hoe krijg ik de lager buitenring(en) uit het balhoofd ?

friday

Rookie
2 jul 2016
11
0
Amsterdam
Ik probeer mijn lagerschalen van mijn stuurstang/voorvork uit mijn balhoofd te krijgen.
De binnenvorm van mijn balhoofd loopt helaas taps toe. Hierdoor lukt het niet om binnenlangs met een staf of pin bij de onderzijde van de ring te komen. Tevens ligt de onderste ring in mijn balhoofd zo gelijk met de binnenkant van mijn balhoofd en zit er hoegenaamd geen ruimte tussen lagerschaal en de binnenwand van mijn balhoofd. hier krijg ik geen gereedschap tussen.

Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk heb gemaakt. Bijgaand nog wat foto's ter verduidelijking.

Alle tips zijn welkom.




 

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
628
73
Wat voor merk/type motorfiets?


Ook als de lagerschaal vlak aanligt, is er een "notch" oftewel hap uit de binnenkant vh balhoofd gehaald zodat je daar de lagerschaal kunt raken. Voel nog eens goed met je vinger.
Als dat niet lukt dan moet je er warmte inbrengen en valt de lagerschaal er uit.
 

guzmar

MF'er
1 jan 2013
105
0
58
Etten-Leur
Een lasrups inleggen, de ring krimpt en dan valt hij er zo uit of je kan makkelijk tegen de lasrups tikken al hij niet gelijk eruit valt
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.286
9
60
Amerongen
Zo te zien, mankeert er weinig aan die lagers. Voor een balhoofd zijn die goed genoeg. Een paar roestpikkels geeft niet als er maar geen kuiltjes inzitten.
Wel een aparte constructie zonder uitsparingen of randje.
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.323
420
46
Almere
Lasrups rondom leggen, eventueel meteen een klein plaatje of stripje in lassen waarop je dus gemakkelijker kan meppen.

:t
 

friday

Rookie
2 jul 2016
11
0
Amsterdam
Dank voor alle reacties en tips. Het gaat om een Honda CB350four uit '73.
Ik zal het balhoofd nogmaals nakijken op een uitsparing en/of 'hap', mocht ik die niet vinden ga ik aan de slag met hitte ( brander ). Dan denk ik de laatste optie een lasrups leggen of het handhaven van de schalen. Dat heeft niet mijn voorkeur.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.451
457
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Waar woon je?
Er is een heel simpel tooltje voor, dat mag je wel lenen (Purmerend)
Het is een soort lange bus die in diameter oploopt, en die overlangs kruiselings is ingeslepen. Met de dunne diameter (waar ook de slagkop op zit) trek je hem door het lagerschaaltje dat er uit moet heen totdat de grotere diameter door het lagerschaaltje heen is. Daarna zit hij vast achter het minieme randje en kan je hem er uit slaan.
 

marter544

MF'er
13 okt 2015
59
0
De oorspronkelijke lagers waren kogellagers, die hebben er wel over heen gevallen. Niet dat je iets aan deze info hebt, maar goed.
 

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.040
0
37
Zoals de meeste hier al zeiden, lasrups erin, door het krimpen van de las valt hij er bijna (of helemaal) vanzelf uit. Als je dat 1 keer gezien hebt ga je nooit meer lopen kloten met hem eruit slaan of er in slijpen.

Maar volgens mij heb je geen lasapparaat, dus daar zou ik naar op zoek gaan.

Het hoeft geen complete rups geheel rond te zijn, laagjes van 2cm en dan een cm niets werkt ook.
 

Mach 4

MF veteraan
12 okt 2013
8.940
121
-----
Dank voor alle reacties en tips. Het gaat om een Honda CB350four uit '73.
Ik zal het balhoofd nogmaals nakijken op een uitsparing en/of 'hap', mocht ik die niet vinden ga ik aan de slag met hitte ( brander ). Dan denk ik de laatste optie een lasrups leggen of het handhaven van de schalen. Dat heeft niet mijn voorkeur.

Nee` er vooral geen lasrups in leggen (de beste en makkelijkste manier als je er geen grip achter kunt krijgen), eerst gewoon alles lam en ruim beuken `` .
 
Laatst bewerkt:

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.856
136
Andere kant van de evenaar
Waarom als laatste een lasrups, maar wel met hitte?

Ik weet niet in wat voor staat je frame is, maar als je met hitte gaat werken gaat je lak naar de kloten.

Leg er gewoon een lasrups in en je bent in 10 minuten klaar.
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.286
9
60
Amerongen
Nieuw vet er in en klaar. Deze conische lagers zijn goed (vele malen meer kontaktopppervlak dan de kleine kogeltjes. )Die verslijt je niet meer. Gebruik het geld voor andere dingen, het kost evenwel genoeg.
 

Mach 4

MF veteraan
12 okt 2013
8.940
121
-----
Nieuw vet er in en klaar. Deze conische lagers zijn goed (vele malen meer kontaktopppervlak dan de kleine kogeltjes. )Die verslijt je niet meer. Gebruik het geld voor andere dingen, het kost evenwel genoeg.

Da`s een andere discussie`, het is mij ook een raadsel waarom ze er uit moeten ?
Want er zitten heus geen bankbiljetten onder .

(zal wel door de ontlak baden moeten oid`s voor een nieuwe bak verf ..) O-)
 
Laatst bewerkt:

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.317
773
Trekker gebruiken is zoals het hoort,heb je die niet is een lasrups leggen of een plaatje inlassen de manier om het te doen als je geen trekker heb.Heb je geen las apparaat ga dan met je frame naar een motorzaak die halen de lagers er zo voor je uit.
De buitenkant warmstoken zal niet zo goed werken omdat je dan ook de lager schaal verwarmt,en je nog steeds geen grip heb om de schaal eruit te tikken.
 
Laatst bewerkt:

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.586
29
dongen
Misschien word ik wel virtueel gekruisigd voor deze tip maar als het echt niet lukt: Aan weerszijden van het balhoofd een gaatje van b.v. 5 mm boren in de lagerzitting, totdat je de lagerring raakt. Dan kun je met een doorslag door het gaatje de ring er zo uit tikken. Daarna de zitting goed gaaf maken en met een beetje vloeibare pakking de gaatjes dichten.