Hoe lang gaan wiellagers mee?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Hoe lang gaan wiellagers mee bij normaal gebruik? De mijne (voorwiel, kogellagers) zijn al na zo'n 70.000 km versleten. Vind ik best snel, of ben ik nou te optimistisch :?
 
Geen idee of dat te snel is.

Maar die lagers, zijn dat normale groefkogellagers die je bv ook in je blok aantreft? Wel raar dan, die dingen belast je normaal gesproken alleen radiaal, terwijl er op wiellagers ook niet geringe axiale krachten optreden. :)
Tis vrij gebruikelijk om normale 'groefkogel' lagers te gebruiken bij wielen hoor... Ws omdat ze goedkoop zijn, en ze toch wel een paar 10duizend km mee gaan... Andere overwegingen kan ik niet echt bedanken, want je hebt idd vooral bij de wat sportievere modellen redelijk wat axiale krachten :)
 
De Guzzi heeft er na ruim 100.000 nog steeds de originele inzitten, en ik heb ooit een oude Honda 550 op 250.000 gezet, en die had ook nog steeds de originele erin zitten, maar die waren dan ook echt op ( net zoals de rest van die ratbike trouwens ).

Toevallig ga ik komende week even de wiellagers preventief vervangen, aangezien er ook al een andere ( Kawa ) voorvork en dus een aangepaste wielas in moet komen, dus meteen even meenemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan