Hoe klein kan je budget zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jazeker, voor €650 was ik ook wel geïnteresseerd geweest.

ABS is voor mij niet echt een issue.
Tot 20 jaar terug had er nog nooit iemand van gehoord en toen reden we ook gewoon de halve wereld rond.
Dus nee, die ABS die zou ik niet gemist hebben. (hebben mijn huidige motoren ook niet)

Meestal als ABS in gaat grijpen dan is het òf een noodstop, òf je remt gewoon te straf.
Ik rem zelden dat er een wiel blokkeert. Oke, mss als er ijs op de weg ligt. Maar dan laat ik zelf direct m'n rem los.
In zulke omstandigheden rijd je sowieso al veel meer defensief.

Enige jaren terug in Italië plots een noodstop moeten maken.
Voorwiel blokkeerde, maar op moment van onbestuurbaar/ onderuit dreigen te gaan, dan gewoon je rem iets lossen.
Uiteindelijk stond ik netjes op tijd stil. Eigenlijk ben je dan zelf de ABS.
 
Ik ben niet bepaald anti-abs, maar een motor zonder abs is ook niks mis mee.
Ik oefen ook vaak het remmen…gaat nog steeds prima.
Misschien ligt het er ook aan wat je met je motor doet.
Ben je een type die zo hard mogelijk wil, dan rem je ook een stuk harder en is abs inderdaad wel fijn.
Rij je gewoon rustig en geen grote afstanden, dan is abs wat mij betreft geen must.

Ik zou dan toch eerder omdraaien. Wie veel rijdt en flink doorrijdt bouwt veel meer ervaring op met motorrijden en kent zijn motor veel beter dan degene die af en toe een ritje maakt. Voor die sporadische rijder is ABS veel nuttiger dan voor die routinier. Waarbij ik niet wil zeggen dat de routinier er ook geen baat bij heeft, want ook die kan zich op een situatie verkijken.
 
Een SV650 zwaar en lomp noemen :?
Veel lichter en wendbaarder ga je niet snel vinden in deze categorie (650cc 2 cylinder).

Zijn volgens mij prima lesfietsen, door de voorover zithouding wordt je gedwongen om de juiste kijktechniek te gebruiken.

Had destijds volgens de instructeur niet helemaal de juiste kijktechniek en kreeg dat niet goed tussen mijn oren vanwege eigenwijsheid en verder prima lesresultaten op de zeer vergeeflijke CB500.
Dus had hij heel subtiel iets bedacht.
Na de middagpauze zei hij, jij gaat vanmiddag op deze rijden: een CB1 (een 4-cylinder gifkikkertje).
Het kwartje viel vrijwel direct na de 1e bocht.
 
Dacht ik een onschuldig vraagje te stellen, barst er een abs discussie los;) Wel erg interessnt,en ik snap ook wel beide kanten. Hoewel...het argumente 'vroeger hadden ze het ook niet' en 'dan kan je net zo goed niet motorrijden' zijn volgens mij wel drogredenen. Laat ik zeggen dat er vroeger ook veel meer motorrijders dood zijn gereden. Ik neem aan dat iedereen ook een helm draagt; Zelfde idee toch?;).

Daarnaast besef ik me dat ik even moet benadrukken dat ik écht een beginner ben, en écht niet zo goed weet waar ik over praat. Vandaar ook de vragen die ik stel, maar het zou dus wel eens kunnen dat ik de SV650 lomp vind omdat ik gewoon uberhaupt niet gewend met aan een motor onder mn lijf;) Begrijp me ook niet verkeerd, hij rijdt echt prima en ik les er graag op. In principe zou ik heel bij zijn met zon sv650 voor mezelf, ik dacht meer aan een scenario waar ik zelf álle vrije keus had. Maar als ik een goed geprijsde sv650 tegenkom zou ik hem zo kopen. Ik ben misschien een simpel mens: ik vind de sv650 lelijk en de tenere 700 bloedmooi. Zover gaat mijn warenonderzoek😅

Ik heb in ieder geval wel antwoord op mijn vraag: namelijk dat je onder de 1000 euro ook een prima rijdende beginnersmotor kan vinden, zij het een wat oudere zonder abs. Gelukkig heb ik nog ff om rustig op verkenning te gaan!
 
Een SV650 zwaar en lomp noemen :?
Veel lichter en wendbaarder ga je niet snel vinden in deze categorie (650cc 2 cylinder).

Zijn volgens mij prima lesfietsen, door de voorover zithouding wordt je gedwongen om de juiste kijktechniek te gebruiken.

Had destijds volgens de instructeur niet helemaal de juiste kijktechniek en kreeg dat niet goed tussen mijn oren vanwege eigenwijsheid en verder prima lesresultaten op de zeer vergeeflijke CB500.
Dus had hij heel subtiel iets bedacht.
Na de middagpauze zei hij, jij gaat vanmiddag op deze rijden: een CB1 (een 4-cylinder gifkikkertje).
Het kwartje viel vrijwel direct na de 1e bocht.
Ooh dat klinkt interessant! Maar ik snap het kwartje niet...wat maakt dat die 4-cylinder je anders liet kijken? Enlighten me please🙏
 
Misschien is het handig eerst te bedenken wat je met de motor wilt gaan doen.

- Puur voor plezier? Dan zou ik zeker een motor kopen die ik minstens ook mooi vind.
- Dagelijks woon werk door fileleed of hoge autokosten? Dan krijgen andere kenmerken prioriteit.

Daarnaast, als je echt nog een prille rijder bent, houding went ook. Er is niemand die na het lessen op een (oude garde) cb500 of moderne fazer de overstap maakt naar een supersport en denkt: 'Nou, dit zit lekker.' We denken allemaal, hoe kan je hier in godsnaam op rijden.
Na 2 maanden weet je niet beter dan dat je zo zit bij het motorrijden.

Maak wel een proefrit als je beslist iets te kopen waar je qua houding nog niet op gereden hebt. Het kan ook tegenvallen. Zo heb ik altijd supersport en naked gereden (de ietwat sportievere: z1000 en nu een s1000r). Beide een andere zithouding, maar beide voor mij prima.

Toen ging ik vorig najaar uit serieuze interesse eens zitten en rijden op een s1000xr en dat viel me tegen qua houding. Voor het eerst in 20 jaar kwam de vraag bij me op 'is dit nog motorrijden?'. Ik voelde me een oude lul, zat veel te rechtop en comfortabel. Blijkbaar heeft een naked voor mij nog dat sportieve dat het concept 'wat is motorrijden' niet eens ter sprake kwam. Die XR reed echt fantastisch, maar daar ben ik nu nog niet aan toe.
 
@Kawa_Fan : das compleet samengevat wat één van de aspecten van deze hobby is: je voor dat moment geschikte motor vinden.
Ik heb maar weinig verhalen gehoord van rijders die tientallen jaren op een en dezelfde fiets, of zelfde serie, rijden.
Ze zullen er wel zijn, maar ze zijn in de verre minderheid.

TS hoeft zich geen zorgen te maken dat zijn eerste motor gelijk enige echte en dus de laatste moet worden.

Zoeken, proefzitten en proefrijden is gewoon heel erg leuk.
Motorzaken bezoeken, de sfeer proeven, de goedkope barrels bekijken, de onbetaalbare juweeltjes betasten… tussen de helmen en jassen snuffelen…
Blíjft leuk!!!
:Y
 
Ik heb toen ik begon met motorrijden altijd gedacht dat ik een bekuipte toermotor als een Pan European of BMW RT wilde hebben. Toen ik eenmaal een Pan European had heb ik daar maar 3 jaar mee gereden (wel 80.000km). Ik kocht er namelijk een Transalp bij, in eerste instantie als pekelmotor, maar merkte dat ik die leuker vond rijden. En heb de Pan toen ingeruild voor een BMW GS waar ik 7 jaar mee heb gereden. En die weer ingeruild op een tweede GS waar ik inmiddels 8 jaar mee rijd.

Nog even en ik ben inderdaad zo iemand die tientallen jaren op een motor uit dezelfde serie rijdt, maar dat was absoluut niet het type motor dat ik oorspronkelijk in gedachten had.

Transalp is inmiddels vervangen door een Versys. Dat is absoluut geen allroad en dat is te merken aan het rijgedrag met zijn 17" voorwiel, maar heeft wel de relaxte rechtop zit.
 
Ik heb maar weinig verhalen gehoord van rijders die tientallen jaren op een en dezelfde fiets, of zelfde serie, rijden.
Ik heb nu ruim 3 jaar mijn rijbewijs en zit ondertussen aan mijn 8ste motor…🙈
Je komt onder het rijden er eigenlijk pas achter of het bij je past…
Na vanalles geprobeerd te hebben, van GSX600F, naar Diversion naked, naar motorscooter, via 650 Deauville, toch naar KTM Duke 200 en nu weer een old school GPZ500S.
En wat de toekomst brengt?
Geen idee…denk toch wel weer wat rechterop, maar dat komt wel weer als de tijd daar is.
Voorlopig bevalt me deze prima voor de ritjes die ik doe.
 
@Kawa_Fan : das compleet samengevat wat één van de aspecten van deze hobby is: je voor dat moment geschikte motor vinden.
Ik heb maar weinig verhalen gehoord van rijders die tientallen jaren op een en dezelfde fiets, of zelfde serie, rijden.
Ze zullen er wel zijn, maar ze zijn in de verre minderheid.
8<
Tja, gelukkig zijn er maar weinig mensen zo slim om een Yamaha TRX 850 te kiezen. O-)
Jaren van gedroomd (en gespaard) en nu heb ik al 15 jaar minstens één exemplaar in de garage. *O*
 
Voor dat budget en een rechte zit al eens gekeken naar een Suzuki DL650?
prima machine, betrouwbaar, zuinig en er zijn er genoeg van te vinden.
Suzuki DL650 inderdaad. Prima beginners motor, ook leuk voor gevorderden trouwens.

Ik heb er toevallig nog een te koop. Van mijn vrouw, uit 2004 in prima staat en weinig kilometers. Niet voor 1000 euro trouwens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan