Hoe lang kun je banden bewaren?

moturist

MF veteraan
4 jan 2003
3.933
11
Groningen
Het valt niet altijd mee geschikte banden te vinden voor een zijspancombi, dus toen ik een set Fiat Topolino 125 x 15 diagonaal bandjes vond, kocht ik ze meteen alle vier. Deze banden zijn nl. zeer geschikt als voorband voor mijn Guzzi/Moturist combi. Mijn vraag is nu, hoe lang kan ik die banden opslaan en hoe hou ik ze het beste goed? Ze hebben bij de handelaar natuurlijk ook al lang gelegen (droog, maar niet vorstvri), op een stapeltje van vier. Ze zijn zijdelings erg plat, maar ik zie geen scheurtjes of verstijving van het materiaal. Zou ik ze moeten inpoederen met (ongeparfumeerde) talkpoeder?
 
Rubber wordt steeds beter. In wielerkringen zijn 'belegen' bandjes heel gewild.
Je krijgt ook de meeste lekke banden met nieuwe banden.
Bewaren:
- in het donker
- koel en droog
- niet bij olie, benzine, tepetine en dat soort producten
- zodanig dat de vorm behouden blijft (niet opvouwen, plat drukken en dergelijke).
 
Rubber wordt steeds beter. In wielerkringen zijn 'belegen' bandjes heel gewild.
Je krijgt ook de meeste lekke banden met nieuwe banden.
Bewaren:
- in het donker
- koel en droog
- niet bij olie, benzine, tepetine en dat soort producten
- zodanig dat de vorm behouden blijft (niet opvouwen, plat drukken en dergelijke).
:} helemaal mee eens. Vooral 'donker' wordt wel eens vergeten.
 
Rubber wordt steeds beter.

heee, da's goed nieuws, ik was juist bang dat ze zouden gaan verstaffen/verharden met het ouder worden

- in het donker
- koel en droog
- niet bij olie, benzine, tepetine en dat soort producten
- zodanig dat de vorm behouden blijft (niet opvouwen, plat drukken en dergelijke).

- donker - check
- koel - dus een paar keer bevroren kan geen kwaad?
- droog - check
- niet bij petrochemie - check
- vorm behouden - ze lagen/liggen op een stapeltje, worden dus wel een beetje plat gedrukt, maar dat lijkt me toch beter dan rechtop zetten :?


u allen alvast bedankt voor de reacties :}
 
Bij nieuwe banden zit er altijd zo'n verrekt laagje siliconen op.

Bel eens een bandenfabrikant of een bandenhandel op.

Volgens mij kun je tegen het uitdrogen het best een laagje siliconenspray erop doen. Als je de banden wilt gaan gebruiken, natuurlijk wel donders goed schoonmaken, anders glijd je alsnog alle kanten op.
 
Rubber wordt steeds beter.

Dat ligt eraan wat je "beter" vindt. Rubber wordt in de loop van de tijd harder door uitdroging. Het kan dus wel kloppen dat je hierdoor minder snel lekrijdt (waarschijnlijk de reden dat wielrenners dit dan prefereren). Hardere banden zorgen echter ook voor minder grip. Op zo'n fiatje zal je daar niet zo heel snel last van hebben, maar op je motor is dat toch iets belangrijker lijkt me. Op alle banden staat als het goed is aangegeven in welke week van welk jaar ze gemaakt zijn. Op banden van na 2000 staat dit bijv. aangegeven als 0234, wat betekend dat de band is gemaakt in week 34 van 2002. Bij banden uit de jaren negentig staat dit volgens mij als "driehoekje"634, betekend 1996 week 34. Voor banden uit de 70er en 80er jaren is er ook een teken gevolgd door één cijfer voor het jaartal, maar je zou even op moeten zoeken hoe dat precies zat.

Groeten,
Niels
 
Bedankt voor alle tips :} :}

Ik had er al even met iemand in de bandenhandel over gepraat, maar die was niet helemaal gewend aan het idee om banden langer dan een paar maanden op voorraad te houden, dus voor jaren bewaren had hij geen tips.

Wat betreft aanduidingen van productie-maand/jaar, 'k zal eens kijken wat er allemaal op staat, en bang dat deze bandjes nog van voor de zeventiger jaren zijn.....
 
vroeger, (20 jaar geleden) nog in een tankstation gewerkt
op een avond kwam er een amerikaanse bak aan om zijn banden te laten opblazen
bij het opblazen kwam er plots een dik ei op de zijkant van de band, onmiddelijk weggesprongen, net op tijd want "knal", band ontploft.
Nadien bleek dat de auto een jaar had stilgestaan, wielen van de grond en nu opnieuw in gebruik was genomen (eigenaar was in buitenland geweest)

moraal, gebruikte banden moeten blijven gebruikt worden, zoniet "verduren" ze en worden ze een gevaar.
Nieuwe banden is iets anders volgens mij, die hebben een beschermlaag, maar eenmaal gebruikt is die laag wel en kan de tand des tijds zijn werk doen.
 
vroeger, (20 jaar geleden) nog in een tankstation gewerkt
op een avond kwam er een amerikaanse bak aan om zijn banden te laten opblazen
bij het opblazen kwam er plots een dik ei op de zijkant van de band, onmiddelijk weggesprongen, net op tijd want "knal", band ontploft.
Nadien bleek dat de auto een jaar had stilgestaan, wielen van de grond en nu opnieuw in gebruik was genomen (eigenaar was in buitenland geweest)

moraal, gebruikte banden moeten blijven gebruikt worden, zoniet "verduren" ze en worden ze een gevaar.
Nieuwe banden is iets anders volgens mij, die hebben een beschermlaag, maar eenmaal gebruikt is die laag wel en kan de tand des tijds zijn werk doen.

Nou, dit verandert de hele zaak weer... Ik dacht zelf trouwens ook dat de banden op één of andere manier te poreus zouden worden...

Conclusie: Nieuwe banden - Lang houdbaar
Gebruikte banden - Blijven gebruiken, niet zomaar bewaren

:? : ? :? :?
 
Helaas ook nieuwe banden verouderen. In duitsland en de meeste andere Eg landen mogen banden ouder dan 5 jaar niet worden verkocht. Ze worden door het verouderen steeds harder en dus gladder. Volgens een zeer ervaren motoragent/instructeur (ook van tv bij blik op de weg) zijn veel ongelukken met motoren te wijten aan te oude banden. (glijpartijen en blokkerende wielen.)

Veel van die overjarige banden uit het buitenland worden hier bij handelaren voor aantrekkelijke aanbiedingsprijzen verkocht, omdat in Nederland oudere nieuwe banden nog steeds wel mogen worden verkocht. Niet doen dus !!!!!!
Ik wil altijd een echte nieuwe band van hooguit enkele maanden oud. Dan maar iets meer betalen.


:]
 
Zo, da's bijna een jaar geleden sinds de voorlaatste reactie. Heb gisteren een verschge BT45 band om het voorwiel laten leggen bij Jos Smit. Die wees me er op dat mijn achterwiel wel erg oud is. Wel veel profiel. Ik zat net te denken dat niet zozeer het feit dat het achterwiel hard is geworden een probleem kan vormen. Vond dat overigens erg meevallen. Ding staat ook nooit in het licht. Maar het verschil in grip tussen voor en achter een probleem kan zijn.
 
Rubber wordt steeds beter. In wielerkringen zijn 'belegen' bandjes heel gewild.
Je krijgt ook de meeste lekke banden met nieuwe banden.
Bewaren:
- in het donker
- koel en droog
- niet bij olie, benzine, tepetine en dat soort producten
- zodanig dat de vorm behouden blijft (niet opvouwen, plat drukken en dergelijke).
right on! alleen zou ik een klein detail willen toevoegen, een tip die ik ooit van een oude wielrenner kreeg (toen ik nog actief licentiehouder was, boeie). als hij nieuwe tubes kocht, moesten ze eerst minimaal 6 maanden in het koele donkere schuurtje hangen, en nu komt ie, regelmatig insmeren met REGENWATER. dan springen de steentjes erbij het fietsen meteen van het rubber af. kheb het zelf nooit geprobeerd want ik reed nooit met tubes maar misschien kan je er iets mee...
ciao
 
Terug
Bovenaan Onderaan