Hoe koop je een BMW?

Of je hebt het druk met je baan, of je hebt geen zin in gladde praatjes, enz enz

Ik snap de TS heel Goed, sommige mensen willen een hoop aandacht voor ze hun geld uitgeven, en sommige niet, ik hecht er ook geen waarde aan, ik zou ook gerust via mail een motor kopen.

Dat is prima. Je moet alleen niet het besef verliezen dat dit voor het gros niet gebruikelijk is. Ik vind het dus een beetje vreemd wanneer jij (of de TS in dit geval) denkt dat dit een normale gang van zaken is en vervolgens intens beledigd bent wanneer een dealer handelt alsof dit geen normale gang van zaken is.

Dan ben je een beetje wereldvreemd naar mijn mening.

Als je er bekend bent is het een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook het soort toko (net als motorbanden.eu van SuperBlackbird/Frank (toch? of Frans of zo?), en ook bijvoorbeeld Klaas van 101 Motoren) waar je als je aankomt met "hey, wil je voor mij nieuwe XYZ monteren" dat ze dan even kijken of je wel nieuwe XYZ nodig hebt, en zo niet, dan zeggen van "ik WIL ze je wel verkopen, maar je oude XYZ zijn op zich nog prima, weet je het zeker?" en daar maak je gewoon vrienden mee.
Dank je wel! :}

En het is inderdaad Frank..... :+
 
Als er een knop "offerte" staat en je moet een mail adres achterlaten is het m.i. niet meer dan normaal dat je dan ook een offerte toegestuurd krijgt.
 
Dat is prima. Je moet alleen niet het besef verliezen dat dit voor het gros niet gebruikelijk is. Ik vind het dus een beetje vreemd wanneer jij (of de TS in dit geval) denkt dat dit een normale gang van zaken is en vervolgens intens beledigd bent wanneer een dealer handelt alsof dit geen normale gang van zaken is.

Dan ben je een beetje wereldvreemd naar mijn mening.

Als je er bekend bent is het een ander verhaal.

:^

Er wordt hier grotendeels geredeneerd vanuit de optiek van de koper, terwijl ik denk dat de verkoper best wil verkopen maar niet op deze manier.
Wat zegt hem dat zijn prijs niet wordt gebruikt in een onderhandeling elders?
 
:^

Er wordt hier grotendeels geredeneerd vanuit de optiek van de koper, terwijl ik denk dat de verkoper best wil verkopen maar niet op deze manier.
Wat zegt hem dat zijn prijs niet wordt gebruikt in een onderhandeling elders?
En dan, alsof dat met een papieren offerte niet gebeurt?
Ik vind de methode van TS ook niet alledaags, maar als je naar een website word verwezen waar je een offerte kunt laten aanmaken, dan mag je toch een offerte verwachten? En als je naar een dealer belt voor een prijsopgave, waarom kunnen ze dan niet gewoon een prijs geven? Het is toch geen staatsgeheim?
Als dat niet gaat zou ik de dealer in kwestie al niet vertrouwen en heeft hij mijns inziens iets te verbergen...
 
De BMW garage hier (Moto Dick in A'dam) was heel vriendelijk, ik kwam een klein o-ringetje te kort voor mijn guzzi en hij heeft echt ondanks dat hij bezig was voor me gezocht in zijn werkplaats (maar had helaas niet de juiste maat).

Om ook maar eens een positief geluid te laten horen na al dit vreselijks.

Ja, en nu ik op de website kijk kunnen ze ook nieuwe motoren leveren en zijn ze gespecialiseerd in BMW. Dus TS hier kan je wel bestellen zonder koffie.

Problem solved
 
Dan ben je een beetje wereldvreemd naar mijn mening.

Ik zal ivm de gezelligheid op het forum hier niet te diep op ingaan, maar ik vind het bijzonder om iemand die anders als jou denkt meteen uit te maken voor wereld vreemd....
 
In dit soort gevallen geef ik meestal het adres op van een ex werkgever,
die is echt helemaal gek op reclame :)

Ook een poosje gedaan, maar dan net iets anders.

Na mijn scheiding kreeg ik meest onwaarschijnlijke en onzinnige post en reclame's op de mat.
Alles, maar dan ook alles retour afzender gestuurd met daarin het adres van de nieuwe schoonouders van mijn ex. Maar... wel duidelijk met haar eigen achternaam.

'T hele spelletje heeft niet lang geduurd. :)
 
:^

Er wordt hier grotendeels geredeneerd vanuit de optiek van de koper, terwijl ik denk dat de verkoper best wil verkopen maar niet op deze manier.
Wat zegt hem dat zijn prijs niet wordt gebruikt in een onderhandeling elders?

Wat wil je als verkoper: een motor verkopen, of niet?

Zou voor mij simpel zijn? Je vraagt een offerte, je krijgt een offerte. Zoveel moeite kost dat niet om te maken. Wat opties invoeren en er komt een totaalprijs uit. Als verkoper weet je de winstmarge en goochel je daar wat mee en daar komt een prijs uit die je offreert.

Is de koper akkoord,dan verkoop je een motor.
Hapt de koper niet direct, verkoop je geen motor.
Reageer je niet met een offerte, weet je vrijwel 100% zeker dat je geen direct verkoop hebt.
 
Er wordt hier grotendeels geredeneerd vanuit de optiek van de koper, terwijl ik denk dat de verkoper best wil verkopen maar niet op deze manier. Wat zegt hem dat zijn prijs niet wordt gebruikt in een onderhandeling elders?
Natuurlijk gebeurd dat. En dat gebeurd net zo goed als ik daar een uur of langer aan een tafeltje zit, en na een boel geklets en in totaal 2 uur of meer reizen met een bod weer thuis arriveer. Natuurlijk zal er vergeleken worden: dat heet marktwerking... hoort erbij als je als niet-monopolist iets te verkopen hebt.

Maar je stuurt een beller niet eerst naar een website, omdat je weet dat-ie een offerte wil maar even geen tijd heeft om langs te komen, en wetende dat die aanvraag via de website linea recta weer op je buro terecht komt, om vervolgens alsnog geen enkele indicatie te geven en te zeggen: kom toch maar ff langs. Dan heb je als verkoper iets niet helemaal goed begrepen imho.

Als er een knop "offerte" staat en je moet een mail adres achterlaten is het m.i. niet meer dan normaal dat je dan ook een offerte toegestuurd krijgt.
Precies, zo denk ik er dus ook over! Ik werd telefonisch naar die offerte-knop doorverwezen, dus vind het idd nirt raar dat ik dan verwacht een offerte te gaan ontvangen: dat was me immers beloofd |(

Feit: ik wil niet - per dealer - het halve land door moeten reizen, alleen maar om uit te vinden of men een Yamaha inruilt, sorry. Als het antwoord is "wij ruilen geen Japanners in" of "een anderhalf jaar oude FJR, meneertje, die brengt hooguit 10k€ op", dan weet ik dat het zinloos is om langs te gaan.

Ben best bereid om een showroom te bezoeken, als dat zo noodzakelijk is, maar pas zodra we het in principe zo'n beetje eens zijn: dan zitten we elkaars tijd tenminste niet te verdoen. En bij de laatste - even tellen - 11 motoren die ik kocht bleek zo'n bezoek pas nodig bij de feitelijke ruil. Die heb ik dus letterlijk per email (en telefoon) gekocht.

Je moet alleen niet het besef verliezen dat dit voor het gros niet gebruikelijk is. Ik vind het dus een beetje vreemd wanneer jij (of de TS in dit geval) denkt dat dit een normale gang van zaken is en vervolgens intens beledigd bent wanneer een dealer handelt alsof dit geen normale gang van zaken is.
Of dat wel of niet normaal is doet er niet zo toe: ik had telefonisch kennisgemaakt, interesse getoond, mijn wensen kenbaar gemaakt en toezegging gekregen dat e.e.a. niet ongebruikelijk is. En verder: zie boven.

En nee, ik ben niet intens beledigd, wel erg verbaasd. Want ik heb geleerd dat als je iets wilt verkopen het handig is om naar je klant te luisteren, en het die klant een beetje makkelijk maken om tot aankoop over te gaan. Ik vind een BMW kopen geen gemakkelijk proces, bij herhaling ervaren, vandaar de oorspronkelijke vraag.

Overigens ook na herhaald telefonisch contact nog steeds geen offerte, noch antwoord op de vraag m.b.t. inruil, en ook niet teruggebeld hoewel beloofd. Dan maar geen BMW, mss over 2 jaar nog maar weer eens opnieuw proberen... _O-
 
Laatst bewerkt:
daar heb je lang over nagedacht zeker?
als je langs gaat krijg je de offerte ook op papier mee en daar kan je ook mee naar de concurrent lopen. ik zie het verschil niet zo.

Daar hoef ik niet lang over na te denken, jij wel?

Bij verkoop is het van belang de (mogelijke) klant in te schatten.
Soms wil de verkoper dan graag een persoonlijk gesprek, soms niet.
Aan hem om in te schatten of hij daarmee zijn verkoopkans vergroot of verkleint.
(zie ook mijn eerdere reacties in dit topic)
 
Wat wil je als verkoper: een motor verkopen, of niet?

Zou voor mij simpel zijn? Je vraagt een offerte, je krijgt een offerte. Zoveel moeite kost dat niet om te maken. Wat opties invoeren en er komt een totaalprijs uit. Als verkoper weet je de winstmarge en goochel je daar wat mee en daar komt een prijs uit die je offreert.

Is de koper akkoord,dan verkoop je een motor.
Hapt de koper niet direct, verkoop je geen motor.
Reageer je niet met een offerte, weet je vrijwel 100% zeker dat je geen direct verkoop hebt.

Er speelt veel meer (mee) bij verkoop dan je hier stelt.
Zeker bij wat grotere bedragen zoals de aanschaf van een motorfiets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk gebeurd dat. En dat gebeurd net zo goed als ik daar een uur of langer aan een tafeltje zit, en na een boel geklets en in totaal 2 uur of meer reizen met een bod weer thuis arriveer. Natuurlijk zal er vergeleken worden: dat heet marktwerking... hoort erbij als je als niet-monopolist iets te verkopen hebt.

Maar je stuurt een beller niet eerst naar een website, omdat je weet dat-ie een offerte wil maar even geen tijd heeft om langs te komen, om vervolgens alsnog geen enkele indicatie te geven en te zeggen: kom toch maar ff langs. Dan heb je als verkoper iets niet helemaal goed begrepen imho.

Ik knip even in je bericht en reageer alleen op waar je op mijn post reageert.

Het is aan een goede (!) verkoper in te schatten hoe om te gaan met een klant en om zijn verkoopkans te vergroten. Daar speelt meer dan alleen de prijs, dat weet je zelf ook.

Maar ik geef je wel helemaal gelijk in je tweede alinea.
Als je op je website zet dat je een offerte kunt aanvragen aldaar dan moet je ook komen met een offerte en niet anders, of je er nou naar verwijst of niet.
Anders moet je dat daar niet neer zetten.

Ik werkte ooit bij een bedrijf (interim) waar je via de site een boeking kon doen.
Maar uiteindelijk werd je toch altijd gebeld alvorens men de boeking deed.
Zet dat daar dan neer en niet 'doe een boeking' of in dit geval 'vraag een offerte aan'
Ik ben met je eens dat dat hier niet correct is!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik knip even in je bericht en reageer alleen op waar je op mijn post reageert.

Maar ik geef je wel helemaal gelijk in je tweede alinea.
Als je op je website zet dat je een offerte kunt aanvragen aldaar dan moet je ook komen met een offerte en niet anders, of je er nou naar verwijst of niet.
Anders moet je dat daar niet neer zetten.
Fine, maar fundamenteel zijn we het dus eens: knop zegt "offerte", klik, kom maar op met die offerte.

Dat was mijn hoop, maar op zich hadden ze mij best mogen bellen (nieuwe motor is iets anders dan een boeking, hoewel, geen idee eigenlijk wat jij zoal boekte :+ )

Maar hier ging het nog idioter: dealers weigerden telefonisch iets te zeggen over (1) wat kost een BMW en (2) we ruilen wel of geen Yamaha's in. Nee, ze verwezen door naar de website. Ik werd van harte uitgenodigd om aldaar - per dealer, want je kunt er maar eentje selecteren - een formulier in te vullen en te verzenden. Terwijl ze wisten dat die aanvraag dus net zo snel weer op hun eigen buro bureau terecht komt! Daarna: kom maar ff langs. Gebeld en gemailed: dat komt slecht uit, maar ruilen jullie nou wel of niet in? Reactie: euh... druk.... kom maar ff langs :?

Nou, als klant denk ik dan: euh... nou, ff nee?

Toen ik 2.5 jaar geleden mijn auto wilde vervangen vroeg ik ook her en der offertes aan: diverse dealers, diverse merken w.o. BMW. Tegen de tijd dat ik de eerste reactie van BMW ontving (kom ff langs) reed ik al 4 maanden in een splinternieuwe Mercedes. Dus nog los van deze en eerdere pogingen om een nieuwe BMW-motorfiets te bemachtigen meen ik een patroontje te zien...
 
Laatst bewerkt:
Er speelt veel meer (mee) bij verkoop dan je hier stelt.
Zeker bij wat grotere bedragen zoals de aanschaf van een motorfiets.

Het gaat om het opzetten van een offerte. Dat moet de verkoper in de showroom ook kunnen, dus waarom zou ie dat online ook niet even kunnen doen?

Maar wat komt er nog meer bij kijken, wat dermate van belang is dat er geen online offerte mogelijk is, maar in de showroom wel? Ik mag aannemen dat de offerteaanvraag terecht komt bij de juiste personen en niet bij de secretaresse.
 
Laatst bewerkt:
Fine, maar fundamenteel zijn we het dus eens: knop zegt "offerte", klik, kom maar op met die offerte.

Dat was mijn hoop, maar op zich hadden ze mij best mogen bellen (nieuwe motor is iets anders dan een boeking, hoewel, geen idee eigenlijk wat jij zoal boekte :+ )

Maar hier ging het nog idioter: dealers weigerden telefonisch iets te zeggen over (1) wat kost een BMW en (2) we ruilen wel of geen Yamaha's in. Nee, ze verwezen door naar de website. Ik werd van harte uitgenodigd om aldaar - per dealer, want je kunt er maar eentje selecteren - een formulier in te vullen en te verzenden. Terwijl ze wisten dat die aanvraag dus net zo snel weer op hun eigen buro bureau terecht komt! Daarna: kom maar ff langs. Gebeld en gemailed: dat komt slecht uit, maar ruilen jullie nou wel of niet in? Reactie: euh... druk.... kom maar ff langs :?

Nou, als klant denk ik dan: euh... nou, ff nee?

Toen ik 2.5 jaar geleden mijn auto wilde vervangen vroeg ik ook her en der offertes aan: diverse dealers, diverse merken w.o. BMW. Tegen de tijd dat ik de eerste reactie van BMW ontving (kom ff langs) reed ik al 4 maanden in een splinternieuwe Mercedes. Dus nog los van deze en eerdere pogingen om een nieuwe BMW-motorfiets te bemachtigen meen ik een patroontje te zien...

Ik ben met je eens dat als je 'vraag een offerte' oid op je site zet dit een verwachting met zich meebrengt en je een kans mist als je vervolgens iets anders doet dan je 'zegt'
Je begint je verkoop al met een achterstand op misschien wel het belangrijkste wat er is (vertrouwen).

Het vetgedrukte vind ik een nog grotere misser.
Iemand die als verkoper te druk is om een klant normaal te woord te staan verdient het op dat moment vind ik niet om het zo druk te hebben.

Neemt niet weg dat men wel erg makkelijk denkt over het maken van een offerte.
Edit: laat maar...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wil je als verkoper: een motor verkopen, of niet?

Zou voor mij simpel zijn? Je vraagt een offerte, je krijgt een offerte. Zoveel moeite kost dat niet om te maken. Wat opties invoeren en er komt een totaalprijs uit. Als verkoper weet je de winstmarge en goochel je daar wat mee en daar komt een prijs uit die je offreert.

Is de koper akkoord,dan verkoop je een motor.
Hapt de koper niet direct, verkoop je geen motor.
Reageer je niet met een offerte, weet je vrijwel 100% zeker dat je geen direct verkoop hebt.
:^

Exact dit. Je bent toch wel een pruts verkoper als je deze kans gewoon laat schieten.

En als ik bel wil ik meestal gewoon een prijs weten, nog zonder offerte (ik begrijp dat het maken van een offerte tijd kost, dat hoeft niet gelijk van mij). Daar vanuit kan meer interesse ontstaan naar bv een meer serieuze aanbieding in de vorm van een offerte.
Lijkt me allemaal zeer redelijk en niks raars aan..
 
[offtopic]
Ik niet. Ik kocht daar een (achteraf waardeloze) bandenspanningsmeter voor grofweg 2 tientjes. Voor een aankoop van dat bedrag vond ik het niet nodig om mijn contactgegevens bij ze achter te laten.

Toen bleek dat het ding flink afweek wilde ik hem weer inleveren (zelfde dag nog) waarop ze me met een gemene grijs vertelde enkel geld terug te geven als ik m'n gegevens achterliet. -O-
Schoorvoetend dan toch maar gedaan... gevolg is dat ik vervolgens reclamerotzooi thuisgestuurd kreeg. Klacht over ingediend waarna ze als 't goed is mijn gegevens weer verwijderd hebben.

Was niet het eerste wat me tegenviel aan die zaak trouwens. Da's een zaak waar ze mij niet meer zien. Dan liever bij Roukama langs, een paarhonderd meter verderop... maargoed die verkopen geen nieuwe BMW's dus offtopic. ;)
[/offtopic]

Roukama rules :}
 
Inderdaad stel je bent nog geen 50 ...
Jij wel. :? :P :+

Ik huur regelmatig een aanhanger, kreeg een tijd geleden een hydraulische mee.
Die zakt naar beneden als je ontlucht via het oliedompje.
Had ik te ver gedraaid, alle olie eruit.. halve dag met pech gestaan 100 km van huis..

De verhuurder is mijn gezicht vergeten, maar de daarop volgende keer vroeg hij wel of ik Citroën rijder was.
Want hij had een bloedhekel :r aan Citroën rijders. _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Maar bestaat de typische BMW rijder dan nog wel? 8-) *D

full
 
Citroën rijders zijn ook klootzakken.

[me="highking"]kijkt over schouder: ja, de C5 staat er nog.[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan