Hoe lang gaan wiellagers mee?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Hoe lang gaan wiellagers mee bij normaal gebruik? De mijne (voorwiel, kogellagers) zijn al na zo'n 70.000 km versleten. Vind ik best snel, of ben ik nou te optimistisch :?
 
Geen idee of dat te snel is.

Maar die lagers, zijn dat normale groefkogellagers die je bv ook in je blok aantreft? Wel raar dan, die dingen belast je normaal gesproken alleen radiaal, terwijl er op wiellagers ook niet geringe axiale krachten optreden. :)
 
Maar die lagers, zijn dat normale groefkogellagers die je bv ook in je blok aantreft? Wel raar dan, die dingen belast je normaal gesproken alleen radiaal, terwijl er op wiellagers ook niet geringe axiale krachten optreden. :)

Yep, gewone kogellagers, is het speciale racemodel van BMW (R65LS). Alle andere wielen hebben kegellagers, mijn achterwiel ook.

Maar de lagers zitten van buiten (vulbussen) en binnen (afstandbus) opgesloten, dus dan valt het toch wel mee met de axiale belasting? :?
 
Yep, gewone kogellagers, is het speciale racemodel van BMW (R65LS). Alle andere wielen hebben kegellagers, mijn achterwiel ook.

Maar de lagers zitten van buiten (vulbussen) en binnen (afstandbus) opgesloten, dus dan valt het toch wel mee met de axiale belasting? :?

Als je rechtuit rijd heb je bijna geen axiale krachten, maar wanneer je een bocht doorgaat wel. :)
 
Als je rechtuit rijd heb je bijna geen axiale krachten, maar wanneer je een bocht doorgaat wel. :)

Bij mij buigt de voorvork dan gewoon :+ .

Dan is het dus wel een wonder dat ze het zo lang volgehouden hebben :? :+ Vanwege die afstandbus tussen de twee lagers in valt dat dus wel mee volgens mij. Even simpel geredeneerd op de vroege maandagochtend.

Wat natuurlijk wel vreemd is, is dat dit model het enige wiel van BMW is dat kogellagers heeft. Zal ook wel niet voor niets zijn.

Ik plof er vanavond wel nieuwe in, kan ik weer een jaar of drie vooruit :) . Hoop ik toch B| .
 
Hoe lang gaan wiellagers mee bij normaal gebruik? De mijne (voorwiel, kogellagers) zijn al na zo'n 70.000 km versleten. Vind ik best snel, of ben ik nou te optimistisch :?
Daar staan geen kilometers voor!!
Gewoon niet teveel water op de draaiende delen spuiten
bij het wassen van je motor(zeker geen hogedruk)
Maar bij 70.000 is wel gewoon hoor.
 
Ik vernieuw de lagers om de +- 20.00km gewoon preventief. Die lagertjes kosten geen drol. Bij een band van 200,- euro kunnen er ook wel 2 lagers van 4,- euro in.

Hm, de laatste keer dat ik de mijne verving waren ze wel iets duurder :? En mijn banden kosten geen 200,- 8-) .
 
Lagers zijn pas stuk als ze versleten of gesloopt zijn :+
Bij de een is dat al tijdens de montage bij de ander al na paar km en bij sommige goede lagers en dieto monteur wel een paar honderdduizend km. :P
Gewicht, type motor, vering en berijder maken veel uit net al de omstandigheden.

bijv.:
Heeft u een oude BMW in twente en is de berijder 2mtr lang en wordt alles op zijn russich gemonteerd dan zullen de lagers ongeveer 70000 km mee gaan als de eigenaar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geluk heeft. :) :X

Zitten de lagers daarentegen in een oude Laverda in noordholland en is de berijder een rustige niet al te lange maar ervaren monteur...dan zullen de lagers na 200000 km nog perfect zijn en worden ze alleen vervangen omdat ze al 25 jaar oud zijn ofzo tijdens een opknapbeurtje ;) O-)

:9
 
Laatst bewerkt:
Bij een Buell niet lang O-)

:P :P
:k:k :^
gheheheh

Maar bij het 'ontwerpen' worden ze bijv. vaak aan een bepaalde levensduur toegekend, bijv. 50.000 km.
Aan de hand daarvan wordt het hele lager berekend en dus aan de hand daarvan worden de afmetingen bepaald.
In de praktijk komt het vaak voor dat (_+97%) het toch wel 3x langer uithoudt dan de aangegeven levensduur.

heb ik mij laten vertellen, dus shoot me if I'm wrong...
 
:k:k :^
gheheheh

Maar bij het 'ontwerpen' worden ze bijv. vaak aan een bepaalde levensduur toegekend, bijv. 50.000 km.
Aan de hand daarvan wordt het hele lager berekend en dus aan de hand daarvan worden de afmetingen bepaald.
In de praktijk komt het vaak voor dat (_+97%) het toch wel 3x langer uithoudt dan de aangegeven levensduur.

heb ik mij laten vertellen, dus shoot me if I'm wrong...

Dan is het de vraag of ze van "worst case scenario" uitgaan mbt belasting of niet ;)
 
Lagers zijn pas stuk als ze versleten of gesloopt zijn :+
er zit zijdelingse speling op, is dat kapot genoeg :?
Bij de een is dat al tijdens de montage bij de ander al na paar km en bij sommige goede lagers en dieto monteur wel een paar honderdduizend km. :P
Gewicht, type motor, vering en berijder maken veel uit net al de omstandigheden.
dan zouden de jouwe eerder kapot moeten zijn dan de mijne :X :X
bijv.:
Heeft u een oude BMW in twente en is de berijder 2mtr lang en wordt alles op zijn russich gemonteerd dan zullen de lagers ongeveer 70000 km mee gaan als de eigenaar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geluk heeft. :) :X
en in Gelderland? :+
Zitten de lagers daarentegen in een oude Laverda in noordholland en is de berijder een rustige niet al te lange maar ervaren monteur...dan zullen de lagers na 200000 km nog perfect zijn en worden ze alleen vervangen omdat ze al 25 jaar oud zijn ofzo tijdens een opknapbeurtje ;) O-)
B|
 
Ik vind 12 euro al erg veel.
als ik via mijn werk lagers bestel voor mijn wielen dan kosten die nog geen 2 euro per stuk skf.

Tja, via mijn werk kan ik best dingen krijgen, maar deze lagers nou net niet.
En als je 24 uur voor je motorvakantie zit en alle motorzaken dicht zijn is die extra 8 euro ineens niet zo belangrijk meer.... :)
 
Mijne heb ik bij 51k km vervangen, geen idee of het nog de originele waren.

Waren overigens niet op, maar als je dan toch alles open hebt liggen... Dan maken die paar euro ook niet meer uit, en of je na het stralen en spuiten de oude of nieuwe erin perst maakt ook niet uit qua werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan