Hoe krijg ik chromen uitlaten zwart..

yoan

MF'er
20 mei 2005
54
0
Doetinchem
hallo MFers,

Ik bezit een Honda CBR1100XX Blackbird en ik zou de originele chromem dempers graag zwart hebben.

Nu heb ik al bij een powdercoatbedrijf geinformeerd die hittebestendig kan powdercoaten maar dan moet ik de uitlaten ontdaan van al het chroom aanleveren.

Het struikelblok blijkt te zijn dat de dempers chroom zijn.

Is het een optie om alles te ontvetten, opschuren, ontvetten, primer en dan hittebestendige lak van bv. Hammerite er op te spuiten?

De dempers worden tenslotte niet zo heet als de uitlaatbochten.

elke tip is welkom.

De chromen dempers...

2003-Honda-CBR1100XX-SuperBlackbird.jpg


voorbeeldje van het zwart..

blackexhaust.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, volgens mij houdt op chroom uiteindelijk niets. Het zal er af moeten als je het echt zwart wil hebben en da's een knap lastig klusje......
 
Er zijn galvanische bedrijven die inmiddels "zwart chroom" aanbieden.
Je huidige laag wordt dan eerst chemisch (beits) of mechanisch (stralen) verwijderd en vervolgens wordt een nieuwe laag aangebracht.
 
Ontchromen is geen probleem alleen waar bestaat je demping materiaal uit. Is het een kamerdemper dan is het geen probleem. Zit er dempingsmateriaal in dan niet doen. Dit materiaal wordt aangevreten door het zoutzuur en het duurt maanden voordat het droog is. Bij CZL Tilburg kan ontchroomd worden. Stralen heeft geen zin. Chroom is zo hard dat dit echt niet mogelijk is het wordt alleen maar mat.
 
Laatst bewerkt:
Waarom probeer je het niet: beetje opschuren, goed schoonmaken en Hammerite (hittebestendig, kan honderden graden hebben).

Bleef bij behoorlijk goed zitten, alleen door benzine lek en niet goed schoongemaakt te hebben liet her en der wat los door de hogedrukspuit.

Kan sowieso geen kwaad als de enige ander oplossing ontchromen en of poederzoaten is, maar is zeker een stuk cheaper!
 
Waarom probeer je het niet: beetje opschuren, goed schoonmaken en Hammerite (hittebestendig, kan honderden graden hebben).

Bleef bij behoorlijk goed zitten, alleen door benzine lek en niet goed schoongemaakt te hebben liet her en der wat los door de hogedrukspuit.

Kan sowieso geen kwaad als de enige ander oplossing ontchromen en of poederzoaten is, maar is zeker een stuk cheaper!

Bijna knap zoveel onzin in 1 reaktie. Chroom een beetje opschuren, dat lukt al niet en als het lukt helpt het totaal niet . Dan met Hammerite spuiten , is blijkbaar niet benzinebestendig en hecht natuurlijk nooit goed. En lak en een hogedrukspuit gaan zowiezo al helemaal niet samen. Maar als het dan niet blijft zitten en het 'beetje schuren' is wel gelukt dan mag ik je feliciteren want als alles er weer af is heb je in ieder geval je geschuurde chroom nog waar je niks meer mee kan. Want het is nog maar de vraag of het ontchromen wel raadzaam is. DAAROM probeer je zoiets niet. Dat doe je pas of laat je doen als je nagenoeg zeker weet dat het goed gaat.
Maar bovenstaande doet hier ook niet terzake, uitlaten van een Blackbird zijn niet verchroomt maar van rvs. Spuiten is in ieder geval geen optie. Coaten van rvs weet ik niet, maar er zijn genoeg gespecialiseerde coatingbedrijven die dat wel weten.
 
Bijna knap zoveel onzin in 1 reaktie. Chroom een beetje opschuren, dat lukt al niet en als het lukt helpt het totaal niet . Dan met Hammerite spuiten , is blijkbaar niet benzinebestendig en hecht natuurlijk nooit goed. En lak en een hogedrukspuit gaan zowiezo al helemaal niet samen. Maar als het dan niet blijft zitten en het 'beetje schuren' is wel gelukt dan mag ik je feliciteren want als alles er weer af is heb je in ieder geval je geschuurde chroom nog waar je niks meer mee kan. Want het is nog maar de vraag of het ontchromen wel raadzaam is. DAAROM probeer je zoiets niet. Dat doe je pas of laat je doen als je nagenoeg zeker weet dat het goed gaat.
Maar bovenstaande doet hier ook niet terzake, uitlaten van een Blackbird zijn niet verchroomt maar van rvs. Spuiten is in ieder geval geen optie. Coaten van rvs weet ik niet, maar er zijn genoeg gespecialiseerde coatingbedrijven die dat wel weten.

chroom schuren en spuiten, waarom zou dat niet gaan?
mijn voorspatbordje zit al jaren zo, niks aan de hand hoor :)
behalve de benzinebestendigheid dan, maar dat lijkt me bij een uitlaat geen probleem
 
...als je de dempers niet wil beschadigen door te schuren....
...laat ze dan opwarmen door je motor te laten draaien,...zorg dat ze goed schoon zijn,...en dan gewoon met een spuitbus hittebestendige zwarte spuitlak d'r overheen nevelen....

Gewoon proberen zou ik zeggen.


goed ontvetten die hap en overspuiten.
of jehaalt ze los en spuit ze in de schuur oid (netjes zonder druipers).
Vervolgens spuit je er 2komponents blanke lak overheen (moet je laten maken bij de verfspeciaalzaak). deze 2k blanke lak zorgt voor een beschermlaag op je lak + benzinebestendig :)
 
Ik zou eens kijken of je van die gekleurde uitlaatcovers kunt vinden.

Hocoparts heeft die wel.

Er stond een tijdje terug iets van in motormagazine. Allerlei kleurtjes. Een soort huls die je om je originele demper heenschuift en vastzet.

Ze waren er in rood, blauw, zwart, carbonlook etc.

Misschien weet iemand hier er meer over?
 
Bijna knap zoveel onzin in 1 reaktie. Chroom een beetje opschuren, dat lukt al niet en als het lukt helpt het totaal niet . Dan met Hammerite spuiten , is blijkbaar niet benzinebestendig en hecht natuurlijk nooit goed. En lak en een hogedrukspuit gaan zowiezo al helemaal niet samen. Maar als het dan niet blijft zitten en het 'beetje schuren' is wel gelukt dan mag ik je feliciteren want als alles er weer af is heb je in ieder geval je geschuurde chroom nog waar je niks meer mee kan. Want het is nog maar de vraag of het ontchromen wel raadzaam is. DAAROM probeer je zoiets niet. Dat doe je pas of laat je doen als je nagenoeg zeker weet dat het goed gaat.
Maar bovenstaande doet hier ook niet terzake, uitlaten van een Blackbird zijn niet verchroomt maar van rvs. Spuiten is in ieder geval geen optie. Coaten van rvs weet ik niet, maar er zijn genoeg gespecialiseerde coatingbedrijven die dat wel weten.

:^ ik verbaas me er soms ook over wat de 'hobby'ist' voor adviezen geeft. _O-

Ik heb wel eens een RVS uitlaat gespoten maar deze had een speciale huls waardoor ie niet echt bloed heet werd.
Chroom kan je gewoon niet spuiten(ivm geen hechting).
Tuurlijk zullen er gevallen zijn dat het blijft zitten maar dat is dan gewoon geluk.
 
alleen de magneten van zijn dynamo werden er wat minder vrolijk van :P

als de gevallen waarbij de verf wél op chroom blijven zitten nu precies beschrijven hoe ze het hebben gedaan en met welke verf dan kan de TS ook van dat 'geluk' meegenieten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan