Hoe koop je een BMW?

DucBMW

MF veteraan
7 jan 2009
5.356
2.819
omgeving Leiden
Wat is dat toch met BMW-dealers?! Mss even toelichten waar deze vraag vandaan komt...

Het is 2017 en internet is alom in gebruik. Mensen gebruiken het om huizen te kopen of te verkopen, investeren vermogens, of kwebbelen er lustig op los. Ik ben motorrijder en rij veel km's, sommige motoren zijn voor mij gebruiksvoorwerp, en die noem ik "werkpaard". Werkpaarden ruil je van tijd tot tijd om. Huidige FJR uit 2016 (werkpaard) staat op de nominatie om binnen 6 maanden vervangen te worden, en na 6 FJR-en wil ik weleens een BMW R1200RT-LC proberen. Ik ken het oudere model goed, ooit met het huidige water nee, sorry BMW, precisiegekoelde model proefgereden, en dat beviel beter. Verder vind ik zowel RT als FJR volstrekt oninteressant, maar ze zijn beide goed, en erg geschikt voor het doel. Mooi, kan niet mis gaan, tot dusver.

De afgelopen 8 jaar kocht ik mijn motoren online. Emailtje met: "hoi ik wil dit en dat, wat kost dat?" werd dan beantwoord met "nou, dat [getal]". En dan zei ik "deal", maakte de centjes over en enkele tijd later - afhankelijk van de levertijd van de nieuwe motor - vond de ruil plaats. Dat werkt zo bij alle dealers die ik ken, behalve bij BMW dus.

Hier ging het mis:

In al mijn naïviteit heb ik op de knop "offerte" op de BMW Motorrad website gedrukt. Dom van mij: ik verkeerde in de veronderstelling dat "offerte" betekent dat iemand mij een offerte gaat sturen, heel raar... Maar goed: configureren, heel gedoe, formulier ingevuld, beschrijving inruilmotor, enkele dealers geselecteerd, en op "verzenden" geklikt. Ik check zojuist mijn email, en de reacties luidden steevast: "dank voor uw offerteaanvraag, kom even langs, koffie... praten".

Ja, hallo, waarom denk je dat ik niet in eerste instantie gewoon langs ben gereden? Ik wil ff rap zaken doen: ik nieuwe motor, jij jonge gebruikte motor + centjes, hoe ingewikkeld kan het zijn anno 2017? Ik snap dat een offerte o.b.v. een ongeziene inruilmotor niet bindend is, maar het zal niet erg van de realiteit afwijken als de door mij beschreven staat ervan blijkt te kloppen. Dat voorbehoud kun je maken - doen dealers standaard - en als ik gejokt heb dan betaal ik bij. Persoonlijk heb ik daar nog nooit gedoe om gehad.

Echter, een bezoek tijdens openingstijden - om slappe koffie en onzinnige verkooppraat te verteren - vind ik vervelend, en kost mij tijd die ik niet heb: dat kost dus geld. En als ik dat geld optel bij de aanschafprijs van het nieuwe werkpaard, dan lig je sowieso al uit de markt! Want er zijn legio niet-BMW dealers die alles wat los en vast zit met graagte willen verkopen en inruilen, en de laatste jaren zijn dat dus meestal Yamaha's.

Leven BMW-dealers nog in 1980 en zijn ze zodoende niet gewend aan het concept van online zaken doen? En stel dat je dat wilt, hoe koop je in hemelsnaam een nieuwe BMW zonder dat dat al teveel tijd kost? Moet je brieven schrijven, met ganzenveer en liefst per duif of kabouter verstuurd? Of is een ridder beter? Of moet je daadwerkelijk op handen en knieën naar het zeldzame dus ver weg gelegen filiaal kruipen, om - nog steeds kruipend - de Almachtige Verkoper permissie te vragen om zo'n Ding te mogen aanschaffen? Tips? Iemand?!
 
Tip: bel even naar de dealer en vraag of ze het ook gewoon voor je kunnen regelen zonder het persoonlijke contact.
Je bmw dealer wil graag even met je om de tafel als zijnde klantenbinding, daar zijn veel mensen van gediend maar, evident hier, sommigen ook niet.
Ik vermoed als je telefonisch even je wensen duidelijk maakt ze daar heus aan kunnen voldoen, daar hoef je hier geen topic voor aan te maken. :)
Succes!
 
Tips heb ik niet. Maar misschien je epistel copy-pasten in je reactie op de mails van de dealer die je terug hebt gekregen naar aanleiding van je offerteaanvraag en dan de volgende alinea's vet drukken.
Ja, hallo, waarom denk je dat ik niet in eerste instantie gewoon langs ben gereden? Ik wil ff rap zaken doen: ik nieuwe motor, jij jonge gebruikte motor + centjes, hoe ingewikkeld kan het zijn anno 2017? Ik snap dat een offerte o.b.v. een ongeziene inruilmotor niet bindend is, maar het zal niet erg van de realiteit afwijken als de door mij beschreven staat ervan blijkt te kloppen. Dat voorbehoud kun je maken - doen dealers standaard - en als ik gejokt heb dan betaal ik bij. Persoonlijk heb ik daar nog nooit gedoe om gehad.

Echter, een bezoek tijdens openingstijden - om slappe koffie en onzinnige verkooppraat te verteren - vind ik vervelend, en kost mij tijd die ik niet heb: dat kost dus geld. En als ik dat geld optel bij de aanschafprijs van het nieuwe werkpaard, dan lig je sowieso al uit de markt! Want er zijn legio niet-BMW dealers die alles wat los en vast zit met graagte willen verkopen en inruilen, en de laatste jaren zijn dat dus meestal Yamaha's.

Maar goed, zo te zien willen ze niets verkopen. Misschien de dealer waar je de FJR's hebt gekocht en bij hen exact dezelfde vraag neerleggen. Misschien kan die het ding wel voor je bij de BMW dealer bestellen, ook al is ie geen officiele dealer en jouw oude FJR inruilen voor een mooie prijs?
 
Ik zou er even een duidelijk mailtje tegen aan gooien, en daarin zeggen dat je alleen via mail contact wenst.

Krijg je dan nog geen antwoord zullen ze je niet als klant willen, en zullen ze jouw centjes nooit in hun zak krijgen.....(volgens mijn betekening)
 
Tip: bel even naar de dealerIk vermoed als je telefonisch even je wensen duidelijk maakt ze daar heus aan kunnen voldoen, daar hoef je hier geen topic voor aan te maken. :)
Succes!
Er worden om grotere flauwekul topics aangemaakt, dus dit kan vast door de beugel. Voor namaak-paspoorten, -rijbewijzen of andere non-identiteitsbewijzen moet je niet bij mij zijn, want dan komt er een teletubbie op te staan: wil je niet :)

En natuurlijk is er allang telefonisch contact geweest, want dat is gemakkelijker dan die configurator op de website bijeen te klikken. Ik werd telefonisch juist doorverwezen naar die website i.v.m. met de knop "offerte". Vandaar mijn vraag, sorry hoor.

Misschien je epistel copy-pasten in je reactie op de mails van de dealerMisschien de dealer waar je de FJR's hebt gekocht en bij hen exact dezelfde vraag neerleggen.
Dank voor de tip. Ik heb e.e.a. ietwat genuanceerd, maar die reactie ging idd retour.

De diverse FJR-en kocht ik doorheen de jaren bij verschillende dealers in en rondom de Randstad: die zijn geen van allen BMW-dealer (meer), en geven aan dat hetgeen je beschrijft een lastig verhaal wordt. Weet niet zo goed wat dat betekent, maar kan me er iets bij voorstellen inmiddels.

Ik zou er even een duidelijk mailtje tegen aan gooien
Check, we zullen zien...

Onwillekeurig vraag ik me af waarom er geïnvesteerd wordt in allerlei online snufjes - zo'n configurator is tenslotte niet heel goedkoop - als je er verder toch niets mee doet. Als ik zin had gehad in koffie en praten dan was ik langsgereden, al of niet na telefonisch contact, of had ik gewoon op de knop "Contact" geklikt, en dan had ik met minder moeite dezelfde uitnodiging ontvangen.
 
Ik heb in de afgelopen jaren af en toe wel eens een motor gekocht en ik vind het werkelijk waar bizar hoe sommige zaken nog kunnen blijven bestaan (en dat waren nog niet eens BMW dealers :o). Kennelijk hebben BMW zaken een nog grotere 'fuck you, and fuck you too' mentaliteit? Ik bedoel.. JIJ wil een BMW kopen eh, dat is een privilege. Anders dan ga je toch lekker terug van die Japanse dingetjes brommertjes kopen.. ;) :) *D grapje!

Sommige zaken willen gewoon niks verkopen lijkt het. Zelfs telefonisch gaat sommige zaken al te ver! (die leven nog verder in het verleden ;)). Die hebben kennelijk geen zin om je even kort te woord te staan en je een prijs te noemen.
Nou.. dan koop ik lekker geen motor bij je. Binnen 1 minuut een potentiële motor verkoop kwijt. Ik weet niet hoe het met de meeste mensen hier zit, maar ik zou niet aan de lopende band zo omzet mis kunnen lopen hoor.

Maar helaas, heb geen tips. Ik ben er net zo verbaasd over als jij ;)
Het enige dat werkt is bellen en vragen/afspreken of ze zo lief voor je willen zijn om even een offerte met je via de mail af te handelen.
 
Laatst bewerkt:
Helaas hebben dealers dat vaker. Kennis van me kwam proefrijden, stond de auto nog op het dak: even halen.... Ja sorry, het is een beetje stoffig daarzo! Oh, en de tank is bijna leeg. Dat wordt een klein rondje hoor!

Of een andere: die ging specifiek naar een Mercedes dealer met de afspraak dat hij het elektrische deel van de hybride wou testen.... 8% opgeladen. Oh, en de bandenspanning was te laag. "Ja die melding kunt u negeren, dat kan prima."

Ga je een auto van bijna en ton proefrijden, zit je alsnog op je knieën bij de pomp..... Zucht.
 
Kennelijk is een 'kom even langs, een dergelijke aanschaf bespreken we liever in persoon dan over de mail' houding meteen gelijk aan:

Kennelijk hebben BMW zaken een nog grotere 'fuck you, and fuck you too' mentaliteit? Ik bedoel.. JIJ wil een BMW kopen eh, dat is een privilege. Anders dan ga je toch lekker terug van die Japanse dingetjes brommertjes kopen..

Ik zou een mailtje terugsturen met dat je het gewoon over de mail wil kortsluiten, ook ivm tijdgebrek. Als je daar geen normaal antwoord op krijgt is een topic als dit terecht. Maar ik krijg nou een beetje last van een opgetrokken wenkbrauw.
 
Ik kan me voorstellen dat een (of de) BMW-dealer het niet echt gewend is dat een particuliere klant (ga ik van uit, of ben je zakelijke klant?) op deze manier een motor koopt. Voor een boel mensen is het kopen van een motor van minimaal 20k best wel een dingetje, en door de vele individualisatie mogelijkheden hebben de verkopers ook wel een verantwoordelijkheid om je goed te begeleiden zodat je de goede keus maakt. Ik kan me voorstellen dat jij goed hebt nagedacht over wat je precies wilt, maar ik denk dat je daarmee niet een "standaard" klant bent. De standaard klant verwacht misschien ook wel meer die begeleiding en dat het een "belevenis" is als ze een kwart ton stukslaan op een motor.

Ergo: Ik denk dat wat additionele verwachtingsmanagement dit wel kan oplossen.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe motor, BMW of niet.
 
Zo wilden ze mij bij volkswagen geen nieuwe auto verkopen. Bij audi ook niet.
"Hallo, ik mag van de baas een nieuwe lease-auto uitzoeken"
*niet geïnteresseerd*
 
Dat werkt zo bij alle dealers die ik ken, behalve bij BMW dus.

Met de FJR heb je waarschijnlijk rechtstreeks contact gehad met een dealer. Terwijl je de ervaring bij BMW beschrijft met contact op de BMW website. Dan heb je geen contact met de dealer dan naar de importeur.

Zoek even een dealer die het dichtst bij jou in de buurt zit en stuur die een mailtje, ben je ook in notime klaar. Als je het nu doet rij je waarschijnlijk voor de kerst nog op een nieuwe.
 
Ik vind het raar dat ze dat sowieso via de mail doen en dus de verantwoordelijkheid weer bij jou neerleggen om erachter aan te gaan. Als je dus niet reageert op die mail of er naar toe gaat, zijn ze die deal gewoon keihard misgelopen.

Als ze jou gewoon opbellen, want lijkt mij dat je in die offerte ook je contactgegevens hebt achtergelaten, dan kan dat in 1 minuut kortgesloten worden en kan die dealer in principe wel direct aan de slag met die offerte zodra ze weten dat je er absoluut niet van gediend bent om daarheen te gaan.

Nu zijn ze naar mijn mening een beetje dom bezig, want door een mail te sturen laten ze het weer geheel open voor jou om dan vervolgens naar een andere zaak te stappen.
Bij bellen kunnen ze de deal veel makkelijker afronden.
 
Ik denk dat het niet heel gebruikelijk is dat men zo'n duur product ff via de mail besteld.

Het kan ook zijn dat er geregeld dromers op die offerte knop drukken.

Even bellen met de dealer om de hoek en hem vertellen dat je het zo wilt doen lost denk ik jouw probleem op.

Heel vervelend dat je er dan even achteraan moet bellen, maar als dat alles is. Kost het je hooguit 5 min extra.
 
Kennelijk is een 'kom even langs, een dergelijke aanschaf bespreken we liever in persoon dan over de mail' houding meteen gelijk aan:Ik zou een mailtje terugsturen met dat je het gewoon over de mail wil kortsluiten, ook ivm tijdgebrek. Als je daar geen normaal antwoord op krijgt is een topic als dit terecht. Maar ik krijg nou een beetje last van een opgetrokken wenkbrauw.

Mijn wenkbrauw heeft daar ook behoorlijk last van na dit hele verhaal gelezen te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zo wilden ze mij bij volkswagen geen nieuwe auto verkopen. Bij audi ook niet.
"Hallo, ik mag van de baas een nieuwe lease-auto uitzoeken"
*niet geïnteresseerd*
Zo gaat dat wel vaker.

Ik wilde privé een nieuwe auto kopen maar werd bij een dealer nauwelijks serieus genomen.
Toen ik om prijzen vroeg kreeg ik een vodje als prijslijst. OKE, dan maar niet!

Ik ben direct naar een concurrent gegaan en daar een deal gemaakt.

Vaak is de verkoper zo'n stropdas die weinig mag. Nee, in dit geval was het de mede-eigenaar van het bedrijf. (Bedrijf bestaat niet meer. Ik begrijp waarom)
 
Ik vind het raar dat ze dat sowieso via de mail doen en dus de verantwoordelijkheid weer bij jou neerleggen om erachter aan te gaan. Als je dus niet reageert op die mail of er naar toe gaat, zijn ze die deal gewoon keihard misgelopen.

Als ze jou gewoon opbellen, want lijkt mij dat je in die offerte ook je contactgegevens hebt achtergelaten, dan kan dat in 1 minuut kortgesloten worden en kan die dealer in principe wel direct aan de slag met die offerte zodra ze weten dat je er absoluut niet van gediend bent om daarheen te gaan.

Nu zijn ze naar mijn mening een beetje dom bezig, want door een mail te sturen laten ze het weer geheel open voor jou om dan vervolgens naar een andere zaak te stappen.
Bij bellen kunnen ze de deal veel makkelijker afronden.
:^ Wel apart inderdaad dat ze de bal terug kaatsen :X
 
Het verschil tussen een internet aankoop en het aankoop in een winkel is persoonlijk advies. Nu kan het ook anders maar 95% van de gevallen is dit waar.

Daarbij wil een motordealer liever niet concurreren met internet dus als jij langs komt is er een grotere kans dan je bij hun gaat kopen niet vanwege de prijs maar vanwege het persoonlijk contact en het goede advies.

O, ja en niet geheel onbelangrijk ze hopen nog extra opties aan je te verkopen.
 
Mijn BMW-dealer in IJsselstein verkoopt ook wel via mail.
Aan mij tenminste wel, maar ja, ben daar al klant, en ze weten
wat ik in te ruilen heb.
 
Ik herinner me nog de bloemenboer die een nieuwe Mercedes wilde. Maar bloemenboer, dus na het werk op de veiling rij je dan ff langs de dealer met de stukken gesneden bloemen nog op je broek en in je haar. Dus hij staat bij een S te kijken, doet de deur eens open, om binnen te kijken (want vieze kleding), komt de verkoper kijken. Dus hij vraagt, goh als ik deze kleur en uitvoering wil maar dan met een V8 diesel, wat kost dat dan? De verkoper bekeek hem eens en sprak de magische woorden: Als ik zo eens kijk, denk ik niet dat u dat kunt betalen. Waarop hij zei: Oh, als u het zegt. Heeft u voor mij het telefoonnummer van de Stergam? Uhhhh, hoezo? Nou, ik heb net vorige week 6 nieuwe combinaties gekocht ipv Daf, omdat die verkoper zo'n aardige man was. Maar ik ga toch maar voor Daf.

Is hij later terug geweest in pak in z'n BMW 740D om te laten zien....
 
Nou rijd ik zelf ook op een BMW motorfiets, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het onderhoud te laten doen bij een erkende BMW dealer. ( laat staan het kopen van een motor aldaar )
Wellicht zal ik een aantal lieden tegen de haren instrijken, maar mijn jarenlange ervaring ( 28 jaar ) met BMW motordealers is dat het decadente en over het paard getilde zaken zijn.
Ik heb dus een BMW motor en een Japanner.
Als ik met de Japanner aan kom rijden en daar voor het betreffende pand mijn motor tussen al die BMW fietsen neerzet dan wordt ik potdomme net niet weggekeken.
Binnengekomen kan er vaak een schamele goedendag af van het klantenvolk dat er rondloopt.
Alsof ze zich potdomme gewoon meer mens voelen op zo'n BMW gebakje.
Het mot niet gekker worden.
Personeel van de BMW motorzaken stelt zich naar mijn mening ook net effe iets anders op dan personeel van een 'normale' motorzaak.
Ik krijg vaak het gevoel alsof ik in een dure en decadente golfclub ben beland.
En het allermooiste is dat ze niet aan mij kunnen zien wat ik te besteden heb, ofdat ik net zo goed met mijn BMW motorfiets langs had kunnen komen.
Ik koop van m'n leven geen motor bij een officiele BMW motorzaak.
Succes voor degene die dat wel doen.
Ik denk haast zeker te weten, dat je portomonee stukken lichter wordt bij aankopen aldaar.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Nou zeg wat een openbaring
Ik dacht dat ik de enige was: ik was laatst bij een BMW dealer om te kijken voor een tweedehandse 1200 GS.
Gewoon geen contact te krijgen he! Laten je maar rondlopen en achter je computer zitten is meer een dagtaak ;-)
Toen de vorige eigenaar er nog was had ik het idee dat het beter liep. Nu maar een triumph tiger gekocht
 
Kennelijk is een 'kom even langs, een dergelijke aanschaf bespreken we liever in persoon dan over de mail' houding meteen gelijk aan:Ik zou een mailtje terugsturen met dat je het gewoon over de mail wil kortsluiten, ook ivm tijdgebrek. Als je daar geen normaal antwoord op krijgt is een topic als dit terecht. Maar ik krijg nou een beetje last van een opgetrokken wenkbrauw.
Nou, dat was natuurlijk wat grappig/overdreven bedoeld én als een vraagstelling neergezet, ik mag hopen dat je dat ook wel door hebt (dus de wenkbrauw kan weer naar beneden hoor). Maar speciaal voor jou heb ik het even aangepast.

Ook zo mooi dat je vakkundig alleen dát stukje van m'n verhaal neer zet. Maar dat het geheel, en de achterliggende gedachte, je volledig lijkt te ontgaan.

Hoe dan ook, met de (gloednieuwe) motoren die ik in de afgelopen jaren heb gekocht heb ik aardig wat ervaringen opgedaan met verschillende dealers en motorzaken. Als er al een wenkbrauw omhoog moet gaan dan is het wel over hoe sommige zaken omgaan met nieuwe klanten die een zakje geld willen komen brengen.

Sommigen lijken gewoon totaal geen interesse te hebben; van slechte service ter plekke tot geen prijs aan de telefoon willen noemen, of eerst een prijs willen afspreken voordat je een proefrit mag komen maken -> als merkdealer, na het invullen van proefrit formulier op website van het merk etc. Ik vind dat echt bizar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan