hoe lang rond rijden met tijdelijke plaat?

alien8ed

Rookie
9 dec 2002
13
0
Griendtsveen
Hoi mensen,

ik ben onlangs mijn kentekenplaat verloren.
Ik gaf iets te veel gas op een enorme stuiter-weg, mijn plaat kon me niet meer bij houden en landde in het kanaal dat langs de betreffende weg ligt.
Nou rijdt ik iedere dag en heb geen auto (why should I) dus ik meteen naar de politie om aangifte te doen en direct een tijdelijke witte plaat laten drukken.
De volgende dag zo'n RDW formulier gehaald en ingevuld, zodat ik nieuwe papieren kreeg. Die heb ik nu (na ruim een week) binnen en kan ik een nieuwe gele NL plaat aanvragen, met zo'n mooi duplicaatcode-cijfertje erop.
Nou is eigenlijk mijn vraag of ik nu ook per direct een nieuwe GAIK plaat aan moet vragen. Het is welliswaar 'the logical thing to do', maar moet het ook?
Of mag ik (puur wettelijk gezien dus) eerst nog een jaar rondjakkeren met mijn witte plaat?
 
Ook als u alleen één of beide kentekenplaten mist, moet u altijd een vervangend kentekenbewijs aanschaffen. Met het nieuwe kentekenbewijs kunt u twee nieuwe, vervangende kentekenplaten (of één in geval van motoren) kopen. Zowel het nieuwe kentekenbewijs als de nieuwe kentekenplaten hebben een verhoogde duplicaatcode.
Als u één of beide kentekenplaten mist kunt u rijden met twee tijdelijke, witte kentekenplaten met een maandnummer, in afwachting van de aanmaak van het vervangende kentekenbewijs en de nieuwe kentekenplaten. Deze tijdelijke kentekenplaten kunt u aanschaffen bij de erkende fabrikanten van kentekenplaten. U moet dan wel uw oude kentekenbewijs tonen.



http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir.pl?file=ned/02_diensten/01_kenteken/ned0201_0010.htm
 
En het is geloof ik zo dat je na de 15e van de maand het maandnummer van de volgende maand krijgt. Dus haal je na 15 augustus een witte plaat dan krijg je al een 09, daarmee kan je dus theoretisch tot de 14e van de 10e maand rond blijven rijden... (2 maanden dus) Ik hield trouwens toen wel altijd braaf m'n papieren bij me, inclusief het bewijs van vermissing van de politie... heb je tenminste iets om mee te zwaaien als ze je aanhouden... :)
 
Ik heb ook zo'n duplicaat kentekenplaat, maar waar staat dat 1-tje dan :?
...... of mogen die stickertjes van MF daarom officieel niet op de plaat rechtsboven :? :X
 
Op de witte plaat staat geen duplicaat code, alleen de maandcode. Op je vervangende gele plaat staat links boven naast het NL vlak, een 1-tje (of een 2-tje, 3tje etc)
 
Ik heb ook zo'n duplicaat kentekenplaat, maar waar staat dat 1-tje dan :?
...... of mogen die stickertjes van MF daarom officieel niet op de plaat rechtsboven :? :X



Ik heb het ook over de gele met dat 1tje erop en die staat toch echt rechts boven bij mij. .......



Nu snap ik je eerste vraag niet meer... je hebt dus wel gewoon een 1-tje... en die staat rechtsboven...
Ik dacht dat 'ie bij mij links stond (maar ik heb die motor een maand geleden ingeruild, kan dus niet ff kijken :) )
 
Nu snap ik je eerste vraag niet meer... je hebt dus wel gewoon een 1-tje... en die staat rechtsboven...
Ik dacht dat 'ie bij mij links stond (maar ik heb die motor een maand geleden
ingeruild, kan dus niet ff kijken :) )

De eerste vraag was een doordenkertje.
..... en ik heb zeker jouw inruilertje gekocht. ... want ik heb um ook pas.
 
Tja, dat op die RDW site had ik ook al gelezen, maar er staat niet bij dat die maandplaat alleen die ene maand bruikbaar is. Dus ik denk dat ik er nog langer mee door kan rijden.
Correct me if I'm wrong
 
Tja, dat op die RDW site had ik ook al gelezen, maar er staat niet bij dat die maandplaat alleen die ene maand bruikbaar is. Dus ik denk dat ik er nog langer mee door kan rijden.
Correct me if I'm wrong

Er staat en word hier ook al gezegd:

Op die witte plaat staat een maandnummer (bv. 09 -September).. ;)
 
Ik heb nog FF wat rondgezocht en vond het antwoord op www.kentekenplaten.nl
Geniaal, zo'n simpele URL.

Terwijl u wacht op het nieuwe kentekenbewijs moet u gaan rijden met een set tijdelijke witte platen met maandcode. Deze maandcode geeft de geldigheid aan van de tijdelijke platen, na deze periode moet u voorzien zijn van uw nieuwe kentekenbewijs en kentekenplaten. (uiteraard kunt u deze tijdelijke witte platen bij Van Dorp bestellen)

De politie kan aan de hand van de maandcode op uw tijdelijke plaat zien hoe lang u daarmee mag rijden. De maandcode geeft de laatst geldige maand aan van de kentekenplaten.
Maar ik heb dus mijn eigen vraag beantwoord |(
En ik ga toch maar een GAIK plaat bestellen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan