Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Maar die lagers, zijn dat normale groefkogellagers die je bv ook in je blok aantreft? Wel raar dan, die dingen belast je normaal gesproken alleen radiaal, terwijl er op wiellagers ook niet geringe axiale krachten optreden.
Yep, gewone kogellagers, is het speciale racemodel van BMW (R65LS). Alle andere wielen hebben kegellagers, mijn achterwiel ook.
Maar de lagers zitten van buiten (vulbussen) en binnen (afstandbus) opgesloten, dus dan valt het toch wel mee met de axiale belasting?
Als je rechtuit rijd heb je bijna geen axiale krachten, maar wanneer je een bocht doorgaat wel.
Daar staan geen kilometers voor!!Hoe lang gaan wiellagers mee bij normaal gebruik? De mijne (voorwiel, kogellagers) zijn al na zo'n 70.000 km versleten. Vind ik best snel, of ben ik nou te optimistisch
Ik vernieuw de lagers om de +- 20.00km gewoon preventief. Die lagertjes kosten geen drol. Bij een band van 200,- euro kunnen er ook wel 2 lagers van 4,- euro in.
:k:kBij een Buell niet lang
:k:k
gheheheh
Maar bij het 'ontwerpen' worden ze bijv. vaak aan een bepaalde levensduur toegekend, bijv. 50.000 km.
Aan de hand daarvan wordt het hele lager berekend en dus aan de hand daarvan worden de afmetingen bepaald.
In de praktijk komt het vaak voor dat (_+97%) het toch wel 3x langer uithoudt dan de aangegeven levensduur.
heb ik mij laten vertellen, dus shoot me if I'm wrong...
er zit zijdelingse speling op, is dat kapot genoegLagers zijn pas stuk als ze versleten of gesloopt zijn
dan zouden de jouwe eerder kapot moeten zijn dan de mijneBij de een is dat al tijdens de montage bij de ander al na paar km en bij sommige goede lagers en dieto monteur wel een paar honderdduizend km.
Gewicht, type motor, vering en berijder maken veel uit net al de omstandigheden.
en in Gelderland?bijv.:
Heeft u een oude BMW in twente en is de berijder 2mtr lang en wordt alles op zijn russich gemonteerd dan zullen de lagers ongeveer 70000 km mee gaan als de eigenaar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geluk heeft.
Zitten de lagers daarentegen in een oude Laverda in noordholland en is de berijder een rustige niet al te lange maar ervaren monteur...dan zullen de lagers na 200000 km nog perfect zijn en worden ze alleen vervangen omdat ze al 25 jaar oud zijn ofzo tijdens een opknapbeurtje
Waar bazeer je dat opFabriek af monteren ze vaak NTN lagers....
In het verleden heb ik ze vervangen door SKF (beter)
Hoe lang gaan wiellagers mee bij normaal gebruik?
Ik vind 12 euro al erg veel.Bij mijn VFR ook na 75.000km, kosten voor 2 nieuwe SKF lagers welgeteld 12 Euro en 15 minuten werk, niet iets waar ik me druk om kan maken
Ik vind 12 euro al erg veel.
als ik via mijn werk lagers bestel voor mijn wielen dan kosten die nog geen 2 euro per stuk skf.