hoe komen jullie aan/achter die mooie routes?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Al jarenlang gaan we met de motor op vakantie. Alleen het land plannen we. Soms weet je al welke dingen je wil zien, de rest doe je onderweg.
Gezien de traagheidsfactor van mijn fietsen gaan we binnendoor. Met de dnepr en span kun je soms wat meer ' binnendoor' dan met een andere motor. :]
Maar van de zomer hebben we ons op de enfield ook wel vermaakt.(alleen kun je niet zo veel meenemen)
Toch steekt het soms achteraf dat je leest/hoort dat er die en die dingen te zien/doen waren waar je vlakbij was.
ook lees je hier vaak over geweldig mooie routes.
Zo werd ons van de zomer ook een weggetje aangeraden waar je van bovenaf op de donau uit kon kijken. .. we hebben dat weggetje(1ste links) nooit gevonden..
wel gewoon verder geploft en andere leuke dingen gezien..
gezien die route's niet op borden staan aagegeven, hoe doen jullie dat?
- ervaring?
-wegnummers opschrijven van te voren?
-bonnefooi?
 
hoe doen jullie dat?
- ervaring?
-wegnummers opschrijven van te voren?
-bonnefooi?

Als je weet (ongeveer) waar je heen wilt, is het allemaal niet zo moeilijk.
Bekijk thuis goed de kaart van de te rijden route (s).
En als je dan eenmaal gaat, neem een papierenkaart mee en laat je tomtom thuis.

Zo doe ik dat! 8-)

Zo af en toe verkeerd rijden kan geweldig zijn. :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Ga ff langs ANWB......méga keus uit wegenkaarten....tot 1:200.000( details mis je hier op)
....voor de gedetaileerde kaarten, kun je beter een 1:100.000 kopen in het land waar je dan zelf verblijft....

Maar wil je van te voren iets bekijken wat betreft de route,....google-maps werkt perfect!
 
Tja, als je niets wilt missen (wat praktisch onmogelijk is ;) ) dan kom je er niet onderuit om iets te gaan plannen. En of je dit met Mapsource doet i.c.m. een navigatiesysteem of gewoon met een kaart, dat maakt dan niet uit. En ook met een navigatiesysteem kun je gewoon lekker omrijden als jij dat wilt. Er zit namelijk, heel verrassend voor sommige mensen, ook een uit-knop op.

Het internet is natuurlijk een goede bron om van te voren routes en informatie vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op GPStracks - GPS tracks en routes voor de fiets, wandelaar, auto en motorrijder en mountainbike . Je kunt hier de routes ook via Google maps en Google earth bekijken.

En anders zijn er altijd nog boeken. Ik heb zelf een aantal boekjes uit de serie "Lust auf .....". Nee, deze gaan echt over motorrijden en routes, bijvoorbeeld "Lust auf.... Provence" . Maar ook bij bijvoorbeeld de Slegte hebben ze een (beperkt) aantal boekjes met motorroutes.
 
Laatst bewerkt:
Michelinkaart schaal 1:200.000 in je tanktas en alle groen-omrande weggetjes, kronkelige weggetjes en kleine weggetjes afrijden :)
 
da's onze tactiek. je druk maken werkt niet en kan je dag verpesten. Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan als je echt ergens heen wil.
Voordat we gaan, zal ik hier eerst vragen naar tips voor het land van bestemming..(waarschijnlijk zweden)
 
Niets missen onderweg is nagenoeg onmogelijk.
Laten we dat even vooraf vaststellen. Al lees je alle boeken over een bepaald gebied, dan krijg je alleen de informatie wat in het belangstellingsgebied ligt van de schrijver. Zelf ben ik geïnterresseerd in de weg- en waterbouw en zelden vind je daar wat over in reisgidsen. Probeer dit dus zoveel mogelijk zelf bij te houden.
Vroeger ging ik nog wel eens naar de ANWB voor de routekaarten. Daar stonden buiten de doorgaande routes vaak wel wat grotere wegen op aangegeven als toeristische routes. En er stond aangegeven welke wegen werden afgeraden voor auto’s met caravan. Voor mij was dat dan weer een indicatie van een weg kronkels of wat obstakels, in elk geval een niet geheel uitgebouwde weg en dus meestal wat rustiger.
Maar ook geven gewone wegenkaarten vaak wel enige informatie of de weg toeristisch is. Op Michelin kaarten is dat meestal een groene lijn langs de weg. Neem dan wel een gedetaileerd exemplaar.
En vooraf zoeken op het internet kan ook extra informatie geven. Maar er zijn natuurlijk ook veel sites, die net niet die informatie geven die je zoekt.

Ook zijn er internetsites met gegevens over mooie motorwegen. De gegevens komen van motorrijders zelf
14921 Motorcycle Rides and Motorcycle Roads
Er staan routes in uit allerlei delen van Europa. Ook staan er kaartjes bij hoe de route gaat en soms reviews van motorrijders hoe zij deze route hebben ervaren.
Vroeger, voor de uitvinding van de GPS schreef ik vaak de route op een adressticker en plakte die ergens op de motor. Was wat sneller te maken dan een routeroller en een stuk kleiner. Nu gaat dat niet meer. De letters moeten wat groter zijn en dus gebruik ik ni daarvoor een routeroller. Aan het einde van het seizoen zat er dan ook een stapeltje stickers op de motor. Omdat ik geregeld in GB kwam, had ik daar wegenkaarten gekocht waarop de plaatsen, die op de wegenborden stonden even in een aparte kleur werden afgedrukt. Aan de hand van zo’n kaart maakte ik dan een soort routebeschrijving met de richting van de plaatsen op de sticker. Met de aanduiding ‘ri’ in een beschrijving gaf ik aan dat het enkel om de richting ging en ik niet perse tot die plaats hoefde te rijden. Maar ook wegnummers schreef ik op. Was er wat gewijzigd, dan kon je aan de hand van een wegnummer even kontroleren of je wel op de juiste route zat.
Wegenkaart had ik meestal in een plastic zak boven op de tanktas en deze was dan in noodgevallen onder handbereik. Maar dat doe ik nu met de GPS ook nog steeds. Kaart onder handbereik houden.

En praten met de lokale motorrijders wil ook nog wel eens mooie routes opleveren.

EgbertO
 
In de beginjaren gingen we totaal onvoorbereid op de bonnefooi met hele grove kaarten, om er later achter te komen dat we toch wel veel mooie dingen gemist hadden. Tegenwoordig bereid ik het een beetje voor. Vind ik gewoon leuk. En ik merk dat ik ook meer plezier beleef aan de vakantie als ik iets weet over de regio of het land.

Ik zoek vooraf uit welke routes en bezienswaardigheden mij leuk lijken. Die zet ik op papier of teken ik in op een kaart. Ter plekke bekijken we dan wel welke dingen we wel of niet doen. Soms zijn er dingen bij die we in elk geval willen doen. "The needs and the nices", zeg maar.

Vaak koop ik een reisgidsje van een gebied. Bijv. die kleine gidsjes van Marco Polo. Vooral geen dikke reisgids, want die zijn me veel te gedetailleerd. Ik hoef echt niet van elke kerk te weten wanneer en door wie die gebouwd is.

Verder zijn er in duitsland nogal wat motor-reisgidsjes op de markt. Daarin staan tips voor zowel leuke routes als bezienswaardigheden. En dat laatste precies in de voor mij wenselijke dosering. De routes neem ik soms exact over, maar heel vaak maak ik er ook mijn eigen variant op. Verder haal ik nog wel eens wat uit reisverhalen van andere motorrijders.

Om routes uit te zetten gebruik ik Mapsource en de ouderwetse Michelin Kaarten.
 
Laatst bewerkt:
De site van de duitse uitgever van motor-reisgidsen:
Herzlich Willkommen

Er zijn meer uitgevers op dit gebied. Persoonlijk vind ik dit fijne gidsjes. Kosten ongeveer 12 euro, als ik het me goed herinner. Je kunt ze in nederland bij de boekhandel bestellen. Zelf koop ik ze vaak in Osnabruck bij Louis, Polo of Hein Gericke.
 
mja, het zijn vooral de dingen zoals, toen we de beroemde menhirs bij Weris wilden bezoeken, en we de rue de menhir op en af reden, zonder die dingen te zien, en ook nergens anders daar een spoor ervan konden vinden, gingen we wel aan onzelf twijfelen.. :?
Of dat je de abdij van Leffe nergens in de buurt van Leffe kan vinden(bezoek de abdij in Leffe..)
kan knap frustrerend zijn..ligt het nou aan mij? iedereen bezoekt die dingen en ik kan het niet vinden!! malen malen en echt heel; erg aan jezelf twijfelen.. ;(
Het plaatsje vlakbij, Beffe(sic) had wel een klein abdijtje..

Gehoord heben dat stad X zo mooi is, je er heen gaat en niks leuks kan vinden..
beroemde musea nergens kunnen vinden... :(
Bij de maas omhoog kijken naar een kasteel, je dan ook vraagt in een kroeg hoe je bij het kasteel kan kokmen(nix aangegeven)
en je als antwoord krijgt; Welk kasteel? :?

je gezegd worden dat je de 1ste weg rechts moet hebben en dan een hele leuke route door de bergen vind, maar dat deze weg je weer terug leidt...
in een straal van 50km van Eisenach werkelijk geen camping kan vinden(had de stad en het vast wel aanwezige EMW museum graag willen zien)

mijn vraag, hebben jullie dat ook wel eens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan