Hoe lang gaat een xt 660 blok mee

TotoMoto

Rookie
16 feb 2021
8
5
Beste lezers,

ik ga een dezer dagen een xt 660 halen maar wil graag weten wat nou echt te veel is qua KM-stand. Heb een goede deal op het oog van €3.600. De motor heeft 44k km gedaan. Akra uitlaat erbij en wat kleinere mods.

is 44k veel of gaat deze nog wel even mee, over het gemiddelde genomen?

dank voor de antwoorden
 
Een xt660 x uit 2004
De oude XT600 - de voorganger dus van die XT660 - had een stalen cilinderbus die bij normaal gebruik doorgaans na 50 tot 80 duizend km versleten was, waardoor de zuiger ging "kantelen". Dan was het tijd voor een revisie.

De XT660 kreeg een aluminium cilinderbus met keramische coating: aluminium voert sneller warmte af, de keramische coating is veel harder dan staal, met minder slijtage tot gevolg. 100 duizend km (of meer) met de eerste zuiger is geen uitzondering meer bij die blokjes, al hangt het er natuurijk ook vanaf hoe er met de motor omgegaan werd (gebruik, rijstijl, onderhoud).

Laat onverlet dat er bij de km stand van de motor die je op het oog hebt een boel andere dingen versleten kunnen zijn (banden, kettingset, lagers, vering/demping, etc.). Dus gewoon even goed inspecteren hoe het ding erbij staat v.w.b. de actuele staat van onderhoud.
 
Beste lezers,

ik ga een dezer dagen een xt 660 halen maar wil graag weten wat nou echt te veel is qua KM-stand. Heb een goede deal op het oog van €3.600. De motor heeft 44k km gedaan. Akra uitlaat erbij en wat kleinere mods.

is 44k veel of gaat deze nog wel even mee, over het gemiddelde genomen?

dank voor de antwoorden
XT660X dus.

Blok kan in principe veel km`s aan maar de X staat nu niet bekend om zuinige berijders.

Check ook even de voorasbevestiging op je vorkpoot, dit is een zwak puntje.
 
De vraag is ongeveer hetzelfde als naar de dokter gaan en vragen hoe oud je word. Onzinnig en niet te beantwoorden.


Ik zou iedere motor binnen 1.000 km motorisch helemaal kapot kunnen rijden, geen probleem.

Hoe ga je met je spul om, hoe onderhoudt je de boel, rij je alles netjes warm of ga je gelijk vol op t gas, gebruik je kwalitatief goede onderdelen en onderhoudsmiddelen, heb je kennis van zaken, enz enz.
 
Mijn XT660Z (zelfde blok) staat nu op 115k, ze zijn er met 150k. Maar zoals gezegd, hangt nogal af van hoe ermee gereden is. De XTX doelgroep is over het algemeen niet heel erg zuinig op de motor, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan