Hoe ketting kuisen/terug invetten?

Om de 2 tankbeurten ketting smeren en voor de rest droge doek erover .
 
Ik maak mijn ketting ook vrijwel nooit schoon, maar ik vind een filmpje van een of andere halve gare geen bewijs dat je ketting er slechter van wordt.
Dat kan ook helemaal niet.

Ketting wordt er ook niet slechter van, zegt niemand (alleen droge doek dan he, diesel/wasbenzine etc is een andere discussie).
Het is gewoon onzinnig om je ketting schoon te maken :+

Maar goed, dat vind ik ook van je banden insmeren met zon glansspulletje op de niet contactdelen..ieder zn geilheid
 
als je dit leest , vind je dat dan ook niet logisch ?
als je je tank wil poetsen, schuur je dan ook eerst je verf er af om hem daarna terug te spuiten ?

ALS je dan toch niet kunt weerstaan om het "vuil" van je ketting te halen, met een droge doek het "ergste" er af wrijven.

Ben niet zozeer akkoord met die uitspraak. Om je tank te kuisen ga je niet de verf eraf doen. Het zijn 2 andere dingen. Wel ga je de verf afdoen als je hem opnieuw wil verven.

Ik dacht bij olie hetzelfde. Je wil nieuwe kettingolie erop doen, dus eerst de oude (eventueel vervuilde) kettingolie eraf voor je terug lekker nieuwe erop doet.

Zo ging ik er toch vanuit, A erop is eerst oude A eraf (olie op, oude af). Maar de meningen zijn dus verdeeld erover. Ik ga zelf wat moeten experimenteren met wat ik het beste vind werken denk ik..
 
hoeveel keer per hoeveel kilometer/tijd geven jullie deze volledige beurt aan de ketting? Is het voldoende om hem soms gewoon ook eens te kuisen of is kuisen ook meteen gelijk aan ontvetten en invetten?

Ketting hoef je niet schoon te maken. Kan wel, maar dan doe je het voor looks/het gevoel en jij bent de enige die dat interval kent.
 
Tjonge jonge , ik reinig mn ketting nooit ,gaat al bijna 40 k mee en de 50 k haalt de ketting ook met gemak ,wel om de ca 15000 k voortandwiel vervangen !
ketting spannen doe ik ook nooit , de achterband is eerder versleten.
Er zit een kettingsmeersysteem van osco op ! gevuld met kettingzaagolie ;)
Ketting kan idd gewoon 40-50k mee. Met huidige ketting met 35k ga ik vlgde week naar Denemarken.
1x per jaar op de brug haal ik met een staalborstel de ergste drek van de ketting. Kan je dan makkelijk bij.
Voor-TW vervang ik nooit. Als die gaar is, dan is ook de ketting gaar. Een nieuw TW op een goeddeels versleten ketting heeft weinig zin.
Meestal smeer ik met de Osco. Wel gewoon olie van Osco erin. Iedere 2e tankbeurt effe druppelen. Bij nat weer iedere tankbeurt.

O ja, ketting alleen druppelsmeren direct na rit.
Ketting is dan warm en dus kan olie 'in de ketting' trekken tijdens kort stationair draaien in de 1 van het achterwiel.
Een enkele keer bijv als ik motor op de brug heb staan, smeer ik wel ketting rondom met ketting-spray.
 
Laatst bewerkt:
Ben niet zozeer akkoord met die uitspraak. Om je tank te kuisen ga je niet de verf eraf doen. Het zijn 2 andere dingen. Wel ga je de verf afdoen als je hem opnieuw wil verven.

Ik dacht bij olie hetzelfde. Je wil nieuwe kettingolie erop doen, dus eerst de oude (eventueel vervuilde) kettingolie eraf voor je terug lekker nieuwe erop doet.

Zo ging ik er toch vanuit, A erop is eerst oude A eraf (olie op, oude af). Maar de meningen zijn dus verdeeld erover. Ik ga zelf wat moeten experimenteren met wat ik het beste vind werken denk ik..

Nee dat denk je fout.
Je wilt niet oude kettingolie eraf halen en nieuwe erop.
Je wilt de ketting vet houden, dus bijdoseren
 
Dat klinkt een beetje als olie verversen zonder de oude olie te verwijderen.
Eerder:als de olie eruit is, eerst heel het motorblok ontvetten voor de je de verse olie erin doet.
Een ketting kuisen zorgt ervoor dat je meer aan de ketting komt dan nodig al dan niet met schadelijke producten of staal/nylonborstels....
 
Ben niet zozeer akkoord met die uitspraak. Om je tank te kuisen ga je niet de verf eraf doen. Het zijn 2 andere dingen. Wel ga je de verf afdoen als je hem opnieuw wil verven.

Ik dacht bij olie hetzelfde. Je wil nieuwe kettingolie erop doen, dus eerst de oude (eventueel vervuilde) kettingolie eraf voor je terug lekker nieuwe erop doet.

Zo ging ik er toch vanuit, A erop is eerst oude A eraf (olie op, oude af). Maar de meningen zijn dus verdeeld erover. Ik ga zelf wat moeten experimenteren met wat ik het beste vind werken denk ik..

allee, voor de vitters : het perfecte vergelijkingspunt dan maar : SMEERNIPPELS

wie zet er gewoon zijn pomp op en doet er vet bij, en wie gaat er eerst alles demonteren, reinigen en dan pas nieuw vet in pompen (bv bij een heftruck om maar even in mijn branche te blijven : de mast er "even afhalen" om de mastschelpel (die plastieken geleiders tussen mast en vooras waarop de mast scharniert bij tilten) volledig te reinigen met ontvetters allerhande om daarna alles weer te monteren en dan pas er nieuw vet in te pompen ?)
NIEMAND doet dat. je zorgt gewoon dat het vettig BLIJFT en daarmee is de kous af. Dat je je ego wil strelen met een blinkede ketting is je goed recht, maar laat het verhaaltje dat het beter is voor je ketting gewoon achterwege in het vervolg.
 
Laatst bewerkt:
Eerder:als de olie eruit is, eerst heel het motorblok ontvetten voor de je de verse olie erin doet.
Een ketting kuisen zorgt ervoor dat je meer aan de ketting komt dan nodig al dan niet met schadelijke producten of staal/nylonborstels....
Of als je je olie moet bijvullen dat je dan alles maar meteen ververst.
 
In (+/-) 24jaar nog nooit een ketting schoon gemaakt.
Alleen maar opnieuw in gevet.
En gemiddeld om de 2/3weken
Afhankelijk van de gereden kilometers.

Bij slechte dagen iet wat vaker.
En altijd uit eem spuitbusje.
Wel regelmatig de velg (doekje met wd40).

En voortand wiel?
Meteen met de ketting en achter tandwiel.

Ketting stellen, alleen als het nodig is.
Ook maar zelden.

Verder nooit problemen gehad.
 
:^
Eens in de 300-400 kilometer de spuitbus er overheen als ik thuis kom. Bij slecht weer iets vaker. Mijn kettingen overleven het een kilometer of 50 à 60.000 en soms nog een eind meer, dus zo slecht zal het allemaal niet wezen.
 
Levensduur ketting 50-60k..................? Mss wel bij goed smeren!
Gemiddelde motor in NL rijdt 3000/jr, waarbij er vele zijn die maar een heel enkele keertje uit de schuur komen.
Aan het eind naar de sloop met de 1e kettingset!

Zelfs als je 20k/jr rijdt dan is ketting-wissel mss maar eens in de 2-3jr.
Alles bij elkaar lijkt een heel dure cardan-constructie wel een beetje 'over-the-top'.
 
Ik lees ook afstanden met kettingssets hier waarvan ik denk, hmmm... 'lichtelijk' overdreven

Maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeggen O-)
 
Een doek gebruiken is oppervlakkig.
Je wil ook juist onder de rollers cleanen. Overvloedig kettingreiniger (of wd40) gebruiken met een aliexpress kettingborstel van een paar euro en daarna laten drogen en dan met een kwastje wat gear oil van 7 euro p liter er op is ok, het penetreert top. Vooral in stoffige omgevingen is gear oil onverslaanbaar.
 
Als ik het goed begrijp, wel heilig geloven in echte kettingreiniger en een speciale kettingschoonmaakborstel, en dan versnellingsbak olie ter smering?

Zo zie je maar, ieder z'n bijgeloof
 
Als ik het goed begrijp, wel heilig geloven in echte kettingreiniger en een speciale kettingschoonmaakborstel, en dan versnellingsbak olie ter smering?

Zo zie je maar, ieder z'n bijgeloof

Vertel maar als je het denkt te weten.
 
Ik hoor bij de groep die schoonmaken onzin vind (alleen voor de looks eventueel) Heeft deze groep gelijk?
Denken we in dit topic niet allemaal gelijk te hebben? Bijna een religie, ketting wel of niet schoonmaken
 
Het kuizen zal wel, doe ik zo af en toe wel.
Heb een keer een tip gelezen om na elke rit het gemakkelijke stuk van de ketting (lees achtertandwiel) in te spuiten. Een half minuutje werk en resulteert in een gesmeerde ketting. Denk alleen wel dat dit vooral opgaat voor iemand die korte ritten rijd ;-)
Maar vind het wel de moeite waard om eens te proberen, al zou ik dan wel de gehele ketting die 'blootlicht' doen. Dat is bij mij naar schatting eenderde van de ketting.
 
Ik hoor bij de groep die schoonmaken onzin vind (alleen voor de looks eventueel) Heeft deze groep gelijk?
Denken we in dit topic niet allemaal gelijk te hebben? Bijna een religie, ketting wel of niet schoonmaken

Mag iedereen voor zichzelf weten.
Doe je wel aan onderhoud, verder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan