Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

Ik zat al een poosje te twijfelen of ik een crosser, enduro, dual-sport of all-road wil. Eigenlijk wil ik ze allemaal. Ik heb nog geen keus gemaakt en door de twijfel komt het er ook niet van. Ik heb in een aantal topics advies gevraagd en krijg elkaar tegensprekende reacties.
Daarna moet ik ook nog bijpassende kleding en bescherming hebben. Bescherming en kleding moet sowieso, dus dat kan ik nu al doen.
Maar waar koop ik dat? Ik cross nog niet en heb geen vrienden die het doen vandaar dat ik de vraag bij mijn vrienden hier stel:
Welke "echte" motorcross winkel heeft een heel groot assortiment, goed advies en schappelijke prijzen?
Ik ben niet op zoek naar een webshop. Ik ben wel bereid om er een stukje voor te rijden. Ergens tussen Den Helder, 's-Hertogenbosch, Rotterdam, Groningen.
Ik denk te kopen:
- Helm
- Nek brace
- Protection vest incl elleboog beschermers en niergordel
- Protection broek
- Knie beschermers
- Cross laarzen
Liefst van alles minimaal 5 verschillende merken om te passen en een comfortabele combinatie te vinden.

Daarna zal er ook nog een pak overheen moeten.
 
Minimaal 5 verschillende merken? Dat wordt meerdere zaken bezoeken.

Je kan bij de volgende zaken eens gaan kijken:

Brouwer - Zwartebroek
Outlaw Racing - Leeuwarden
Motorcross Aad - Bleiswijk

En ga zo maar door. Bijna elke zaak die cross/enduromotoren verkoopt heeft ook iets van een kleding assortiment, verwacht alleen niet dat het net zo ruim is als grote wegmotorzaken.

En anders toch online bij bijv. 24mx. Zelf goede ervaring mee, ook met ruilen etc.
 
supernice!! ik heb alles gelezen sommige dingen vind ik nog niet helemaal duidelijk. want stel ik koop een honda crf450r enduro omgebouwd naar sm ik rijd iedere weekend eenkeer mischien af en toe s avonds na werk een klein rondje en ik doe de olie verversen zelf.kleppen stellen en zuiger bij de dealer. is het dan alsnog zo duur? ik heb me laten vertellen dat je je vooral druk moest maken om de olie dat dat het duurste was en dat je geld moet hebben als er iets stuk gaat. maar dan zouden de koste toch wel mee vallen?. als ik dit zo lees lijkt het alsof het een onbetaalbare hobby is. alvast bedankt!!
 
Bij mijn KTM wordt ook geadviseerd de zuiger bij +/- 100u te vervangen (volgens de handleiding moest deze er na 80uur al uit).

Eerste zuiger heb ik na 280 uren /11000 kms vervangen, waarvan 85% Offroad .
Laatste 2 jaar meer harde paden dan echt Offroad gereden. Meer samen met de vrouw gereden,dan gaat het wat rustiger.

Het is dat er geen goede zuigerveren meer voor te koop zijn (2008) anders was deze er gewoon weer terug erin gegaan. Hoonsporen zijn nog steeds zichtbaar in de cilinder.
Alles ziet er nog prima uit. Verbruikte alleen wat olie (te zien aan de bovenkant).
Kleppen lekken niet, lektest was nog steeds 5%.
Small-end en pen, niks aan te zien voelen.
Bigend voelt spelingvrij aan, lagers lopen allemaal soepel.

Alleen de distributieketting was aan vervanging toe (meer op gevoel), ik had nog 1mm op de spanner over. Zet er dan ook meteen een nieuw spanblad in omdat die ook veranderd is in 2009.

Het was dat de ketting vervangen moest worden en dacht dan wil ik de zuiger ook meteen zien, anders had ik de zaak dicht gelaten. Als ik wist wat ik nu weet had alleen de ketting vervangen hoeven te worden.
Ik was voor +/- 350euro klaar (doe alles zelf). En dan kan ik er nu weer minimaal 300uur tegen, als alles goed gaat.

Olie is 10euro per liter , gaat 10uur mee + elke 10uur een filter van 7euro. Kleppen stellen heb ik nu na 280u voor de eerste keer gedaan.
Speling zat tegen de krappe kant maar nog binnen de tolerantie. Lag toch los dus meteen maar gesteld ook weer 2 plaatjes van 6euro.
Het zijn de kosten niet.

Maar dat is bij deze motor waarvan ik de hele geschiedenis ken en al 10jaar in mijn bezit heb. Ik weet niet wat de ervaringen met Hondas of andere merken/types zijn, die kunnen volledig anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in het bezit van een WR450F. Aangezien ik momenteel geen baanmoto heb, zou ik deze wat meer gecombineerd willen gebruiken. Ik rij voornamelijk over landwegen enzoverder, maar nooit echt extreem gebeul. Nu dacht ik eraan om Heidenau K60 banden op mijn velgen te leggen (dus geen supermoto velgen). Zou dat een beetje goed rijden op de baan, of is dit niet aan te raden?
 
Ik ben in het bezit van een WR450F. Aangezien ik momenteel geen baanmoto heb, zou ik deze wat meer gecombineerd willen gebruiken. Ik rij voornamelijk over landwegen enzoverder, maar nooit echt extreem gebeul. Nu dacht ik eraan om Heidenau K60 banden op mijn velgen te leggen (dus geen supermoto velgen). Zou dat een beetje goed rijden op de baan, of is dit niet aan te raden?
Ja dat kan en een paar Pirelli MT21 of TKC80 voldoen ook prima.
BTW, Kijk eens hier: Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?
 
Ik ben in het bezit van een WR450F. Aangezien ik momenteel geen baanmoto heb, zou ik deze wat meer gecombineerd willen gebruiken. Ik rij voornamelijk over landwegen enzoverder, maar nooit echt extreem gebeul. Nu dacht ik eraan om Heidenau K60 banden op mijn velgen te leggen (dus geen supermoto velgen). Zou dat een beetje goed rijden op de baan, of is dit niet aan te raden?

Kijk eens naar de Pirelli MT90 all-road banden. Deze wil ik zelf ook onder mijn WR450 gaan leggen.
 
Zowel heidenau als tkc 80 rijden onder een lichte motor super op de weg, en blijven bruikbaar in licht terrein.
 
Geachte ervaringsdeskundigen,

Zoals mijn naam luidt, moet ik een keuze maken.
Bij deze doe ik dan ook een beroep op uw expertise, ik hoop dat u uw kennis met mij wilt delen.

Momenteel ben ik bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs, dit aangezien mijn broertje en ik graag van reizen houden. We hebben al op diverse manieren gereisd en hebben al diverse landen aangedaan. We willen het ditmaal over een andere boeg gooien, we zijn van plan om diverse reizen te maken naar zowel Engeland/Schotland als ook alle Scandinavische landen. De reden waarom we nu per motor willen reizen heeft alles te maken met het feit dat de genoemde landen voor een groot gedeelte bestaan uit een ruig landschap, bestaande uit veel natuur. Het doel is dan ook om de nodige off-road trips te gaan maken. Natuurlijk zullen we het gros van onze reis over 'normale' wegen afleggen, echter is het ook onze wens om de natuur in te gaan en deze te verkennen. Het echte ruige werk zullen we zoveel mogelijk vermijden, aangezien we graag op 'verharde' wegen blijven. Modder en bagger rijden zal dus alleen voorkomen als het noodzakelijk is, we gaan hier niet naar op zoek.

Het plan is dat ik de motor ga rijden en dat mijn broertje de passagier zal zijn. We zijn van plan om vele kilometers af te leggen, het is dus van belang dat de motor comfortabel is. We zullen tevens de nodige bagage meenemen, dit omdat we graag kamperen.

Mijn broertje is circa 1,90 M lang. Ik zelf ben circa 1,80 M lang.
Ons budget is aan de magere kant, namelijk rond de €2000,-. Ik ben mij ervan bewust dat geld een beslissende rol speelt en er door ons magere budget de nodige merken en types afvallen. Dit is niet erg, dit maakt het makkelijker om een keuze te maken. Ik heb al diverse forums geraadpleegd en heb een aantal potentiele kandidaten genoteerd. Ik hoop dat jullie mijn lijst kunnen optimaliseren en ons van relevante informatie willen voorzien.

Zie hieronder de reeds genoteerde merken en types:
- Yamaha 750 super Ténéré
- Kawasaki KLR650
- Honda Transalp 600/650
- Yamaha TDM 850
- Aprilia Pegaso 650
- Cagiva 750 Elefant E
- BMW F 650 Funduro
- Cagiva Gran Canyon

Het zou fijn zijn als er van die welbekende aluminium kisten aan de motor bevestigd kunnen worden.

Bij voorbaat dank ik u allen ontzettend voor alle genomen tijd en moeite.
 
Laatst bewerkt:
goede topic maar dit schrikt me een beetje af om een sm te halen net motorrijbewijs gehaald. ik wil een enduro naar sm kopen olie verversen wou ik zelf doen dit kan iedereen de rest wou ik gewoon bij de dealer laten doen. dit schrikt me af omdat je zegt dat je iedere jaar een revisi moet doen andere mensen zeggen weer van niet. maar is dit echt zo? ook als je er zorgvuldig mee omgaat. ik ken trouwens iemand bij mij een straat die dit wel kan doen is een stuk goedkoper als bij de dealer maar dan alsnog
 
@Decision

Zou zelf voor een twee cilinder gaan. Zelf wel veel kilometers gedaan op een pegaso. Prima maar trilt wel als de ziekte. Een transalp is wel te vinden voor onder 2k, zelfs met die aluminium kisten die je wilt. Verder gewoon goed kijken, geld dat je niet aan de aankoop besteed kun je mogelijk in drievoud kwijt zijn aan (achterstallig) onderhoud.
 
@Decision

Zou zelf voor een twee cilinder gaan. Zelf wel veel kilometers gedaan op een pegaso. Prima maar trilt wel als de ziekte. Een transalp is wel te vinden voor onder 2k, zelfs met die aluminium kisten die je wilt. Verder gewoon goed kijken, geld dat je niet aan de aankoop besteed kun je mogelijk in drievoud kwijt zijn aan (achterstallig) onderhoud.
Bedankt voor je reactie! De transalp is inderdaad de meest haalbare optie denk ik. Zou jij voor de 600cc of voor 650cc versie gaan?
 
goede topic maar dit schrikt me een beetje af om een sm te halen net motorrijbewijs gehaald. ik wil een enduro naar sm kopen olie verversen wou ik zelf doen dit kan iedereen de rest wou ik gewoon bij de dealer laten doen. dit schrikt me af omdat je zegt dat je iedere jaar een revisi moet doen andere mensen zeggen weer van niet. maar is dit echt zo? ook als je er zorgvuldig mee omgaat. ik ken trouwens iemand bij mij een straat die dit wel kan doen is een stuk goedkoper als bij de dealer maar dan alsnog
Er zijn eigenlijk 2 soorten SM motoren, de meer hardcore enduro varianten die of omgebouwd zijn of SM trint komen.
Of de minder hardcore meer dagelijks gebruik Motoren en hierbij is de populairste de DRz400. Als je gaat kijken zeker met iemand die net zijn rijbewijs heeft ga voor een DRZ, normalere onderhoud, fijnere gasrespons, beter voor dagelijks gebruik

Nadeel van een oudere SM kopen is dat je een grote kans hebt iemand ander zijn problemen over te nemen, ofwel dat je binnenkort aan een revisie of in ieder geval een nieuwe zuiger en alles moet denken.
 
Misschien een Xr600R? Ik heb zelf een XR250R voor 'erbij' (leuk motortje voor de langere offroad ritten, is wat zuiniger als mijn tweetakt) en deze blokken zijn hufterproof. In verhouding tot een Transalp ook veel lichter en dus wendbaarder mocht je onverhoopt toch op een baggerpad terechtkomen.
 
Ik ben me aan het oriënteren op een KTM EXC. Nu zag ik b.v. op marktplaats heel veel 450's te koop en maar heel weinig 500's. Rijdt iedereen tegenwoordig een 450 of wil iedereen zijn 500 gewoon niet kwijt? Vroeger was de 500 de standaard en reden sommige mensen 450 maar nu lijkt dat andersom. Ik heb zelf ooit een 2005 500 (525) gehad en een 2008 450 en eigenlijk vond ik de zwaardere wel fijner. Resultaat was dat ik toen een bigbore cylinder op de 450 heb gezet en dat ik er daarna pas weer plezier in had. Kan zijn dat dit tegenwoordig anders ligt. Ik ben eigenlijk bang om weer te licht te kiezen. Aan de andere kant trekt een 300 tpi me ook wel. Geen idee of die minder power heeft of juist meer. Qua karakter heb ik liever een beest dan een fijnzinnig gebalanceerd ding. Dat vind ik gewoon leuker. Iemand advies?
 
Ik ben me aan het oriënteren op een KTM EXC. Nu zag ik b.v. op marktplaats heel veel 450's te koop en maar heel weinig 500's. Rijdt iedereen tegenwoordig een 450 of wil iedereen zijn 500 gewoon niet kwijt? Vroeger was de 500 de standaard en reden sommige mensen 450 maar nu lijkt dat andersom. Ik heb zelf ooit een 2005 500 (525) gehad en een 2008 450 en eigenlijk vond ik de zwaardere wel fijner. Resultaat was dat ik toen een bigbore cylinder op de 450 heb gezet en dat ik er daarna pas weer plezier in had. Kan zijn dat dit tegenwoordig anders ligt. Ik ben eigenlijk bang om weer te licht te kiezen. Aan de andere kant trekt een 300 tpi me ook wel. Geen idee of die minder power heeft of juist meer. Qua karakter heb ik liever een beest dan een fijnzinnig gebalanceerd ding. Dat vind ik gewoon leuker. Iemand advies?

Waarschijnlijk omdat er amper meer motordelen te krijgen zijn voor een 525. Ik had een 2000 380 EXC (tweetakt) en met het jaar werd het lastiger en lastiger hier nieuwe fabrieksonderdelen voor te krijgen zoals bijvoorbeeld een cruciaal onderdeel bij een tweetakt; de krukas. Wel jammer eigenlijk, het was een beest om mee te rijden.

Gewoon voor de 300 TPI gaan, veuuuul tweetakt power, elektrische start, powerband, powerband, had ik al powerband geschreven ?!? het heerlijke renkadeng geluid, rookt niet (igg niet overdreven), relatief licht en easy peasy sleutelen/onderhoud.
 
Weet iemand eigenlijk waarom motocross handschoenen meestal geen protectoren hebben? Hebben protectoren daar weinig meerwaarde? Ik ben van plan af en toe Enduro te gaan rijden en overweeg mijn eigen handschoenen te kopen ipv. gehuurd materiaal te gebruiken. Al was het omdat ze in de VS meestal geen handschoenen hebben om te huren. Verbaas me wat over de lage prijzen. Op zich des te beter natuurlijk, maar wil wel goede spullen.
 
Protectoren maken de handschoen minder flexibel in mijn ogen. Daarnaast hebben je handen niet de meeste klappen te voorduren bovenop de hand maar op de vingers (stenen, etc die opgeworpen worden).
 
Hopelijk dat iemand mij hier nog advies kan geven. Ik ben niet een full time sleutelaar, maar weet mijn weg meestal wel te vinden. Nu ga ik van de week een Husqvarna 510 TE SM Centennial ophalen, maar die heeft een tijd stil gestaan. Echt een jaar of 4/5, maar wel compleet verwarmd bij iemand in zijn kantoor. Ding heeft nog geen 2000km gelopen dus daar is niks mis mee.

Waar zou ik op moeten letten voordat ik er weer leven in blaas?
Bandjes goed controleren, waarschijnlijk een nieuwe accu, olie verversen, nieuw oliefilter en remvloeistof controleren uiteraard. Verder een gehele check op de kabels of er niks echt broos is, zijn er verder nog dingen waar ik echt op moet letten als een motor altijd binnen heeft gestaan? Misschien iets met de benzine, tank eraf en helemaal leeg maken?

Het zal een fun motor voor erbij worden, dus ik heb even tijd om het in orde te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan