Hoe lang duurt het dat koelvloeistof temp warm is? Honda Shadow VT750C 1985

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Mogu

Ik ben bezig met het ombouwen van een Honda Shadow VT750C uit 1985, Nu heb ik gisteren avond alles weer in elkaar gezet maar kwam er achter dat ik helaas vergeten was om de thermostaat van het koelsysteem te testen. Ik wou deze testen omdat het bij een buiten temperatuur van 20 graden ongeveer 15 minuten (rustig rijdend) duurt voordat de temperatuur meter omhoog gaat. Nu neem ik aan dat dit de koelvloeistof temperatuur is en naar mijn mening is 15 minuten wel erg lang voordat die warm wordt dus ik verdenk de thermostaat.

Zijn er hier hier mensen die evt. weten of dit normaal is bij een Shadow? of dat dit dus echt te langs duurt want dan haal ik de fiets weer iets uit elkaar.

groetjes Edwin Guliker
 
Bij 20 graden buitentemp. dan gaat het bij mijn vfr opwarmen vlot...de wijk uit en een paar honderd meter al bij 40 en na 5km op 80 ofzo.

Gisteren met de kou duurde het lang, de wijk uit nog streepjes, en ik onderweg zag 76 graden.....

Sensor defect kan ook....
 
Heb je de thermostaat er uitgehad?
En stond die dicht? Dichter kan die waarschijnlijk niet, dan is er iig met het opwarmen nix aan de hand...
 
Voel anders aan de onderste slang van je koelsysteem, gaat die gelijk mee opwarmen dan staat idd je thermostaat open en komt die niet fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur. Normaal blijft je thermostaat dicht totdat je cilinderkop op temperatuur is en dan gaat ie open en dat voel je aan de slang.
 
15 minuten is veel te lang, maar kan heel goed aan de temperatuur sensor liggen hoor .
Zoals gezegd voel eens aan de in en uit slangen of deze goed warm/heet zijn bij de radiator.
Je hebt ook kans dat de thermostaat niet goed functioneert en dicht blijft of heel langzaam iets opent .
Ding is uit 1985 dus sommige onderdelen vooral de koel/benzine slangen en O ringen en thermostaat zullen wel redelijk brak zijn .
Weet dat de retour leiding van de radiator die vrij lang is op een gegeven moment scheurt. Onderdelen nieuw zal wel lastig worden om te verkrijgen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. vandaag weer een uurtje op pad geweest en hij komt net niet op temperatuur. De slangen worden allemaal tegelijk warm dus ik ben bang dat de thermostaat defect is dus van de week toch alles weer open schroeven.

Groetjes Edwin
 
Nou inmiddels heb ik de thermostaat eruit gehaald en getest in een pan met water op het vuur. en hij gaat netjes op de aangegeven temperatuur open dus die is nog goed. ik heb nu alles stekker verbindingen los gehaald en schoongemaakt dus ga morgen testen of het nu goed gaat. anders de sensor maar is vervangen

groetjes Edwin
 
Met een goeie thermostaat is het opwarmen zo gebeurd, maar in de winter kan het zomaar gebeuren dat hij maar een klein beetje open gaat.

Bij mij gaat binnen 2km het eerste blokje aan, maar blijft de temperatuur de hele rit van een uur wisselen tussen 2 en 3 blokjes. In de zomer blijft de temperatuur strak op 3 blokjes. Niets om me zorgen over te maken.
 
Bij Honda's transalps en xrv's is het bekend dat de temperatuur meter pas 'loskomt' uit de onderhoek vanaf ca 80/90 graden. M.a.w het meetbereik van de meter is niet wat het lijkt....

Kan dat bij jou ook niet het geval zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan