Hoe kijken jullie als je plat op de motor ligt ?

dr. Kawa

MF veteraan
13 feb 2004
4.972
6
Nieuwerkerk aan den IJssel
Hoi beste raceliefhebbers !

Ik merk dat ik snel vermoeide ogen krijg als ik plat op de tank lig en scherp "omhoog" (eigenlijk vooruit dus) moet kijken om de baan en de rempunten goed te zien; het is dus niet de helm die het zicht beperkt, zoals ik bij anderen al eens las.
Ik ben geen 18 meer maar heb gelukkig wel prima ogen.

Na een paar sessies heb ik vaak meer last van vermoeide ogen / koppijn dan van de gebruikelijke spierpijn in armen en benen.
Je wilt toch plat achter je ruitje wegduiken en tegelijk vooruit kunnen blijven kijken !
Een mooi voorbeeldje (hopelijk OK met de eigenaar):

full


Het is toch lastig om nog goed zicht te houden in deze houding.
Ik ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan, tips & tricks zijn welkom ! :Y

Eentje kan ik al raden; met ogen dicht volgas over de rechte stukken ?
Dan moet je toch weten wanneer je een keer moet gaan remmen ... ;)
 

dr. Kawa

MF veteraan
13 feb 2004
4.972
6
Nieuwerkerk aan den IJssel
En optie 2 is om gauw mijn klassieke Z1000R af te bouwen en daarmee te gaan racen i.p.v. de ZX-6R, dan kan ik lekker relaxed rechtop zitten !

full


Geintje :+ - ik zoek graag een oplossing voor de buikschuiver sessies.
 

DanielV

geblokkeerd account
30 okt 2005
19.356
0
Arnhem
Hey Frank,

Gewoon zo :)



Of zo:


Zo ver mogelijk naar achter gaan zitten op de rechte stukken. En je borst / buik ontspannen op de tank laten rusten, daar is die tank dan weer goed voor. De meeste kracht haal je vanuit je benen. Je zit eigenlijk nooit echt.
 

Kaje

Die hard MF'er
12 aug 2007
691
0
westereen (frl)
Hoi beste raceliefhebbers !


Een mooi voorbeeldje (hopelijk OK met de eigenaar):

[afbeelding]
Denk dat Lannoo het wel kan waarderen dat je hem als voorbeeld gebruikt!
De MV heeft wel een heel hoog en lang ruitje dus verkijk je daar niet op!

Ik probeer bocht uit zo plat mogelijk te gaan liggen


Om daarna mijn hoofd iets op te tillen zodat ik iets kan zien!

En ja ik zit vrij ver naar voren om het voorwiel aan de grond te houden!

Ben het ook helemaal eens met dani!
Dani is natuurlijk wel een lenig mannetje!
Ik ben bijna 2 meter en redelijk aan het gewicht dus niet iedereen zal even plat op de motor liggen!
 

DanielV

geblokkeerd account
30 okt 2005
19.356
0
Arnhem
Denk dat Lannoo het wel kan waarderen dat je hem als voorbeeld gebruikt!
De MV heeft wel een heel hoog en lang ruitje dus verkijk je daar niet op!
:^


Ik probeer bocht uit zo plat mogelijk te gaan liggen
[~[url="http://img31.imageshack.us/img31/9777/ks90935.jpg"]afbeelding~][/URL]
Zie je zo wel iets? :o


Om daarna mijn hoofd iets op te tillen zodat ik iets kan zien!
[~[url="http://img442.imageshack.us/img442/4859/ks91012.jpg"]afbeelding~][/URL]
En ja ik zit vrij ver naar voren om het voorwiel aan de grond te houden!

Ben het ook helemaal eens met dani!
Dani is natuurlijk wel een lenig mannetje!
Ik ben bijna 2 meter en redelijk aan het gewicht dus niet iedereen zal even plat op de motor liggen!
Ja, soms zeggen ze... Hoe groter, hoe beter. Maar geloof me, met motorrijden is dat niet zo! Denk ik :+ En inderdaad, met zo'n R1 moet je helemaal voorover gaan zitten om dat ding naar beneden te houden, die wil alleen maar omhoog. En dat wil je - op dat moment :+ - nu net niet.

Beetje de omgekeerde wereld, dat motorrijden.... Je wil zo klein mogelijk zijn, hij moet niet omhoog komen, glibberen en glijden is voor velen eng en bij Duikersloot kun je er gigantisch hard in, maar ook zeker uit, vliegen 8-)


Hier nog 1, uitkomen GT. 2008, met m'n oude Zx6je :)
 
Laatst bewerkt:

Remy 1

Die hard MF'er
14 jul 2003
768
0
Z.w.einde
ik denk dat Denny hier aan net een bocht uitkomt en daardoor niet helemaal achter het ruitje zit.

Probeer zover mogelijk met je kont naar achter te schuiven en je hoofd naar achteren te plaatsen.dat is denk ik de enigste manier om goed plat op de motor te komen.
als je je hoofd niet ver genoeg in je nek krijgt dan zul je of iets rechterop met je rug moeten
tot zover mijn mening
 

Remy 1

Die hard MF'er
14 jul 2003
768
0
Z.w.einde
Denk dat Lannoo het wel kan waarderen dat je hem als voorbeeld gebruikt!
De MV heeft wel een heel hoog en lang ruitje dus verkijk je daar niet op!

Ik probeer bocht uit zo plat mogelijk te gaan liggen
[~[url="http://img31.imageshack.us/img31/9777/ks90935.jpg"]afbeelding~][/URL]

Om daarna mijn hoofd iets op te tillen zodat ik iets kan zien!
[~[url="http://img442.imageshack.us/img442/4859/ks91012.jpg"]afbeelding~][/URL]
En ja ik zit vrij ver naar voren om het voorwiel aan de grond te houden!

Ben het ook helemaal eens met dani!
Dani is natuurlijk wel een lenig mannetje!
Ik ben bijna 2 meter en redelijk aan het gewicht dus niet iedereen zal even plat op de motor liggen!


en wat voor jouw betreft???????????

Jij moet ook meer naar achter en platter op de tank in de 3e en 4e versnelling klimt ie niet meer!!!

Daniel op het rechte stuk mag je je benen wel even laten rusten hoor is even een ontspannings momentje :z :z
 

DanielV

geblokkeerd account
30 okt 2005
19.356
0
Arnhem
Daniel op het rechte stuk mag je je benen wel even laten rusten hoor is even een ontspannings momentje :z :z
Klopt, wat ik dus bedoel is: Met het omleggen (chicane) van de motorfiets komt (bijna) alle kracht uit de benen. Op het rechte stuk kun inderdaad redelijk "uitrusten".

Al is dat ook weer afhankelijk van je fiets. Een "dikke 1000" accelereert redelijk rap, daarbij heb je wel beenspieren nodig. Evenals bij een nieuwe 600....
Kijk trouwens eens naar Michael van de Mark. Dit staat zo ongeveer de hele race op z'n stepjes.... :}
 
Laatst bewerkt:

Kaje

Die hard MF'er
12 aug 2007
691
0
westereen (frl)
en wat voor jouw betreft???????????

Jij moet ook meer naar achter en platter op de tank in de 3e en 4e versnelling klimt ie niet meer!!!


Ik krijg tikjes op mijn vingers van de meester! :}

Is dit de bedoeling van plat en kont naar achteren?

 
Laatst bewerkt:

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.014
10
Apeldoorn
ik kijk altijd precies over de rand van mijn bril heen, erg irritant, dus vaak zie ik eigenlijk niets als ik helemaal plat lig... voor de rest verrek ik gewoon mijn nek :P denk dat ik maar eens lenzen ga proberen.... of een snookerbril zoals taylor :P
dennistaylor.gif
 

zxr4000

MF'er
2 jan 2008
203
0
Zuidoostbeemster
Na een paar sessies heb ik vaak meer last van vermoeide ogen / koppijn dan van de gebruikelijke spierpijn in armen en benen.
Je wilt toch plat achter je ruitje wegduiken en tegelijk vooruit kunnen blijven kijken !
Een mooi voorbeeldje (hopelijk OK met de eigenaar):

Misschien een tip vanuit een ander perspectief ;)

Vermoeidheid, zware ogen, spierpijn en hoofdpijn kan ook duiden op een vocht tekort. Zorg dat je gedurende dag voldoende water drinkt en-of wissel het af met een isotone drank, en nee geen bier _O- , ook niet de dag ervoor. Zeker op een warme dag verlies je veel vocht en mineralen uit je lichaam waardoor spieren sneller verzuren en krampen veroorzaken, concentratie verminderd en hoofdpijn kan voorkomen. Drink regelmatig en liever kleine beetjes in plaats van een liter in een keer.

Misschien helpt het, het kan zeker geen kwaad..
 

dr. Kawa

MF veteraan
13 feb 2004
4.972
6
Nieuwerkerk aan den IJssel
Het was vandaag even te druk om tussendoor mee te lezen .. maar ik lees veel bruikbare tips - hartstikke bedankt mannen !

In het grijze verleden dat ik in het ONK reed, had ik er geen last van, maar toen lag ik ook niet zo plat op de bike. Plaatje uit de oude schoenendoos:

full


Goede oude tijd; ze hadden net de kleurenfoto's uitgevonden ;)

Ik zal een wat meer naar achteren gaan zitten en kijken of ik dan m'n draai kan vinden.
Soms denk ik wel eens - zijn het nou echt m'n ogen die zo snel moe worden van dat omhoog turen, of komt het door m'n houding op de bike ?
Gewoon blijven oefenen !

PS - Mooi verslag in het 6 topic van je 3-daagse TRAC training, Dani !! :Y
Lijkt me machtig mooi om eens te doen ...
 

dr. Kawa

MF veteraan
13 feb 2004
4.972
6
Nieuwerkerk aan den IJssel
Mag ik effe posen in m'n eigen topic ?
Kijk mij vroeger eens gaan met m'n megatruck met hospitality unit ... :N _O-

full


Zolder blijft wel een beetje m'n favoriete baantje; heb er zowel met de motor als met de auto geraced en ik heb er goede herinneringen aan.

Weet iemand trouwens nog een dealer van TCX boots die een setje Comp. RS Bayliss in maat 40 heeft liggen ? Is een beperkte oplage geweest in 2009 en lastig te vinden.
Als ik ze al vind, is het steeds maat 42-44-46 enzo ... '(
Dus niet de witte of zwarte RS maar de zilveren RS Bayliss Edition.
 

Party Marty

MF veteraan
12 mrt 2003
11.352
0
En toen al een houding waar menig MF'er wat van kan leren :+

Je zou die foto in het kneedown topic moeten posten, daar hebben ze het toch alleen maar over zwevers en houdingen :9

Maar stoere foto's !!!
 

HenkvW

MF veteraan
21 mrt 2006
1.829
2
Vaassen
ik kijk altijd precies over de rand van mijn bril heen, erg irritant, dus vaak zie ik eigenlijk niets als ik helemaal plat lig... voor de rest verrek ik gewoon mijn nek :P denk dat ik maar eens lenzen ga proberen.... of een snookerbril zoals taylor :P
[afbeelding]

Hoi Zoeperman,

Na een hoop geprobeerd te hebben ben ik toch weer terug bij de bril. Het nadeel van lenzen vind ik dat je last hebt van ieder zuchtje wind en dat er dus gauw iets irriteert waardoor je niets meer ziet. Ik praat hier over harde lenzen omdat zachte lenzen voor mij geen optie waren ivm cilindersterkte. Een bril met grotere glazen heb ik ook geprobeerd, maar de glazen beslaan sneller! Door de grotere glazen heb je meer afdichting en zodoende minder ventilatie. Als je ogen geschikt zijn voor nachtlenzen, lijkt mij dit de beste optie.

Ik ben klaar met experimenteren en rijd gewoon weer met bril :]
 

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.014
10
Apeldoorn
Mag ik effe posen in m'n eigen topic ?
Kijk mij vroeger eens gaan met m'n megatruck met hospitality unit ... :N _O-

[afbeelding]

Zolder blijft wel een beetje m'n favoriete baantje; heb er zowel met de motor als met de auto geraced en ik heb er goede herinneringen aan.

Weet iemand trouwens nog een dealer van TCX boots die een setje Comp. RS Bayliss in maat 40 heeft liggen ? Is een beperkte oplage geweest in 2009 en lastig te vinden.
Als ik ze al vind, is het steeds maat 42-44-46 enzo ... '(
Dus niet de witte of zwarte RS maar de zilveren RS Bayliss Edition.
biggelaar
 
Laatst bewerkt:

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.014
10
Apeldoorn
Hoi Zoeperman,

Na een hoop geprobeerd te hebben ben ik toch weer terug bij de bril. Het nadeel van lenzen vind ik dat je last hebt van ieder zuchtje wind en dat er dus gauw iets irriteert waardoor je niets meer ziet. Ik praat hier over harde lenzen omdat zachte lenzen voor mij geen optie waren ivm cilindersterkte. Een bril met grotere glazen heb ik ook geprobeerd, maar de glazen beslaan sneller! Door de grotere glazen heb je meer afdichting en zodoende minder ventilatie. Als je ogen geschikt zijn voor nachtlenzen, lijkt mij dit de beste optie.

Ik ben klaar met experimenteren en rijd gewoon weer met bril :]


8-) of laseren, m'n meisje heeft het ook laten doen, maar ik ben er als de dood voor....
 
Bovenaan Onderaan