Hoe kies ik mijn volgende motor?

sandraw

MF'er
24 jun 2017
44
0
zoersel
Hey,

aangezien ik niets van techniek noch andere motorzaken ken, heb ik jullie effe nodig om uit te zoeken naar welke motor ik op zoek ga.

Ik rij nu met een vulcan S, twin en cc. Een pracht exemplaar, en het rijdt nog goed ook. Maar, ik gebruik deze eigenlijk vooral voor woon-werkverkeer en snelweg. Nooit gigantisch lange stukken (een uur of zo), maar wel regelmatig.

Bij de vulcan bots ik op volgende 'irritatietjes':

* als de zijbakken erop staan (en die heb ik echt nodig, vervoer dagelijks laptop, kledij en handtas), dan kan ik nog wel filerijden op de snelweg, maar voor files op kleinere wegen is hij dan te breed. (voor de mensen die het kennen: filerijden op de Bisschoppenhoflaan in Deurne mag ik vergeten...) Aangezien ik vooral in 't stad (Antwerpen) rondrijd, gebeurt het dus vrij veel dat ik gewoon moet aanschuiven omdat ik er niet tussen kan. Dat is geen ramp, maar veel tijdswinst levert een motor dan ook niet meer op. Een topbox past echt niet op dat model motor.

* op de autostrade pak ik niet alleen echt veel wind, ik zoek ook constant naar de volgende vitesse (die er dan niet meer is). (voor de duidelijkheid ik heb het hier over snelheden van 120 - 130 km per uur). Het is dus niet zo dat die bike niet genoeg power heeft, het geluid zorgt ervoor dat ik het gevoel heb dat ik moet schakelen.

* bochten zijn toch niet zo eenvoudig, ik heb het gevoel dat dat toch wel stevig werken is soms
* idem voor filerijden. Ofwel lijkt het bij de anderen zo makkelijk, maar ik heb toch wel wat moeite om die bij lage snelheden echt netjes tussen de auto's door te krijgen.

* de lage zithoogte zorgt er ook voor dat ik in het verkeer vrij laag zit


Dus is de vraag : ga ik nu op zoek naar een zwaardere motor? Of ga ik op zoek naar een ander type van moto
Die schakeldrang, komt dat dan voort uit het feit dat dat maar een 650 is? Als ik vb. dat gevoel ga blijven hebben omdat dat nu eenmaal eigen is aan motoren, dan heeft het geen zin om een andere te kopen he :-)

Zelf zou ik eerder de richting van de tourmachines opgaan, maar gezien mijn echt korte beentjes is dat bijna onmogelijk. (78 zithoogte is net te hoog in het algemeen)

Iemand goede tips?

grjts,

Sandra
 
In dit topic zijn al suggesties geleverd, maar je hebt nooit iets teruggekoppeld: Reismotor met lage zit?

Stond daar niks tussen?
Jawel, absoluut mooie dingen! Maar mijn vraag is nu echt eerder van : welk type motor is dan het beste? Moet ik toch zwaarder dan 640 in cruisermodel, of toch een ander type zoals die tour om die irritaties niet te hebben. Ik vraag me af of ik die dan niet ga hebben..

Grtjs,
Sandra
 
Ik zou voor een crossover gaan, zoals een NC750x, heb je ook nog een tank eh kofferbak.
Of een sporttour zoals de Ninja 650 met wat koffers.

Maar wat het beste voor jou is moet je zelf uitvinden, en een motor hoort toeren te maken, als je dat niet wil moet je een autobahn cruiser kopen
 
Als ik dit zo hoor zeg ik: de Honda NC750S, plenty koppel dus filerijden geen probleem, kleding en tas kun je kwijt in de tank-ruimte van 21 liter. De benzinetank zit nl onder de duozit verwerkt. Wat normaal de tank is hebben ze nu een bagageruimte van gemaakt, heel handig! De laptop zou je in een rugtas kunnen doen of een tas die je achter je op de buddy vastbind. En een verbruik van 1:28 minimaal is ook heel leuk! En omdat de motor vrij smal is kun je tussen de auto's door rijden. Ik zou em gewoon eens proberen! Komt ook nog eens lekker vlot van de plaats! ( ik heb ook een xjr1200 dus ben geen muts die alles heel snel vind rijden. Maar naar verhouding is een NC lekker vlot!)
 
Als ik dit zo hoor zeg ik: de Honda NC750S, plenty koppel dus filerijden geen probleem, kleding en tas kun je kwijt in de tank-ruimte van 21 liter. De benzinetank zit nl onder de duozit verwerkt. Wat normaal de tank is hebben ze nu een bagageruimte van gemaakt, heel handig! De laptop zou je in een rugtas kunnen doen of een tas die je achter je op de buddy vastbind. En een verbruik van 1:28 minimaal is ook heel leuk! En omdat de motor vrij smal is kun je tussen de auto's door rijden. Ik zou em gewoon eens proberen! Komt ook nog eens lekker vlot van de plaats! ( ik heb ook een xjr1200 dus ben geen muts die alles heel snel vind rijden. Maar naar verhouding is een NC lekker vlot!)

Lady x, ik heb een tijdje p gewoon proef gezeten, en dan bleek die net te hoog. Ik veronderstel dat ze dat dan ook nog wel kunnen oplossen. Deze ga ik dus zeker testen!
 
Versnelling te kort komen dat is gewoon het karakter van een motorfiets. Het is tenslotte geen auto die 3000 tpm loopt bij 130...
 
Uiteraard geldt wel: des te meer CC inhoud de motorfiets heeft, des te lager de machine in toeren loopt.
Mijn Honda Deauville 700 zit met 120km per uur op 5000 toeren.
Een Honda Pan Europan ST1300 zit met die 120km per uur een dikke 1000 toeren lager.
Het speelt dus zekers wel mee en je hebt deels gelijk.
Mijn 400cc motorscooter draait met 120km per uur meer toeren dan mijn Deauville.
Niet onprettig ofzo, maar persoonlijk prefereer ik ook lagere toeren bij een hogere snelheid.
Vr Gr
 
Sandraw, ik heb m’n verlaagde NC700X net ingeruild bij Roberto Motoren in Hoogeveen. Supergoeie motorfiets en Roberto is een geweldige kerel. De motor staat nog niet op z’n website zie ik maar je kunt er altijd een mailtje, appje of telefoontje aan wagen. Z’n tel nr is +31628435195. Overigens rijd mijn vrouw op een vulcan s en het is idd een motor die veel toeren maakt op de snelweg. De NC heeft ongeveer 3500 t/pm bij 120km/u , de Vulcan s draait dan ong 6000 toeren.
Vr gr Peter
 
Dat is gewoon de karakteristiek van verschillende blokken. Een supersport draait ook flink toeren op de snelweg omdat z'n vermogen nou eenmaal bovenin ligt. De NC700X heeft een blok gebaseerd op de blokken die ook in verschillende auto's liggen van Honda. Draaien dan wel lekker laag in toeren en zijn ook zuinig, maar echt veel vermogen zit er niet in maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
 
Uiteraard geldt wel: des te meer CC inhoud de motorfiets heeft, des te lager de machine in toeren loopt.
Mijn Honda Deauville 700 zit met 120km per uur op 5000 toeren.
Een Honda Pan Europan ST1300 zit met die 120km per uur een dikke 1000 toeren lager.
Het speelt dus zekers wel mee en je hebt deels gelijk.
Mijn 400cc motorscooter draait met 120km per uur meer toeren dan mijn Deauville.
Niet onprettig ofzo, maar persoonlijk prefereer ik ook lagere toeren bij een hogere snelheid.
Vr Gr

Poes:
7000rpm bij 140km
6000rpm bij 120km
5000rpm bij 100km

Valt dan nog wel mee..

On Topic:
Gewoon hoop shops afgaan en probren
 
Dat is gewoon de karakteristiek van verschillende blokken. Een supersport draait ook flink toeren op de snelweg omdat z'n vermogen nou eenmaal bovenin ligt. De NC700X heeft een blok gebaseerd op de blokken die ook in verschillende auto's liggen van Honda. Draaien dan wel lekker laag in toeren en zijn ook zuinig, maar echt veel vermogen zit er niet in maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Maar wel aardig wat koppel t.o.v. het vermogen, vermogen is daardoor ook behoorlijk afgevlakt. Heb ook wel is een testritje gedaan op de NCX (DCT) en ADVX, niet opwindend vermogen maar wel adequaat. De Versys 650 is een stuk levendiger (en Tracer 700 wss ook) maar die heeft geen tank kofferbak en verbruikt meer.
 
Ga eens rijden met een scooter. Presteert goed, rijdt goed, zit goed, volop bergruimte en je kunt toch gewoon tussen de file door.

Dit bijvoorbeeld is een Max Sym 600.

DCCB7374-45DD-4DCF-9CE8-04B0EB209B6F.jpeg
 
Hoe kies ik mijn volgende motor?

Nou, ik zou zoveel mogelijk op internet vragen stellen en dan de antwoorden negeren.
Wedervragen dien je niet eens te lezen, laat staan te beantwoorden.
En als je dan mogelijk iets leest wat je bevalt, dan vooral niet nadenken of degene die dat post er wel of geen verstand van heeft....
Vooral niet gaan praten met motorfietsverkopers, die weten er al helemaal niets van af, en die proberen geld aan je te verdienen (de schande, hoe durven ze)....
Vooral niet gaan proefrijden!
En tot slot koop je dan de oude motor van de zwager van je buurman omdat hij gezegd heeft dat het een wereldmotor is (en daarom al 10 jaar stilstaat en al 3 jaar te koop is).
Vooral dit NIET melden aan iedereen die je advies gegeven heeft, dat is immers zonde van je tijd....

N.B.: dit is de algemene gang van zaken met dit soort topics.
Ik wil hiermee helemaal niet suggereren dat dit ook in jouw geval op gaat....:+
 
woon je aan een verharde weg? Panigale. Woon je aan een zandweg? Multistrada. Het leven is niet moeilijk...
 
Ik heb die post met dat scooter advies gerapporteerd

Ah, dank je.
Ik wist niet dat er in dit nieuwe forum een prijs is voor het beste advies. Dank je voor het nomineren.

Dit hele verhaal schreeuwt natuurlijk “scooter !”.
De zitpositie, het schakelen en het rijden tussen de files met een hoop bagage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan