hoe lang hoort een belt mee te gaan?

FanMonkey

MF'er
28 sep 2006
161
0
Dinther
even een vraagje,

een belt/riem op je motor ipv een ketting.
hoe lang zou zo'n ding ongeveer mee moeten gaan?
of,
kan het zo zijn dat de belt ineens 'pats!' zegt, en dan geen circkeltje meer is maar een reep getand kunststof... (motor uit 2005, neem aan dat de belt niet veel ouder is ;))
 
Theoretisch kan ie best knappen, maar ik denk dat de kans daarop wel kleiner is
dan bij een ketting.

Levensduur? Geen idee.
20000? 50000?

Maar eh, vanwaar die vraag?
 
Laatst bewerkt:
omdat die van mij geknapt is ;)
17000 op de teller, ik vond het vrij snel, maar misschien dat iemand hier er meer van weet en zegt, tja, zo'n belt moet je om de 15000 km vervangen :?


Wat voor motor?
Zeker weten dat de km-stand klopt?
Wat heb je ermee gedaan?

een flinke steen ertussen kan natuurlijk problemen veroorzaken.
Off-road een rotsblokje meegepakt?
Kan even duren voordat je het merkt, maar dat soort dingen kan de belt echt wel beschadigen.
 
Op een kawa 454 zou de belt 70.000 km mee moeten gaan. Mijn vorige heeft na 50.000km de geest gegeven, maar die was ook al 20 jaar oud. Het was wel een duur geintje, zo'n nieuwe belt: 330 euri. En een middag om het ding erop te krijgen, want ik moest de complete achterbrug eruit halen.
 
Pff dat zijn geen goede berichten...... zat het net te overwegen voor mijn sportster maar hou het maar bij ketting. Mijn andere brikken hebben gelukkig cardan
Staat ok bij dat je gewoon heel voorzichtig moet zijn bij bandenwissels, dat de riem niet getordeerd raakt of vreemd belast wordt. Er is ook een nieuw type riem voor de Buell die minimaal 40.000 mee hoort te gaan.
 
Na zo'n 10.000 km is mijn vorige riem ook stuk gegaan. Weliswaar gelukkig maar half zodat ik er nog voorzichtig op naar huis kon. Beter gezegd: nadat ik het per ongeluk zag omdat ik met een maat achter de motor stond te praten. De dealer heeft me toen een nieuwe riem tegen inkoopsprijs geleverd maar dat mag een uitzondering heten. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Moet wel een steentje van de weg geweest zijn.
 
Bij een Buell belt weet je het nooit. Kan 50000km goed gaan of 50km.
Verwacht geen coulance van de dealer, kost je gewoon geld.
Klopt. Op mijn Buell is de belt preventief vervangen rond 20k (begon te "verharen" aan een zijkant omdat-ie uit lijn had gestaan als gevolg van defecte uitgaande as(lager)), toen weer bij 60k (had de achterbrug er toch af en net een voordelige Sportster belt op eBay gekocht :P ) en die zit er bij 105k nog steeds op. En de tandwielen zijn al 85.000 km oud! Nooit geknapt dus, maar is ook kwestie van mazzel. Ik heb onverharde bergpassen gereden samen met een ander Buell maatje zonder probleem, terwijl anderen met alleen maar snelweggebruik een geknapte belt hebben gehad: Een scherp steentje hoeft zich maar net precies te nestelen tussen belt en tandwiel en dan is het snel gedaan. Velen slopen de belt-beschermers er af omdat dat "mooier" is en dat helpt ook al niet, hoewel ook met alle beschermers er op je toch nog pech kunt hebben.

Interessant is dat de nieuwste Buells een extra sterke belt van Goodyear hebben die (aanvankelijk in ieder geval) onbeperkt gegarandeerd zou worden, maar ik weet van 2 gevallen dat ook die niet onbreekbaar zijn.


Ondanks het "ongewisse" of-ie zal knappen of niet is na jarenlang cardan en ketting gebruik de belt toch mijn torenhoge favouriet: Licht, stil, neutraal, volkomen onderhoudsloos en schoon. Maar ik kan me voorstellen dat als-ie regelmatig geknapt zou zijn dat ik minder enthousiast zou zijn :P
 
Laatst bewerkt:
Leve de belt:proper, geen onderhoud nodig, zelf nooit opgespannen, gebeurt alleen om 8,000 km onderhoud.
Met een ketting in de regen kan je na 500 km best opspannen en smeren.
Reeds 51,000 km trekt mijn belt het totaalgewicht van de H-D 390 kg + 180kg= 570 kg door Europa.
Een kennis deed meer dan 100,000 km met zijn belt.
De Buell accelereert sneller maar die weegt maar de helft; bij normaal gebruik moet 25,000 km haalbaar zijn. Een steentje kan zich soms in de belt nestelen wat niet noodzakelijk tot breuk zal leiden. Anderzijds kan de belt ook na slechts 1000 km knappen door een steentje, net zoals je met een nieuwe band na 1000 km kunt lekrijden of hem verslijten na 15,000 km.
 
geen onderhoud nodig, zelf nooit opgespannen, gebeurt alleen om 8,000 km onderhoud.
Een belt rekt vrijwel niet uit, hooguit als-ie net nieuw is. Da's ook een beetje het "probleem" van een belt omdat je geen indicatie hebt voor slijtage zoals met een ketting. Het enige wat je kunt doen is soms es kijken of er geen scherpe dingetjes in de belt steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan