hoe laat ik m'n fiets scherper sturen?

RAYF4

MF veteraan
28 mei 2001
1.224
0
Donostia-San Sebastian
Nadat ik m'n nieuwe '00 CBR onder een vangrail heb gepleurd, heb ik 'n 2hnds cbr gekocht, ook uit 2000.
Fiets had nog geen 6000 km, van een bekende, geen schade gehad en nog standaard in alle opzichten.
Heb er gelijk voor en achter Pilot Sports opgezet, er zaten nog de fabrieks- Hi-sports onder!
Heb er nu zo'n 10.000 km mee gereden, probleem is dat-ie bij lange na niet zo scherp stuurt als m'n vorige CBR (met zelfde banden).
Alstie eenmaal in de bocht zit, wil-ie naar buiten.
Vering voor en achter al versteld,o.a.zelfde positie als bij m'n vorige gezet; probleem blijft.
Nu zit ik erover te denken om 'm voor een stukje (halve cm)te laten zakken (op aanraden).
Verstandig of niet? :?
Waar zou het probleem kunnen zitten?
M´n vorige CBR smeekte gewoon om bochtjes, die hier in overvloed zijn. :]
Advies?
 
Ik heb mijn fiets vorige week ook 1 cm aan de voorkant laten zakken, hierdoor veranderd de balhoofdshoek met ongeveer 1 graad. Ik had eigenlijk weinig verandering verwacht, maar je kan het echt enorm merken! Hij stuurt veel lekkerder in en volgt de lijn ook makkelijker.

Je kan het heel eenvoudig ff uitproberen, het is zo'n 10 minuten werk en bevalt het niet, dan zet je een krik onder je uitlaat en breng je 'm terug naar het oude niveau.
 
Oppassen met je veerpoten door je kroonplaten te laten zakken. Bij een thundercat kan je tot ongeveer 40mm gaan, bij een Kawa ZXR maar tot zo'n 15 mm. Dit is mede afhanjelijk van de naloop van je wiel. Met andere woorden; hoe schuin staat de vork nu?

Hoe rechter de voorvork komt te staan (ten opzichte van je wielas, de naloop dus), des te scherper zal je fiets sturen. Natuurlijk gaat het een wel te kost van het ander. Wat is dan het ander? Ten kost van de rechtuitstabiliteit. Vaak is dit weer op te lossen door de achterveer settings te wijzigen (veervoorspanning) of door een stuurdemper te monteren om slaan van je voorwiel of deinen van je fiets tegen te gaan.

Maar laten zakken van je veerpoten betekent ook dichter bij je voorspatbord. Bij hard remmen mag ie 'm niet raken. In dat geval andere (stuggere) veren monteren.

Inderdaad, kleine aanpassingen hebben GROTE gevolgen.
 
Belangrijke extra mededeling;

Je fiets heeft de neiging om de bocht IN te vallen. Je zal dus de bochten veel LATER moeten aansnijden, want anders zit je in no-time in de berm, de middenberm wel te verstaan.
 
Hoe rechter de voorvork komt te staan (ten opzichte van je wielas, de naloop dus), des te scherper zal je fiets sturen. Natuurlijk gaat het een wel te kost van het ander. Wat is dan het ander? Ten kost van de rechtuitstabiliteit. Vaak is dit weer op te lossen door de achterveer settings te wijzigen (veervoorspanning) of door een stuurdemper te monteren om slaan van je voorwiel of deinen van je fiets tegen te gaan.
Inderdaad, kleine aanpassingen hebben GROTE gevolgen.
Dat dacht ik ook, het geval is dat-ie nu ook al aardig met z'n kop schud bij flink gassen, wat m'n vorige CBR ook amper had.
Ga toch proberen 'm een halve cm te laten zakken, kijken wat t effect is.
Aan m'n voorband ligt het niet,met dezelfde voorband had m'n vorige fiets er geen last van.
 
Er zit wel degelijk verschil tussen je voorvorken laten zakken en je achterkant hoger zetten.

Voorvork laten zakken resulteert in een scherper insturen, let wel, meer kans op tankslappers.
Met een R1 is tussen de 5mm en 10 mm meer dan genoeg. Maar deze staat al behoorlijk op zijn neus.

achter hoger zetten voorkomt "naar buiten lopen in de bocht", trouwens, dit kan ook door een versleten ACHTERband komen.

je voorvork laten zakken is gewoon kroonplaten en clip-ons iets losschroeven en voorvork iets door laten steken.

achter hoger zetten kan op verschillende manieren.
1- je achterveer heeft hiervoor een stelmogelijkheid, zoals kawa en aprilia
2- je legt een ring tussen bovenzijde veer en frame, door hevelsysteem heeft dit veel invloed in rijhoogte
3- een andere hevel met een andere lengte, zijn te koop.
 
Hoe laat ik m'n GSX-R van voren zakken? :?

(zoals Scarface heeft gedaan)

Zorgen dat je met twee man bent, kroonplaat-bouten voorzichtig losdraaien (boven en onder, dus 4 stuks).

Voorkomen dat je vork ineens cm'ers door de platen steekt, want omhoog is moeilijker dan naar beneden!!!!

Wil je omgekeerd werken (veerpoten weer omlaag), dan zal je een motorlift voor onder het balhoofd moeten gebruiken......
 
Als ik het allemaal nog eens nalees denk ik toch dat je vering verkeerd staat, zelfde instelling hoeft niet hetzelfde resultaat te geven, bijv oude voorvorkolie geeft andere demping.

vorige eigenaar was zwaarder of reed met duo of bagage, veren zijn slapper geworden.

succes
 
http://www.supersport600.nl/ (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/www.supersport600.nl/)

sectie Techniek en dan Geometrie en vering......zeer handig en nuttige tips...
 
Als ik het allemaal nog eens nalees denk ik toch dat je vering verkeerd staat, zelfde instelling hoeft niet hetzelfde resultaat te geven, bijv oude voorvorkolie geeft andere demping.

vorige eigenaar was zwaarder of reed met duo of bagage, veren zijn slapper geworden.

succes
Kzal is met de vering naar een vriend gaan die in t spaans kampioenschap SS rijdt, misschien dat t toch daaraan ligt en hij me verder kan helpen.
Denk niet dat de vering na 6.000 km slapper is geworden, of de olie oud na 1 jaar normaal gebruik.
Thx allemaal iig.
 
Door 'm voor wat te laten zakken zal hij veel sneller de bocht inwillen. Nadeel is wel dat je iets van je rechtuitstabiliteit verliest.
De mate waarin je 'm laat zakken luisterd nauw. Iets te veel en je krijgt ovetstuur, dan zit je halverwege de bocht in de binnenberm.
Kwestie van afstellen en proberen.
 
Op donderdag 18 juli 2002 16:25 schreef Mark TT het volgende:Zorgen dat je met twee man bent, kroonplaat-bouten voorzichtig losdraaien (boven en onder, dus 4 stuks).
Idd, dat stelt helemaal niks voor. Is gedaan voordat je het door hebt, doe wel ff poot voor poot en meet alles netjes na.

Voorkomen dat je vork ineens cm'ers door de platen steekt, want omhoog is moeilijker dan naar beneden!!!!
Die tip had ik wel iets eerder willen hebben :+
Ik hoorde "sssjjjjtt, kloink"... FUCK! Dat was 4cm, veerpoot tegen het kuipframe aan. (gelukkig stond m'n stuur dus recht) :)

Wil je omgekeerd werken (veerpoten weer omlaag), dan zal je een motorlift voor onder het balhoofd moeten gebruiken......
Of ff een blokje hout op je krik leggen, krik onder de uitlaatbochten en klaar ben je. Krikje van de Gamma is goedkoper dan een motorlift ;)
 
Aangenomen dat voor verlagen en achter verhogen hetzelfde effect heeft (volgens Gizzmo dus niet trouwensa) lijkt het me het beste om de achterkant te verhogen, dit scheelt in grondspeling nl. Als je verlaagd wordt die natuurlijk kleiner, en in extreem bochtenwerk kan je (brede) 4-in-lijn-blok wel eens tegen de grond komen (op het circuit tegen de stoepranden/kerbstones b.v.) Een V2 heeft daar dan weer minder last van maar kan evengode nog met de kuip over de grond schrapen en da's nog steeds zonde.

Maar goed, experimenteer eens en houdt ons op de hoogte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan