Hoe klein kan je budget zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djeemie

Rookie
21 okt 2022
5
5
Hallo halloo
Ik ben nog bezig met lessen maar me al heerlijk aan het oriënteren op m'n eigen motor. Ik ben echt helemaal nieuw in de motorwereld, dus ben ontzettend veel nieuwe informatie aan het opnemen. Nu dacht ik dat 'goedkope' gebruikte motoren zo tussen de 2500 en 3200 euro uitkwamen, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat er blijkbaar ook prima exemplaren voor 1000-2000 te vinden zijn. Ik denk dat het te maken heeft met de soorten motoren waar ik naar zocht en verder geen vergelijkingsmateriaal had.

Nu is mijn vraag: stel je wordt uitgedaagd om voor zo min mogelijk geld een prima beginners motor te kopen, hoe groot zou dat budget dan zijn?
De motor moet in ieder geval aanzienlijke afstanden op de snelweg kunnen rijden en ABS hebben. Ook moet hij (bijna) rijklaar zijn, dus geen weekendvullende opknapprojecten.

Dit is dus geen koopadvies voor mijn eigen motor, gewoon een algemene vraagom een idee te krijgen over de gangbare bedragen. Hoop op wat reacties:}
 
Voor de aanschaf kan vanaf €0,00 al voldoende zijn.
Het ophalen kost je dan alleen je fysieke energie door met de benenwagen te gaan. Mocht je fit genoeg zijn dan duw je hem naar huis.
De eerste kosten die dan gemaakt moeten worden is het overschrijven van het kenteken.
Misschien ook dat niet eens wanneer je hem eigenlijk gejat hebt om er in de nabije toekomst gebruik van te maken als vluchtvoertuig na een misdaad.
Mocht je hem voor een overval van een tankstation willen gebruiken dan verdien je er juist aan.
Voor een liquidatie heb je waarschijnlijk al geld mogen ontvangen in het vooruit.
 
Was 10 jaar geleden voor €1450 klaar met motor, jas, broek, laarzen, handschoenen en helm. Motor was een Kawasaki 440LTD uit 1984 maar reed prima. Weliswaar geen ABS maar voor €975 veel plezier van gehad.
 
Met abs ga je niet vinden voor dat geld. Je zoekt niet specifiek maar ik moet meteen denken aan een Honda NTV of Cb500. Als je die vindt in een redelijke staat van onderhoud dan kun je daar lange afstanden op afleggen. Wacht nog even op de winter en de prijs gaat nog iets omlaag.
 
Ik heb mijn GPZ500S gekocht voor €875,- incl. grote beurt.
Geen abs, maar verder een lekkere motor die ook prima snelweg rijdt.
Ligt er verder aan wat je wil, maar een Honda 650 Deauville koop je voor niet zoveel en is een lekkere snelweg motor met ipv abs…cbs (combined brake system)
 
Ik heb mijn Kawasaki ZN700 uit '84, goed onderhouden, inclusief een extra bijna complete identieke reservemotor (enigste wat miste was het zadel, en het contactslot was kapot. Blok en carbs al schoongemaakt, kettingspanner ontbrak.) kunnen aanschaffen voor 1100 euro.
 
Kijk, dn heb ik nu al geleerd dat ABS zon invloed heeft op de prijs. Misschien toch maar zonder dan;) Maar dit zijn wel andere prijzen idd! Leuk te horen, en ik kan zeker nog lekker tot de winter wachten want ik heb voorlopig mijn rijbewijs nog niet
 
Met ABS wordt het lastig onder de 1000,- euro. Maar heb zelf al vaak motoren voor onder de 300,- gekocht die met wat klein werk weer prima reden.

Voor 600 kan je ook nog wel kan en klare rijdende Diversion's e.d. krijgen, beetje jaren 90 spul, wat nu geen drol meer waard is
 
Ook moet hij (bijna) rijklaar zijn
Ik heb in pak 'm beet 15 jaar rijden sinds twee jaar een motor met ABS, en dat ABS-lampje heb ik welgeteld één keer op zien lichten. Het zal vast helpen in een noodgeval, maar bij een laag budget zou ik mijn motorkeuze er niet op vastpinnen. Wat je je wél moet afvragen, is hoe lang (in tijd of kilometers) een motor rijklaar moet zijn. Ik breng m'n motoren altijd netjes naar de garage voor onderhoud, maar je moet niet altijd vragen hoe veel langer ik nog door had moeten rijden. :X

Dus ja, gratis is de bodem, voor duizend heb je altijd wel iets, voor tweeduizend ook, het ligt er echt maar aan wat je precies wil vinden. Een motor van 1500 euro met enkel een kapotte accu is niet rijklaar, maar wel goedkoper dan een rijklare motor van 2000 euro...
 
Als je al rond de €2.500,- ~ €3.000,- als acceptabel budget hebt geaccepteerd, dan is mijn advies:
Koop er een mét ABS.
Genoeg BMW’s en Japanners te krijgen die daaraan voldoen!

Je bent een beginnend bestuurder.
De meeste mannen die hier tegen ABS adviseren hebben al een enorme berg aan ervaring.
En zelfoverschatting.

Kijk eens kritisch naar jouw lesmotor en vertel ons hoe je die bevalt en wat je daaraan anders zou willen hebben.
Want die is je referentie.
Wij hebben allemaal andere referenties, dus kleuren wij onze adviezen daarmee in.
Zonder jouw uitgangspunt te weten is het maar gezwets in de ruimte.
Oh, en je leeftijd, lengte is ook zinvol om te weten.
Een 18 jarige vent van 198 lang en 125 kg aan botten past niet zo gemakkelijk op een motor die prima past voor een 38 jarige ketel van 162 lang en 52 kg zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je al rond de €2.500,- ~ €3.000,- als acceptabel budget hebt geaccepteerd, dan is mijn advies:
Koop er een mét ABS.
Genoeg BMW’s en Japanners te krijgen die daaraan voldoen!

Je bent een beginnend bestuurder.
De meeste mannen die hier tegen ABS adviseren hebben al een enorme berg aan ervaring.
En zelfoverschatting.

Kijk eens kritisch naar jouw lesmotor en vertel ons hoe je die bevalt en wat je daaraan anders zou willen hebben.
Want die is je referentie.
Wij hebben allemaal andere referenties, dus kleuren wij onze adviezen daarmee in.
Zonder jouw uitgangspunt te weten is het maar gezwets in de ruimte.
Oh, en je leeftijd, lengte is ook zinvol om te weten.
Een 18 jarige vent van 198 lang en 125 kg aan botten past niet zo gemakkelijk op een motor die prima past voor een 38 jarige ketel van 162 lang en 52 kg zwaar.
Nouuu hoewel ik dit geen adviestopic voor mij wilde maken kan ik het ook niet laten hierop in te gaan;) Alle hulp is welkom.
Ik les op een suzuki SV650. Dat rijdt prima, maar als ik zelf de keus zou hebben zou ik liever rechter op zitten en een lichtere (van gewicht) motor hebben die ik makkelijker kan manouvreren. Vind het ook gewoon een lomp lelijk ding;)

Ik ben 1,75 en 63 kilo overigens, 27 jaar. Wordt vooral gebruik op de (snel)weg, waarschijnlijk woon-werk verkeer. Stiekem trekt het me ook wel af en toe aan grindpaadje mee te nemen maar dat heb ik natuurlijk nog nooit gedaan dus eigenlijk weet ik het niet...Topsnelheid boeit me niet bijzonder veel zolang ik op normale manier in kan halen op de snelweg.

Modellen die mij onverklaarbaar enorm aanspreken zijn de tenere 700, XT660X en diverse KTM's. Nu zijn dit dure machines en ik heb nog nooit zo'n soort motor gereden - ik ben niet per se op zoek naar deze modellen maar het zijn gewoon die ik momenteel schitterend vind.8-) Niet echt woon-werk materiaal misschien majaaa....Eigenlijk ben ik verliefd op de Triumph Tiger en BMW F650GS maar die zijn misschien voor ergens in de toekomst

(Overigens heb ik bij het oefenen van de stopopdracht al 3x de ABS geactiveerd, gelukkig heb ik nog heel wat lessen te gaan)😅
 
All roads lijkt dan jouw ding te zijn ja.
Goed om dat nu al helder te hebben.
Met jouw leeftijd mag je dus gelijk A doen.
En daarmee is je keuze in motoren gelijk veel groter dan als je <21 jaar zou zijn geweest.

Zoals gezegd: zat keuze mét abs.
En als hard rijden niet, maar de mogelijkheid om van het asfalt te kunnen gaan wel je voorkeur heeft… BMW’s GS-lijn is royaal beschikbaar in alle leeftijden en motorvermogen. KTM ook, maar is wat exclusiever.
Japan levert ook heulveul geschikte modellen.

Geniet van het lessen, ga op je gemakje verder met het verkennen van die categorie motoren. Als je geslaagd ben voor je AVD is het motorseizoen nog niet begonnen. Kun je misschien aan een redelijke prijs slagen.
:t
 
Je bent een beginnend bestuurder.
De meeste mannen die hier tegen ABS adviseren hebben al een enorme berg aan ervaring.
En zelfoverschatting.
Wat een enorme onzin.
Jaren hebben mensen geen abs op motoren gehad en ook nooit gemist.
Ik heb nu een jaar of 3 mijn rijbewijs en bijna al mijn motoren hadden geen abs.
Enkel mijn KTM Duke 200 had abs en die heb ik in 1 jaar slechts 1x aan zien gaan…en dat was toen ik mijn achterrem wat enthousiast in trapte.
 
Wat een enorme onzin.
Jaren hebben mensen geen abs op motoren gehad en ook nooit gemist.
Ik heb nu een jaar of 3 mijn rijbewijs en bijna al mijn motoren hadden geen abs.
Enkel mijn KTM Duke 200 had abs en die heb ik in 1 jaar slechts 1x aan zien gaan…en dat was toen ik mijn achterrem wat enthousiast in trapte.
Ik wilde bijna op je post reageren.
 
Nouuu hoewel ik dit geen adviestopic voor mij wilde maken kan ik het ook niet laten hierop in te gaan;) Alle hulp is welkom.
Ik les op een suzuki SV650. Dat rijdt prima, maar als ik zelf de keus zou hebben zou ik liever rechter op zitten en een lichtere (van gewicht) motor hebben die ik makkelijker kan manouvreren. Vind het ook gewoon een lomp lelijk ding;)

Ik ben 1,75 en 63 kilo overigens, 27 jaar. Wordt vooral gebruik op de (snel)weg, waarschijnlijk woon-werk verkeer. Stiekem trekt het me ook wel af en toe aan grindpaadje mee te nemen maar dat heb ik natuurlijk nog nooit gedaan dus eigenlijk weet ik het niet...Topsnelheid boeit me niet bijzonder veel zolang ik op normale manier in kan halen op de snelweg.

Modellen die mij onverklaarbaar enorm aanspreken zijn de tenere 700, XT660X en diverse KTM's. Nu zijn dit dure machines en ik heb nog nooit zo'n soort motor gereden - ik ben niet per se op zoek naar deze modellen maar het zijn gewoon die ik momenteel schitterend vind.8-) Niet echt woon-werk materiaal misschien majaaa....Eigenlijk ben ik verliefd op de Triumph Tiger en BMW F650GS maar die zijn misschien voor ergens in de toekomst

(Overigens heb ik bij het oefenen van de stopopdracht al 3x de ABS geactiveerd, gelukkig heb ik nog heel wat lessen te gaan)😅
Honda Transalp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan