Hoe langzaam kun je rijden ?

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
Een poosje geleden is er een discussie geweest over hoe je door de file vlamt. Hoe je dat doet maakt me even niet uit, maar hoe snel, of in dit geval hoe traag, kan jouw motor rijden zonder dat het rodeorijden, bokken of big-end bashing wordt en ZONDER dat je je (achter)rem gebruikt, en dan voor langere tijd die snelheid kunnen aanhouden, zonder al te veel variatie en zonder zeer hoge temperaturen enz, zeg, tenminste een afstand van 5km.

(wil je dan ook effe erbij zetten wat voor soort motor (2takt, 4takt, 1-2-3-4-5-6-7-8 cylinder enz).

Voor mij (FZR600, 4takt, 4cylinder is zonder rem en continue snelheid) is 45km/h het minste wat ik kan rijden zonder enge bijwerkingen.

(als iemand weet hoe het zit met smering enzo, of je af en toe een keer een dot gas moet geven, vertel het graag).
 

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.098
0
Rotterdam
Bezoek site
45 km lijkt me niet echt langzaam :?

Ik heb zelf een FZR 1000 uit 1988 en als ik in m'n 1e versnelling blijf, kan ik gewoon stapvoets rijden.

I.v.m. de smering is het denk ik wel belangrijk dat je niet minder toeren draait dan stationair.

Als de buiten temp. erg hoog is, dan liever iets meer toeren (pompt de koelvloeistof sneller door)
 

Bandito Bob

MF veteraan
21 mei 2002
2.519
0
47
Zoetermeer
Stationair in z'n 1 is bij mij ongeveer 10 km/h, dit is goed te doen.

Als je jouw motor niet "gewoon" onder de 45 kan rijden moet je de motor ff laten nakijken.
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.086
59
45
Appelscha
www.bovendewol.nl
Ik ga ook voor de 15 km/u met mijn R1100RT (2 cylinders, 4 kleppen per cylinder).
Dat gaat dan het lekkerst in de tweede versnelling, niet in de eerste.

Vijf kilometer achter elkaar komt gelukkig niet voor in de praktijk...
Vaak regelmatig stukjes dat het sneller kan.
 

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.155
3
55
Almere
Stationair in z'n 1 is bij mij ongeveer 10 km/h, dit is goed te doen.(..)
:^
En zonder gas bij geven kan je middels 'choke' beetje cheaten, loopt 'ie ook wat rijker en harder.

Yamaha YZF600r. :+ ja, da's een 12cilinder turbodiesel zestienklepper
 

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
35
Boxtel
Of leren motorrijden B|
Kan je vertellen dat het nog behoorlijk tegenvalt die fzr 600 onder 3000rpm te berijden, maar 45 km/h is denk ik een beetje veel van het goede. bij mij is het minimum zon 20 km/h. Anders gaat ie echt bokken, en moet ik koppeling bijpakken.
 

KawaZX-R

MF veteraan
8 apr 2004
4.373
0
44
Voorburg
Wat is er mis met de koppeling erbij te pakken? Je kan dan bij wijze van spreken 1km/h gaan rijden zonder dattie begint te bokken
 

NarduS

MF veteraan
1 apr 2003
2.152
0
Ik heb geleerd dat je beter met een variabele snelheid door de file moet cruisen.
de blade gaat bokken als je traag rijd onder de 3000 toeren.

kan me niet voorstellen dat je bij 45 gaat bokken , volgens mij zit je dan in de verkeerde versnelling...
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.497
www.snelmotoren.nl
Zo te lezen moeten er veel motorfietsen eens goed afgesteld worden.

1500 tpm moet elke normale straat motor zonder belasting goed kunnen draaien.
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
omdat ik minder vermogen heb, dus als ik m'n gas hendel net zo ver opendraai als jij zou doen. Dan zou ik minder hard gaan alsdat jij zou rijden.
Dat ben ik niet met je eens. Jouw motor is begrensd op vermogen. En dat betekent over het algemeen dat die begrenzing pas wat doet bij hogere toerentallen. Bij zulke lage snelheden heeft mijn motor misschien ook maar 15pk of minder. Net als de jouwe.

Ik weet niet hoe de jouwe begrensd is, maar als je kijkt naar verschillende opties:
- Begrenzen van gashandle/gasschuiven. > Bij zo'n lage snelheid heb je die nauwelijks open.
- Restrictie in de uitlaat. > Bij die lage toerentallen is de uitstroom zo klein dat die restrictie weinig doet.
- Restrictie in de inlaat. > Bij die lage toerentallen is de instroom zo klein dat die restrictie weinig doet.

Kortom: bij zulke lage snelheden is het effect van de begrenzing nihil.
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Voorheen was rijden onder de 3000 toeren een regelrechte ramp op m'n Gixxer.
Maar sinds ik een dyno (stage 1) erin heb zitten loopt ie probleemloos met 1500 toeren in z'n 1 zonder te bokken of andere rare dingen. Is echt weinig km/h, want ik flikker dan bijna om. Geen idee hoelang de motor dat volhoudt, maar iig langer dan ik })

@KawaZX-R: grappige avatar *D
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
Voorheen was rijden onder de 3000 toeren een regelrechte ramp op m'n Gixxer.
Maar sinds ik een dyno (stage 1) erin heb zitten loopt ie probleemloos met 1500 toeren in z'n 1 zonder te bokken of andere rare dingen. Is echt weinig km/h, want ik flikker dan bijna om. Geen idee hoelang de motor dat volhoudt, maar iig langer dan ik })

@KawaZX-R: grappige avatar *D
Bij een VRO vertellen ze dat een motor vanaf ongeveer 8kph niet meer vanzelf omvalt.
 

Zazza

MF veteraan
2 apr 2004
3.300
2
34
Deventer
www.motor-forum.nl
Dat ben ik niet met je eens. Jouw motor is begrensd op vermogen. En dat betekent over het algemeen dat die begrenzing pas wat doet bij hogere toerentallen. Bij zulke lage snelheden heeft mijn motor misschien ook maar 15pk of minder. Net als de jouwe.

Ik weet niet hoe de jouwe begrensd is, maar als je kijkt naar verschillende opties:
- Begrenzen van gashandle/gasschuiven. > Bij zo'n lage snelheid heb je die nauwelijks open.
- Restrictie in de uitlaat. > Bij die lage toerentallen is de uitstroom zo klein dat die restrictie weinig doet.
- Restrictie in de inlaat. > Bij die lage toerentallen is de instroom zo klein dat die restrictie weinig doet.

Kortom: bij zulke lage snelheden is het effect van de begrenzing nihil.

ik heb rubbertjes in m'n cabrateurs.. mijn inlaat is dus minder *nihil minder*
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
ik heb rubbertjes in m'n cabrateurs.. mijn inlaat is dus minder *nihil minder*
Bij mijn '98 CBR zaten er ringen in de inlaatrubbers (tussen de carburateurs en de cylinders). Magoed, punt blijft hetzelfde dat je pas vermogen hebt bij forse toerentallen en dat het dus bij (bijna) stationair niet uitmaakt of ie begrensd is.