Hoe klein kan je budget zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een enorme onzin.
Jaren hebben mensen geen abs op motoren gehad en ook nooit gemist.
Ik heb nu een jaar of 3 mijn rijbewijs en bijna al mijn motoren hadden geen abs.
Enkel mijn KTM Duke 200 had abs en die heb ik in 1 jaar slechts 1x aan zien gaan…en dat was toen ik mijn achterrem wat enthousiast in trapte.
Dan rem je gewoon langzaam. Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen. Een beetje motorrijder oefent af en toe een noodstop vind ik. Hopelijk heb je in het dagelijks leven dat niet nooit nodig maar ik oefen wel meer zaken die ik niet nodig hoop te hebben.

De meeste mensen overschatten hoe goed ze kunnen remmen. Valt vies tegen vaak als je eens echt goed gaat remmen met ABS als vangnet. Je durft dan gewoon veel harder te remmen en goed ABS levert een veel consistentere remweg op.

Koop een motor met ABS. Sinds ik het heb wil ik echt niet meer zonder. Kan je prima zonder? Jazeker, maar die ene keer dat het wel nodig is ben je verdomd blij dat het erop zit.

Dat anti-ABS gedoe was er bij auto's ook.

Toevoeging, ook met ABS is het opbouwen van de remdruk belangrijk voor een korte remweg. Je zult met een betere techniek nog altijd sneller stil staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik les op een suzuki SV650. Dat rijdt prima, maar als ik zelf de keus zou hebben zou ik liever rechter op zitten en een lichtere (van gewicht) motor hebben die ik makkelijker kan manouvreren.
Lichter in gewicht dan een SV650? Als het veel lichter moet zijn dan blijft er niet veel (keuze EN gewicht) over. Een SV650 is nou niet precies een motor met obesitas....
 
Rechter op zitten snap ik dan weer wel. De SV650 is niet heel comfortabel zeker als je wat langer bent. Ik voelde mij met mijn 1.84m al een reus op dat ding.
Ikzelf ben circa 1.76m. En ik ben met een 1e generatie SV650S op zomervakanties best wel een eindje van huis geweest (Kroatie/Andorra/ Roemenie). Zonder problemen!

Eerlijk is eerlijk: ik was toen wel jonger en had toen minder snel behoefte aan comfort.
 
Ikzelf ben circa 1.76m. En ik ben met een 1e generatie SV650S op zomervakanties best wel een eindje van huis geweest (Kroatie/Andorra/ Roemenie). Zonder problemen!

Eerlijk is eerlijk: ik was toen wel jonger en had toen minder snel behoefte aan comfort.
Toch scheelt 8 cm meer al aardig wat, ook afhankelijk van je bovenlichaam/onderlichaam verhouding qua lengte.
Ik heb met de SV650S vroeger ook regelmatig 260km per dag gereden maar vooral in de file merkte ik het echt wel.
Maar voor de TS is het beste wat hij kan doen gewoon proefrijden tegen die tijd. Een motor is ontzettend persoonlijk.
 
Dat anti-ABS gedoe was er bij auto's ook.
Ik ben niet bepaald anti-abs, maar een motor zonder abs is ook niks mis mee.
Ik oefen ook vaak het remmen…gaat nog steeds prima.
Misschien ligt het er ook aan wat je met je motor doet.
Ben je een type die zo hard mogelijk wil, dan rem je ook een stuk harder en is abs inderdaad wel fijn.
Rij je gewoon rustig en geen grote afstanden, dan is abs wat mij betreft geen must.
Maar gelukkig is een ieder vrij daarin te kiezen!

De vraag was…wat is zo goedkoop mogelijk motorrijden…en dan valt abs denk ik als eerste af qua optie.
 
Ikzelf ben circa 1.76m. En ik ben met een 1e generatie SV650S op zomervakanties best wel een eindje van huis geweest (Kroatie/Andorra/ Roemenie). Zonder problemen!

Eerlijk is eerlijk: ik was toen wel jonger en had toen minder snel behoefte aan comfort.
😱😱😱 je bent 27 en begint nu al te klagen over comfort ?? dat beloofd nog wat voor de toekomst 🤣🤣
 
Was 10 jaar geleden voor €1450 klaar met motor, jas, broek, laarzen, handschoenen en helm. Motor was een Kawasaki 440LTD uit 1984 maar reed prima. Weliswaar geen ABS maar voor €975 veel plezier van gehad.
ik heb hier nog een 450 ltd staan ,goede beginnersmotor, met splinternieuwe accu, onder de 1000 euro.
 
Ikzelf ben circa 1.76m. En ik ben met een 1e generatie SV650S op zomervakanties best wel een eindje van huis geweest (Kroatie/Andorra/ Roemenie). Zonder problemen!

Eerlijk is eerlijk: ik was toen wel jonger en had toen minder snel behoefte aan comfort.
Geen huilie-huilie omdat je een jaartje ouder bent geworden!
Het is niet een kwestie van leeftijd maar van instelling. Comfort wordt pas een issue als je het verzorgingshuis in gaat.
In Telegraaf staat dit weekend een artikel van mensen van bijna 80 die nog van alles ondernemen.
Het piepen van zelfs 50-ers is te triest voor woorden!

Ik ben (jonge) pensionado en maak er echt geen punt van om een dagje 1000 te doen.
Daarna zet ik m'n tentje op en kruip diep in m'n slaapzak. Volgende morgen weer fris en fruitig. :9
 
Geen huilie-huilie omdat je een jaartje ouder bent geworden!
Het is niet een kwestie van leeftijd maar van instelling. Comfort wordt pas een issue als je het verzorgingshuis in gaat.
Comfort wordt een issue als je het niet meer kan anders. Leeftijd speelt een factor maar niet de enige. Actief blijven is niet voor iedereen weggelegd. Beetje makkelijk om te denken dat iedereen het aan zichzelf te danken heeft dat de boel versleten is. Net zoiets als zeggen dat alle dikke mensen lui zijn, zelfde idee. Dat jij nog actief kunt zijn is fijn, maar besef dat niet iedereen gelijk op deze wereld is gekomen.
 
Ik lees veel over ABS in dit topic en vind het eigenlijk motorfiets afhankelijk. Mijn eerste motorfiets gsxr600 type K3 had ABS en heb deze in het eerste jaar dat ik reed aangesproken. Persoonlijk vind ik het prettig om op een motor met veel vermogen ABS te hebben. Op een allroad zou ik ABS ook wenselijk vinden. En op motorfietsen met een hoog eigen gewicht.
Mijn huidige motorfietsen hebben beide geen ABS en ik heb met beide al een keer een noodstop gedaan. Dit zijn kwa cc en kw niet de meest snelle motorfietsen.
Mijn rij instructeur was kwa remmen en noodstop altijd heel streng. ABS mocht niet geactiveerd worden. Activeerde je de ABS dan heb je gefaald in het bedienen van je remmen. Uiteindelijk moet je met je rijbewijs zowel motorfietsen met als zonder ABS kunnen bedienen.
Afhankelijk van wat je zelf wilt bepaald dat de prijs. Je kunt voor echt hele lage bedragen iets leuks vinden. Op allroad niveau met de merken die je voorkeur hebben zul je iets duurder uitkomen.
Je kan ook met iets simpels beginnen, ervaring opdoen en een jaar later gaan voor de motor die je echt wilt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dan rem je gewoon langzaam. Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen. Een beetje motorrijder oefent af en toe een noodstop vind ik. Hopelijk heb je in het dagelijks leven dat niet nooit nodig maar ik oefen wel meer zaken die ik niet nodig hoop te hebben.

De meeste mensen overschatten hoe goed ze kunnen remmen. Valt vies tegen vaak als je eens echt goed gaat remmen met ABS als vangnet. Je durft dan gewoon veel harder te remmen en goed ABS levert een veel consistentere remweg op.

Koop een motor met ABS. Sinds ik het heb wil ik echt niet meer zonder. Kan je prima zonder? Jazeker, maar die ene keer dat het wel nodig is ben je verdomd blij dat het erop zit.

Dat anti-ABS gedoe was er bij auto's ook.

Toevoeging, ook met ABS is het opbouwen van de remdruk belangrijk voor een korte remweg. Je zult met een betere techniek nog altijd sneller stil staan.
Ik rij al jaren op ABS motoren en heb alleen bij zelf gecreëerde situaties,dus overdreven lomp remmen op natte klinkers een abs ingreep kunnen forceren. Mijn eigen motor heeft het niet,ik zie abs niet als een Pre. Niet om eigenwijs te zijn maar puur uit eigen ervaring. En ja ik heb op zowel voor als achterwiel gereden. Dus ik probeer wel eens wat uit.
 
Comfort wordt een issue als je het niet meer kan anders. Leeftijd speelt een factor maar niet de enige. Actief blijven is niet voor iedereen weggelegd. Beetje makkelijk om te denken dat iedereen het aan zichzelf te danken heeft dat de boel versleten is. Net zoiets als zeggen dat alle dikke mensen lui zijn, zelfde idee. Dat jij nog actief kunt zijn is fijn, maar besef dat niet iedereen gelijk op deze wereld is gekomen.
Precies dat! Ik ben slechts 57, maar na veel, en vooral zwaar werk ben ik ook niet meer als toen ik 18 was, helaas.
Nou hoor je me niet klagen hoor, maar ik heb m'n SV650S destijds wel verkocht omdat m'n rug en polsen de houding niet zo leuk meer vonden.
Nu heb ik een naked, ZRX 1100 R, meer vermogen, altijd leuk, maar de zithouding is weer prima voor me.
 
Ik rij al jaren op ABS motoren en heb alleen bij zelf gecreëerde situaties,dus overdreven lomp remmen op natte klinkers een abs ingreep kunnen forceren. Mijn eigen motor heeft het niet,ik zie abs niet als een Pre. Niet om eigenwijs te zijn maar puur uit eigen ervaring. En ja ik heb op zowel voor als achterwiel gereden. Dus ik probeer wel eens wat uit.

Pas je wel op, tegenwoordig heb je zo een dikke prent te pakken!


Als je enkel ABS op je fiets wil hebben vanwege de veiligheid dan kan je net zo goed stoppen met motorrijden.
Motorrijden geeft zoveel meer risico in vergelijking met andere vervoermiddelen dat het wel of niet hebben van ABS niet zoveel uit zal maken.
 
Ik rij al jaren op ABS motoren en heb alleen bij zelf gecreëerde situaties,dus overdreven lomp remmen op natte klinkers een abs ingreep kunnen forceren. Mijn eigen motor heeft het niet,ik zie abs niet als een Pre. Niet om eigenwijs te zijn maar puur uit eigen ervaring. En ja ik heb op zowel voor als achterwiel gereden. Dus ik probeer wel eens wat uit.
Ik heb ook geen issues zonder ABS, maar ik weet gewoon dat ik met ABS harder kan remmen dan zonder, zeker als de omstandigheden slechter zijn. Ik zou ABS echter nog altijd aanraden. Neemt niet weg dat een goede motorrijder geen noodstops bijvoorbeeld in de praktijk maakt. Ik kan mij de laatste noodstop nog herinneren en dat was in de file 3 jaar terug met langzame snelheid.

Voor de duidelijkheid in het algemeen. De meeste van mijn motoren hadden geen ABS. Ik heb daar geen "problemen" mee gehad maar ik zie ABS als een airbag. Je hebt dat ding niet nodig, maar het is toch fijn dat het erin zit.
 
Mensen die regelmatig in posities komen waar ABS aangaat, zouden zich ook eens iets over hun eigen rijstijl kunnen afvragen.

Je kunt het zien als bevestiging dat ABS je leven redt (zie je wel, gaat ie weer aan. Nut bewezen), maar die ietwat zelfkritische persoon kan zich ook eens afvragen waarom hij steeds in de situatie verkeert dat de ABS aangaat.

Kijk je wel voldoende vooruit, anticipeer je wel tijdig etc. etc.
Of ligt het aan de slechte rijstijl van iedereen om je heen, of heb jij nou eenmaal altijd pech..
 
Mensen die regelmatig in posities komen waar ABS aangaat, zouden zich ook eens iets over hun eigen rijstijl kunnen afvragen.

Je kunt het zien als bevestiging dat ABS je leven redt (zie je wel, gaat ie weer aan. Nut bewezen), maar die ietwat zelfkritische persoon kan zich ook eens afvragen waarom hij steeds in de situatie verkeert dat de ABS aangaat.

Kijk je wel voldoende vooruit, anticipeer je wel tijdig etc. etc.
Of ligt het aan de slechte rijstijl van iedereen om je heen, of heb jij nou eenmaal altijd pech..
Of het er was ijzel of sneeuw. Maar terug ontopic. Zonder abs is een goede bruikbare motorfiets te bemachtigen.
 
Of het er was ijzel of sneeuw. Maar terug ontopic. Zonder abs is een goede bruikbare motorfiets te bemachtigen.
IMG_20160723_152848.jpg

Ingeruild voor €650. Ik had er graag een particulier mee blij gemaakt voor de zelfde prijs. Motor markeerde niet, reed net zo goed als hij eruitziet. Slechts 70k gelopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan