Hoe ketting smeren / invetten ?

GSF400Bandit

Die hard MF'er
18 aug 2008
311
1
Sassenheim
Beste forummers,

Ik heb laatst mijn ketting goed schoongemaakt en een mooie grote pot Motorex 'Hi-Tech of Switzerland' gekocht. De motorboer was er erg te spreken over dit spul, maar nu heb ik een adviesvraagje aan jullie..

Dit dikke vet blijft namelijk goed zitten en het ziet er goed gesmeert uit, maar ik woon in de polder en heb een soort zand/grindpad van 200 meter voordat ik op het asvalt kom. Dat vuil kan dus makkelijk in de ketting komen, want door het vet blijft het nog goed plakken ook.

Wat zouden jullie dan doen? De ketting niet invetten, maar regelmatig schoonmaken / de ketting niet invetten, maar smeren met een spuitbus goedje / gewoon zo ingevetten als nu?

Groetjes en alle advies is welkom! :P
 
Laatst bewerkt:
Niet invetten is geen optie, dan is die zo overleden. Ik heb een spuitbus met vet, volgens mij is vet uit een pot bijna hetzelfde. Vet uit een pot of uit een spuitbus maakt dus niet uit. Wel spuit ik het vet niet rechtstreeks op de ketting maar eerst op een doek en smeer ik het erop, wat eigenlijk het voordeel van een spuitbus weer wegneemt. Het gaat immers om het 'filmlaagje'. De meeste gasten gebruiken veel te veel vet. Dat slingert dan zo lekker alle kanten op en ben je 2 uur bezig om je velg schoon te maken na iedere rit.

Dus gewoon niet teveel vet, maar wel gewoon om de 400 km opnieuw schoonmaken en invetten. Vergeet bij het schoonmaken de resten vet niet van het achtertandwiel af te halen.

Vet heeft ook een afsluitende werking. DWZ, het vuil dat er aan de buitenkant op blijft 'plakken' komt niet tussen bewegende delen van je ketting. wel tussen tandwiel en ketting natuurlijk, maar dat kan je niet voorkomen.
Kun je trouwens niet in het gras in de berm rijden? Of tussen de sporen door, daar staat ook vaak gras.
 
Je zult met een dunnere olie moeten gaan smeren zodat juist het vuil eraf gaat. Maw een oiler erop met dunne olie. Tijdens de Offroad ritten gebruik ik een teflon spray, juist omdat daar geen zand oid aan kan blijven plakken , maar ja ook die ketting is na 1000kms rijp voor de auto industrie.
 
Laatst bewerkt:
Ik smeer mijn ketting altijd met spuug:
Als het opgedroogd is blijft er geen vuil aan plakken en ik heb nooit een vies achterwiel. Ook zijn de kosten gering.
Sinds ik hiermee begonnen ben heb ik ook geen vermindering in levensduur van ketting en tandwielen kunnen vaststellen. :+
 
Ik smeer mijn ketting altijd met spuug:
Als het opgedroogd is blijft er geen vuil aan plakken en ik heb nooit een vies achterwiel. Ook zijn de kosten gering.
Sinds ik hiermee begonnen ben heb ik ook geen vermindering in levensduur van ketting en tandwielen kunnen vaststellen. :+

Tjah dan zou je ook een scottoiler na kunnen doen; elke 500 meter een roggeltje op de ketting mikken..

Maaruhm "RR.", dit topic was eigenlijk serieus bedoelt, dus als je met je HTS écht advies hebt, laat het dan alsnog effe weten ;)
 
Laatst bewerkt:
Tjah dan zou je ook een scottoiler na kunnen doen; elke 500 meter een roggeltje op de ketting mikken..

Maaruhm "RR.", dit topic was eigenlijk serieus bedoelt, dus als je met je HTS écht advies hebt, laat het dan alsnog effe weten ;)

Het is natuurlijk een open deur intrappen, maar als het kettingvet echt tot een slijppasta wordt, is het beter om met olie te smeren, dat kun je ook zonder HTS bedenken. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan