Hoe lang gaan iridium bougies mee

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
146
63
Tiel
Ik wil iridium bougies (NGK DPR-8-EIX-9) gaan monteren in mijn motor.
Ze zijn erg duur, maar gaan lang mee zegt men.
Ook zou starten en verbruik beter worden.
Maar hoe lang gaan iridium bougies eigenlijk mee?
50.000, 80.000, 100.000 kilometers???
Heeft iemand daar ervaring mee.
 
ik denk dat er meer mis is met je gevoel dan met je verbruik :')
_O- ... maar je hebt gelijk hoor ;)
Het zit hem vooral in mijn hoofd ... tussen de twee oren zoals ze zeggen :P
Want ja, 550km op 21,5 liter, dat doen er niet te veel, en nee, auto's trekken aan een verkeerslicht niet sneller op dan ik ... behalve Tesla's en dergelijke natuurlijk :+

Maar ik bemerk wel degelijk een verhoging in verbruik, samen met iets minder soepel draaien sinds de iridiums erin zitten.

Ik ga, op 65.000km (omdat ik dan toch mijn ketting/tandwielen moet inspecteren) de oude bougies eens terug zetten, om het probleem met de bougies al dan niet te kunnen uitsluiten. Ik heb op 60.000km mijn kleppen gesteld, er was amper afwijking in. Kans dat ik die verkeerd heb afgesteld is klein, want ik draai de motor 3 keer door om alles 3 keer na te meten alvorens alles weer dicht te maken.

Geven de oude bougies hetzelfde als nu met de iridiums, moet ik misschien toch nog eens opnieuw meten.

Ander gegeven is, ik heb mijn voorband MPR II vervangen door een Continantal RoadAttack II (kwam goedkoper uit en moet maar een dikke 10.000km mee, totdat de huidige ahterband op is), en dan komen er 2 Michelin Road 5 banden op.
Het is pas NÁ de bestelling dat ik merkte dat ze voor die Continantal een hoog verbruik opgeven in tegenstelling tot Michelins. Maar of dat zó veel uitmaakt op smalle motorbanden (120 vooraan, 150 achteraan), en dan enkel door de voorband ... daar heb ik mijn twijfels aan.

Maar zoals gezegd, ik merk een minder zuiver draaien van de motor, en dát kan alvast niet door die band komen.

Dus, zoals ik al zei, nog een kleine 2000km op de iridiums rijden, dan eens zien wat het doet met de oude bougies. En daarna zien wat ik doe, geven de oude bougies geen betere resultaten dan de iridiums, blijven de iridiums sowieso zitten tot 99.999km. Want ach, zo slecht is het verbruik nu immers ook weer niet idd :+
Geven ze wel beter, dan rijd ik voortaan weer met de standaard bougies.
De ontsteking gaat volgens mij niet vroeger staan door andere bougies...

Ik zou er gewoon standaard bougies in doen, de kuipen en tank heb je er in 10 minuten af bij een gsxf.
Hangt af van het ontstekingssysteem. Bij een GSX F vanaf 1998 zou het mijns insziens idd niet veel uitmaken, dat ontstekingssysteem is "relatief" modern. Maar bij oudere systemen maakte het wel wat uit. Zo zou het kunnen dat een iridium bougie ontsteekt bij een iets lagere spanning, waardoor die iets sneller ontsteken, en dus te vroeg na het BDP. Maar nogmaals, het zou me idd verbazen dat een GSX F daaronder lijd.

De kuipen zijn er idd in 10 minuten af. Voor de bougies geen probleem. Voor het stellen van de kleppen moet er echter heel wat meer af. Wil je comfortabel kunnen werken, zelfs tot aan de oliekoeler aan toe. Maar daar zit dan ook geen probleem, indien beter, gewone bougies erin, elke 20.000km vervangen, verdere demontage voor het stellen van kleppen moet dan toch pas na 40.000km.

... to be continued ...
 
Ik zou er niet te veel over nadenken, gewoon rammen met dat hok.:]
Maar dáár zit nu net mijn probleem ... jajajaaa, ik besef maar al te goed dat het daadwerkelijk een PROBLEEM is, dat ik teveel bezig ben met verbruik, ik reken niet in x,x en ook niet in x,xx maar wel in x,xxx liter/100km :+ :$

Edit: heb ooit eens met een Audi 80 1.6 D (atmosferisch) van 1984 (versie met 5 versnellingen ipv 4), 2000km gehaald met een 70 liter tank, ik tankte toen 69,25 liter. Dus tel maar uit 8)7
 
Ik heb 68000km gedaan met standaard bougies,toen werd het wel echt tijd ze te vervangen.
Waar bougies vroeger voornamelijk van sleten was het lood in de benzine,met moderne benzine is de slijtage minimaal.
Ik heb heel veel bougies weggegooid op mijn werk waarvan ik dacht die hadden nog veel langer mee gekund,echt een
verspilling.
 
Zo zou het kunnen dat een iridium bougie ontsteekt bij een iets lagere spanning, waardoor die iets sneller ontsteken, en dus te vroeg na het BDP.

ik denk dat er ook iets mis is met je basiskennis , want net na het BDP moet er al maximale druk zijn. het begrip "voorontsteking" zegt je niets ?

en ja, puur theoretisch zal de vonk misschien iets vroeger overspringen, maar of je dat zelfs maar zou opmerken met een stroboscooplamp is al maar de vraag.
 
Maar dáár zit nu net mijn probleem ... jajajaaa, ik besef maar al te goed dat het daadwerkelijk een PROBLEEM is, dat ik teveel bezig ben met verbruik, ik reken niet in x,x en ook niet in x,xx maar wel in x,xxx liter/100km :+ :$

Edit: heb ooit eens met een Audi 80 1.6 D (atmosferisch) van 1984 (versie met 5 versnellingen ipv 4), 2000km gehaald met een 70 liter tank, ik tankte toen 69,25 liter. Dus tel maar uit 8)7

Ik begrijp het nut er niet van, heb ook geen idee wat mijn motor verbruikt, auto ook niet.
Als hij leeg is moet je hem toch weer voltanken ;)
 
ik denk dat er ook iets mis is met je basiskennis , want net na het BDP moet er al maximale druk zijn. het begrip "voorontsteking" zegt je niets ?

en ja, puur theoretisch zal de vonk misschien iets vroeger overspringen, maar of je dat zelfs maar zou opmerken met een stroboscooplamp is al maar de vraag.
Ja, ik heb een redelijke kennis, maar met jou ga ik er niet over in discussie, en jij weet ook best waarom. Als iemand iets wit vind, vind jij het zwart, en omgekeerd, maar verder even goede vrienden hoor ;)

Maar een hele lange uitleg in het kort, als je mengsel boven je piston ontstoken wordt te vroeg na het BDP heb je (veel) meer kracht nodig om de krukas rond te krijgen (hefboomeffect). Je moet dan meer gas geven om hetzelfde effect te bereiken.
Als een ontsteking te vroeg komt, kan je dat wel degelijk voelen. Met een stroboscooplamp moeilijk te zien idd, maar tijdens het rijden wél te voelen.
Ik begrijp het nut er niet van, heb ook geen idee wat mijn motor verbruikt, auto ook niet.
Als hij leeg is moet je hem toch weer voltanken ;)
Ach, gewoon een zinloze obsessie :P
Het is geen noodzaak, maar ik houd graag allerlei grafiekjes bij, verbruik, levensduur banden, remblokken, remschijven, enz enz ... en totale kostrpijs per km.
Het is niet voor niets dat ik op het werk sinds kort het wagenpark beheer, en de uitgaven sterk gedaald zijn, maar ik zit dan ook achter de agenten om alle papieren in te vullen en te melden als er ook maar iets mis is. Meer onderhoud is het gevolg, maar in totaliteit lagere kosten :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Maar dáár zit nu net mijn probleem ... jajajaaa, ik besef maar al te goed dat het daadwerkelijk een PROBLEEM is, dat ik teveel bezig ben met verbruik, ik reken niet in x,x en ook niet in x,xx maar wel in x,xxx liter/100km :+ :$

Edit: heb ooit eens met een Audi 80 1.6 D (atmosferisch) van 1984 (versie met 5 versnellingen ipv 4), 2000km gehaald met een 70 liter tank, ik tankte toen 69,25 liter. Dus tel maar uit 8)7
Wat een vreugde om zo bezig te zijn met het verbruik....
Op die manier hield ik er meteen mee op.
Mij boeit t niet...als ie leeg is gobbel ik hem weer vol.
Obsessief proberen zo zuinig mogelijk te rijden is niet mijn ding...eerder andersom.
Een vstrom 1000 verbruikt bij 200 constant 1op9 lol
 
Maar een hele lange uitleg in het kort, als je mengsel boven je piston ontstoken wordt te vroeg na het BDP heb je (veel) meer kracht nodig om de krukas rond te krijgen (hefboomeffect). Je moet dan meer gas geven om hetzelfde effect te bereiken.
Als een ontsteking te vroeg komt, kan je dat wel degelijk voelen. Met een stroboscooplamp moeilijk te zien idd, maar tijdens het rijden wél te voelen.

VOORontsteking, zoek het eens op ;)
en als de stroboscoop het niet ziet, ga jij het niet voelen.
 
Wat een vreugde om zo bezig te zijn met het verbruik....
Op die manier hield ik er meteen mee op.
Mij boeit t niet...als ie leeg is gobbel ik hem weer vol.
Obsessief proberen zo zuinig mogelijk te rijden is niet mijn ding...eerder andersom.
Een vstrom 1000 verbruikt bij 200 constant 1op9 lol
Tja, ieder zo zijn ding he, ik heb er geen last van dat ik het opvolg*, het is een beetje hobbymatig ;)

* met opvolgen bedoel ik dus, opvolgen, en niet perse trachten zo zuinig mogelijk te rijden. Maar door te merken dat de motor erg zuinig rijdt, heb ik wel een keer (obsessief) geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, en daar is dus die ene keer van gekomen dat ik gepiekt hebt op 600km. Het kan volgens mijn berekeningen zelfs nóg beter, 620km moet haalbaar zijn, maar dat hoeft niet, een piek van 600km is al heel mooi.
Verder is het dus gewoon opvolgen. Want er zijn ook situaties dat de motor wat meer verbruikt. En daar kan ik best mee leven. Grootste oorzaak is bijvoorbeeld de koude in de winter, want ik heb een lucht/olie gekoeld blok, wordt in de winter nooit echt warm genoeg, dan ligt het verbruik al snel tegen de 3,95L ipv 3,75L :+

Geen idee wat mijn motor bij constant 200km/u verbruikt, ik kom zelden boven de V-max uit.
Maar een keertje naar Denemarken en terug, en 2 tanks leeg gereden in Duitsland aan een kruissnelheid van 170 ongeveer, en toen kwam ze op ongeveer 6,2L (1:16,1).
Maar die motor past toch niet zelf het ontstekingstijdstip aan, of denk ik nu te simpel?
Modernere motoren doen dat wel. Een goed voorbeeld was daarvan mijn Saab 9000, die zijn tijd daarin ver vooruit was. Maar oudere technologieën hadden dat niet of nauwelijks, dat was dikwijls veel fingerspitsengeful (geen idee hoe je dat schrijft, dus voor iemand daar commentaar op heeft, ik kan geen Duits).
 
Ik heb 68000km gedaan met standaard bougies,toen werd het wel echt tijd ze te vervangen.
Waar bougies vroeger voornamelijk van sleten was het lood in de benzine,met moderne benzine is de slijtage minimaal.
Ik heb heel veel bougies weggegooid op mijn werk waarvan ik dacht die hadden nog veel langer mee gekund,echt een
verspilling.

Precies; ik heb maar weinig bougies vervangen bij mijn fietsen. Ze zagen er nog goed uit als ze volgens het boekje vervangen moesten worden.
Ze gingen na controle van de elektrode afstand gewoon weer terug.

En mijn Honda dealer zei jaren terug ook al eens tegen mij; als je loodvrij tankt dan kunnen ze makkelijk 2 keer de interval mee
 
Komt meestal meer bij kijken dan vooraf gedacht. Zo heb ik ooit last gehad van een moeilijk af te stellen brommer. 1 graad warmere bougie en t liep ineens als vergif. De ene vonk is kennelijk de andere niet.. en dan waarschijnlijk het ene vlamfront ook het andere niet?

Sommigen zullen vroeger ook geprobeerd hebben met de electrode afstand.. dat beïnvloed ook hoe een blok loopt..

En ontbrandt het ene mengsel niet als het andere. De 102 octaan benzine verbrand trager zodat de drukgolf minder kans geeft op pingelen.
 
:]
Iridium bougies geven al een prima vonk bij een lagere spanning in vergelijking met normale bougies. Dus bij een prima spanning voor een vonk, geeft de iridium bougie een super vonk. Niet erg dus als bobines wat slijten of mocht er eentje een mindere vonk geven.
( één van mijn bobines gaf aan het eind van de kabel een vonk van een halve cm, terwijl de tweede een vonk van een cm kon leveren en toch liep de motor perfect.
Maar na zo'n test door de dealer dus toch maar een bobine laten vervangen)
Starten gaat beter. En das handig, want de accuspanning klapt nog wel es in elkaar tijdens het starten, zeker bij koud weer.
Ze gaan heeeeeel lang mee, bij mijn motor zitten ze er nu ruim 10 jaar in..........
Voor een Virago zijn ze een must. Mocht deze nl een keer slecht starten, dan slaan normale bougies vet en zijn onbruikbaar. gebruikers van een oude Virago weten wat ik bedoel. Iridium bougies geven daar niets om.
Je hebt er gewoon geen omkijken meer naar en ze doen het altijd.
Ik verdenk ze er zelfs van dat ze mij overleven.......:]
 
Ja het zal allemaal wel,ik heb ook bij een aantal vorige motoren de standaard bougies vervangen door iridium
bougies en merkte geen enkel verschil,althans niet merkbaar wat vermogen betreft,enigste bougies waar ik wel
een duidelijk merkbaar verschil in vermogen merkte waren Brisk bougies,dat waren bougies zonder massa elektrode,
de acceleratie was voelbaar beter en de topsnelheid was 10km hoger.
 
Ja dat zal wel, maar ik doelde op jouw Gsxf750.
Ha ja, mijn GSX F. Die is op elektronisch vlak zijn tijd wel een beetje vooruit, maar dat doet ie idd nog niet nee. Daar doelde ik dus op met mijn Saab te vernoemen, die deed dat wel.
Precies; ik heb maar weinig bougies vervangen bij mijn fietsen. Ze zagen er nog goed uit als ze volgens het boekje vervangen moesten worden.
Ze gingen na controle van de elektrode afstand gewoon weer terug.

En mijn Honda dealer zei jaren terug ook al eens tegen mij; als je loodvrij tankt dan kunnen ze makkelijk 2 keer de interval mee
De bougies die ik er 3000km geleden uitgehaald heb, zien er ook nog heel goed uit. Als ik die op 65.000km terug plaats, en als de motor daarbij terug beter loopt, laat ik ze sowieso nog tot 70.000 zitten, dan kijk ik ze nog wel eens na, en dan kijk ik wel, maar als ze dan vervangen moeten worden, worden het wel weer de tradionele.
Komt meestal meer bij kijken dan vooraf gedacht. Zo heb ik ooit last gehad van een moeilijk af te stellen brommer. 1 graad warmere bougie en t liep ineens als vergif. De ene vonk is kennelijk de andere niet.. en dan waarschijnlijk het ene vlamfront ook het andere niet?

Sommigen zullen vroeger ook geprobeerd hebben met de electrode afstand.. dat beïnvloed ook hoe een blok loopt..

En ontbrandt het ene mengsel niet als het andere. De 102 octaan benzine verbrand trager zodat de drukgolf minder kans geeft op pingelen.
Klopt, is een ding dat mij, toen ik automechanica leerde, idd aangeleerd werd, een beetje "spelen" met de elektrode afstand als dat nodig was.

Buiten het aantrekken van vocht en opvreten van je rubbers waar moord en brand om geschreeuwd wordt ... is het bij E10 vooral een probleem dat je sneller last krijgt van gepingel.
Het zou dus idd toch kunnen zijn dat de bougies in dit geval niet heel goed geschikt zijn.

Maar nogmaals, het verschil is klein. In meer-verbruik bedoel ik dan. Maar het IS er wel, en ik voel ook daadwerkelijk dat de motor minder soepel loopt.

Dus, nog een kleine 2000km, (zolang kan ik wel met een tikkeltje meer-verbruik :+ ) en ik zal het te weten komen of het daadwerkelijk door de bougies komt of niet :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Komt meestal meer bij kijken dan vooraf gedacht. Zo heb ik ooit last gehad van een moeilijk af te stellen brommer. 1 graad warmere bougie en t liep ineens als vergif. De ene vonk is kennelijk de andere niet.. en dan waarschijnlijk het ene vlamfront ook het andere niet?

Sommigen zullen vroeger ook geprobeerd hebben met de electrode afstand.. dat beïnvloed ook hoe een blok loopt..

En ontbrandt het ene mengsel niet als het andere. De 102 octaan benzine verbrand trager zodat de drukgolf minder kans geeft op pingelen.
Verbrandingssnelheid en pingelen zijn heel verschillende dingen, maar worden vaak door elkaar gehaald. Ik geloof niet dat 102 octaan langzamer verbrandt.
 
er is niks aan een GSX_F dat zijn tijd vooruit was, hoe kom je daarbij ? _O-
Van een GSX F ken jij totaal niets, dus daar ga ik niet over uitwijden ...

En normaal zou ik het je het volgende in een prive bericht willen sturen, maar ik zal het nu hier doen. Het enige dat jij doet is kritiek uitoefenen op mensen hun kennis, of eerder proberen weer te geven dat jij alles weet en anderen stom zijn, dikwijls doe je dat ook letterlijk, en als mensen eens een verkeerde uitdrukking of verkeerde woorden gebruiken, spring je daar graag op in. En nee, ik bedoel niet dat jij geen kennis hebt, integendeel, maar je kan niet aanvaarden dat anderen dat ook kunnen hebben, maar een groter probleem is, dat je vooral niet kan aanvaarden dat praktijk en theorie vaak heel verschillend zijn, en dat er soms ook meerdere meningen juist kunnen zijn, en dat jouw mening niet altijd de beste is enz ...

Ik ben lang niet de enige die dat denkt, maar wel de enige die je dat nu, op een vriendelijke wijze probeert duidelijk te maken. Dus bij deze laat ik je dan ook vriendelijk weten dat ik voortaan niet meer op jouw reacties ga reageren, maar evenzo zou ik aan jou vriendelijk willen vragen ook NIET meer op mijn reacties en vragen te willen reageren, je verziekt eerder topics in techniek dan dat je helpende commentaar geeft.

Alvast dank bij voorbaat, en met vriendelijke groeten, De Kunst Patrick.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan