil vast, terwijl olie de ketting schoonspoelt. Je moet vaker smeren dan met spray, maar dat is met een OSCO een kleine moeite.
 
Ik smeer sinds enkele maanden mijn ketting met universeel smeervet en breng dat op met een oude tandenborstel. Ik kan niet echt iets over het effect op lange termijn zeggen, maar ik moet minder smeren als met smeermiddel uit spuitbus voor kettingen. Ook mijn wiel blijft schoon. Ketting ziet er ook altijd lekker vettig uit zonder er vuil uit te zien.
 
Da’s mooi
Als de schakels blank worden moet je je ketting weer vetten :t
ik heb doorzichtige kettingsmeer. Wat nu gedaan? :?
61GF2%2Bfu07L._SL1500_.jpg
 
Ketting en tandwielen lopen op elkaar in dus lijkt mij handiger om ineens alles te vervangen. Wat schoonmaken betreft zelf gebruik ik een kettenmax reinigings setje werkt voor mij prima en gebruik voor mijn scott-oiler de reguliere rooie olie
 
Dus als ik het goed lees zijn er maar weinig van jullie die ontvetten voor je terug invet?

als je dit leest , vind je dat dan ook niet logisch ?
als je je tank wil poetsen, schuur je dan ook eerst je verf er af om hem daarna terug te spuiten ?

ALS je dan toch niet kunt weerstaan om het "vuil" van je ketting te halen, met een droge doek het "ergste" er af wrijven.
 
als je dit leest , vind je dat dan ook niet logisch ?
als je je tank wil poetsen, schuur je dan ook eerst je verf er af om hem daarna terug te spuiten ?

ALS je dan toch niet kunt weerstaan om het "vuil" van je ketting te halen, met een droge doek het "ergste" er af wrijven.
Dat klinkt een beetje als olie verversen zonder de oude olie te verwijderen.
 
Hey alweer een kettingsmeertopic.

Ik doe nooit moeilijk; rollers beginnen te glimmen dan: schoonmaken met een doek/wasbenzine, daarna met een oude vod schoonmaken en dan inspuiten met drylube spul...en klaar. Ohja, eventueel kettingspannen hé.

Ik hou niet bij hoe lang mijn sets meegaan. Vernieuwen laat ik afhangen van het advies van de motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan