Hoe krijg ik NL exportpapieren voor invoer in BE?

patje1967

MF'er
14 okt 2013
87
0
beste leden ,

ik heb namelijk een half jaar geleden een motor gekocht in nederland , de persoon betaald hem opgeladen en er mee naar belgie gekomen en hij zei dat hij voor de exportpapieren zou zorgen hij ging ze opsturen per post , we hebben dan nog een paar keer contact gehad via mail maar nu al een aantal maanden kan ik deze persoon niet meer bereiken noch via mail of telefonisch wat ik wel heb is een kopij van het kentekenbewijs waar de nummerplaat op staat ( voor & achterkant ) is zo groot als een bankaart maar daar ben ik niks mee om hem in belgie in te schrijven .
als ik de nummerplaat ingeef op de rdw site komt de motor noch te voorschijn met alle gegevens en is niet gestolen . nu is mijn vraag weet er niemand hoe ik aan de exportformulieren zou kunnen geraken anders ben ik niks met de motor . alvast dank
 
Ik zou als ik jou was eens een telefoontje plegen naar de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW). Wellicht dat zij je kunnen vertellen hoe je aan die gegevens geraakt.

En wellicht parallel daaraan 't Belgische Bureau voor Douane en Accijnzen bellen en/of de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV). Een telefoontje kan nooit kwaad.
 
toch maar eens naar het adres gaan waar je hem gekocht heb en persoonlijk vragen
misschien dat je voor niets gaat maar je weet nooit ,het is een kansje.
 
Dan heb je dus nooit het overschrijvingsbewijs of -code gehad. Die heb je, samen met het originele kentekenbewijs, nodig om het voertuig bij de RDW in NL voor export uit te schrijven.

Enkel met die exportpapieren zul je 'm in BE kunnen invoeren.

Terug naar de verkoper, dus.
 
nee ik heb nooit het overschrijvingsbewijs of -code gehad heb al eens terug naar de verkoper geweest maar woont daar niet meer en kan hem niet bereiken ook , ik weet het niet meer mischien dat ik eens gaan bellen naar de rdw zoals DaffieDaffie schreef , alvast dank voor de tips mischien nog iemand een tip altijd welkom . grtj
 
'hoe geraak in de exportpapieren nederland naar belgie' > 'Hoe krijg ik NL exportpapieren voor invoer in BE?'
 
Heb je de motor al een keer na laten trekken of het kenteken op rdw.nl ingevoerd?

Motor verkocht zonder papieren, verkoper spoorloos.
Bij mij gaan er dan toch wat alarmbellen rinkelen.
Straks heeft hij je een gestolen motor verkocht of de motor verkocht en daarna zelf als gestolen opgegeven :X
 
ja heb het kenteken al ingevoerd op de rdw site en staat niet opgegeven als gestolen
 
En bij geëxporteerd? Wat staat daar?
Misschien heeft hij de papieren wel aangevraagd maar niet verstuurd of kwijt geraakt.
 
beste ZiggyBMW , daar staat bij " nee " dus volgens mij zijn de papieren voor export nog niet opgemaakt of heb ik het mis .
 
Klopt, maar dan zul je toch achter de verkoper / papieren aan moeten.
Anders kun je geen export aanvragen ben ik bang.
 
Ik zou ook even bij politie Nederland informeren.
Waarschijnlijk kunnen ze zijn nieuwe adres achterhalen aan de hand van zijn naam en oude adres.
Eventueel aangifte doen, je hebt ten slotte betaald voor iets dat je nooit geleverd hebt gekregen.
 
Heb je de motor al een keer na laten trekken of het kenteken op rdw.nl ingevoerd?

Motor verkocht zonder papieren, verkoper spoorloos.
Bij mij gaan er dan toch wat alarmbellen rinkelen.
Straks heeft hij je een gestolen motor verkocht of de motor verkocht en daarna zelf als gestolen opgegeven :X


Of kentekenpapieren apart verkocht, zodat een gestolen motor nu met vals kenteken rondrijdt ...
 
Eens met ZiggyBMW. Als je kunt aantonen dat je het bedrag wel hebt betaald, en dat kunt onderbouwen met getuigen, e-mail conversatie, etc etc. Dan kun je de politie benaderen om te kijken wat er mogelijk is. Wellicht dat zij je inderdaad zijn nieuwe adres kunnen geven.
Er is een kans dat ze dat niet doen. Maar dan heb je alsnog de optie om aangifte te doen. Als de vorige eigenaar zich dan ineens meld dan heb je hem in ieder geval gevonden, en als hij dat niet doet word de motor na verloop van tijd automatisch jouw eigendom.

Wat ik zou doen is gewoon informatie inwinnen bij de instanties die er voor zijn. Voornamelijk RDW en de Nederlandse Politie. Misschien kan de Belgische DIV je ook e.e.a. vertellen.
 
Eens met ZiggyBMW. Als je kunt aantonen dat je het bedrag wel hebt betaald, en dat kunt onderbouwen met getuigen, e-mail conversatie, etc etc. Dan kun je de politie benaderen om te kijken wat er mogelijk is. Wellicht dat zij je inderdaad zijn nieuwe adres kunnen geven.
Er is een kans dat ze dat niet doen. Maar dan heb je alsnog de optie om aangifte te doen. Als de vorige eigenaar zich dan ineens meld dan heb je hem in ieder geval gevonden, en als hij dat niet doet word de motor na verloop van tijd automatisch jouw eigendom.

Wat ik zou doen is gewoon informatie inwinnen bij de instanties die er voor zijn. Voornamelijk RDW en de Nederlandse Politie. Misschien kan de Belgische DIV je ook e.e.a. vertellen.
Hier kan de politie voor zover ik weet niets in betekenen. Je hebt een privaatrechtelijke overeenkomst die niet wordt nageleefd.

Geef svp geen adviezen als je er niets van weet, of geef dan op zijn minst aan dat je denkt dat het zo zit.

Enige wat TS moet doen is de verkoper benaderen, met of zonder de MF knopploeg, dat is aan hem.
 
Zou je nou helemaal niets meer kunnen als je de papieren niet hebt, maar overigens is het een eerlijke motor? Stel dat een onverlaat je kenteken eraf heeft geschroefd en toevallig zijn net je papieren door een brand verloren gegaan, zou je dan geen nieuw kenteken kunnen krijgen? Ik denk inderdaad dat je maar beter even contact moet opnemen met de RDW. Er zal vast wel een soort van uitzonderingsclausule zijn voor dit soort gevallen.
 
Hier kan de politie voor zover ik weet niets in betekenen. Je hebt een privaatrechtelijke overeenkomst die niet wordt nageleefd.

Geef svp geen adviezen als je er niets van weet, of geef dan op zijn minst aan dat je denkt dat het zo zit.

Enige wat TS moet doen is de verkoper benaderen, met of zonder de MF knopploeg, dat is aan hem.
Volgens mij kun je toch gewoon aangifte doen van oplichting?
Je betaald voor een motor met papieren en krijgt er een zonder papieren.
Dan heb je het volgens mij gewoon over oplichting, aangezien een motor zonder papieren waardeloos is.
 
Trouwens ook het framenummer controleren.
Als je pech hebt hoort het kenteken niet bij de motor.

Het blijft ten slotte een raar verhaal.
Als volgens de rdw alles in orde is, betaald de verkoper nu dus al een half jaar verzekering en belasting voor een motor die hij niet meer heeft.
Wat is de laatste overschrijf datum bijvoorbeeld?
Voor of na jou aankoop datum?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je toch gewoon aangifte doen van oplichting?

Artikel 326, WVS
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hoezo is dat hier van toepassing?
 
Laatst bewerkt:
Artikel 326, WVS
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hoezo is dat hier van toepassing?
Ik ken niet alle wetteksten uit mijn hoofd en heb dus ook geen idee of bovenstaande van toepassing is.
Ik ben geen jurist.

Informeren bij politie daarentegen, kan nooit kwaad.
Voorzover ik me voor kan stellen is er meer aan de hand.

Iemand verkoopt zijn motor, belooft de papieren na te sturen en verdwijnt met de noorderzon.
Ik vind het raar.
 
Iemand verkoopt zijn motor, belooft de papieren na te sturen en verdwijnt met de noorderzon.
Ik vind het raar.

Je bedoelt: als iemand een toezegging niet nakomt, dan maakt diegene zich schuldig aan oplichting? Dan zou het érg druk worden met aangiftes..... :X
 
Hier kan de politie voor zover ik weet niets in betekenen. Je hebt een privaatrechtelijke overeenkomst die niet wordt nageleefd.

Geef svp geen adviezen als je er niets van weet, of geef dan op zijn minst aan dat je denkt dat het zo zit.

Enige wat TS moet doen is de verkoper benaderen, met of zonder de MF knopploeg, dat is aan hem.

Ik heb in mijn post duidelijk aangegeven dat de politie wellicht het adres kan geven, maar dat er ook een kans is dat ze dat niet doen. Daarnaast heb ik ook geadviseerd om gewoon te bellen met RDW/politie, want net wat je zegt, zij weten het zeker.
 
Je bedoelt: als iemand een toezegging niet nakomt, dan maakt diegene zich schuldig aan oplichting? Dan zou het érg druk worden met aangiftes..... :X
Wel als het over geld gaat.

Een motor zonder kenteken heeft alleen sloopwaarde.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn post duidelijk aangegeven dat de politie wellicht het adres kan geven, maar dat er ook een kans is dat ze dat niet doen. Daarnaast heb ik ook geadviseerd om gewoon te bellen met RDW/politie, want net wat je zegt, zij weten het zeker.

De kans dat ze het niet doen is naar schatting 100%. Dat mág de politie namelijk niet.

Zoals Bolski aangeeft: TS heeft een civiele overeenkomst met de verkoper, wat inhoudt dat TS z'n zaken zelf moet regelen.
Overigens heeft TS zelf ook niet erg zorgvuldig z'n zaken afgehandeld. Hoe de gang van zaken is, was heel eenvoudig van te voren uit te zoeken geweest, ongeveer 5 minuutjes werk.
Ik snap het, ff snel wat regelen en we zien achteraf wel hoe het écht moest. Nu stellen sommigen voor dat een ander het maar even moet gaan uitzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan