Hoe kom ik aan een nokkenas-stelset?

jazzz

MF'er
29 jan 2012
88
1
Ik wil op mijn eencylinder met DOHC (suz. dr-z400 sm) de verstelbare nokkenassen controleren en eventueel afstellen. Ik heb het over de lobe-center, niet klepspeling.

Daarvoor heb je een gradenwiel, meetklok/standaard en zuigerstop m10 nodig.
Ik vind het echter zonde, 160,- voor die ene keer dat ik het zal gebruiken.

Weet iemand een goedkoop adres?
Tweedehands?
Zijn ze te huur?
Is er iemand die dit klusje gewoon kan uitvoeren voor niet te veel?

bvd, Jazzz
 
Gradenschijf uitprinten en die op een cd plakken
Meetklok met standaard kost op ebay wel iets van 25-40 euro en een zuigerstop is denk heel goed zelf te maken (staan er merktekens op de motor voor bdb want dan heb je de stop niet eens nodig)
 
Gradenschijf uitprinten en die op een cd plakken
Meetklok met standaard kost op ebay wel iets van 25-40 euro en een zuigerstop is denk heel goed zelf te maken (staan er merktekens op de motor voor bdb want dan heb je de stop niet eens nodig)


Die stop kan je maken van een oude bougie , het binnenwerk er uitslaan en een lange bout er in monteren , daarmee kun je dan het bdp punt bepalen met de graden schijf.
Dit vond ik de beste graden schijf op het net
 
Laatst bewerkt:
BDP zoeken kan ook met een gradenschijf.
monteer een gradenschijf op de krukas en draai een passende bout in het bougiegat, zodat de zuiger ongv een cm voor het BDP blokkeert.
zet de gradenschijf op nul graden en verdaai de krukas de andere kant op totdat hij weer blokkeert.
lees het aantal graden af en deel dat door 2, dat word dan het nieuwe BDP.
 
BDP zoeken kan ook met een gradenschijf.
monteer een gradenschijf op de krukas en draai een passende bout in het bougiegat, zodat de zuiger ongv een cm voor het BDP blokkeert.
zet de gradenschijf op nul graden en verdaai de krukas de andere kant op totdat hij weer blokkeert.
lees het aantal graden af en deel dat door 2, dat word dan het nieuwe BDP.
Zo doe ik het ook. Ik heb een doorgeslepen bougie met een M8 moet er opgelast. Daardoor draai ik een M8 draadeind als bougiestop. Doordat je dat draadeind tot net onder bdp kan terugstellen kom ik met de vooruit-achteruit methode tot een paar graden links en rechts van het absolute bdp.
 
Je hebt ook schroefmaten die je in je bougiegat kunt draaien waarmee je het gebeuren af kunt stellen.

Micrometer_retinex.JPG


zo'n ding zonder de beugel dus :) Maar dan moet je er wel bij kunnen en moeten de bougies niet te diep zitten.
 
BDP zoeken kan ook met een gradenschijf.
monteer een gradenschijf op de krukas en draai een passende bout in het bougiegat, zodat de zuiger ongv een cm voor het BDP blokkeert.
zet de gradenschijf op nul graden en verdaai de krukas de andere kant op totdat hij weer blokkeert.
lees het aantal graden af en deel dat door 2, dat word dan het nieuwe BDP.

is het wel gezond voor je distributie ,met name de kettingspanner, om de motor tegen de normale draairichting in te verdraaien?
 
Nooit een probleem mee gehad, ik kan me daar ook niets bij voorstellen. De geleiders pakken nooit vanaf het begin, ze zijn altijd op- en af-lopend.

bij mij [fireblade sc28] is de draairichting een trekkende kant,dus ketting recht naar beneden, de andere kant op loopt de ketting toch in een aardige bocht .
er komt aardig wat spanning op de naks[lijkt mij] als de tegengestelde richting op gaat bewegen.
vandaar mijn vraag.
 
BDP zoeken kan ook met een gradenschijf.
monteer een gradenschijf op de krukas en draai een passende bout in het bougiegat, zodat de zuiger ongv een cm voor het BDP blokkeert.
zet de gradenschijf op nul graden en verdaai de krukas de andere kant op totdat hij weer blokkeert.
lees het aantal graden af en deel dat door 2, dat word dan het nieuwe BDP.

Dat is idd een goede methode :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan