Hoe lang pikken we het beleid van Spee nog?

PentAr

MF veteraan
30 dec 2001
3.061
1
Utrecht
Een bonte verzameling uit het nieuws van de afgelopen week:

Hardrijders kunnen dit jaar vaker op een boete rekenen
DEN HAAG - Het openbaar ministerie voert dit jaar de jacht op snelheidsovertreders fors op. Het aantal onopvallende surveillancewagens wordt verdubbeld en zes plekken wordt trajectcontrole ingevoerd.

Trajectcontrole wordt dit jaar onder meer van kracht op de A2 (Utrecht-Amsterdam) tussen Maarssen en Breukelen en op de A12 (Utrecht-Den Haag) tussen De Meern en Woerden. Wanneer de systemen precies in werking zullen worden gesteld is nog niet bekend.
Volgens landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee is voor locaties gekozen waar veel ongelukken gebeuren of waar een verlaging van de maximumsnelheid naar verwachting grote gevolgen voor het milieu zal hebben.
Afgezien van de vijf vaste controleposten wordt dit jaar ook een mobiel systeem in bedrijf genomen, dat eerst in Flevoland zal worden ingezet.
Bij trajectcontrole wordt op twee punten het passerende verkeer op video vastgelegd, waarna de computer de gemiddelde snelheid van elk voertuig berekent. Is deze te hoog, dan worden de kentekengegevens en de gemeten snelheid automatisch doorgestuurd naar het justitieel incassobureau. Volgens justitie is de pakkans met dit systeem honderd procent.
Op de A2 werd in 1997 bij wijze van proef al met dat systeem gecontroleerd. Ondanks positieve ervaringen moest dat experiment door geldgebrelk worden gestopt.
Het aantal politieauto's dat is uitgerust met videoapparatuur, zal met twaalf stuks worden verhoogd, een verdubbeling van het huidige aantal. Al sinds 2000 dringt Spee erop aan dat alle 25 politieregio's hun eigen videowagen krijgen.

Politie neemt radardetectoren in beslag
DEN HAAG - De politie in Groningen en Midden- en West-Brabant heeft de afgelopen dagen zes radardetectoren in beslag genomen. Deze verklikkers zijn sinds 1 januari verboden.

Volgens het Openbaar Ministerie was een 31-jarige man uit Veendam de eerste die op nieuwjaarsdag zijn radardetector kwijtraakte en een boete van 250 euro kreeg gepresenteerd. Een dag later nam de Groningse politie nog eens drie apparaten in beslag. In Brabant waren twee bestuurders uit Geertruidenberg en Kaatsheuvel de klos.
De radarverklikkers waarschuwen automobilisten voor flitspalen waardoor zij tijdig vaart kunnen minderen. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat verbood de detectoren, omdat die de effectiviteit van de radarcontroles ondermijnen.
Koos Spee, landelijk verkeersofficier van justitie zegt dat de politie geen heksenjacht houdt op de verklikkers. "De politie zal het toezicht op de detector meenemen in de reguliere controles."
 
Een aardig stuk van flitsservice.nl:

Het beleid baseert zich op een constante dreiging. De burger moet constant het gevoel hebben dat zij door sancties wordt bedreigd, zodat zij uiteindelijk zich naar onze normen schikt.
Dit zijn niet de woorden van een topman van de Irakese geheime dienst onder het Saddam Hoessein regime, maar de woorden van de landsadvocaat die in een kort geding tegen het radar detectorverbod het snelheidsbeleid verdedigde. Op 19 december 2003 werd op deze toon gezegd, wat vele publicaties van SWOV al met bedekte termen vertelden.
Het verkeer wordt een politiestaat. Het geldt alleen voor het gemotoriseerde verkeer. Bij een jaaroverzicht van het EO programma “Rij ik zo” vertelde dhr. Koos Spee het weer heel mooi:
“Je hebt twee soorten verkeersdeelnemers, namelijk eerlijke verkeersdeelnemers en verkeerscriminelen. Daarnaast bestaat er ook nog een grote groep die op die lijn balanceert. Ik werk er heel erg hard aan om die grote groep aan de goede kant van de lijn te krijgen. Als dat lukt heb ik meer mensen en materieel over om aan die 3% verkeerscriminelen te werken.”
Die lijn is de snelheidslimiet. Het is zeer zeker geen alcohollimiet. Spee’s orakel “SWOV” heeft schattingen gemaakt, waaruit blijkt dat het geschatte aantal verkeersdoden door alcohol meer is dan het gegokte aantal verkeersdoden van een ongeval waarbij de snelheidslimiet werd overschreden.
Spee geeft hiermee aan, dat hij geen verkeersofficier van justitie is, maar de snelheidsofficier van justitie. Dhr. Spee handhaaft namelijk maar één wet. Dat het rechtssysteem hiermee volledig naar de filistijnen gaat is blijkbaar een acceptabel offer. Dat het respect ten aanzien van uitvoerend politie personeel naar de donder gaat is blijkbaar een acceptabel offer. In het maken van de samenleving en de kunstmatige creatie van normen en waarden, waarbij snelheidsovertredingen maatschappelijk onaanvaardbaar moeten worden mogen wel offers gemaakt worden.
Dhr. Spee lijkt voor zijn eigen koninkrijk te staan. De losse alcoholcontroles in 2003 dienden als afleidingsmanoeuvre. Dan lijkt het net of dhr. Spee zich echt met verkeershandhaving bezighoudt. Niets is minder waar, want Spee’s koninkrijk wordt betaald vanuit de opbrengsten van de boetes. Hoe meer boetes, hoe groter het koninkrijk. Spee vertelde zelf ooit in Nova “het beleid betaalt zichzelf terug”, waarmee hij kritische waarnemers uit diverse ministeries tevreden stelde.
Het zelfterugbetalende systeem is meer dan 15 jaar geleden al afgesproken. Dat boete-inkomsten naar de algemene middelen vloeien is ook een afleidingsmanoeuvre, omdat diverse budgetteringsystemen allang voor de voortgang garant staan.
Dit hele budgetteringssysteem, inclusief de afspraken rond verkeershandhaving is allemaal gebaseerd op één enkele wet, namelijk die van de snelheidslimieten.
Ook het argument dat er allen gecontroleerd wordt op wegen waar in het verleden verkeersdoden zijn gevallen is een afleidingsmanoeuvre. De afspraak van 15 jaar geleden ging over het handhaven van de snelheidslimiet op locaties waar meer dan 10% de snelheidslimiet overtreedt. Deze beleidsmaatregelen zijn gemaakt toen de snelheidslimiet van 100 naar 120 op de snelweg werd verhoogd in 1988.
Nu blijken in drie hoge flitsprovincies, Flevoland, Noord-Holland en Friesland, het aantal verkeersdoden te stijgen. Hieruit blijkt – uiteraard – weer het belang van verkeershandhaving. Dit is natuurlijk het meest politiek correcte flut argument om op deze persberichten te geven. Sterker nog, tijdens het verkeersveilige rampjaar 2003 van Friesland heeft de verkeershandhaving vele successen geboekt, omdat het aantal ongevallen en het aantal overtreders op de gecontroleerde wegen is gedaald. Of mensen massaal omrijden om de controles te vermijden wordt uiteraard niet in het persbericht vermeld.
En zo werd er in 1987 een verkeerssysteem afgesproken, dat de eigen broek moest ophouden. Het kon Jantje, Pietje of Klaasje zijn, die dit ging uitvoeren. Het werd dhr. Koos Spee die met snelheidshandhaving zijn eigen koninkrijk in stand houdt, een politiestaat in verkeersland creëert voor zijn eigen carrière. Spee handhaaft vanuit die optiek de snelheidslimiet met alle plezier en de rest van HelmGRAS kan de boom in.
Een verkeerspolitiestaat gebaseerd op één enkele wet, dhr. Koos Spee als koning in dit koninkrijk. John Bennink, voorlichter van het KLPD noemde dhr. Spee ooit een “handige zakenman die op het goede moment zich met de goede dingen ging bezighouden”.
Het radar detectorverbod werd ingevoerd zonder het oordeel van de Tweede Kamer te vragen. Standaardafwijzingen worden verstuurd als antwoord op een bezwaarschrift vanwege een snelheidsovertreding. Dhr. Spee’s koninkrijk gaat buitenom de democratie en verlamt de rechtsgang. Spee’s koninkrijk, hoewel handig gespeeld, is een politiestaat in een staat.
Daarmee vraag ik me af, wat er van dhr. Spee’s idealisme overblijft, als hij hetzelfde werk zou moeten uitvoeren, voor 25% van zijn huidige salaris.
 
Tenslotte de controles van afgelopen weekend:

full
 
landelijk verkeersofficier van justitie zegt dat de politie geen heksenjacht houdt op de verklikkers. "De politie zal het toezicht op de detector meenemen in de reguliere controles."

Geloof ik niks van....
 
Hoe lang blijven wij te hard rijden.... :?
Want daar draait het uiteindelijk om, wie draait er aan het gas? Niet Koos Spee!

Klopt, ik draai aan het gas. Dus jij gelooft ook dat 130 km/u heel erg veel slechter is voor het milieu dan 120 km/u?

Jij gelooft ook dat Koos Spee het vangrailprobleem net zo serieus aanpakt als zijn kruistocht tegen de 'wegpiraat'?

Jij gelooft ook dat 130 km/u op de snelweg gevaarlijker is dan zonder helm op je onverzekerde en opgevoerde scooter stappen?
 
Kom op Rema, dat kan je niet menen.

De boetes die ik tot nu toe heb gehad hadden betrekking tot inhalen en net iets te hard < 10 km. Geloof niet dat ik daarom een crimineel ben en elke keer vet moet dokken. Laat ze maar eens met bewijzen komen dat er minder slachtoffers vallen in het verkeer door dit soort flitsfestival op de snelwegen, autowegen en langgestrekte 80 KM wegen waar het makkelijk vangen is.
 
Die Koos Spee kan van mij part de pot op :(

Sorry wat een schijnheilig gedoe allemaal van de verkeerspolitie. Ik weet nog heel goed dat fragment uit dat kabouter plop programma "Gevaar op de weg" dat een motorrijder een paar auto's in haalde en de politie vervolgens met 150 km/uur (kan ook iets minder zijn geweest maar dat boeit niet) over een fietspad rijdt.... hoezo verkeerscriminelen!!!!

en dat alles om weer een ander tot de orde te roepen? dat gaat er bij mij echt niet in....asocialen zijn het die over fietspad reden (dusz niet elke politie agent!)
 
Hoe lang blijven wij te hard rijden.... :?
Want daar draait het uiteindelijk om, wie draait er aan het gas? Niet Koos Spee!

Nou,Hitler draaide ook aan het gas......

Als ze het nu eens net zo doen als in Duitsland.Waar het niet kan,limiet.Waar het wel kan,ff harder.Tuurlijk,uiteraard in overeenstemming met de situatie terplekke.En begin nu niet te beweren dat er niet doorgereden kan worden in Nederland,dat is onzin.Neem nu de a7,om een uurtje of 8 's avonds.Als ik daar heel soms rij op de motor,kachel ik rustig met een gangetje 190-230 van Hoorn naar Den Oever.En dat is echt niet gevaarlijk.Of de bekende a2,a4,a13.Allemaal wegen die je makkelijk harder kunt nemen.Zelfs overdag.
Maar,ik blijf gewoon m'n kenteken afschermen.
 
Hoe lang blijven wij te hard rijden.... :?
Want daar draait het uiteindelijk om, wie draait er aan het gas? Niet Koos Spee!
Waar het om gaat, is dat Koos Spee het alleen maar te doen is om geld binnen te halen...Het "veilig" maken van verkeers situaties door er een flits kliko neer te zetten is natuurlijk volslagen idioot, in Engeland zijn de flitspalen fel gekleurd en vallen ze wel op, dit leid tot rustiger rijden van mensen..

Tevens is uit een engels onderzoek gebleken dat het gebruik van een Radardetector het aantal ongelukken met 24% verminderd, en helemaal niet tot ongelukken zou leiden..

En trouwens, als het allemaal om de verkeers veiligheid te doen is, wat zijn dan de oorzaken van ongelukken ? Je kan mij niet wijs maken dat de nummer 1 oorzaak van ongelukken te hard rijden is...

Ik denk dat de volgende dingen meer in de buurt komen :

- Inhalen
- Geen afstand houden
- Door rood rijden
- Alcohol in het verkeer

Deze dingen worden naar mijn inzicht niet hard genoeg aangepakt... En inhalen komt misschien wel voort uit te hard rijden, maar wie haalt er nou niet een vrachtwagen in op een autoweg ??

Het enige waar Koos Spee zich mee bezig houd, is geld verdienen voor de staat :r
 
met VROS wagens heb ik niet zoveel problemen. volgens mij is dat de enige manier om ongewenst gedrag aan te kunnen pakken.
Verder geloof ik ook echt dat de agenten die in die wagens rijden niet lullig doen over veilig een beetje te hard rijden. anders zou ik er geen verklaring voor hebben dat ik jaren lang 50 000 km/ jaar rij met een snelheid die meestal rond de 30 km/h boven de legale limiet ligt zonder ooit aan de kant te zijn gezet.

al mijn boetes komen van automaten. de agenten vinden mijn gedrag dus duidelijk niet ongewenst, maar ik betaal wel regelmatig een boete.



en spee maar beweren dat al het gevaar van hardrijden komt |(
 
Lees dit dan eens:

Voorfinanciering door verzekeraar
Black spots versneld op de schop

Jacolet Terpstra, Univé Verzekeringen

PPS-projecten op lokaal niveau komen een stuk makkelijker van de grond dan grote projecten. De Drentse aanpak geeft hiervan een voorbeeld. Twee bedrijven en twee overheidsinstellingen stortten zich op de verkeersveiligheid. Maar na enkele successen tempert ook hier het trage tempo het oorspronkelijke enthousiasme van betrokkenen. Verzekeraar Univé aan het woord.

Met ruim 1300 verkeersslachtoffers per jaar is Drenthe, na Zeeland, de provincie waar per 100 000 inwoners de meeste verkeersslachtoffers vallen. Dit komt onder meer omdat de noordelijke provincie veel 80-kilometerwegen heeft, waarop relatief veel ongelukken gebeuren.
De verkeersonveilige situaties in de provincie waren in 1998 aanleiding voor overheid en bedrijfsleven om het project ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ te starten, een initiatief van Univé Verzekeringen, advies- en ingenieursbureau Grontmij Drenthe, Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland en de provincie Drenthe. Dit publiek-private samenwerkingsverband (PPS) is er op gericht verkeersonveilige situaties versneld veilig te maken om zo het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen.
Met het project ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ wordt de aanpak van black spots naar voren gehaald. Het streven is om de komende vier jaar een reductie van 360 verkeersongevallen en 160 dode en gewonde slachtoffers te halen.

Rente
Het initiatief kost geld. Univé stelt een budget van 10 miljoen gulden beschikbaar. Deze lening wordt aangeboden tegen een rente die 1 procent lager is dan de marktrente. Daarnaast leveren de drie partners ook een financiële bijdrage aan het project leveren. Zo investeert Grontmij voor eigen rekening en risico ruim 60 000 gulden in de voorbereidingsfase van het project. Dit bedrag kan bijvoorbeeld worden besteed aan locatieonderzoeken of aan de voorbereiding van de bestekken. Rijkswaterstaat Noord-Nederland en de provincie Drenthe stellen een eenmalige stimuleringsbijdrage in de projectkosten van 6 procent ter beschikking. Dit is voor beide instanties een bedrag van 600 000 gulden.
Een project als ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ brengt voor de betrokken partijen financiële risico’s met zich mee. Maar de uiteindelijke opbrengsten van een verkeersveiliger Drenthe overtreffen de lasten ruimschoots. Verbeterde verkeersveiligheid betekent minder ongelukken, minder schade en minder emotioneel leed. Niet alleen de weggebruiker heeft voordeel van veilige wegen, ook de maatschappij profiteert.
Om in aanmerking te komen voor (voor)financiering, moeten projecten wel aan een aantal criteria voldoen. Een belangrijk criterium is dat het project niet voor de komende vijf jaar op de planning staat, anders is er geen sprake van versnelling van projecten (naar voren halen in de tijd). Ook moet op de locatie een bepaald aantal slachtoffers vallen. Verder moeten verbeteringsmaatregelen sober en op korte termijn uitvoerbaar zijn.
Het project ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ is inmiddels voor een deel in uitvoering. Gestart is met de aanleg van een rotonde in Hoogeveen. De huidige projecten van ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ zijn in een zodanig stadium dat er ruimte is voor het aanpakken van nieuwe locaties.

Emmen-Zuid
‘Beleggen in verkeersveiligheid’ is een vervolg op twee in 1997 uitgevoerde verkeersveiligheidsprojecten van dezelfde vier betrokken partijen. Destijds zijn onder meer maatregelen getroffen voor de afslag N34 naar Emmen-Zuid. Hier gebeurden veel ongelukken. De vier partijen hebben deze locatie destijds samen met de gemeente Emmen aangepakt onder de noemer PPS-1. En met succes. In de vijf jaar vóór de aanpak van dit knelpunt (waaronder het aanleggen van een rotonde) vielen bij 42 ongelukken 12 slachtoffers. In de drie jaar na de reconstructie werd slechts één slachtoffer geregistreerd.
Ook is onder PPS-1 samen met de toenmalige gemeente Sleen de traverse Schoonoord aangepakt (provinciale weg N376). Dat ook dit project succesvol is geweest, staat nu al vast. Later dit jaar wordt het project nauwkeurig geëvalueerd en kunnen de exacte resultaten bekend worden gemaakt. Uit de reeds bekende cijfers blijkt echter dat met een infrastructurele maatregel, los van andere maatregelen zoals gedragsbeïnvloeding of handhaving, een goed resultaat is te boeken. Het grote succes van PPS-1 was aanleiding om op deze weg door te gaan. ‘Beleggen in verkeersveiligheid’ wordt daarom ook wel het PPS-2-initiatief genoemd.

Doel
Univé heeft maatschappelijke én economische redenen om mee te doen aan de publiek-private samenwerking. Het initiatief komt tegemoet aan de wens invulling te geven aan de eigen verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven om mee te werken aan een veilige infrastructuur. Bovendien kan Univé op deze manier haar maatschappelijke betrokkenheid tonen. Dit heeft met name een belangrijke rol gespeeld in de overwegingen om mee te doen. Univé is van oudsher diep geworteld in de samenleving en heeft een coöperatieve inslag.
Ook bedrijfseconomische overwegingen spelen mee. Univé is gebaat bij beheersing van de schadelast, juist in de regio Drenthe waar de meerderheid van de inwoners de auto bij Univé verzekerd heeft. Bovendien zal Univé kunnen besparen op schade-uitkeringen, door de te verwachten afname van het aantal verkeersongelukken.
Doelstelling van Univé en de overige partijen is ook om te leren van publiek-private samenwerkingen. Een belangrijke voorwaarde voor succes van een dergelijke constructie is volgens Univé dat partijen respect hebben voor elkaars belangen en tevens oog voor elkaars beperkingen. Op beide fronten scoren de PPS-projecten hoog.

Traag
Maar nuchterheid is volgens Univé op zijn plaats. Want de weg die is bewandeld om zaken echt van de grond te krijgen is lang geweest, met name bij ‘Beleggen in Verkeersveiligheid’, PPS-2.
In PPS-I is snel en doeltreffend gezamenlijk iets gedaan om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. PPS-I kende direct al concrete verkeersknelpunten die om oplossingen vroegen. Mede dankzij actief lobbywerk in het bestuurlijke circuit konden in Emmen-Zuid en Schoonoord de handen al snel uit de mouwen worden gestoken.
PPS-II heeft - alle goede bedoelingen ten spijt - te veel tijd gevergd. Het doel, verkeersknelpunten versneld oplossen, is maar ten dele gehaald. De knelpunten worden opgelost, maar het tempo is te laag. Er is respect voor politieke spelregels en ambtelijke procedures, maar die nemen wel veel tijd in beslag. De kille cijfers over het aantal slachtoffers onderstrepen dat er nog een lange weg is te gaan. Het aantal black spots in deze provincie is nog te groot.


Met ruim 1300 verkeersslachtoffers per jaar is Drenthe, na Zeeland, de provincie waar per 100 000 inwoners de meeste verkeersslachtoffers vallen. Dit komt onder meer omdat de noordelijke provincie veel 80-kilometerwegen heeft, waarop relatief veel ongelukken gebeuren.


Is de A2 in Drenthe? Of de A12? Ik kan me vergissen hoor.

Uit de reeds bekende cijfers blijkt echter dat met een infrastructurele maatregel, los van andere maatregelen zoals gedragsbeïnvloeding of handhaving, een goed resultaat is te boeken.

Alleen levert een infrastructurele maatregel geen geld op. Wat was ook alweer de belangrijkste reden van het huidige beleid? Het terugdringen van verkeersslachtoffers? Laat me niet lachen.

In de vijf jaar vóór de aanpak van dit knelpunt (waaronder het aanleggen van een rotonde) vielen bij 42 ongelukken 12 slachtoffers. In de drie jaar na de reconstructie werd slechts één slachtoffer geregistreerd.
 
Ik zeg: in het voorjaar weer eens een demonstratie -MF- meeting, maar dan op het Malieveld in Den Haag. Dicht bij het vuur! Rondje Binnenhof en ministerie...


+ een reden/ruimte om weer ff af te spreken.
 
Dit is een handige site: Blackspots In Kaart.

In de UK bleek al dat slechts 4 van de 1000 snelheidscamera's op Blackspots waren geplaatst. De rest stond op plaatsen waar niet meer ongevallen dan normaal gebeurden. Dat zal in NL niet anders zijn.

Daarnaast moet je je afvragen of een Blackspot al een Blackspot was of pas een Blackspot wordt nadat de camera er is geplaatst. Want een feit is dat er veel ongelukken gebeuren op plaatsen waar veel gecontroleerd wordt, omdat mensen schrikken van camera's en remmen.

Dat deze ongelukken zoveel mogelijk buiten de publiciteit worden gehouden is ook een publiek geheim.
 
Klopt, ik draai aan het gas. Dus jij gelooft ook dat 130 km/u heel erg veel slechter is voor het milieu dan 120 km/u?

Jij gelooft ook dat Koos Spee het vangrailprobleem net zo serieus aanpakt als zijn kruistocht tegen de 'wegpiraat'?

Jij gelooft ook dat 130 km/u op de snelweg gevaarlijker is dan zonder helm op je onverzekerde en opgevoerde scooter stappen?

Ik geloof niet in die onzin verder, maar wel in het feit dat als ik harder rij als toegestaan, ik terecht een boete krijg. Dat heeft voor mij verder niets met het milieu te maken of welke andere k*tsmoes dan ook.

Het is bij mij namelijk niet zo van, kijk hunnie deden het ook.... :r
Je bent verantwoordelijk voor wat jezelf doet en niet voor wat een ander doet. Tuurlijk is het balen als je gepakt wordt, maar dat is het risico van het spelletje. Het is niet de schuld van Koos Spee dat er zoveel andere dingen wel ongestraft gebeuren...

Ik rij bijna altijd te hard, wordt zelden bekeurd (geluk) en dus klaag ik niet als het wel een keer gebeurd... ;)

Overigens, wat moet die scootah booy zeggen? Gisteren zag ik een motorrijder met 140 over de provincialeweg rijden?
 
Dit is een handige site: Blackspots In Kaart.
:}

Dat is een heel erg handig kaartje !

Wat mij opvalt is dat bij ons in de regio, (Alkmaar Heerhugowaard, Obdam)de meeste ongelukken gebeuren op wegen waar nooit gecontroleerd wordt....Maar dat zijn ook de wegen waar de meeste trekkers enzo rondrijden..

En dan zullen de meeste ongelukken ook nog wel s'nachts gebeurt zijn...Rara hoe kan dat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan