hoe kom ik bij mn voortandwiel?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.111
799
Klinkt te simpel voor woorden zeker als ik vermeld het onderhoudsboek er ook bij te hebben maar kom er gewoon niet uit.

Betreft een SOHC blok van de cb750four ('74). Zit een simpel klepje voor met twee bouten vast maar kan dat klepje niet weg krijgen. Zit een andere achterbrug in waardoor ik minder speling/ruimte heb. Nu twijfel ik of ik het blok los moet halen van het frame of beter de achterbrug eruit kan halen. Zoals het nu allemaal gemonteerd zit vult de achterbrug de ruimte op die ik nodig heb om het klepje te draaien. Krijg m der zo dus met geen mogelijkheid tussen vandaan... :?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.111
799
Dan zou ik kiezen voor de achterbrug, is vast minder werk?
Daar zit inderdaad iets in ja, achterbrug is 1 as en blok zit met 4 assen/bouten vast. Vervelende is echter dat ik wat amateuristisch aan het klungelen ben met het ding; enkel zijstandaard en geen bok...

De bevestigingsogen van de middenbok zitten nog aan het frame dus het lijkt me verstandig om daar eerst iets onder te prutsen zodat ik m normaal kan neerzetten :)

Kan m namelijk wel leuk aan de achterkant opbokken (als ik een bokje zou hebben) maar das niet zo handig wanneer ik de achterbrug losmaak ;)

Foto zit er helaas op dit moment even niet in aangezien ik zelf geen camera heb. Is echter vrij simpel te omschrijven:

Heb er een nico bakker achterbrug in die breder is dan het originele exemplaar. Het kapje dat het tandwiel afdekt valt achter de deksel waar de schakelas doorheen valt en kan nét ertussen door gefriemeld worden. Nu neemt mijn aluminium achterbrug alle ruimte die het klepje nodig heeft weg zodat ik niks kan friemelen maar gewoon ruimte tekort kom.

Slijpschijf is geen optie uiteraard! :(

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Bij een standaard cb750 kan het kapje er al moeilijk vanaf, als je een nico-zwakker achtervork gemonteerd hebt die toch wat dikker is, krijg je idd een probleem.
Teken de plek af waar 't probleem zit, haal de achtervork los, en verwijder het kapje, en slijp vervolgens op een NETTE manier het materiaal weg wat problemen veroorzaakt.

Lange Harry

MF'er
20 jun 2002
248
0
Nijmegen
Een"Nico zwakker achtervork"??????? :?
Deze geweldige vakman heet Nico Bakker. :}
Ik snap deze spot niet. :?
Zal wel jaloezie zijn. :(
Bij het slijpen in zijn producten, wordt de boel idd zwakker. :r

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Een"Nico zwakker achtervork"??????? :?
Deze geweldige vakman heet Nico Bakker. :}
Ik snap deze spot niet. :?
Zal wel jaloezie zijn. :(
Bij het slijpen in zijn producten, wordt de boel idd zwakker. :r
Nico zwakker was zijn bijnaam 20+ jaar geleden al, en is niet negatief bedoeld.
(iedereen die een beetje in de motorwereld zat/zit zou dat toch eigenlijk moeten weten :X )

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.111
799
Bij een standaard cb750 kan het kapje er al moeilijk vanaf, als je een nico-zwakker achtervork gemonteerd hebt die toch wat dikker is, krijg je idd een probleem.
Teken de plek af waar 't probleem zit, haal de achtervork los, en verwijder het kapje, en slijp vervolgens op een NETTE manier het materiaal weg wat problemen veroorzaakt.
bedankt voor het advies!

voor ik hieraan kan beginnen eerst een soort middenbok in elkaar knutselen want vermoed dat op de zijstandaard me dan de hele motor in elkaar zakt ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.111
799
Gaat ook helemaal goed komen ;)

Is alleen de hobby motor waardoor ik er met vlagen heel druk mee ben maar andere zaken toch voor gaan. Heb m al 5 jaar en als we nu 5 jaar verder zijn is ie helemaal op zn aller aller mooist *D

Eerst zo snel mogelijk door een kennis een mooi bokje laten lassen zodat ik een as door de bevestiging van de middenbok kan steken en m dan in het midden kan ondersteunen. Als ik daar een bok voor heb kan ik met veel dingen eindelijk eens flink aan de slag zoals de tandwielen :)

Wil eerdaags een foto reeks maken met details ervan en maak daar dan een topic over aan dat ik niet het hele forum bevuil met topics over mijn lange termijn project ;)

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Gaat ook helemaal goed komen ;)

Is alleen de hobby motor waardoor ik er met vlagen heel druk mee ben maar andere zaken toch voor gaan. Heb m al 5 jaar en als we nu 5 jaar verder zijn is ie helemaal op zn aller aller mooist *D

Eerst zo snel mogelijk door een kennis een mooi bokje laten lassen zodat ik een as door de bevestiging van de middenbok kan steken en m dan in het midden kan ondersteunen. Als ik daar een bok voor heb kan ik met veel dingen eindelijk eens flink aan de slag zoals de tandwielen :)

Wil eerdaags een foto reeks maken met details ervan en maak daar dan een topic over aan dat ik niet het hele forum bevuil met topics over mijn lange termijn project ;)
Is het al klaar O-) O-) :X :X

Nee zonder flauwekul, we wachten rustig af, en in de tussentijd wens ik je iig veel suuk-6