hoe lang gaat een R1 mee?

AlexR!

MF veteraan
8 dec 2003
1.068
0
Maassluis
jah deze vraag even,

ik heb een R1 uit 98. en er staat bijna 40,000 km op.
Ik onderhoud hem altijd goed, heeft nu net z´n eerste grote beurt met kleppen stellen gehad.
En nu moesten er 3 gesteld worden, wat volgens mij heel weinig van de 20.
M´n blade had er al snel een stuk of 5-6 van de 16.

Alleen het olie-verbruik loopt wel op. In de ochtend voor een circuitdag volgegooid (net over max.peil heen) en een paar dagen erna ging m´n lampje alweer branden.
Van een maat hoorde ik ook dat er op het gas af en toe rook (verbrande olie waarschijnlijk) uit m´n pot kwam.
Bij normaal gebruik moet ik ook regelmatig bijvullen. Nog geen liter op de 1000 km hoor, maar wel regelmatig....

voor de rest is het een prima fiets, en loopt nog als een kogel.

In de motor 73 heb ik wel eens gelezen met de duurtest motor dat de klep-afdichtingen gaar worden bij deze km-stand.

Is het nuttig om deze te laten vervangen? wat zal het kosten?
Ben je er dan weer 40.000 km vanaf?

iemand ervaring mee??
 
Begrijp niet dat tie zoveel olie zuipt , mijn FZ750 heeft 65000 op de klokken gaat ook als een kogel en zuipt nagenoeg niks,is ook een 20 klepper ,kleppen checken rond de 42000.Zijn de yamaha`s supersports tegenwoordig zo slecht?Of komt het door intensief circuitgebruik? 40.000 km is toch niks wel voor circuitgebruik .Ik vraag me altijd af bij de ONK`s waarom de rooie R6`en
altijd voorop liggen?lopen die blauwe minder hard?
 
Begrijp niet dat tie zoveel olie zuipt , mijn FZ750 heeft 65000 op de klokken gaat ook als een kogel en zuipt nagenoeg niks,is ook een 20 klepper ,kleppen checken rond de 42000.Zijn de yamaha`s supersports tegenwoordig zo slecht?Of komt het door intensief circuitgebruik? 40.000 km is toch niks wel voor circuitgebruik .Ik vraag me altijd af bij de ONK`s waarom de rooie R6`en
altijd voorop liggen?lopen die blauwe minder hard?

Nee, hoogstens gebruik ik hem 1 dag per jaar op het circuit.

ik heb wel een maatje gehad met een fzr 600 uit 91, en die zoop ongeveer 1 op 1000 km,
Hij had een bus olie op z´n motor gebonden met een slangetje naar z´n carter :+
 
Begrijp niet dat tie zoveel olie zuipt , mijn FZ750 heeft 65000 op de klokken gaat ook als een kogel en zuipt nagenoeg niks,is ook een 20 klepper ,kleppen checken rond de 42000.Zijn de yamaha`s supersports tegenwoordig zo slecht?Of komt het door intensief circuitgebruik? 40.000 km is toch niks wel voor circuitgebruik .Ik vraag me altijd af bij de ONK`s waarom de rooie R6`en
altijd voorop liggen?lopen die blauwe minder hard?
Rode motoren zijn sneller, dat weet je toch :+
De blauwe zijn beginners ;)

Volgens mij staat het blok van de R1 bekend om wat olieverbruik zo na de 30.000 km.
 
Ik heb zelf een 2001 R1 en deze verbruikt ook wat olie, eingelijk pas vanaf 38.000km. Maar dit is te verwaarlozen.

Staat nu bijna 40.000 op en moet dus binnenkort voor een beurt.

Voor de rest geen problemen en technisch gezien kunnen er nog wel probleemloos 40000 bij. Althans dat hoop ik :9

P.s wat was jij voor die grote beurt kwijt ?
 
Olieverbruik blijft een beetje een puntje bij de R1, R6 in mindere mate, maar daar kunnen ze heel oud mee worden hoor.. ;) .

Als je er normaal mee doet kan zo'n motor best 1,5-2 ton lopen. Dan heb je wel af en toe wat groter onderhoud maar in principe moet het zonder revisies goed gaan. Maar circuitkilometers e.d. tikken toch wat harder aan als lange, rustige tochten... (niet alleen voor het blok maar ook voor de rest van de motor).

Olieverbruik bij circuitgebruik is trouwens niks om je zorgen over te maken, dat heb je gewoon heeeel erg snel een beetje.
 
Hoe lang gaat een R1 mee?

Tot je hem accordion rijd,tot die tijd olie erin en VVVRRROOOAAAAMMMMMM...

Klepseals zijn te vervangen zonder dat de kop eraf hoeft met speciaal gereedschap,alleen de vraag of je met dat gereedschap genoeg ruimte hebt om erbij te kunnen.

:)
 
Hoe lang gaat een R1 mee?

Tot je hem accordion rijd,tot die tijd olie erin en VVVRRROOOAAAAMMMMMM...

Klepseals zijn te vervangen zonder dat de kop eraf hoeft met speciaal gereedschap,alleen de vraag of je met dat gereedschap genoeg ruimte hebt om erbij te kunnen.

:)

in de moto73 stond idd dat het om de klepseals gaat. Iemand ervaring ermee als je die dingen laat vervangen? en komen er dan betere voor in de plaats? of dezelfde?
 
de mijne uit '99 verbruikte ook iets, denk iets van 1 liter op de 4 a 6k.
Stond toen ik hem wegdeed iets van 63.000 op zonder problemen.
Huidige '02 R1 verbruikt geen vrijwel geen olie, maar daat staat maar 14.000 op of zo.
 
was toevallig zaterdag ff bij de Yamaha dealer (MotorService Vierlingsbeek *D ) beetje dooie dinosaurus halen zodat de oude er weer uit kan. '95 FZ750, 48 dkm, hoef nooit bij te vullen tussen beurten. Mijn opmerking: "is toch geen volsyntheet want daar kunnen die wat oudere machines schijnbaar niet goed tegen". Zijn reactie: "nieuwe ook niet, pas als ze helemaal ingereden zijn bij 30+ dkm !!" Daarvoor of desnoods altijd gewoon een goede halfsyntheet gebruiken dan krijg je de minste problemen met je blok. Nadeel voor de dealer: op een volsyntheet zit schijnbaar meer marge :X

Suc6, Dutch
 
was toevallig zaterdag ff bij de Yamaha dealer (MotorService Vierlingsbeek *D ) beetje dooie dinosaurus halen zodat de oude er weer uit kan. '95 FZ750, 48 dkm, hoef nooit bij te vullen tussen beurten. Mijn opmerking: "is toch geen volsyntheet want daar kunnen die wat oudere machines schijnbaar niet goed tegen". Zijn reactie: "nieuwe ook niet, pas als ze helemaal ingereden zijn bij 30+ dkm !!" Daarvoor of desnoods altijd gewoon een goede halfsyntheet gebruiken dan krijg je de minste problemen met je blok. Nadeel voor de dealer: op een volsyntheet zit schijnbaar meer marge :X

Suc6, Dutch

ik rij nu met shell advance, gewoon de standaard. volgens mij is dit volsynthetisch.
m´n koppeling slipt trouwens ook nog wel eens, wanneer de motor niet op volle bedrijfstempratuur is. zou dit ook door de olie kunnen komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan