Hoe lang mag je proefritje maken??

SageCloud

MF veteraan
12 sep 2002
1.303
0
Ik wil een proefritje maken op één of andere motor, maar ik wil wel een goeie rijimpressie. Hoe lang mag je eigenlijk een proefrit maken?? Zitten daar regels aan enzo??
Wat ben je kwijt aan borg??
Moet je daar je rijbewijs achterlaten?? :?

[me]SageCloud is een n00b hierin... :P [/me]
 
Ik ben bij een motorzaak geweest. Fazer ongeveer 2 uurtjes meegenomen. Uiteindelijk wilde hij te weinig voor mijn auto geven. Even goede vrienden hoor mag evengoed altijd terugkomen voor een proefrit.

Rijbewijs laat ik niet achter (moet je bij je hebben). Hij had wel de sleutels van mijn auto.

Dus als mijn auto niet snel verkocht wordt particulier. Hou ik hem lekker. En koop ik een goedkoop motortje (ander topic hier) en ga ik ondertussen nog even lekker door met geld opzij zetten.
 
Afgelopen zomer heb ik een proefritje op een monster gemaakt, er werd tegen mij gezegd dat ik met een half uur terug moest zijn i.v.m verzekering. B|
 
Dat hangt denk ik van de prijs van de motor af. Op mijn magna V30 van €1800 heb ik destijds een proefrit van een half uur gemaakt maar ik kan me voorstellen dat je op een duurdere motor een langere proefrit maakt.
 
Half uur lijkt me best redelijk, in die tijd kun je echt wel een indruk van de motor krijgen, als je een halve dag op een motor wil rijden moet je er maar een huren.
 
Even afspreken met de verkoper, soms heb je aan 15 minuten genoeg, andere keer wat langer, bijv ivm met zithouding/klachten.
Als je het een beetje redelijk onderbouwd hoe en waarom is mijn ervaring dat het geen probleem is.

Veel motorzaken laten je een brief ondertekenen met een eigen risico verklaring.
Even goed lezen dus, meestal gaat het dan om een paar honderd euro ivm schade.
 
Meestal tussen een uur en twee uur. Zeker bij 2de handse fietsen. Krijg je een betere indruk. Mot toch ook eerst nog je banden warm rijden })
 
Dat moet ik de motorzaak waar ik 'm gekocht heb nageven (en dat is dan ook gelijk het enige wat ik 'm kan nageven B| ): ik was er rond 09:30 en hij zei dat ie me zo rond 't middaguur wel weer terug wilde zien :) .

Ik heb toen 130km gestuurd. Met name om te voelen hoe het afstapt...

Nix rijbewijs, verklaring, borg of wat dan ook.
Puur op goed vertrouwen! Hulde :} :}




[me]Xenon straalt natuurlijk wel een portie vertrouwen uit O-) :+ :X [/me]
 
Opgezocht in het wetboek: een proefrit mag 7 min 43 sec. duren.
op een hoer ofzo ?

een proefrit van nog geen 8 minuten heb je toch niets aan. ben je amper de bocht om en heb je amper je tweede versnelling te pakken.


Nee ik heb laatst een proefrit gemaakt waarbij ik ongeveer een uurtje ben weggeweest. Er was eigenlijk maar 1 opmerking en dat was niet verder als 20/km van de dealer vandaan wegens de verzekering (stond zelfs op de papieren die ik moest invullen en tekenen)


Paar dagen later gebelt dat ik ook de 1200cc versie wilde proberen en toen werd zelf weer aangeboden om hem een langere tijd mee te nemen om het verschil goed te kunnen merken.
 
Wat trouwens wel een goede tip is: vraag bij de de verkoper of ze een leuke route weten die binnen de gestelde tijd te rijden is (dus met bochtjes, stukje snelweg, etc. en niet alleen maar filerijden van stoplicht naar stoplicht). Dan haal je iig het optimale uit je tijd, en meestal weten ze bij de motorzaak wel een beetje interessante route om de motor te testen :]
 
Bij een goede dealer mag je de motor best lang meenemen mits je serieus geinteresseerd bent. Iets anders is het wel, maar toen ik mijn auto kocht heb ik gewoon gezegd dat ik m een uurtje of 5 later wel weer terug kwam brengen. Wilde ff de routes rijden die ik elke dag rij. Geen enkel probleem van hun kant en ik kom nog steeds bij diezelfde dealer vanwege de service die ze bieden.
 
Heb indertijd een proefrit op en Z1300 gemaakt.
Gewoon op een vrijdagmiddag opgehaald en de donderdag er na weer terug gebracht.
En toen gewoon tegen de handelaar gezegd dat ie tegenviel.
Maar toen had ik er wel zo'n 2000 kilometer mee gereden.
Tijdens die periode gewoon mij eigen motor achter gelaten

EgbertO
 
Een maand geleden een proefrit op 2 verschillende motoren gereden. Op elk motor 2 uren gereden :9 . Ik moest wel een verklaring tekenen voor evt. bekeuring. Maar min. 1 uur voor een proefrit is volgens mij normaal.
 
2000 km en 1 week lang proefrijden.

is officieel zelfs verboden of het moet een demo zijn. Met een groene plaat mag je nl niet zo lang rijden.


Maar wel erg toffe dealer als ie je 1 week een motor meegeeft.
 
Bij de eerste dealer moest ik een verklaring ondertekenen en heeft hij mij een route gegeven. Hij vroeg mij wel of ik echt geintreseerd was en er serieus over nadacht hem te komen, dus echt makkelijk ging het niet. Ik denk dat ik max. 30 minuten ben weggeweest. Hij had trouwens ook een kopie gemaakt van mijn rijbewijs.

Bij de 2de dealer hoefde ik niks te ondertekenen en maakte hij geen kopie. Ik mocht hem zo meenemen en hij gaf mij ook een route. Weer ca. 30 minuten weg geweest.

Opzich vind ik een half uur een redelijke tijd, maar als ik een nieuwe zou kopen (dus een heel stuk duurder) zou ik hem langer willen rijden, ivm het uitproberen van de zithouding e.d. (zou je ook bij een 2de hands moeten doen maar goed :P )
 
Gewoon even overleggen en zoals Gizzmo al zegt: soms weet je met 15 minuten genoeg en soms wil je er een uur voor hebben.
Zelf vind ik dat een proefritje van een uur geen probleem moet zijn. Dan heb je vaak genoeg gezien van de motor om een beslissing te nemen.
 
Proefritten varieren nogal. Gemiddeld vanaf een half uur (op drukke zaterdagen) tot 2 uur (op rustige dagen, door de weeks) en afhankelijk van hoe serieus de koper is.
 
op een hoer ofzo ?
:X
een proefrit van nog geen 8 minuten heb je toch niets aan. ben je amper de bocht om en heb je amper je tweede versnelling te pakken.
:? in 8 min. rijd je toch minimaal 5 rondjes (groot-)Assen! :P
Nee ik heb laatst een proefrit gemaakt waarbij ik ongeveer een uurtje ben weggeweest. Er was eigenlijk maar 1 opmerking en dat was niet verder als 20/km van de dealer vandaan wegens de verzekering (stond zelfs op de papieren die ik moest invullen en tekenen)
Paar dagen later gebelt dat ik ook de 1200cc versie wilde proberen en toen werd zelf weer aangeboden om hem een langere tijd mee te nemen om het verschil goed te kunnen merken.
Verder hangt het dus vooral van de bereidwilligheid van de dealer af.. ;)
 
Harley, aan proefrijden met die groene plaat zit wettelijk geen beperking qua tijd. De wetgever heeft nooit gezegd hoe lang een proefrit mag duren. Mogelijk is het de verzekering die dat soort eisen stelt?
Over de duur van de proefrit: voor het vaststellen of de motor technisch in orde is (voor zover een proefrit je álles kan vertellen...) is 10 minuten ruim voldoende.
Als je wilt weten of dát type motor voor jou "de" motor is heb je uiteraard wat langer nodig....
 
op een hoer ofzo ?

een proefrit van nog geen 8 minuten heb je toch niets aan. ben je amper de bocht om en heb je amper je tweede versnelling te pakken.


Nee ik heb laatst een proefrit gemaakt waarbij ik ongeveer een uurtje ben weggeweest. Er was eigenlijk maar 1 opmerking en dat was niet verder als 20/km van de dealer vandaan wegens de verzekering (stond zelfs op de papieren die ik moest invullen en tekenen)


Paar dagen later gebelt dat ik ook de 1200cc versie wilde proberen en toen werd zelf weer aangeboden om hem een langere tijd mee te nemen om het verschil goed te kunnen merken.

Jij nam 't serieus he?! Geef maar toe!
schater.gif
 
Bij Motoport Hillegom moest ik wel erg zeuren om een proefrit, maar toen ik me eenmaal in het pak gehezen had, werd eigenlijk alleen gevraagd welk rondje ik ging rijden. Heb toen een rondje van ongeveer 1,5 uur gedaan.

Moest alleen wel in een felpaars motorpak :} (had zelf nog nix)
 
Bij een nieuwe motor kan het eigen risico nogal hoog zijn. Bij mijn proefrit moest ik tekenen voor een eigen risico van (uit m'n hoofd) 1250 euro. Je moet er toch niet aan denken dat je dan daadwerkelijk de motor in de prak rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan