Hoe lang voordat pekel van de weg is?

Lady-BMW

MF veteraan
23 okt 2004
2.289
6
Scherpenzeel
Ik wilde vandaag op de motor naar het werk, maar bedacht me dat er nog wel eens een heleboel pekel op de weg zou kunnen liggen. Weet iemand hoe lang het duurt voordat dit van de weg is, zodat je weer veilig kunt rijden? :]
Ik weet dat er in diverse topics al iets over gezegd is, maar wat gebruiken jullie om de motor te beschermen tegen dit strooizout en waar je dit kunt kopen?
 
Na een paar flinke buien is het ergste wel verdwenen. (nu maar hopen op regen :+ )
 
Maart/april zo ongeveer....

Ik heb de beste remedie tegen pekel en van alles meer.....Mijn motor is al een 2 jaar niet meer gewassen, geen betere bescherming dan aangekoekt straatvuil :} :} ;)
 
Je fiets goed in de wax en siliconenspray zetten.
En dan maar hopen dat je die zooi niet al te veel op je fiets krijgt. B|
 
rode tectyl schijt ook goed te werken,
wa is rode tectyl schijt?

:+

ik zet me motor regelmatig in de wax, gebruik hele busse wd40, siliconenspray en s100 en hoop dat het mee gaat vallen met de pekelvraat.

Ik heb ook een hendige haspel met tuinslang, elke rit naar huis ff velgen afspoelen en dergelijke..
 
Maart/april zo ongeveer....

Ik heb de beste remedie tegen pekel en van alles meer.....Mijn motor is al een 2 jaar niet meer gewassen, geen betere bescherming dan aangekoekt straatvuil :} :} ;)


En dan ook nog durven zeggen dat een wit/rood/blauwe BMW niet opvalt |(

Denk dat je nu in camouflagekleuren rondrijd dan :X :X



:+
 
Die is idd wel schoon, had t over eigen motor :P

:X

...sh't..hé..is het een motor waar jij op rij....!!!

ja, góh, ...t'is ook niet te zien hé... :+

en die kleine jongen van me maar bléren as'tie voorbij komt..."papa kijku..taktor...taktor...",

... wordt misschien zaggies-an tijd voor een hoge-druk, als zelfs het kleine grut jouw aanziet voor een agrarier... :+
 
Ik maak de motor ff goed schoon en spuit 'm daarna helemaal in met S100 total protector. Ik gebruik minstens een halve spuitbus. Ff uitsmeren (kijk wel uit met je remschijven...) en niet meer aankomen tot de pekel van de wegen is. Het gaat er best wel vies uitzien omdat alle zand, pekel etc. er aan blijft plakken, maar dat maakt me niet uit.
Doe dit nu al een paar jaar en de fiets ziet er in het voorjaar, als het S100 jasje er weer af gaat, nog steeds perfect uit.
 
Ik hoop ook dat de regen voldoende was om die pekelzooi weg te spoelen. Ik moet mijn fraai gepoetste motor nog naar de winterstalling rijden.

Niks aan die winter, koud en nat, geen weer om motor te rijden. Ik word er bijna depressief van '(
 
ik zet me motor regelmatig in de wax, gebruik hele busse wd40, siliconenspray en s100 en hoop dat het mee gaat vallen met de pekelvraat.

Ik heb ook een hendige haspel met tuinslang, elke rit naar huis ff velgen afspoelen en dergelijke..
Afspoelen met veel water na een rit is wel beste volgens mij, vooral met zo'n ouderwetse auto-borstel die je op de slang aansluit (alleen spuiten maakt niet veel vuil los met een gewone tuinslang. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben, een open grastuin voor je huis is makkelijker dan wanneer je in de stad woont. Ik sla wel eens een keertje over... soms wel een week ook. Zolang het koud en droog is is aanhangend zout niet zo rampzalig trouwens.

WD40 en siliconen spray beschermen wel, maar spoelen heel snel weer van je motor af. Motoprep Wintawax, ACF50 of Scottoil FS365 zijn betere alternatieven (mijn favouriet is ACF50). Tectyl beschermt goed maar is lastig om het er weer af te krijgen in het voorjaar. Voor al deze wonder-goedjes geldt: Goed je motor schoonmaken voordat je het behandelt.
 
Een van de 'oude rotten' van mijn motorclub zegt dat ie zijn rijdende badkuip (Goldwing) insmeert met afgelopen olie. Het ziet er niet uit, naar zijn zeggen, maar in de lente gaat hij er met een hogedruk spuit overheen en ziet alles er nog perfect uit. (wel opppassen voor keerringen etc. natuurlijk)

Ideetje misschien, of zijn er ongelovigen onder ons?
 
Laatst bewerkt:
Het meeste pekel verdwijnt na z'n 3dagen harde regen, voor de rest kan je het beste je motor na elke rit goed met overtollig water afspoelen en dik met een beschermmiddel (WD-40 of S100)inspuiten en niet of licht uitwrijven.

Maar je krijgt het nooit helemaal weg, het komt overal tussen, zelfs op plekken die je denkt goed beschermt te zijn, je zou je motor kunnen tektileeren. ;)
 
Een van de 'oude rotten' van mijn motorclub zegt dat ie zijn rijdende badkuip (Goldwing) insmeert met afgelopen olie. Het ziet er niet uit, naar zijn zeggen, maar in de lente gaat hij er met een hogedruk spuit overheen en ziet alles er nog perfect uit. (wel opppassen voor keerringen etc. natuurlijk)

Ideetje misschien, of zijn er ongelovigen onder ons?

Ik maakte altijd een dergelijk "mengsel" voor onze trouwe Eend (2CV) op basis van zware gebruikte olie, bijna een soort bitumen-achtige substantie (dus alleen op de minder zichtbare delen). Prima bescherming, die drek bleef jarenlang zitten! En goedkoop.

Zul je straks zien dat we hier nu weer het zoveelste topic krijgen over: Wat beschermt beter, (afgewerkte) minerale, synthetische of half-synthetische olie :+
 
Wanneer pekel weg?

Hier nog wat leesvoer. :) Ik meen dat de conclusie was dat het toch wel een paar dagen (regen) duurt voor de pekel echt weer weg is.

Voor wat betreft het rijden. Ik spuit blanke delen zoals het blok en de achterbrug in met WD40. Verder maak ik na het rijden door pekel blanke delen zoals demper, voorpoten en achterbrug ff schoon met koud water en haal ik er ff een doekje WD40 overheen.

Ik wou deze winter ook eens gaan experimenteren met blank tectyl op niet-zichtbare plaatsen zoals de binnenkant van de achterbrug. Eens kijken of en hoe dat gaat.
 
Bedankt voor alle reacties. Ik weet nu dat ik nog wel even werk heb en dus even moet wachten op droog weer. Mijn motor staat namelijk in de tuin.

;) Lady-BMW
 
Terug
Bovenaan Onderaan