Hoe lang kan een (digitale) cockpit zonder accu?

FZ6_Fazer

Rookie
12 dec 2007
23
0
Ik ben van plan om de accu uit mijn Yahama Fazer bj 2006 te verwijderen gedurende de winter. Nou vraag ik mij af hoe lang je deze uit de motor kunt laten zonder dat er dingen zoals je KMstand e.d. aangetast worden. Ik neem aan dat die gewoon op een losse batterij/accutje loopt, maar houdt die dat wel een paar maanden vol?

Thanks!
 
Ik ben van plan om de accu uit mijn Yahama Fazer bj 2006 te verwijderen gedurende de winter. Nou vraag ik mij af hoe lang je deze uit de motor kunt laten zonder dat er dingen zoals je KMstand e.d. aangetast worden. Ik neem aan dat die gewoon op een losse batterij/accutje loopt, maar houdt die dat wel een paar maanden vol?

Thanks!

De batterij, kan soms ook een condensator [buffer sp.] zijn,
beide kunnen in goede staat wel 2 jaar hun werk doen, ondersteunen
enkel het geheugen tijd en km.stand.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de accu er uit haalt om hem aan een druppellader te hangen? Is er geen mogelijkheid de accu te laden op de motor?
 
wel eens gehoord van een batterij vervangen bij een motor cockpit omdat de kmstand niet meer onthouden wordt.
ik niet in ieder geval.

volgens mij zit er helemaal geen batterij in.
zou wel makkelijk zijn, batterij eruit en km stand op nul.
 
Ik neem aan dat je de accu er uit haalt om hem aan een druppellader te hangen? Is er geen mogelijkheid de accu te laden op de motor?


Jep, dat is de bedoeling. De reden dat die niet in de motor kan blijven is omdat er in mijn parkeergarage geen stopcontacten zijn (niet voor mijn prive gebruik in iedergeval). Dan maar thuis in een hoek aan de lader.
 
Heb de accu's van beide motoren er ook uit gehaald voor de winter. Af en toe aan de lader zetten en van het voorjaar er weer in. Werkt altijd prima! Heb geen druppellader maar ik ken ze ook wel die er af en toe een lampje op aan sluiten om ze leeg te trekken en daarna weer laden?
 
Hallo Oma!

Ik schop dit topic ff omhoog omdat het perfect aansluit bij mijn vraag. Ik heb een CBR600rr uit 2003, die overwintert in de tuin onder een afdakje, de motor zelf staat onder een hoes.

Ik zit er aan te denken om mijn accu eruit te halen en aan de druppellader te hangen, maar ik ben als de dood dat ik na lange tijd de motor niet meer kan starten omdat het HISS (startonderbreker) systeem zonder spanning heeft gestaan.

Nou is mijn vraag of dat uberhaupt wel mogelijk is? Het gaat overigens alleen om de winterperiode, zodra het weer een beetje opwarmd ga ik gewoon weer rijden


En nee, ik rijd niet door in de winter, mij te koud....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma!

Ik schop dit topic ff omhoog omdat het perfect aansluit bij mijn vraag. Ik heb een CBR600rr uit 2003, die overwintert in de tuin onder een afdakje, de motor zelf staat onder een hoes.

Ik zit er aan te denken om mijn accu eruit te halen en aan de druppellader te hangen, maar ik ben als de dood dat ik na lange tijd de motor niet meer kan starten omdat het HISS (startonderbreker) systeem zonder spanning heeft gestaan.

Nou is mijn vraag of dat uberhaupt wel mogelijk is? Het gaat overigens alleen om de winterperiode, zodra het weer een beetje opwarmd ga ik gewoon weer rijden


En nee, ik rijd niet door in de winter, mij te koud....

Geen probleem, gewoon binnenshuis aan de druppelaar en als je terug gaat rijden erin.
Doe het al jaren en jaren zo.
En ééntje heeft ook HISS ;)
 
Ik zit er aan te denken om mijn accu eruit te halen en aan de druppellader te hangen, maar ik ben als de dood dat ik na lange tijd de motor niet meer kan starten omdat het HISS (startonderbreker) systeem zonder spanning heeft gestaan.

Ook dit soort gegevens staan niet op vluchtig geheugen, dus je kunt de accu er gerust uithalen.
 
Laatst bewerkt:
Zonder accu gaan alleen de parameters verloren en dat zijn klok instellingen en eventueel instelbaar toerenteller max indicatielampje en de laptijden en hoogste snelheidspiek.
De Km stand is niet te wissen door spanningsloos zetten dat is softwarematig als niet te resetten counter opgeslagen net als de mapping van het motorblok maar dat zit in een andere unit dan de cockpit
 
Terug
Bovenaan Onderaan