Hoe kwetsbaar is de motorrijder?

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
8
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
even wat statistieken...
full


(uit het Limburgs Dagblad)
 
De helft had geen voldoende beschermende kleding aan |(
73 keer zonder helm :?
Zelfs 18 maal met sandalen.... :X
300 x geen handschoenen aan....

Ik kan dan toch wat minder medelijden opbrengen voor deze "motorrijders"
 
De helft had geen voldoende beschermende kleding aan |(
73 keer zonder helm :?
Zelfs 18 maal met sandalen.... :X
300 x geen handschoenen aan....

Ik kan dan toch wat minder medelijden opbrengen voor deze "motorrijders"
Dat is maar bijzaak in dit verhaal... het gaat om "wanneer krijg je een ongeluk en wie is de veroorzaker".
Het letsel blijkt inderdaad wel afhankelijk van je kleding en schoeisel.

[me]F@z5r is een leernicht met motorlaarzen, ook bij +30 graden *D :+ .[/me]
 
De helft had geen voldoende beschermende kleding aan |(
73 keer zonder helm :?
Zelfs 18 maal met sandalen.... :X
300 x geen handschoenen aan....

Ik kan dan toch wat minder medelijden opbrengen voor deze "motorrijders"

Ik heb sowieso geen medelijden.

Ik weet van te voren wat de risico's zijn van het motorrijden, en laat mijzelf dan ook echt niet in een slachtofferrol drukken, al heb ik het het idee dat veel motorrijders dat wel doen.

Motorrijden brengt een bepaald risico met zich mee, live with it, of stop met rijden zou ik zeggen.
 
Dat is maar bijzaak in dit verhaal... het gaat om "wanneer krijg je een ongeluk en wie is de veroorzaker".
Het letsel blijkt inderdaad wel afhankelijk van je kleding en schoeisel.

[me]F@z5r is een leernicht met motorlaarzen, ook bij +30 graden *D :+ .[/me]
Ik ga zelf ook nooit zonder handschoenen, helm, leer en rugprotector op de motor.... Temperatuur maakt mij niet uit.

Ik ben wel van mening dat de mensen die zonder de juiste bescherming op de motor stappen, zich ook iets anders gedragen in het verkeer als de "echte" motorrijder. Daarbij doel ik op anticiperen en de plaats op de weg. Daarmee voorkom je al een hoop ellende....
 
WAAR GAAT DIT OVER :?

MOTOR-RIJDERS, SCOOTER-RIJDERS en BROMFIETS-RIJDERS in een aantal verschillende landen :Z Dus van die 1000 rijders/ongevallen zijn er denk ongeveer 300 motoren :o

In Nederland zijn de percentages volgens mij echt niet zo hoog die zonder degelijke kleding rijdt ;) Onder de motor-rijders. Ik ben iig nog nooit iemand op de motor tegengekomen die zonder helm rijdt. Dus die 73 zonder helm zijn zowiezo al van de scooter.

Je wordt qau motor-statistieken hieruit echt niet duidelijker :X
 
Ik ga zelf ook nooit zonder handschoenen, helm, leer en rugprotector op de motor.... Temperatuur maakt mij niet uit.

Ik ben wel van mening dat de mensen die zonder de juiste bescherming op de motor stappen, zich ook iets anders gedragen in het verkeer als de "echte" motorrijder. Daarbij doel ik op anticiperen en de plaats op de weg. Daarmee voorkom je al een hoop ellende....
Alleen die rugprotector mis ik nog :o ...
Maar niet lang meer :P .

Ik weet niet hoe je het bedoeld, maar je kunt zelf nog zo goed opletten maar als een ander tegen jou aan rijdt dan heb je toch echt die kleding nodig.

[me]F@z5r voelt weer een kledingtopic aankomen :+ .[/me]
 
Interessant leesvoer! Toch wel weer jammer dat er zo weinig met de conclusies wordt gedaan:

"Het merendeel van de - al dan niet fatale - ongevallen met de tweewielers viel te wijten aan de bestuurder van een ander voertuig."
"Waar andere voertuigen, doorgaans personenauto's, het ongeval veroorzaakten, kwam dit vrijwel steeds door het niet tijdig opmerken van de motorrijder."

Dan lijkt het me duidelijk: daar moet iets aan gedaan worden! Dus komt er vast een campagne om automobilisten bewuster te maken van de motorrijder, nietwaar? Helaas niet:

"Anderhalf miljoen wordt gestoken in bevordering van het leveren van motoren met ABS [...], deelname aan voortgezette rijopleidingen [...]"

Natuurlijk zijn dit allemaal factoren die, bij een ongeval, de overlevingskansen van de motorrijder vergroten, maar volgens mij is dit niet veel meer dan symptoombestrijding, waarbij volledig aan de werkelijke oorzaken voorbij wordt gegaan.
 
Interessant leesvoer! Toch wel weer jammer dat er zo weinig met de conclusies wordt gedaan:

"Het merendeel van de - al dan niet fatale - ongevallen met de tweewielers viel te wijten aan de bestuurder van een ander voertuig."
"Waar andere voertuigen, doorgaans personenauto's, het ongeval veroorzaakten, kwam dit vrijwel steeds door het niet tijdig opmerken van de motorrijder."

Dan lijkt het me duidelijk: daar moet iets aan gedaan worden! Dus komt er vast een campagne om automobilisten bewuster te maken van de motorrijder, nietwaar? Helaas niet:

"Anderhalf miljoen wordt gestoken in bevordering van het leveren van motoren met ABS, deelname aan voortgezette rijopleidingen"

Natuurlijk zijn dit allemaal factoren die, bij een ongeval, de overlevingskansen van de motorrijder vergroten, maar volgens mij is dit niet veel meer dan symptoombestrijding, waarbij volledig aan de werkelijke oorzaken voorbij wordt gegaan.
Euuh.... de motorrijder moet zorgen dat 'ie beter opvalt zou ook een conclusie kunnen zijn *D .
 
Euuh.... de motorrijder moet zorgen dat 'ie beter opvalt zou ook een conclusie kunnen zijn *D .
Kan zijn... Maar de jaarlijkse "Wij gaan weer naar school"-campagne richt zich ook op automobilisten, in plaats van op de naar school fietsende jeugd waar het om gaat. Waarom in dit geval niet?
 
HE...gelukkig...val ik ff buiten de "doel"groep... :r ....
B| ...puur toeval lijkt mij.....
Hier worden gemotoriseerde tweewielers en motorrijders door elkaar heen misbruikt....73 géén helm..!! merendeels scootofielen...
bij mekaar geplakte onzin...
full
 
:}

Mooi..nu eens kijken hoe de politiek dit weer gaat vertalen.

Extra toeslag op motoren tot 750 cc
Extra wegenbelasting op motorrijders tot 40 jaar


Ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk B|

Wiebe pennewaard...my ass dit artikel
 
Kan zijn... Maar de jaarlijkse "Wij gaan weer naar school"-campagne richt zich ook op automobilisten, in plaats van op de naar school fietsende jeugd waar het om gaat. Waarom in dit geval niet?
Heeft misschien iets met leeftijd te maken O-) O-) ....
 
Heeft misschien iets met leeftijd te maken O-) O-) ....
'Tuurlijk, weet ik ook allemaal wel... Natuurlijk ga je er als motorrijder van uit dat je niet gezien wordt en handel je daarnaar. Dat heb je (soms door schade en schande) geleerd te accepteren; het is nu eenmaal niet anders. Maar wat me tegen de borst stuit is dat een vereniging als de KNMV kennelijk geen tegengeluid laat horen. Je kunt nu eenmaal niet álle verantwoordelijkheid bij de motorrijder neerleggen.
 
Hou er rekening mee, dat er bij deze statistieken ook ongevallen op 80km/h motoren zijn meegerekend op plaatsen als bijv Mallorca en dat soort eilandjes en vakantieplekken waar inderdaad geen hond een helm draagt.

Over statistieken gesproken, als ik de statieken na lees, zie ik dat vrouwen bijna 1% MEER ongevallen maken dan mannen, terwijl MANNEN juist ook vaker het hele jaar doorrijden, snelleren motoren rijden en ook vaker macho gedrag vertonen, lijkt me het evident dat vrouwen op de motor een gevaar zijn :+ (maar wel mooi :9~ )
 
Volgens mij zijn dit de resultaten van het MAIDS onderzoek. Die zijn al een half jaar of langer bekend. Niettemin wel goed dat de dingen die motorrijders al jaren roepen nu onderschreven worden door een niet-motorrijders organisatie en gepubliceerd in een niet-motorrijders blad.

Motorcycle Accidents In Depth Study

Zowel in het maids topic als in dit stukje wordt gesproken over 921 onderzochtte ongevallen... Is hetzelfde onderzoek dus.

Edit: niet-motorrijders organisatie dient wel met een korreltje zout genomen te worden, aangezien de samenwerkende motorfabrikanten hier (mede) opdrachtgever van waren. Zo is de conclusie over ABS wel heel erg in de kaart van de motorfietsfabrikanten.
Voorbeeld: weinig ongevallen met motoren met ABS in de resultaten...
Mogelijke conclusie 1: ABS voorkomt ongevallen
Mogelijke conclusie 2: Er rijden erg weinig motoren met ABS
 
Laatst bewerkt:
Ik rij op een rood-witte motor met ABS, een rode of titanium helm en een zilver/titanium jas. Ik merk dat ik in de kijker loop [waarschijnlijk denken sommige automobilisten ook in eerste instantie dat ik een smeris ben]. Ik reed laatst op de 25kw motor van een maatje van me en toen werd ik wel veel minder gezien, ondanks dat mijn assertieve rijstijl hetzelfde was.

Maar goed, ik verwacht het onverwachte, ga er nooit vanuit dat ik gezien word [ook al kijkt de automobilist in mijn richting], en zorg dat ik altijd kan stoppen binnen mijn zichtafstand. Ook weet ik dat auto's mijn snelheid niet kunnen inschatten, dus ik ga er vanuit dat een wachtende auto opeens voor me de weg op kan schieten, zeker als -ie verwacht dat ik me aan de snelheid hou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan