hoe lang gaan koppelings platen mee ???

cusoon

Die hard MF'er
30 jan 2004
325
1
schiedam
hoe lang gaan koppelings platen mee
41.000 km vind ik erg matig het is een honda varadero uit '99
heeft iemand hier ervaring mee ?
ik heb hem gekocht met 9000 km en nog nooit de koppeling af hoeven te stellen
 
hoe lang gaan koppelings platen mee
41.000 km vind ik erg matig het is een honda varadero uit '99
heeft iemand hier ervaring mee ?
ik heb hem gekocht met 9000 km en nog nooit de koppeling af hoeven te stellen

Ik heb er weinig vestand van, maar 70.000 met mijn eerste motor.. (kawa gpx 600 r) toen waren ze wel op, net als verschillende lagers.
 
Op mijn vorige motor een honda vt500 shadow moest ik ze na 67.000 km laten vervangen. Samen met een kleine beurt koste dat slechts 300 gulden.
Bij mijn huidige motor zitten ze er pas 125.000 km in en doen het nog prima ook al denk ik dat ze er wel wat beginnen aan te komen als ik wat ruig optrek enzo.
 
Ligt geheel aan je rijstijl , elk stoplicht weg op je achterwiel is niet goed en sommige rijden met slippende koppeling ,dan kan hij al met een paar duizen km op zijn dus er is eigelijk niks van te zeggen !!
 
Hm, òf er zijn/waren hier 2 draadjes over òf er schakelde/koppelde iets verkeerd tussen mijn computer en dit Forum.

Er bestaan "sportieve" rijders die in hun hele leven geen koppelings-plaat verslijten en ook "rustige" rijders die er geen 2 jaar mee doen.

Berucht zijn nog steeds de zgn "frictie-rijders" die o.a. met hun koppeling klieren in iedere bocht ... die daardoor onvermijdelijk te groot wordt en waardoor je ook het gevoels-contact met het wegdek verliest.

Het koppel-mechanisme heeft 2 doelstanden: "vast" en "los" en de platen dienen slechts te zorgen dat de KORTE omschakeling soepel, klik-/ schok- en kraakloos verloopt.

Dit geldt voor alle geschakelde motor-voertuigen dus ook voor auto's en brommers.

Slippen is slijten.
 
Alle koppelingen slippen. Anders kon er ook wel iets worden genomen dat heel kort & bijna abrupt koppelde, zoals een vertanding o.i.d. Iedere keer als je motorblok een ander toerental heeft dan je aandrijfwerk, dan slipt het zaakje. Een koppeling kan dan de toeren overbruggen. Op het moment dat je stilstaat, draait je binnenste koppelingsplaten b.v. 0TPM & de buitenste draaien 800 TPM.

Soms nemen ze bij 2T de powerband smaller, waardoor het vaak mogelijk is om hem hoger te maken. Aangezien de gearing gelijk (te lang) blijf, zou je iedere keer bij overschakelen uit de powerband vallen. Aangezien je motorblok dan een hoger toerental prefereert, kun je hem met de koppeling ontlasten v/d aandrijving & zo toch in de juiste toeren rijden. Naarmate het verschil in toeren overbrugt wordt kan je steeds meer koppelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan