Hoe lang deed je over je rijbewijs halen?

White Scorpion

Die hard MF'er
10 jul 2005
412
1
Tilburg
Het is mij altijd al opgevallen dat mensen die hun rijbewijs eerder hebben gehaald er minder lessen voor nodig hadden.
In dit opzicht zou je zeggen dat het ieder jaar moeilijker / uitgebreider wordt om je rijbewijs te halen.

Dus nu de vraag, hoe lang qua tijd en hoeveel lessen heb je nodig gehad voor je rijbewijs (inclusief theorie, vanaf eerste les tot papiertje) en wanneer heb je m gehaald.
Ik ben er van overtuigd dat er een trend in te zien moet zijn.

Ik zal even de spits afbijten:

in 2000 rijbewijs B: 12 lesuren +laatste halfuurtje voor examen. totaal 3 maanden.
in 2002 rijbewijs A: 6 lesuren +laatste halfuurtje voor examen. totaal 1,5 maand.
 
Laatst bewerkt:
2d(6u les verplicht eh),dan nog 6maand met een L rondgereden en derna geslaagd.
 
Eerst rbw A gehaald : 17 Lessen (nooit brommer /scooter gereden....).
Daarna B : 11 Lessen

Op verzoek : 1989 A : 1990 B
 
Laatst bewerkt:
netjes, maar wanneer hebben jullie m gehaald?

Iemand die m 30 jaar terug hebben gehaald in 1 maand is anders als iemand die m nu in 1 maand tijd haalt natuurlijk :Y
 
in 2 lessen heb ik mijn bizonder gehaald in 2005.... . 2 keer gezakt op me openbare weg exame omdat ik 50 km/h reed waar je 50 km/ h moest :?
cbr....
 
in 2 lessen heb ik mijn bizonder gehaald in 2005.... . 2 keer gezakt op me openbare weg exame omdat ik 50 km/h reed waar je 50 km/ h moest :?
cbr....
Nu krijgen we de interessantere dingen.. Ik heb geen flauw idee wat je nu allemaal moet halen om je papiertje te halen, maar volgens mij is het voornamelijk geldklopperij....
 
1977......, 4 lessen, half uurtje rijden met examinator achter mij met koekblik die zei: ga hier linksaf, dan rechtdoor tot derde kruising, daar linksaf, dan bij de stoplichten links, en 100 meter verder zie je een parkeerplaats, en daar stop je maar........, dit ging zo 3X, en daarna was ik geslaagd!! *O*

Nu is het idd een stukkie moeilijker...
 
NUL... lessen _O- Was indertijd (ben al een ouwe lul) niet nodig, ff een oefenvergunning halen (tegelijkertijd examen aangevraagd) en 1 maand "geoefend" vooral daar waar het niet mocht. :+

Behoefde de oefenvergunning zelfs niet te verlengen aangezien de oproep voor het examen alweer in de bus lag. De ambtenaar van het CBR had (net zoals ik) veel haast en na een kort ritje knikte hij tevreden :Y (en ik ook uiteraard) :W
 
jaaaa! geldklopperij eerste klas! als ik op iets konkreet was gezakt dan had ik er vrede mee, na je examen terug rijden en te horen krijgen dat ik gezakt ben omdat ik 50 reed waar je 50 MOEST vond ik absuurd , zijn motivatie was " Motor rijders horen snel door te rijden "
tip mensen : zorg dat je ALTIJD een paar autos voor je examen auto door rijdt! of dat je de bocht al om bent gereden voordat de examinator nog de bocht in komt inrijden ( vooral bij woonwijken/bebouwde kom gaan ze mierenneuken) in totaal heb ik zon 8 lessen genomen
2 lessen en daarna me bizondere gehaald daarna nog een paar lessen
 
jaaaa! geldklopperij eerste klas! als ik op iets konkreet was gezakt dan had ik er vrede mee, na je examen terug rijden en te horen krijgen dat ik gezakt ben omdat ik 50 reed waar je 50 MOEST vond ik absuurd , zijn motivatie was " Motor rijders horen snel door te rijden "
tip mensen : zorg dat je ALTIJD een paar autos voor je examen auto door rijdt! of dat je de bocht al om bent gereden voordat de examinator nog de bocht in komt inrijden ( vooral bij woonwijken/bebouwde kom gaan ze mierenneuken) in totaal heb ik zon 8 lessen genomen
2 lessen en daarna me bizondere gehaald daarna nog een paar lessen
Als ik jou was zou ik deze tactiek toch even verifieren bij de volgende examinator. Ze zijn namelijk niet allemaal zo dat motoren sneller horen te rijden. Kan je de volgende keer een examen schelen ;)
 
tja heb het wel inmiddels dus dat gezeik heb ik wel achter de rug .vond wel naar toen ik had al me motortje gekocht
 
Zoals bij elke belg die al pakweg 20jaar zijn autorijbewijs heeft: NUL uur les, dat autorijbewijs is automatisch ook geldig voor motorfietsen .. hiephiep ...
Je motorrijbewijs kostte wel nix maar daaarmee kan je natuurlik nog altijd niet motorrijen ;)
 
Nog geen 6 lessen van anderhalf uur in 1989.
Proeflesje genomen bij mijn voormalige autorijleraar. "Rij maar effe de straat door, dan kijk ik wel effe hoe je ervoor staat".
Toen ik terug kwam, stond hij het examen aanvraag forumulier al in te vullen.
"Ging wel aardig. Wordt nog wel wat met je". *O*
 
jaaaa! geldklopperij eerste klas! als ik op iets konkreet was gezakt dan had ik er vrede mee, na je examen terug rijden en te horen krijgen dat ik gezakt ben omdat ik 50 reed waar je 50 MOEST vond ik absuurd , zijn motivatie was " Motor rijders horen snel door te rijden "

Hij heeft wel gelijk, je hoort te laten zien dat je weet dat je op een motorfiets aan actieve veiligheid doet in plaats van passieve veiligheid. Net de snelheidslimiet gaan rijden brengt jezelf in gevaar.
 
Rijbewijs B in 1999 in 25 lessen (inc examen) in 4 weken
Rijbewijs A in 2006 in 17 lessen (inc examens) in 5 weken
 
Eerst m'n B: Ruim een half jaar over gedaan en ruim 40 lessen... Gadverdamme wat had ik een hekel aan autorijden |( . Nu nog steeds...
Dit was 4 jaar geleden

Daarna m'n A: Eerst een intake les, gelijk examen afgesproken, toen nog 1 of 2x een losse les omdat ik zin had om motor te rijden :P . En vlak voor het examen nog 2,5 dagje rond gereden... Totaal iets van 20 uurtjes :) .
Dat was 3 jaar geleden
 
1977......, 4 lessen, half uurtje rijden met examinator achter mij met koekblik die zei: ga hier linksaf, dan rechtdoor tot derde kruising, daar linksaf, dan bij de stoplichten links, en 100 meter verder zie je een parkeerplaats, en daar stop je maar........, dit ging zo 3X, en daarna was ik geslaagd!! *O*

Nu is het idd een stukkie moeilijker...
Same here, alleen een jaartje eerder. Ook in 3 keer. Eerste keer stapte ik op m'n motor ( je reed toen nog gewoon af op je eigen motor, waar je al een hele tijd mee reed met je proefrijbewijs 8-) ) en toen ik de koppeling inkneep brak de hendel: einde oefening ! 2-de keer was ik de weg kwijt en maakte een domme fout: ik zag op het laatste moment dat ik ipv rechtdoor al direct links af moest, keek goed in m'n spiegels, gaf richting aan, sorteerde keurig netjes voor en reed zó door rood linksaf ( omdat ik nog in m'n hoofd had dat het voor rechtdoor groen was |( ). derde keer zonder problemen afgereden 8-)

Paar jaar later in 10 lessen en zonder theorielessen m'n autorijbewijs gehaald ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan