Hoe krijg je een beschadigde luchtschroef/mengselschroef los

Dreadful Dre

Die hard MF'er
23 jul 2004
742
1
Zaanstad
Door omstandigheden (lees motor ongeluk) heb ik een jaar niet kunnen rijden. Het lijkt er op dat mijn lichaam zich nu voldoenden hersteld heeft, en dat ik het binnen kort wel weer kan.
Dus ik dacht, motor heeft een jaar stilgestaan o.a. de carbs schoon maken. Na dat ik de carbs los heb gehaald zag ik dat de luchtschroef (of is het een mengselschroef) beschadigd is. Omdat ik de boel toch al los heb liggen wil ik dit gelijk vervangen. Maar nu komt het… hoe krijg ik de beschadigde schroef er uit. Als ik er kracht op zet met een passende schroevendraaier breken overgebleven nokjes er ook af. Ik heb het al ingespoten met wd40. Ik dacht een gleufje er in maken maar vraag mij af of het dan nog verder stuk gaat bij het los draaien. Iemand tips?

Hier wat foto’s van de schroeven
Afb0268.jpg


Na proberen met een schroevendraaier is er nog een nok afgebroken
Afb0267.jpg


Het gaat om een carburateur van een Honda CBR 900rr ‘93
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je de ruimte hebt er een sleuf(je) in te dremelen, dan zou het met wat geluk goed kunnen gaan. Overigens heeft WD40 hier geen nut, je moet in deze IMAL hebben (of een andere kruipolie). WD40 is een vochtverdrijver en geen smeermiddel.

Succes
 
Zou me niet verbazen als de schroef 'permanent' geborgt is af fabriek, met het oog op regelgeving m.b.t. uitstoot. Geen idee of dat bij jouw model/bouwjaar voorkomt overigens.
Carb volledig demonteren, schoonmaken, rubbers eruit en voorzichtig warmstoken is wellicht een optie. En sleufje dremelen om wat grip te krijgen. Blijft geklier met dit soort tegenvallers, dus succes :Y
 
Heb je er nu meerdere zo of is het een en dezelfde?
Ik zie tenminste andere schroefjes voor de vlotterbak.

In geval dat het dezelfde is zit er een andere vlotterbak op.
De aftapschroef zit aan de andere kant.

Is het geen optie om die schroef lekker te laten zitten?
 
Ik weet niet of je de ruimte hebt er een sleuf(je) in te dremelen, dan zou het met wat geluk goed kunnen gaan. Overigens heeft WD40 hier geen nut, je moet in deze IMAL hebben (of een andere kruipolie). WD40 is een vochtverdrijver en geen smeermiddel.

Succes

ik zal IMAL er op spuiten. dremelen wil ik als laatste optie gebruiken. Ik ben bang dat er meer stuk gaat.

Zou me niet verbazen als de schroef 'permanent' geborgt is af fabriek, met het oog op regelgeving m.b.t. uitstoot. Geen idee of dat bij jouw model/bouwjaar voorkomt overigens.
Carb volledig demonteren, schoonmaken, rubbers eruit en voorzichtig warmstoken is wellicht een optie. En sleufje dremelen om wat grip te krijgen. Blijft geklier met dit soort tegenvallers, dus succes :Y

Motor is van 93 het is wel een import, ik weet alleen niet van waar hij komt. Warm stoken is een optie. ik was toch al van plan om alles uit elkaar te halen om het schoon te maken.
 
Heb je er nu meerdere zo of is het een en dezelfde?
Ik zie tenminste andere schroefjes voor de vlotterbak.

In geval dat het dezelfde is zit er een andere vlotterbak op.
De aftapschroef zit aan de andere kant.

Is het geen optie om die schroef lekker te laten zitten?

het zijn er 2, goed gezien. Bij een heb ik geprobeerd om hem los te draaien met als gevolg dat hij veder stuk ging.

laten zitten kan maar als ik de boel moet afstellen na dat mijn kleppen gesteld zijn. Moet ik ze als nog los zien te krijgen.


heb ik (nog) niet
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even e.e.a. nagezien:

6. Each constant velocity carburetor has Idle air/fuel mixture screws. The screw is located underneath each carburetor outlet, the side closest to the engine. These are set at the factory and then capped with aluminum caps as an EPA standard. You have to drill these out. Use a reverse bit that is close to the diameter of the cap. Drill slowly, once you are far enough into the cap, it will come out with the bit exposing the screw. With a flathead screw driver, turn each screw in until lightly seated. Count the number of turns – you will need to set the screw the same at reassembly. Do not tighten the mixture screw, it will break off and get stuck in the carb – then it’s time to get a new carb. Take out the screw, the spring, the washer and the o-ring. Do not loose the o-ring, those are hard to find. In fact, do not loose any parts because they might not be available for purchase depending on your model.

Warm stoken kan, maar dan zal de o-ring het hoogstwaarschijnlijk niet overleven.
Als ze geborgd zouden zijn, dan zou dit met alu proppen gebeurt moeten zijn.
Misschien is een sleuf dremelen (ook al raak je dan een stukje carb) nog niet zo'n verkeerd idee.
 
Laatst bewerkt:
Boute opmerking, ga je die nog toelichten?
Herr Flick heeft gelijk.
Linksdraaiende tappen breken nogal eens en zie dan het afgebroken deel er maar eens uit te peuteren.


Maar waarom wil je perse die schroeven eruit halen?
Mister Honda heeft die schroeven blijkbaar dusdanig vastgezet zodat ze niet versteld kunnen worden.
Dus wat is de toegevoegde waarde om ze dan te vervangen?


(edit: ze zijn nog wel te verkrijgen http://www.cmsnl.com/honda-cbr900rr-fire-blade-1993-netherlands_model2472/partslist/E__1801.html
nr 7, kwantalakosta 14 eurie p/s)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eerst de onderdelen bestellen voordat ik begin met het los maken van de schroef.

Ik wil de schroeven vervangen omdat , ik de kleppen wil laten stellen, en er een andere luchtfilter (k&n) in zetten daarna moet de carps afgesteld worden. Volgens mij kan je dat o.a. doen met deze schroef. Of zie ik dat verkeerd? :?
 
Maar waarom wil je perse die schroeven eruit halen?
Mister Honda heeft die schroeven blijkbaar dusdanig vastgezet zodat ze niet versteld kunnen worden.
Dus wat is de toegevoegde waarde om ze dan te vervangen?


Het zijn stelschroeven, ze horen niet vast te zitten en zo is het ook niet uit de fabriek gekomen. Ze zitten waarschijnlijk vastgerot op de schroefdraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan