Hoe klein kan je budget zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ooh dat klinkt interessant! Maar ik snap het kwartje niet...wat maakt dat die 4-cylinder je anders liet kijken? Enlighten me please🙏

Het ging om de sportieve zithouding. Voorover in de clip-ons van een CB-1 moet je wel actief met je hoofd en lichaam meedraaien. Op een rechtopzit motor zoals een CB500 kan je zoutzakken.

Wel leuk spul zo'n CB-1, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt :}


1666640198806.png
 
Het ging om de sportieve zithouding. Voorover in de clip-ons van een CB-1 moet je wel actief met je hoofd en lichaam meedraaien. Op een rechtopzit motor zoals een CB500 kan je zoutzakken.

Wel leuk spul zo'n CB-1, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt :}


Bekijk bijlage 1816241
Dat zijn echt geweldige motorfietsjes! Maat van me heeft er 1 gehad, kwam me met ruim 11000 toeren per minuut voorbij ermee. Ik had toen de sv650s nog. Wat een screamer was het zeg. *O* Later heeft ie hem verkocht aan een mf-er, die hem nu nog heeft.
 
Dan rem je gewoon langzaam. Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen. Een beetje motorrijder oefent af en toe een noodstop vind ik. Hopelijk heb je in het dagelijks leven dat niet nooit nodig maar ik oefen wel meer zaken die ik niet nodig hoop te hebben.

De meeste mensen overschatten hoe goed ze kunnen remmen. Valt vies tegen vaak als je eens echt goed gaat remmen met ABS als vangnet. Je durft dan gewoon veel harder te remmen en goed ABS levert een veel consistentere remweg op.

Koop een motor met ABS. Sinds ik het heb wil ik echt niet meer zonder. Kan je prima zonder? Jazeker, maar die ene keer dat het wel nodig is ben je verdomd blij dat het erop zit.

Dat anti-ABS gedoe was er bij auto's ook.

Toevoeging, ook met ABS is het opbouwen van de remdruk belangrijk voor een korte remweg. Je zult met een betere techniek nog altijd sneller stil staan.
Uhm, wat? "Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen."

Dit is 2 keer onjuist en dat weet je best. Mét ABS wordt je remweg langer en dus neemt je remvermogen daar mee af.
Ten tweede mag je met een noodstop bij je AVB géén ABS gebruiken.
 
Uhm, wat? "Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen."

Dit is 2 keer onjuist en dat weet je best. Mét ABS wordt je remweg langer en dus neemt je remvermogen daar mee af.
Ten tweede mag je met een noodstop bij je AVB géén ABS gebruiken.
Met je AVB mag je ook niet remmen in de bocht behalve als het moet met je achterrem. Dat is dus geen goed voorbeeld van goede techniek op de motor. Je kan namelijk ontzettend goed met je voorrem remmen in een bocht en als het moet hard ook.
De meeste mensen die een noodstop maken remmen te zacht (amper) of veel te hard. Succes met je fijne motorriek tijdens een echte panieksituatie. ABS zorgt dan voor een kortere remweg dan een compleet blokkerend wiel. Een noodstop is niet een mooi oefeningetje op een parkeerterrein. Dat is heel wat anders.

Maargoed, er zit heus wel wat nuance in hoor, dat besef ik ook wel. Daarom zeg ik ook dat OOK met ABS het belangrijk is om remdruk op te bouwen als dat kan.
Mijn punt is gewoon dat de gemiddelde motorrijder harder kan remmen op een fiets met als zonder ABS. Al was het maar dat je weet dat als het mis gaat je niet op je smoel gaat.
 
Met je AVB mag je ook niet remmen in de bocht behalve als het moet met je achterrem. Dat is dus geen goed voorbeeld van goede techniek op de motor. Je kan namelijk ontzettend goed met je voorrem remmen in een bocht en als het moet hard ook.
De meeste mensen die een noodstop maken remmen te zacht (amper) of veel te hard. Succes met je fijne motorriek tijdens een echte panieksituatie. ABS zorgt dan voor een kortere remweg dan een compleet blokkerend wiel. Een noodstop is niet een mooi oefeningetje op een parkeerterrein. Dat is heel wat anders.

Maargoed, er zit heus wel wat nuance in hoor, dat besef ik ook wel. Daarom zeg ik ook dat OOK met ABS het belangrijk is om remdruk op te bouwen als dat kan.
Mijn punt is gewoon dat de gemiddelde motorrijder harder kan remmen op een fiets met als zonder ABS. Al was het maar dat je weet dat als het mis gaat je niet op je smoel gaat.
Ja mooi verhaal maar je hebt 2 keer gewoon geen gelijk over het ABS gebeuren. De rest wat je beschrijft snijdt wel hout maar dat neemt niet weg dat het stuk over ABS niet klopt.
 
Uhm, wat? "Als je bij een noodstop je ABS niet gebruikt bijvoorbeeld dan doe je het gewoon verkeerd want dan laat je gewoon remvermogen liggen."

Dit is 2 keer onjuist en dat weet je best. Mét ABS wordt je remweg langer en dus neemt je remvermogen daar mee af.
Ten tweede mag je met een noodstop bij je AVB géén ABS gebruiken.

In een paniekreactie kan ABS wel het verschil maken tussen op je plaat gaan of de boel rechtop houden.

Niet iedereen heeft de vertegenwoordigheid van geest om de rem te lossen in een noodsituatie om weer bestuurbaarheid terug te krijgen.
ABS is dan een prima hulpmiddel.

Vluchtweg zoeken en kijken waar je heen wil is your livesaver.
 
Ik heb nooit een motor met abs gehad..Nou is dat niet zo raar, ik ben begonnen met rijden toen dat nog niet eens beschikbaar was, in 1983.
Ik mis het dus niet, zelfs nu heb ik geen motor waar abs opzit. Toch, ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, zie ik dat wel als een meerwaarde voor nieuwe rijders. Ik heb wel geleerd te remmen op de oude wijze, inderdaad de rem wat lossen, anders ga je op je plaat, zeker bij ijzel, sneeuw enzo. Aan de andere kant, die lesjes die ik destijds heb gehad, maken me wel wat meer beter met anticiperen. Je kan je dus wel afvragen, of abs en andere hulpmiddelen het je niet te makkelijk maken. Je zal ten alle tijden wel zelf bij de les moeten blijven.
 
Niet alles gelezen, maar:

calculeer eerst of je alles hebt qua bescherming voor de seizoen dat je wilt rijden. Als je het niet erg vind, onderhoud zelf doen, zoveel mogelijk. dus je hebt gereedschap nodig, misschien iets om de motor op te krikken of stabiel te laten staan.

Dan kijk je naar een motor. Vraag iemand mee om te horen, voelen, rijden, checken of alles ok aan is. Er is zoveel keus! Kijk rustig rond. Dit is de tijd om te kopen, sommigen willen juist nu zo snel mogelijk verkopen...
 
Laatst bewerkt:
Tik ABS bij elke zoekopdracht per merk.
€600,00 maar wel even de koppeling vervangen. ;)
Screenshot_2022-10-24-23-37-39-41_c876520747fffd2e3f3cc79d2a2398f1.jpg
 
In een paniekreactie kan ABS wel het verschil maken tussen op je plaat gaan of de boel rechtop houden.

Niet iedereen heeft de tegenwoordigheid van geest om de rem te lossen in een noodsituatie om weer bestuurbaarheid terug te krijgen.
ABS is dan een prima hulpmiddel.

Vluchtweg zoeken en kijken waar je heen wil is your livesaver.
Dit beschrijft precies zoals ik in een post hierboven meldde van een noodstop (0.5 sec paniek-moment) in Italië.
Eerste ingeving was max VOL in de remmen. Direct blokkerend voorwiel en op punt van onderuit gaan.
Toen kwam (gelukkig) het verstand weer terug en heb de rem iets los gelaten, zodat ik weer kon sturen.
Dat zal idd te maken hebben met ervaring! Voor een beginner kan dan ABS de oplossing zijn.

Jouw laatste opmerking pas ik altijd toe.
Als het heel druk wordt (bijv op de snelweg) kijk ik altijd hoe ik bij eventueel gevaar eruit kan sturen.
Blijf je tussen de auto's rijden en er gebeurt iets, dan eindig je werkelijk (geplet?) tussen 2 auto's.
Ik ga dan altijd bijna op de streep rijden, dat ik in geval van nood direct naar andere baan kan switchen. (vluchten)
Liever eruit sturen dan vol in de remmen. (met kans dat je van achter wordt geramd)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan