Hoe lang gaat een ketting mee?

VersysLover

Rookie
30 mei 2023
4
0
Hallo luitjes!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Ik heb mijn motor in 2018 gekocht met 8000km op de teller. Met 16000 heeft ie een beurt gehad, waarbij mij werd verteld dat de kettingset vervangen moest worden. Ik heb dat laten doen (want precies 0 verstand van waaraan je ziet dat ie versleten is). Nu, ongeveer 12000 km later (ongeveer 28000 op de teller) werd mij door een andere dealer verteld dat de kettingset binnenkort weer vervangen moet worden.
Ik smeer de ketting elke 500km consequent, met S100 witte kettingspray. Nu is mijn vraag, zijn dealers gewoon erg vroeg met het vervangen van een kettingset? Ik vind zo'n 15000km niet erg veel voor een ketting namelijk en vraag me af of ie wel écht op is. Waar zie je aan dat een ketting écht klaar is? Met andere woorden, wanneer vervangen jullie hem?
 
Wellicht word er een (te) lichte ketting gemonteerd?
Zit zelf met een "520" op mijn NC maar ben aan het overwegen voor een 525 te gaan de volgende wissel.
Zou net moeten passen maar wel langer mee gaan gezien die dikker zou moeten zijn....
En kan heen en weer wandelen over je smallere kettingwielen. Klinkt mij als een bijzonder matig idee.
 
De kettingrek is zodanig dat ik nooit hoef te stellen; dat doet de dealer als ik nieuwe banden om laat leggen.

Dat is bij mij ook zo. Maar ik merk dat veel mensen de ketting van een motor veel te strak zetten. Zich daarbij niet realiserend dat bij het inveren van het achterwiel de ketting steeds strakker komt te staan. Dan lijkt de ketting mooi gespannen in onbelaste toestand, maar uiteindelijk gaat de ketting alle klappers van het achterwiel opvangen in plaats van de vering. En dan krijg je kapotte O of X ringen en daardoor vastzittende schakels.

De ketting moet je echt spannen volgens het boekje en dat lijkt op het oog veel te los, zeker bij iets als een allroad met lange veerwegen.
 
55k is wel heel lang!
Elke tankbeurt smeren is 300km? Dat is wel heel snel.
Mss help 't idd om heel vaak te smeren? Je krijgt er bij overtollig(?) alleen zo'n bende van.

Tests hebben aangegeven dat witte teflon spray van S-100 het beste zou zijn.
Vorig jaar had Polo (dld) extra grote spuitbussen S-100 in de aanbieding. Gelijk er maar 2 meegenomen.
Het is 55kkm - ~~18kkm = ~~37kkm ketting levensduur. Ik overweeg het geheel bij 60kkm preventief te laten verversen.

Ik gebruik Griffon white grease + PTFE, dat slingert er niet af en geeft de ketting een vettige "coating".
Ziet er vies uit, maar de ketting blijft er vers onder. Zit in een "rattle can".
Heel soms -hoewel onnodig- haal ik even een doekje langs de zijkant - en dan zit er een glanzende roestvrije ketting onder.
Het is 15s werk, spuiten op de rolletjes. Heb ook geen enkele behoefte aan scottoilers e.d.
Ik rij nu 120km/dag ww.
 
En kan heen en weer wandelen over je smallere kettingwielen. Klinkt mij als een bijzonder matig idee.
Bijbehorende tandwielen natuurlijk ook.

-edit:
Back on topic btw.

"Binnenkort weer vervangen" is wellicht de eerstvolgende beurt/bandenwissel o.i.d. ? (dus wellicht na een totaal van 18.000+Km op die ketting?)
 
Laatst bewerkt:
Dat is bij mij ook zo. Maar ik merk dat veel mensen de ketting van een motor veel te strak zetten. Zich daarbij niet realiserend dat bij het inveren van het achterwiel de ketting steeds strakker komt te staan. Dan lijkt de ketting mooi gespannen in onbelaste toestand, maar uiteindelijk gaat de ketting alle klappers van het achterwiel opvangen in plaats van de vering. En dan krijg je kapotte O of X ringen en daardoor vastzittende schakels.

De ketting moet je echt spannen volgens het boekje en dat lijkt op het oog veel te los, zeker bij iets als een allroad met lange veerwegen.
Of het uitgaande as lager aan stront trekken + de kettingwielen invreten.
Hoe dit echter de ringen beschadigd zie ik niet helemaal?
 
Bijbehorende tandwielen natuurlijk ook.

-edit:
Back on topic btw.

"Binnenkort weer vervangen" is wellicht de eerstvolgende beurt/bandenwissel o.i.d. ? (dus wellicht na een totaal van 18.000+Km op die ketting?)

520 is sterk zat. Wil je meer levensduur zou ik eerder een betere ketting pakken dan een bredere.
En hoe lang wil je dat een ketting mee gaat? Het is gewoon een slijtdeel wat vrij makkelijk te vervangen is.
 
Hoeveel vroeger?

Techniek staat niet stil...
Met de komst van O-ringen is het natuurlijk een stuk beter geworden, en met X-ringen is er weer een stap gezet in levensduur.
Buiten het feit dat fabrikanten de kettingen veelal nog overdimensioneren. (inmiddels minder dan voorheen.. mijn GSX-F uit '99 heeft een 'veel te zware' 530. Tegenwoordig zou het geleverd worden met 525, maar eigenlijk zou hij zelfs een 520 mogen hebben).
 
Dat is bij mij ook zo. Maar ik merk dat veel mensen de ketting van een motor veel te strak zetten. Zich daarbij niet realiserend dat bij het inveren van het achterwiel de ketting steeds strakker komt te staan. Dan lijkt de ketting mooi gespannen in onbelaste toestand, maar uiteindelijk gaat de ketting alle klappers van het achterwiel opvangen in plaats van de vering. En dan krijg je kapotte O of X ringen en daardoor vastzittende schakels.

De ketting moet je echt spannen volgens het boekje en dat lijkt op het oog veel te los, zeker bij iets als een allroad met lange veerwegen.
Nou ben ik aan het zeuren , maar je moet een ketting ook niet spannen maar afstellen. :P
 
Bijbehorende tandwielen natuurlijk ook.

-edit:
Back on topic btw.

"Binnenkort weer vervangen" is wellicht de eerstvolgende beurt/bandenwissel o.i.d. ? (dus wellicht na een totaal van 18.000+Km op die ketting?)
Gewoon bij 520 blijven, zwaardere ketting kost vermogen en zorgt voor meer verbruik, koop gewoon de allerbeste 520 ketting die je kan vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan